Τα 32 δισ. της Κομισιόν φέρνουν πιο κοντά τον ανασχηματισμό
07/06/2020 17:00
07/06/2020 17:00
Βαθιά στο συρτάρι φαίνεται να βάζει το σενάριο των πρόωρων εκλογών η πρόταση της Κομισιόν για ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με 32 δις, ενώ αντίθετα στο τραπέζι επανέρχεται το ενδεχόμενο ενός κυβερνητικού ανασχηματισμού. Αυτή είναι η γενική εκτίμηση που υπάρχει στο γαλάζιο στρατόπεδο λίγες μόνο ημέρες μετά την γνωστοποίηση της πρότασης του Ταμείου Ανάκαμψης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που στοχεύει στην ενίσχυση των ευρωπαϊκών οικονομιών κόντρα στις επιπτώσεις από την πανδημία του κορονοϊού.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο Μέγαρο Μαξίμου το νούμερο τω 32 δις δεν πρόκειται να αλλάξει δραματικά, κάτι που σημαίνει ότι η ευκαιρία για τη χώρα είναι μεγάλη. Το νέο ΕΣΠΑ αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη που όμως για να το υποδεχτεί και να το αξιοποιήσει θα χρειαστεί υψηλές ταχύτητες ιδιαίτερα κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, όταν και θα πρέπει να υποβληθεί η πρόταση προς την Κομισιόν. Μάλιστα εκτιμάται ότι η σχετική πρόταση δε θα συμπεριλαμβάνει παροχές και συντεχνιακές διεκδικήσεις διαφόρων κοινωνικών ομάδων και επιχειρηματικών κλάδων αλλά το τρένο με το οποίο η χώρα θα βαδίσει για τα επόμενα χρόνια. Αναμένεται δε να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα περιβάλλοντος, ψηφιοποίησης του δημόσιου τομέα αλλά και ενίσχυσης της υγείας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις που είναι αυτή τη στιγμή διάχυτες ο σχεδιασμός δεν θα γίνει από τους υπουργούς αλλά θα προχωρήσει κεντρικά από το Μέγαρο Μαξίμου και θα έχει την προσωπική σφραγίδα του πρωθυπουργού, ενώ συμβουλευτικό ρόλο θα έχει η Επιτροπή Σοφών υπό τον Χριστόφορο Πισσαρίδη που έχει αναλάβει να διαμορφώσει το νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τη χώρα. Το γεγονός ότι το οριστικό ΟΚ για την πρόταση της Κομισιόν, που όπως είπαμε εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι δε θα απέχει κατά πολύ από την πρόταση των 32 δις που έχει γνωστοποιηθεί για τη χώρα μας θα ληφθεί το αργότερο εντός του Ιουλίου σε Σύνοδο Κορυφής αναγκάζει τον πρωθυπουργό να προχωρήσει σχετικά άμεσα στις όποιες διορθωτικές κινήσεις κρίνει απαραίτητες στο κυβερνητικό σχήμα. Με την προοπτική από τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο η κυβέρνηση να μπει με φόρα στην υλοποίηση της πρότασης. Η συγκεκριμένη χρονική συγκυρία συμπίπτει και με την άνοδο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της φετινής ΔΕΘ, όπου παραδοσιακά παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία της οικονομικής πολιτικής που θα ακολουθηθεί για το επόμενο χρόνο. Πολύ δε περισσότερο φέτος που ο πρωθυπουργός θα κληθεί να αναλύσει τη νέα οικονομική κατάσταση μετά το σοκ της πανδημίας του κορονοϊού. «Τότε η ομάδα πρέπει να είναι απόλυτα έτοιμη για να τρέξει κατοστάρι», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Οσον αφορά στις ημερομηνίες ο πρωθυπουργός έχει ουκ ολίγες δυνατότητες για να προχωρήσει στις κυβερνητικές αλλαγές. Μια τέτοια ευκαιρία του δίνει η συμπλήρωση ενός χρόνου από την νίκη της ΝΔ που συνέβη στις εκλογές της 7 Ιουλίου του 2019. Ενάμιση μήνα μετά και λίγο πριν ανέβει στη Θεσσαλονίκη για να παραβρεθεί στα εγκαίνια της ΔΕΘ, τού δίνεται άλλη μια δυνατότητα να φρεσκάρει το κυβερνητικό σχήμα. Και να ξεκινήσει να παίζει επίθεση ύστερα από τρεις αγώνες όπου επέλεξε ως τακτική το καλό κατενάτσιο. Μια φορά με το προσφυγικό, μια δεύτερη στον Εβρο και μια τρίτη με την πανδημία.
Όλα αυτά και ενώ ο πρωθυπουργός δηλώνει αλλά και είναι προσηλωμένος στα κυβερνητικά του καθήκοντα και δεν επιθυμεί να φρενάρει η κυβερνητική μηχανή εξαιτίας σεναρίων είτε περί πρόωρης προσφυγής στις κάλπες είτε περί ανασχηματισμού. Γι΄ αυτό το λόγο όταν πριν από δύο εβδομάδες διαπίστωσε ότι η παρασκηνιακή συζήτηση για τα δύο αυτά σενάρια κυριαρχούν εντός της κυβέρνησης και της ΝΔ διατύπωσε μέσω κυβερνητικών διαρροών το διπλό όχι στην πρόωρη προσφυγή στις κάλπες και τον ανασχηματισμό. Το δεύτερο πάντως παραμένει πολύ έντονα εντός των σχεδιασμών που υπάρχουν και επανέρχεται λόγω και της πρότασης της Κομισιόν για τα 32 δισ.
Στο ερώτημα «τι είδος ανασχηματισμού θα έχουμε;» υπάρχουν διάφορες απαντήσεις. Επικρατεί αυτή που προβλέπει αλλαγές σε υπουργεία όπου οι υπουργοί δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα και χρειάζεται επειγόντως φρεσκάρισμα, χωρίς πάντως μαζικές αντικαταστάσεις ή πολλές μετακινήσεις που θα αδυνάτιζαν την καλή συνολικά εικόνα που έχει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην κοινή γνώμη της χώρας. Σε αυτό το μοντέλο ανασχηματισμού που θεωρείται πολύ πιθανό αναμένεται να «κουμπώσουν» και κάποιες δομικές αλλαγές που συζητιούνται. Από τη διάσπαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δύο και τη σύσταση αυτόνομου υπουργείου Βιομηχανίας μέχρι τη δημιουργία υπουργείου Συντονισμού που θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης του Ταμείου Ανάκαμψης, μια αποστολή που όπως εκτιμάται από κάποιους ξεφεύγει κατά πολύ από τα καθήκοντα που έχει ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργού Άκης Σκέρτσος.
Σε επίπεδο ονοματολογίας τώρα. Ύστερα από μια περίοδο αμφισβήτησής του φαίνεται να επικρατεί η σκέψη να μην υπάρχει αλλαγή στο πιο βαρύ υπουργείο της κυβέρνησης που είναι αυτό των Οικονομικών, κάτι που σημαίνει ότι αν αυτό επιβεβαιωθεί ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας παραμένει στη θέση του. Αμετακίνητοι θα πρέπει να θεωρούνται οι υπουργοί Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Το ίδιο φαίνεται ότι ισχύει και για τους υπουργούς Υγείας Βασίλη Κικίλια, που πάντως φέρεται να επιθυμεί να μετακινηθεί, του Γιάννη Πλακιωτάκη και του Κωστή Χατζηδάκη.
Συζητήσεις έγιναν και γίνονται για τους υπουργούς Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας, αλλά η τάση που επικρατεί είναι τόσο ο Νίκος Δένδιας όσο και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος να παραμείνουν στις θέσεις τους. Το ίδιο ακούγεται και για την Λίνα Μενδώνη και πολύ πιθανώς και για την Νίκη Κεραμέως στο υπουργείο Παιδείας. Για τον Αδωνη Γεωργιάδη εκτιμάται ότι αν φύγει από το Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα μετακινηθεί σε άλλο υπουργείο, κάτι που ισχύει και για τον Μάκη Βορίδη.
Οι πιο αδύναμοι κρίκοι της κυβέρνησης αυτή τη στιγμή θεωρούνται οι υπουργοί Γιάννης Βρούτσης και Χάρης Θεοχάρης που είναι πολύ πιθανόν να αντικατασταθούν. Μάλιστα ακούγονται και τα ονόματα των Στέλλιου Πέτσα, Ολγας Κεφαλογιάννη και Γιάννη Μανιάτη, με τον τελευταίο να συζητιέται για το υπουργείο Ενέργειας αν το σημερινό υπουργείο, όπου προΐσταται ο κ. Χατζηδάκης σπάσει στα δύο. Στις θέσεις του φέρονται να παραμένουν τόσο ο κ. Κώστας Τσιάρας όσο και ο Νότης Μηταράκης, ενώ στους αμετακίνητους συμπεριλαμβάνονται και οι Γιώργος Γεραπετρίτης από το υπουργείο Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος και Νίκος Χαρδαλιάς ως υφυπουργοί. Προς αναβάθμιση βαδίζουν οι υφυπουργοί Βασίλης Κοντοζαμάνης και Νίκος Παπαθανάσης, ενώ για τη Θεσσαλονίκη οι όποιες αλλαγές γίνουν θα είναι μικρής εμβέλειας.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06-07 Ιουνίου 2020
Βαθιά στο συρτάρι φαίνεται να βάζει το σενάριο των πρόωρων εκλογών η πρόταση της Κομισιόν για ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με 32 δις, ενώ αντίθετα στο τραπέζι επανέρχεται το ενδεχόμενο ενός κυβερνητικού ανασχηματισμού. Αυτή είναι η γενική εκτίμηση που υπάρχει στο γαλάζιο στρατόπεδο λίγες μόνο ημέρες μετά την γνωστοποίηση της πρότασης του Ταμείου Ανάκαμψης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που στοχεύει στην ενίσχυση των ευρωπαϊκών οικονομιών κόντρα στις επιπτώσεις από την πανδημία του κορονοϊού.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο Μέγαρο Μαξίμου το νούμερο τω 32 δις δεν πρόκειται να αλλάξει δραματικά, κάτι που σημαίνει ότι η ευκαιρία για τη χώρα είναι μεγάλη. Το νέο ΕΣΠΑ αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη που όμως για να το υποδεχτεί και να το αξιοποιήσει θα χρειαστεί υψηλές ταχύτητες ιδιαίτερα κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, όταν και θα πρέπει να υποβληθεί η πρόταση προς την Κομισιόν. Μάλιστα εκτιμάται ότι η σχετική πρόταση δε θα συμπεριλαμβάνει παροχές και συντεχνιακές διεκδικήσεις διαφόρων κοινωνικών ομάδων και επιχειρηματικών κλάδων αλλά το τρένο με το οποίο η χώρα θα βαδίσει για τα επόμενα χρόνια. Αναμένεται δε να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα περιβάλλοντος, ψηφιοποίησης του δημόσιου τομέα αλλά και ενίσχυσης της υγείας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις που είναι αυτή τη στιγμή διάχυτες ο σχεδιασμός δεν θα γίνει από τους υπουργούς αλλά θα προχωρήσει κεντρικά από το Μέγαρο Μαξίμου και θα έχει την προσωπική σφραγίδα του πρωθυπουργού, ενώ συμβουλευτικό ρόλο θα έχει η Επιτροπή Σοφών υπό τον Χριστόφορο Πισσαρίδη που έχει αναλάβει να διαμορφώσει το νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τη χώρα. Το γεγονός ότι το οριστικό ΟΚ για την πρόταση της Κομισιόν, που όπως είπαμε εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι δε θα απέχει κατά πολύ από την πρόταση των 32 δις που έχει γνωστοποιηθεί για τη χώρα μας θα ληφθεί το αργότερο εντός του Ιουλίου σε Σύνοδο Κορυφής αναγκάζει τον πρωθυπουργό να προχωρήσει σχετικά άμεσα στις όποιες διορθωτικές κινήσεις κρίνει απαραίτητες στο κυβερνητικό σχήμα. Με την προοπτική από τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο η κυβέρνηση να μπει με φόρα στην υλοποίηση της πρότασης. Η συγκεκριμένη χρονική συγκυρία συμπίπτει και με την άνοδο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της φετινής ΔΕΘ, όπου παραδοσιακά παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία της οικονομικής πολιτικής που θα ακολουθηθεί για το επόμενο χρόνο. Πολύ δε περισσότερο φέτος που ο πρωθυπουργός θα κληθεί να αναλύσει τη νέα οικονομική κατάσταση μετά το σοκ της πανδημίας του κορονοϊού. «Τότε η ομάδα πρέπει να είναι απόλυτα έτοιμη για να τρέξει κατοστάρι», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Οσον αφορά στις ημερομηνίες ο πρωθυπουργός έχει ουκ ολίγες δυνατότητες για να προχωρήσει στις κυβερνητικές αλλαγές. Μια τέτοια ευκαιρία του δίνει η συμπλήρωση ενός χρόνου από την νίκη της ΝΔ που συνέβη στις εκλογές της 7 Ιουλίου του 2019. Ενάμιση μήνα μετά και λίγο πριν ανέβει στη Θεσσαλονίκη για να παραβρεθεί στα εγκαίνια της ΔΕΘ, τού δίνεται άλλη μια δυνατότητα να φρεσκάρει το κυβερνητικό σχήμα. Και να ξεκινήσει να παίζει επίθεση ύστερα από τρεις αγώνες όπου επέλεξε ως τακτική το καλό κατενάτσιο. Μια φορά με το προσφυγικό, μια δεύτερη στον Εβρο και μια τρίτη με την πανδημία.
Όλα αυτά και ενώ ο πρωθυπουργός δηλώνει αλλά και είναι προσηλωμένος στα κυβερνητικά του καθήκοντα και δεν επιθυμεί να φρενάρει η κυβερνητική μηχανή εξαιτίας σεναρίων είτε περί πρόωρης προσφυγής στις κάλπες είτε περί ανασχηματισμού. Γι΄ αυτό το λόγο όταν πριν από δύο εβδομάδες διαπίστωσε ότι η παρασκηνιακή συζήτηση για τα δύο αυτά σενάρια κυριαρχούν εντός της κυβέρνησης και της ΝΔ διατύπωσε μέσω κυβερνητικών διαρροών το διπλό όχι στην πρόωρη προσφυγή στις κάλπες και τον ανασχηματισμό. Το δεύτερο πάντως παραμένει πολύ έντονα εντός των σχεδιασμών που υπάρχουν και επανέρχεται λόγω και της πρότασης της Κομισιόν για τα 32 δισ.
Στο ερώτημα «τι είδος ανασχηματισμού θα έχουμε;» υπάρχουν διάφορες απαντήσεις. Επικρατεί αυτή που προβλέπει αλλαγές σε υπουργεία όπου οι υπουργοί δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα και χρειάζεται επειγόντως φρεσκάρισμα, χωρίς πάντως μαζικές αντικαταστάσεις ή πολλές μετακινήσεις που θα αδυνάτιζαν την καλή συνολικά εικόνα που έχει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην κοινή γνώμη της χώρας. Σε αυτό το μοντέλο ανασχηματισμού που θεωρείται πολύ πιθανό αναμένεται να «κουμπώσουν» και κάποιες δομικές αλλαγές που συζητιούνται. Από τη διάσπαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δύο και τη σύσταση αυτόνομου υπουργείου Βιομηχανίας μέχρι τη δημιουργία υπουργείου Συντονισμού που θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης του Ταμείου Ανάκαμψης, μια αποστολή που όπως εκτιμάται από κάποιους ξεφεύγει κατά πολύ από τα καθήκοντα που έχει ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργού Άκης Σκέρτσος.
Σε επίπεδο ονοματολογίας τώρα. Ύστερα από μια περίοδο αμφισβήτησής του φαίνεται να επικρατεί η σκέψη να μην υπάρχει αλλαγή στο πιο βαρύ υπουργείο της κυβέρνησης που είναι αυτό των Οικονομικών, κάτι που σημαίνει ότι αν αυτό επιβεβαιωθεί ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας παραμένει στη θέση του. Αμετακίνητοι θα πρέπει να θεωρούνται οι υπουργοί Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Το ίδιο φαίνεται ότι ισχύει και για τους υπουργούς Υγείας Βασίλη Κικίλια, που πάντως φέρεται να επιθυμεί να μετακινηθεί, του Γιάννη Πλακιωτάκη και του Κωστή Χατζηδάκη.
Συζητήσεις έγιναν και γίνονται για τους υπουργούς Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας, αλλά η τάση που επικρατεί είναι τόσο ο Νίκος Δένδιας όσο και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος να παραμείνουν στις θέσεις τους. Το ίδιο ακούγεται και για την Λίνα Μενδώνη και πολύ πιθανώς και για την Νίκη Κεραμέως στο υπουργείο Παιδείας. Για τον Αδωνη Γεωργιάδη εκτιμάται ότι αν φύγει από το Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα μετακινηθεί σε άλλο υπουργείο, κάτι που ισχύει και για τον Μάκη Βορίδη.
Οι πιο αδύναμοι κρίκοι της κυβέρνησης αυτή τη στιγμή θεωρούνται οι υπουργοί Γιάννης Βρούτσης και Χάρης Θεοχάρης που είναι πολύ πιθανόν να αντικατασταθούν. Μάλιστα ακούγονται και τα ονόματα των Στέλλιου Πέτσα, Ολγας Κεφαλογιάννη και Γιάννη Μανιάτη, με τον τελευταίο να συζητιέται για το υπουργείο Ενέργειας αν το σημερινό υπουργείο, όπου προΐσταται ο κ. Χατζηδάκης σπάσει στα δύο. Στις θέσεις του φέρονται να παραμένουν τόσο ο κ. Κώστας Τσιάρας όσο και ο Νότης Μηταράκης, ενώ στους αμετακίνητους συμπεριλαμβάνονται και οι Γιώργος Γεραπετρίτης από το υπουργείο Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος και Νίκος Χαρδαλιάς ως υφυπουργοί. Προς αναβάθμιση βαδίζουν οι υφυπουργοί Βασίλης Κοντοζαμάνης και Νίκος Παπαθανάσης, ενώ για τη Θεσσαλονίκη οι όποιες αλλαγές γίνουν θα είναι μικρής εμβέλειας.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06-07 Ιουνίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ