ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Συμβουλές από το ΚΕΠΚΑ για να μην την... πατήσετε «ψηφιακά»

Πώς μία καταναλώτρια κατάλαβε ότι επρόκειτο να πέσει θύμα απάτης μέσω e-mail

 22/12/2024 14:00

Συμβουλές από το ΚΕΠΚΑ για να μην την... πατήσετε «ψηφιακά»
Φωτογραφία αρχείου

Απλές και βασικές οδηγίες για να αποφύγουν οι πολίτες-καταναλωτές το ενδεχόμενο να πέσουν θύματα απάτης μέσω διαδικτύου, δίνει με ανακοίνωσή του το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, με αφορμή την απάτη μέσω e-mail που κατάλαβε μία γυναίκα μέλος του ΚΕΠΚΑ και γλίτωσε από τα χειρότερα.

Καταναλώτρια, μέλος του ΚΕ.Π.ΚΑ. έλαβε ξαφνικά email, από γνωστή εταιρεία λογισμικού προστασίας υπολογιστών (υποτίθεται), με το οποίο την πληροφορούσαν ότι χρέωσαν το λογαριασμό της, με το ποσό των 659,99 δολαρίων Η.Π.Α., το οποίο αντιστοιχούσε σε ετήσια συνδρομή, σημειώνει το κέντρο στην ανακοίνωσή του.

Η καταναλώτρια έλεγξε τον αποστολέα του μηνύματος, την υπογραφή του και την ασφάλεια του μηνύματος. Από αυτή τη μικρή έρευνα, συμπέρανε ότι επρόκειτο για απάτη και επικοινώνησε, αμέσως, με την τράπεζά της, επισημαίνει το ΚΕΠΚΑ και συμπληρώνει: «Η τράπεζα τη διαβεβαίωσε ότι δεν έχει γίνει καμιά χρέωση, ούτε στο λογαριασμό, ούτε στις κάρτες της και της ζήτησε να αποστείλει το συγκεκριμένο email, για περαιτέρω έλεγχο, από την ασφάλεια της τράπεζας».

16 απλές οδηγίες για να μην πέσετε θύματα ψηφιακής απάτης

Λίγες μέρες αργότερα, η καταναλώτρια έλαβε email, από την τράπεζά της, με τη διαβεβαίωση ότι δεν έγινε κάποια χρέωση και με μια σειρά χρήσιμες συμβουλές, τις οποίες το ΚΕ.Π.ΚΑ. δημοσιοποιεί:

  1. Δεν απαντάμε, ποτέ, σε άγνωστα emails, sms, ή κλήσεις, που μας ζητούν τα στοιχεία των λογαριασμών μας και τον καταχωρημένο αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου.
  2. Σε περίπτωση που έχουμε, ήδη, απαντήσει σε τέτοιου είδους κλήση, email, ή sms και έχουμε δώσει τα στοιχεία μας, επικοινωνούμε, αμέσως, με την τράπεζά μας και δε χρησιμοποιούμε το Internet Banking της Τράπεζας, μέχρι να λάβουμε οδηγίες, από την Τράπεζά μας.
  3. Αν κάποιος μας καλέσει, από άγνωστο αριθμό και ισχυρίζεται ότι είναι από γνωστή εταιρεία πληροφορικής και τηλεφωνεί για διόρθωση βλάβης, χωρίς εμείς να έχουμε δηλώσει βλάβη του υπολογιστή μας, πρέπει να διακόψουμε, αμέσως, την κλήση.
  4. Δε μπαίνουμε σε συνδέσμους (links) ιστοσελίδων και δεν ανοίγουμε συνημμένα αρχεία, που μπορεί να λάβουμε, από άγνωστους αποστολείς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  5. Ελέγχουμε, προσεκτικά, τον αποστολέα emails. Οι απατεώνες, συχνά, μιμούνται και χρησιμοποιούν στοιχεία νόμιμων επιχειρήσεων και οργανισμών. Αν λάβουμε κάποιο email, που υποτίθεται ότι προέρχεται από την τράπεζά μας, ελέγχουμε ότι ο αποστολέας είναι κάποια υπηρεσία της τράπεζας, αναζητώντας σε αυτό την ψηφιακή σήμανση (υπογραφή), που μας εγγυάται τον αποστολέα και το περιεχόμενο.
  6. Δε δίνουμε σε κανένα και δεν εισάγουμε, σε άγνωστες ιστοσελίδες, τους κωδικούς e-banking μας (username και password), ή αριθμούς καρτών.
  7. Όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το e-banking μας, βεβαιωνόμαστε ότι έχουμε επισκεφθεί την επίσημη ιστοσελίδα της Τράπεζάς μας.
  8. Οι τράπεζες, ποτέ και με κανέναν τρόπο, δεν θα μας ζητήσουν τους κωδικούς μας.
  9. Δε γράφουμε τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  10. Ας έχουμε, πάντα, στον υπολογιστή και στις συσκευές μας (tablet, έξυπνα κινητά), τις τελευταίες ενημερώσεις λειτουργικού και εφαρμογών. Ένα ενημερωμένο και αξιόπιστο πρόγραμμα προστασίας, από κακόβουλο λογισμικό, είναι απαραίτητο.
  11. Ποτέ μα ποτέ, δεν εγκαθιστούμε λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης, που μπορεί να μας προτείνει κάποιος άγνωστος.
  12. Αν το κινητό μας σταματήσει να λειτουργεί, για ασυνήθιστους λόγους, επικοινωνούμε, αμέσως, με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας μας. Μερικές φορές, μπορεί να «χάσουμε το σήμα» λόγω ευρύτερων προβλημάτων, που επηρεάζουν την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας. Ωστόσο, είναι ασφαλέστερο να επικοινωνήσουμε, με τον πάροχο του δικτύου μας και να επιβεβαιώσουμε ότι δεν έχει απενεργοποιηθεί η κάρτα SIM μας.
  13. Πρέπει να ελέγχουμε, συχνά, τις κινήσεις των λογαριασμών μας.
  14. Σε περίπτωση που λάβουμε ύποπτο email, ενημερώνουμε την τράπεζά μας και αποστέλλουμε, σε αυτήν, το email αυτό.
  15. Είναι καλό να εγγραφούμε, στις υπηρεσίες που παρέχουν ειδοποιήσεις push, sms και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όταν εκτελούνται συναλλαγές μας.
  16. Κάποιες τράπεζες προτείνουν προγράμματα ασφάλισης, έναντι τυχόν διαδικτυακής απάτης. Διαβάζουμε προσεκτικά τη σύμβαση ασφάλισης, ζητάμε διευκρινήσεις και εξηγήσεις, πριν υπογράψουμε τη σύμβαση.
Περισσότερες πληροφορίες

Απλές και βασικές οδηγίες για να αποφύγουν οι πολίτες-καταναλωτές το ενδεχόμενο να πέσουν θύματα απάτης μέσω διαδικτύου, δίνει με ανακοίνωσή του το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, με αφορμή την απάτη μέσω e-mail που κατάλαβε μία γυναίκα μέλος του ΚΕΠΚΑ και γλίτωσε από τα χειρότερα.

Καταναλώτρια, μέλος του ΚΕ.Π.ΚΑ. έλαβε ξαφνικά email, από γνωστή εταιρεία λογισμικού προστασίας υπολογιστών (υποτίθεται), με το οποίο την πληροφορούσαν ότι χρέωσαν το λογαριασμό της, με το ποσό των 659,99 δολαρίων Η.Π.Α., το οποίο αντιστοιχούσε σε ετήσια συνδρομή, σημειώνει το κέντρο στην ανακοίνωσή του.

Η καταναλώτρια έλεγξε τον αποστολέα του μηνύματος, την υπογραφή του και την ασφάλεια του μηνύματος. Από αυτή τη μικρή έρευνα, συμπέρανε ότι επρόκειτο για απάτη και επικοινώνησε, αμέσως, με την τράπεζά της, επισημαίνει το ΚΕΠΚΑ και συμπληρώνει: «Η τράπεζα τη διαβεβαίωσε ότι δεν έχει γίνει καμιά χρέωση, ούτε στο λογαριασμό, ούτε στις κάρτες της και της ζήτησε να αποστείλει το συγκεκριμένο email, για περαιτέρω έλεγχο, από την ασφάλεια της τράπεζας».

16 απλές οδηγίες για να μην πέσετε θύματα ψηφιακής απάτης

Λίγες μέρες αργότερα, η καταναλώτρια έλαβε email, από την τράπεζά της, με τη διαβεβαίωση ότι δεν έγινε κάποια χρέωση και με μια σειρά χρήσιμες συμβουλές, τις οποίες το ΚΕ.Π.ΚΑ. δημοσιοποιεί:

  1. Δεν απαντάμε, ποτέ, σε άγνωστα emails, sms, ή κλήσεις, που μας ζητούν τα στοιχεία των λογαριασμών μας και τον καταχωρημένο αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου.
  2. Σε περίπτωση που έχουμε, ήδη, απαντήσει σε τέτοιου είδους κλήση, email, ή sms και έχουμε δώσει τα στοιχεία μας, επικοινωνούμε, αμέσως, με την τράπεζά μας και δε χρησιμοποιούμε το Internet Banking της Τράπεζας, μέχρι να λάβουμε οδηγίες, από την Τράπεζά μας.
  3. Αν κάποιος μας καλέσει, από άγνωστο αριθμό και ισχυρίζεται ότι είναι από γνωστή εταιρεία πληροφορικής και τηλεφωνεί για διόρθωση βλάβης, χωρίς εμείς να έχουμε δηλώσει βλάβη του υπολογιστή μας, πρέπει να διακόψουμε, αμέσως, την κλήση.
  4. Δε μπαίνουμε σε συνδέσμους (links) ιστοσελίδων και δεν ανοίγουμε συνημμένα αρχεία, που μπορεί να λάβουμε, από άγνωστους αποστολείς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  5. Ελέγχουμε, προσεκτικά, τον αποστολέα emails. Οι απατεώνες, συχνά, μιμούνται και χρησιμοποιούν στοιχεία νόμιμων επιχειρήσεων και οργανισμών. Αν λάβουμε κάποιο email, που υποτίθεται ότι προέρχεται από την τράπεζά μας, ελέγχουμε ότι ο αποστολέας είναι κάποια υπηρεσία της τράπεζας, αναζητώντας σε αυτό την ψηφιακή σήμανση (υπογραφή), που μας εγγυάται τον αποστολέα και το περιεχόμενο.
  6. Δε δίνουμε σε κανένα και δεν εισάγουμε, σε άγνωστες ιστοσελίδες, τους κωδικούς e-banking μας (username και password), ή αριθμούς καρτών.
  7. Όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το e-banking μας, βεβαιωνόμαστε ότι έχουμε επισκεφθεί την επίσημη ιστοσελίδα της Τράπεζάς μας.
  8. Οι τράπεζες, ποτέ και με κανέναν τρόπο, δεν θα μας ζητήσουν τους κωδικούς μας.
  9. Δε γράφουμε τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  10. Ας έχουμε, πάντα, στον υπολογιστή και στις συσκευές μας (tablet, έξυπνα κινητά), τις τελευταίες ενημερώσεις λειτουργικού και εφαρμογών. Ένα ενημερωμένο και αξιόπιστο πρόγραμμα προστασίας, από κακόβουλο λογισμικό, είναι απαραίτητο.
  11. Ποτέ μα ποτέ, δεν εγκαθιστούμε λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης, που μπορεί να μας προτείνει κάποιος άγνωστος.
  12. Αν το κινητό μας σταματήσει να λειτουργεί, για ασυνήθιστους λόγους, επικοινωνούμε, αμέσως, με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας μας. Μερικές φορές, μπορεί να «χάσουμε το σήμα» λόγω ευρύτερων προβλημάτων, που επηρεάζουν την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας. Ωστόσο, είναι ασφαλέστερο να επικοινωνήσουμε, με τον πάροχο του δικτύου μας και να επιβεβαιώσουμε ότι δεν έχει απενεργοποιηθεί η κάρτα SIM μας.
  13. Πρέπει να ελέγχουμε, συχνά, τις κινήσεις των λογαριασμών μας.
  14. Σε περίπτωση που λάβουμε ύποπτο email, ενημερώνουμε την τράπεζά μας και αποστέλλουμε, σε αυτήν, το email αυτό.
  15. Είναι καλό να εγγραφούμε, στις υπηρεσίες που παρέχουν ειδοποιήσεις push, sms και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όταν εκτελούνται συναλλαγές μας.
  16. Κάποιες τράπεζες προτείνουν προγράμματα ασφάλισης, έναντι τυχόν διαδικτυακής απάτης. Διαβάζουμε προσεκτικά τη σύμβαση ασφάλισης, ζητάμε διευκρινήσεις και εξηγήσεις, πριν υπογράψουμε τη σύμβαση.
Περισσότερες πληροφορίες

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία