ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τ. Κανελλόπουλος: Μια έκθεση αφιερωμένη στον δημιουργό που δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη (βίντεο & φωτ.)

Αποτελεί κομμάτι του αφιερώματος που πραγματοποιεί το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον Θεσσαλονικιό κινηματογραφιστή

 06/11/2023 19:05

Τ. Κανελλόπουλος: Μια έκθεση αφιερωμένη στον δημιουργό που δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη (βίντεο & φωτ.)

Κυριακή Τσολάκη

«Ονειρεύομαι, ονειρεύομαι μια εκδρομή, οι δυο μας, κοντά στη θάλασσα»… Ένα από τα πιο όμορφα πρόσωπα του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου, ένα ζευγάρι υπέροχα γαλάζια μάτια που στιγμάτισαν το εγχώριο σινεμά του προηγούμενου αιώνα… Η Λίλη Παπαγιάννη… Κοιτάει στον φακό του Τάκη Κανελλόπουλου και ξεστομίζει την πιο ερωτική, αγωνιώδη, συγκινητική ατάκα της βραβευμένης «Εκδρομής» του σε μια μεγάλη οθόνη.

takis-kanellopoulos-ekthesi10.jpg


Μαζί με τη σύντομη αυτή σκηνή αποσπάσματα και από άλλα έργα του δημιουργού όπως «Παρένθεση», «Η τελευταία άνοιξη», «Το χρονικό μιας Κυριακής» κ.α. διατρέχουν μια μικρή ταινία – κολλάζ που έχει την ευκαιρία να δει ο επισκέπτης της εικαστικής έκθεσης η οποία εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Δευτέρας με τίτλο «Τάκης Κανελλόπουλος: Ονειρεύομαι μια εκδρομή σε επιμέλεια του κριτικού κινηματογράφου Μανώλη Κρανάκη και εικαστική επιμέλεια και βίντεο Νίκου Πάστρα. 

takis-kanellopoulos-ekthesi9.jpg


Κινηματογράφος και διηγήματα

Πιο πέρα φωτογραφικό υλικό από τις ταινίες του, οπτικοακουστικό υλικό, φωτογραφίες του ίδιου, των ηθοποιών του. Ολόκληρη η ιστορία ενός κινηματογραφιστή, ενός συνεπούς, σοβαρού δημιουργού που έζησε και δούλεψε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του στη Θεσσαλονίκη (πολλοί τον θυμούνται να γράφει τα σενάριά του μπροστά από τις τζαμαρίες του εμβληματικού Ντορέ στον Λευκό Πύργο) και έφυγε πολύ άδοξα, πολύ νέος, έχοντας πολλά ακόμη να δώσει, μόλις στα 57 του χρόνια από έμφραγμα του μυοκαρδίου. Τραγική ειρωνεία ότι ο θάνατός του συνέπεσε με την πολυαναμενόμενη έγκριση χρηματοδότησης μια ταινίας του που έμελλε ποτέ να γυριστεί.

takis-kanellopoulos-ekthesi8.jpg


Το τεράστιο μπάνερ αφίσα που κοσμεί την είσοδο του κτιρίου του Δυτικού Φυλακίου Εισόδου της Πύλης 1 του Λιμανιού όπου παρουσιάζεται η έκθεση είναι φιλοτεχνημένο με βάση μια σκηνή του αντιπροσωπευτικού έργου με το οποίο ξεκινάει αυτό το σημείωμα.

Στο εσωτερικό το διακριτό σύμπαν του Κανελλόπουλου, που αποθεώνει τη μακεδονική ενδοχώρα, συστήνεται στη νεότερη γενιά μαζί με τις μουσικές των ταινιών του από σπουδαίους συνθέτες όπως οι Νίκος Μαμαγκάκης, Ελένη Καραϊνδρου, Γιώργος Χατζηνάσιος. Ανοίγει όμως την πόρτα και στα διηγήματά του μέσα από αναγνώσεις από δημοφιλείς ηθοποιούς, σκηνοθέτες και συγγραφείς, όπως η Ζυράννα Ζατέλη, η Σοφία Κόκκαλη, ο Ζαχαρίας Μαυροειδής, αλλά και η μούσα του Αιμιλία Υψηλάντη.

takis-kanellopoulos-ekthesi7.jpg


Η έκθεση είναι μέρος του αφιερώματος που πραγματοποιεί το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον Θεσσαλονικιό δημιουργό και περιλαμβάνει τις ταινίες: «Μακεδονικός γάμος» (1960), «Θάσος» (1961), «Ουρανός» (1962), «Εκδρομή» (1966), «Παρένθεση» (1968), «Η τελευταία άνοιξη» (1972), «Το χρονικό μιας Κυριακής» (1975), «Ρομαντικό σημείωμα» (1978), «Σόνια» (1980). Μεταξύ άλλων την επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν σε αυτή από τον επιμελητή της η πρόεδρος του δ.σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελευθερία Θανούλη και η γενική διευθύντριά του Ελίζ Ζαλαντό.

takis-kanellopoulos-ekthesi6.jpg


Οι βραβεύσεις του και πώς καταπιάστηκε με τη λογοτεχνία

Σημειώνεται ότι ο Τάκης Κανελλόπουλος ήταν από τους πρώτους Έλληνες σκηνοθέτες που έκαναν ταινίες στη Θεσσαλονίκη, την οποία δεν εγκατέλειψε ποτέ. Τιμήθηκε στο 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1966 με αφορμή την ταινία «Εκδρομή» για τη συμβολή του στην ανύψωση του ποιοτικού επιπέδου της διοργάνωσης. Στην αντίστοιχη εκδήλωση του 1968 και με αφορμή την ταινία «Παρένθεση» βραβεύτηκε από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου για τη σκηνοθεσία του, ενώ η ίδια ταινία αναγνωρίστηκε ως η Καλύτερη Καλλιτεχνική της χρονιάς από κοινού με τα «Κορίτσια στον ήλιο» του Βασίλη Γεωργιάδη.

takis-kanellopoulos-ekthesi5.jpg


Κατά τη δεκαετία του 1970, οι ταινίες του σκηνοθέτη έτυχαν αρνητικής αποδοχής από το φεστιβαλικό κοινό και την επόμενη δεκαετία, ο Κανελλόπουλος καταπιάστηκε με τη λογοτεχνία γράφοντας στίχους και διηγήματα. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου και θα λειτουργεί τις ώρες 10πμ-6μμ καθημερινά.

takis-kanellopoulos-ekthesi3.jpg


Στο βίντεο που ακολουθεί ο επιμελητής της έκθεσης Μανώλης Κρανάκης μιλά στο makthes.gr

takis-kanellopoulos-ekthesi2.jpg
takis-kanellopoulos-ekthesi.jpg



«Ονειρεύομαι, ονειρεύομαι μια εκδρομή, οι δυο μας, κοντά στη θάλασσα»… Ένα από τα πιο όμορφα πρόσωπα του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου, ένα ζευγάρι υπέροχα γαλάζια μάτια που στιγμάτισαν το εγχώριο σινεμά του προηγούμενου αιώνα… Η Λίλη Παπαγιάννη… Κοιτάει στον φακό του Τάκη Κανελλόπουλου και ξεστομίζει την πιο ερωτική, αγωνιώδη, συγκινητική ατάκα της βραβευμένης «Εκδρομής» του σε μια μεγάλη οθόνη.

takis-kanellopoulos-ekthesi10.jpg


Μαζί με τη σύντομη αυτή σκηνή αποσπάσματα και από άλλα έργα του δημιουργού όπως «Παρένθεση», «Η τελευταία άνοιξη», «Το χρονικό μιας Κυριακής» κ.α. διατρέχουν μια μικρή ταινία – κολλάζ που έχει την ευκαιρία να δει ο επισκέπτης της εικαστικής έκθεσης η οποία εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Δευτέρας με τίτλο «Τάκης Κανελλόπουλος: Ονειρεύομαι μια εκδρομή σε επιμέλεια του κριτικού κινηματογράφου Μανώλη Κρανάκη και εικαστική επιμέλεια και βίντεο Νίκου Πάστρα. 

takis-kanellopoulos-ekthesi9.jpg


Κινηματογράφος και διηγήματα

Πιο πέρα φωτογραφικό υλικό από τις ταινίες του, οπτικοακουστικό υλικό, φωτογραφίες του ίδιου, των ηθοποιών του. Ολόκληρη η ιστορία ενός κινηματογραφιστή, ενός συνεπούς, σοβαρού δημιουργού που έζησε και δούλεψε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του στη Θεσσαλονίκη (πολλοί τον θυμούνται να γράφει τα σενάριά του μπροστά από τις τζαμαρίες του εμβληματικού Ντορέ στον Λευκό Πύργο) και έφυγε πολύ άδοξα, πολύ νέος, έχοντας πολλά ακόμη να δώσει, μόλις στα 57 του χρόνια από έμφραγμα του μυοκαρδίου. Τραγική ειρωνεία ότι ο θάνατός του συνέπεσε με την πολυαναμενόμενη έγκριση χρηματοδότησης μια ταινίας του που έμελλε ποτέ να γυριστεί.

takis-kanellopoulos-ekthesi8.jpg


Το τεράστιο μπάνερ αφίσα που κοσμεί την είσοδο του κτιρίου του Δυτικού Φυλακίου Εισόδου της Πύλης 1 του Λιμανιού όπου παρουσιάζεται η έκθεση είναι φιλοτεχνημένο με βάση μια σκηνή του αντιπροσωπευτικού έργου με το οποίο ξεκινάει αυτό το σημείωμα.

Στο εσωτερικό το διακριτό σύμπαν του Κανελλόπουλου, που αποθεώνει τη μακεδονική ενδοχώρα, συστήνεται στη νεότερη γενιά μαζί με τις μουσικές των ταινιών του από σπουδαίους συνθέτες όπως οι Νίκος Μαμαγκάκης, Ελένη Καραϊνδρου, Γιώργος Χατζηνάσιος. Ανοίγει όμως την πόρτα και στα διηγήματά του μέσα από αναγνώσεις από δημοφιλείς ηθοποιούς, σκηνοθέτες και συγγραφείς, όπως η Ζυράννα Ζατέλη, η Σοφία Κόκκαλη, ο Ζαχαρίας Μαυροειδής, αλλά και η μούσα του Αιμιλία Υψηλάντη.

takis-kanellopoulos-ekthesi7.jpg


Η έκθεση είναι μέρος του αφιερώματος που πραγματοποιεί το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον Θεσσαλονικιό δημιουργό και περιλαμβάνει τις ταινίες: «Μακεδονικός γάμος» (1960), «Θάσος» (1961), «Ουρανός» (1962), «Εκδρομή» (1966), «Παρένθεση» (1968), «Η τελευταία άνοιξη» (1972), «Το χρονικό μιας Κυριακής» (1975), «Ρομαντικό σημείωμα» (1978), «Σόνια» (1980). Μεταξύ άλλων την επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν σε αυτή από τον επιμελητή της η πρόεδρος του δ.σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελευθερία Θανούλη και η γενική διευθύντριά του Ελίζ Ζαλαντό.

takis-kanellopoulos-ekthesi6.jpg


Οι βραβεύσεις του και πώς καταπιάστηκε με τη λογοτεχνία

Σημειώνεται ότι ο Τάκης Κανελλόπουλος ήταν από τους πρώτους Έλληνες σκηνοθέτες που έκαναν ταινίες στη Θεσσαλονίκη, την οποία δεν εγκατέλειψε ποτέ. Τιμήθηκε στο 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1966 με αφορμή την ταινία «Εκδρομή» για τη συμβολή του στην ανύψωση του ποιοτικού επιπέδου της διοργάνωσης. Στην αντίστοιχη εκδήλωση του 1968 και με αφορμή την ταινία «Παρένθεση» βραβεύτηκε από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου για τη σκηνοθεσία του, ενώ η ίδια ταινία αναγνωρίστηκε ως η Καλύτερη Καλλιτεχνική της χρονιάς από κοινού με τα «Κορίτσια στον ήλιο» του Βασίλη Γεωργιάδη.

takis-kanellopoulos-ekthesi5.jpg


Κατά τη δεκαετία του 1970, οι ταινίες του σκηνοθέτη έτυχαν αρνητικής αποδοχής από το φεστιβαλικό κοινό και την επόμενη δεκαετία, ο Κανελλόπουλος καταπιάστηκε με τη λογοτεχνία γράφοντας στίχους και διηγήματα. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου και θα λειτουργεί τις ώρες 10πμ-6μμ καθημερινά.

takis-kanellopoulos-ekthesi3.jpg


Στο βίντεο που ακολουθεί ο επιμελητής της έκθεσης Μανώλης Κρανάκης μιλά στο makthes.gr

takis-kanellopoulos-ekthesi2.jpg
takis-kanellopoulos-ekthesi.jpg



ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία