Τα πάντα για τα νέα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος μέσα από ένα βίντεο
13/12/2023 19:20
13/12/2023 19:20
Με ένα βίντεο για το τι σημαίνει κάθε ένα από τα χρωματιστά τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να εξηγήσει στους πολίτες τα... ανεξήγητα.
Όπως έχει γίνει γνωστό εδώ και μήνες από την 1η Ιανουαρίου του 2024 τίθενται σε ισχύ νέα τιμολογιακή πολιτική για το ηλεκτρικό ρεύμα με τους καταναλωτές να καλούνται να επιλέξουν ένα από τα τέσσερα χρωματιστά που θα διαθέτουν όλες οι εταιρείες.
Μπλε σταθερό, πράσινο ειδικό, κίτρινο κυμαινόμενο και πορτοκαλί δυναμικό είναι τα χρώματα και, επιγραμματικά, το βασικό χαρακτηριστικό τους. Πρέπει να σημειωθεί, ότι όσοι καταναλωτές δεν επιλέξουν κάποιο χρωματιστό τιμολόγιο έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023 θα μεταπηδούν αυτομάτως στο ειδικό πράσινο τιμολόγιο.
α) Το σταθερό θα έχει μπλε σήμανση και σταθερή τιμή προμήθειας ανά κιλοβατώρα που δεν θα αλλάζει για όλη την περίοδο της σύμβασης.
β) Το ειδικό κοινό τιμολόγιο, με πράσινη σήμανση, στο οποίο ο προμηθευτής θα ανακοινώνει την τιμή χρέωσης έως την πρώτη μέρα του μήνα εφαρμογής, δηλαδή οι καταναλωτές θα γνωρίζουν κάθε 1η του μηνός την τιμή που θα χρεώνονται.
γ) Το κίτρινο τιμολόγιο, στο οποίο περιλαμβάνονται τα τιμολόγια με κυμαινόμενη χρέωση προμήθειας, η τιμή μεταβάλλεται σύμφωνα με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ρήτρα αναπροσαρμογής) και ανακοινώνεται στους καταναλωτές στο τέλος κάθε μήνα (ex post τιμολόγια).
δ) Το δυναμικό τιμολόγιο, με πορτοκαλί σήμανση, όπου και πάλι η τιμή μεταβάλλεται, αλλά προϋπόθεση για να προσφερθούν είναι η ύπαρξη «έξυπνου» μετρητή.
Η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι στο μπλε τιμολόγιό της η κιλοβατώρα θα κοστίζει 0,17 ευρώ για έναν χρόνο. Αυτή η χρέωση είναι ακριβότερη κατά σχεδόν 2 λεπτά του ευρώ εν συγκρίσει με το πράσινο τιμολόγιο που θα προσφέρεται στα 0,159 ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Στην ουσία δηλαδή η ΔΕΗ επιχειρεί να «ψαρέψει» καταναλωτές από το πράσινο στο μπλε, πατώντας στην ανησυχία των πολιτών μήπως αυξηθούν οι τιμές λόγω των διεθνών εξελίξεων και παραμένοντας στο πράσινο κυμαινόμενο καταλήξουν να πληρώνουν περισσότερα σε σχέση με το σταθερό μπλε.
Επίσης, υπάρχουν δύο δεδομένα τα οποία θα πρέπει να συνυπολογιστούν κατά την επιλογή του νέου τιμολογίου που αφορά το μηνιαίο πάγιο των 5 ευρώ, η οποία μπορεί να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή και παρέχεται μέσω δύο προγραμμάτων (myHomeEnter και αντίστοιχα myHome OnLine) με ελάχιστες διαφορές χρέωσης μεταξύ τους:
- Αρχικά, η έκπτωση 2% που προσφέρει η ΔΕΗ με πάγια εντολή (για το myHomeEnter), η οποία διαμορφώνει την τιμή στα 17,5 λεπτά και
- Ακολούθως η διογκωμένη νυχτερινή χρέωση των 16,9 λεπτών και 16,6 λεπτών αντίστοιχα για όσους έχουν νυχτερινό τιμολόγιο, η οποία είναι ακριβότερη από το πράσινο και το κίτρινο τιμολόγιο της επιχείρησης που διαμορφώνεται στα 12,9 λεπτά.
Σε ποια περίπτωση δεν είναι συμφέροντα τα νέα προγράμματα της ΔΕΗ; Στην περίπτωση που παρατηρηθεί ραγδαία αποκλιμάκωση των τιμών κάτω από τα 17,5 λεπτά, κάτι που δεν μπορεί να αποκλειστεί καθώς η πορεία των διεθνών τιμών ακολουθεί μέχρι στιγμής φθίνουσα πορεία οπότε πρακτικά οι... καταναλωτές αναλαμβάνουν το επιχειρηματικό ρίσκο που κανονικά στον καπιταλισμό αναλαμβάνει ο εκάστοτε επιχειρηματίας.
Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι όσοι επιλέξουν το σταθερό μπλε τιμολόγιο της ΔΕΗ και αλλάξουν γνώμη στην πορεία θα πληρώσουν «τέλος πρόωρης αποχώρησης» που ξεκινάει από τα 100 ευρώ και μπορεί να πέσει, ανάλογα με τον μήνα της διακοπής, στα 30 ευρώ.
Γιατί οι πάροχοι έχουν το δικαίωμα να έχουν όσα τιμολόγια θέλουν. Επίσης, γιατί η φύση του συστήματος αγορών ηλεκτρικής ενέργειας που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σύνθετη. Υπάρχει μία αγορά χονδρικής που η τιμή είναι κυμαινόμενη (αλλάζει διαρκώς, ανά ημέρα και ώρα). Υπάρχουν οι πάροχοι λιανικής, που αγοράζουν στη χονδρική και πωλούν στη λιανική, με πολλές διαφορετικές, εμπορικές πολιτικές. Επιπλέον, γιατί οι ανάγκες και οι επιθυμίες των καταναλωτών είναι πολύ διαφορετικές, ανάλογα με το προφίλ κάθε καταναλωτή (νοικοκυριό, επιχείρηση, ενεργοβόροι καταναλωτές κ.λπ.).
Καταρχάς, υπάρχουν τριών ειδών τιμολόγια (σταθερά, κυμαινόμενα και δυναμικά) και ο καταναλωτής (είτε πρόκειται για νοικοκυριό είτε για επιχείρηση) επιλέγει αυτό που κρίνει ότι είναι το πιο συμφέρον για εκείνον. Πιο συγκεκριμένα:
Για τη διευκόλυνση του καταναλωτή, τα τιμολόγια συνδέθηκαν με ένα χρώμα. Με το μπλε τα σταθερά, με το κίτρινο τα κυμαινόμενα και με το πορτοκαλί τα δυναμικά.
Σε αυτά τα τιμολόγια προσθέτουμε ειδικό τιμολόγιο, πράσινου χρώματος, που το ειδικό χαρακτηριστικό του είναι πως η δομή του θα είναι απλή και κοινή, επιτρέποντας τη συγκρισιμότητα, για όλους τους παρόχους. Σε αυτό θα μεταπέσουν όλοι οι καταναλωτές, την 1η Ιανουαρίου του 2024, οι οποίοι δεν θα έχουν επιλέξει -μέσα στο 2023- κάποιο συγκεκριμένο είδος τιμολογίου για τη μετάβασή τους την 1.1.2024. Ωστόσο, με μία απλή δήλωση στον πάροχό τους έως 31/01/2024, μπορούν να παραμείνουν στο προηγούμενο τιμολόγιο. Επίσης, για όποιες αλλαγές τιμολογίων γίνουν στη συνέχεια ακολουθείται η συνήθης διαδικασία. Σημειώνεται πως το ειδικό, πράσινο τιμολόγιο, που θα διατίθεται από κάθε πάροχο, θα είναι ομοιόμορφο για όλους τους παρόχους.
Το βασικό πλεονέκτημα του πράσινου τιμολογίου είναι πως διευκολύνει, για πρώτη φορά, τη σύγκριση των τιμών μεταξύ παρόχων και τη διαφανή και απλοποιημένη πληροφόρηση των καταναλωτών για τις τιμές των παρόχων. Την 1η ημέρα κάθε μήνα, η τιμή χρέωσης θα ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του εκάστοτε παρόχου και θα κοινοποιείται στην ΡΑΑΕΥ. Ο καταναλωτής θα γνωρίζει, στις αρχές του μήνα, τί πληρώνει στον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, την τιμή χρέωσης του μήνα, και το κυριότερο, τί τιμές προσφέρουν, όλοι οι υπόλοιποι πάροχοι.
Όχι, ο καταναλωτής θα βλέπει μία τιμή κάθε 1η του μήνα, η οποία θα είναι «κλειδωμένη» για όλη τη διάρκεια του μήνα.
Ναι, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα οποτεδήποτε το επιθυμεί να επιλέξει οποιοδήποτε προσφερόμενο τιμολόγιο, υπογράφοντας νέα σύμβαση με τον πάροχο της επιλογής του. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα σταθερά τιμολόγια, που από τη φύση τους έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις. Η αλλαγή παρόχου ή τιμολογίου προμήθειας, δηλαδή, γίνεται οποτεδήποτε και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του παρόχου λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη, εκτός των περιπτώσεων διακοπής σύμβασης τιμολογίου σταθερής τιμής.
Για να διευκολυνθεί ο καταναλωτής, να κατανοήσει τη φύση των πολλών, διαφορετικών τιμολογίων, ώστε να μπορεί να συγκρίνει, καλύτερα, τα τιμολόγια μεταξύ των παρόχων.
Ναι, το Ευρωπαϊκό σύστημα ενέργειας είναι πολυσύνθετο και για τον καταναλωτή είναι λογικό ότι δεν υπάρχει χρόνος και διάθεση να ασχολείται, διαρκώς, με τον ποιον πάροχο θα επιλέξει. Γι’ αυτό και εισάγεται το «πράσινο» τιμολόγιο, στο οποίο χωρίς να ασχολείται, ιδιαιτέρως, ξέρει τα δύο πιο θεμελιώδη που τον ενδιαφέρουν: Πρώτον, ποια είναι η τιμή του μήνα και δεύτερον ποιος είναι ο πιο φθηνός του μήνα.
Έχετε το δικαίωμα να το κάνετε. Στο πράσινο τιμολόγιο, παρακολουθείτε ποιος πάροχος είναι ο φθηνότερος κάθε μήνα και αν δεν είστε ευχαριστημένος κάποιον μήνα ή μετά από κάποιους μήνες με τις τιμές που δίνουν οι πάροχοι, μπορείτε πάντα να αλλάξετε. Είναι λογικό ο καταναλωτής να μην μπαίνει στη διαδικασία, διότι είναι ταλαιπωρία, να αλλάξει πάροχο για μία διαφορά της τάξεως του 1-2 ευρώ το μήνα. Είναι, επίσης, λογικό ότι αν βλέπει πως κάποιος είναι συστηματικά ακριβός, τον αφήνει και πάει σε κάποιον που είναι συστηματικά πιο φθηνός.
Σε αντίθεση με το ένα ειδικό (πράσινο) τιμολόγιο ανά πάροχο, στις υπόλοιπες κατηγορίες τιμολογίων, οι πάροχοι μπορούν να παρέχουν περισσότερα του ενός τιμολόγια σε κάθε κατηγορία, συνδεδεμένα, πολλές φορές, είτε με υπηρεσίες είτε και με άλλα προϊόντα είτε με συνδυασμό αυτών. Επιπλέον, το ύψος του παγίου μπορεί να διαφέρει, σημαντικά, ανά πάροχο, γεγονός που μειώνει το βαθμό συγκρισιμότητας των προσφερόμενων τιμών ενέργειας. Για τους λόγους αυτούς, η καθιέρωση του πράσινου τιμολογίου, καθιστά πιο άμεση, εύκολη και διαφανή τη σύγκριση των τιμολογίων των διαφορετικών παρόχων.
10.Θα είναι διαθέσιμο κάποιο εργαλείο επαλήθευσης και σύγκρισης τιμών;
Στους λογαριασμούς ρεύματος (ηλεκτρονικούς και έντυπους) και στα άλλα μηνύματα και e-mails που θα αποστέλλουν οι πάροχοι στους καταναλωτές, θα υπάρχει πλέον και ο κωδικός QR (θα σκανάρεται και θα διαβάζεται μέσω έξυπνου κινητού) και link, τα οποία θα παραπέμπουν στον ιστότοπο δημοσίευσης του εργαλείου σύγκρισης τιμών της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Εκεί, οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται, κάθε μήνα για την τιμή του ειδικού, κοινού τιμολογίου του παρόχου τους και να τη συγκρίνουν με το σύνολο των προσφερόμενων τιμολογίων.
Με ένα βίντεο για το τι σημαίνει κάθε ένα από τα χρωματιστά τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να εξηγήσει στους πολίτες τα... ανεξήγητα.
Όπως έχει γίνει γνωστό εδώ και μήνες από την 1η Ιανουαρίου του 2024 τίθενται σε ισχύ νέα τιμολογιακή πολιτική για το ηλεκτρικό ρεύμα με τους καταναλωτές να καλούνται να επιλέξουν ένα από τα τέσσερα χρωματιστά που θα διαθέτουν όλες οι εταιρείες.
Μπλε σταθερό, πράσινο ειδικό, κίτρινο κυμαινόμενο και πορτοκαλί δυναμικό είναι τα χρώματα και, επιγραμματικά, το βασικό χαρακτηριστικό τους. Πρέπει να σημειωθεί, ότι όσοι καταναλωτές δεν επιλέξουν κάποιο χρωματιστό τιμολόγιο έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023 θα μεταπηδούν αυτομάτως στο ειδικό πράσινο τιμολόγιο.
α) Το σταθερό θα έχει μπλε σήμανση και σταθερή τιμή προμήθειας ανά κιλοβατώρα που δεν θα αλλάζει για όλη την περίοδο της σύμβασης.
β) Το ειδικό κοινό τιμολόγιο, με πράσινη σήμανση, στο οποίο ο προμηθευτής θα ανακοινώνει την τιμή χρέωσης έως την πρώτη μέρα του μήνα εφαρμογής, δηλαδή οι καταναλωτές θα γνωρίζουν κάθε 1η του μηνός την τιμή που θα χρεώνονται.
γ) Το κίτρινο τιμολόγιο, στο οποίο περιλαμβάνονται τα τιμολόγια με κυμαινόμενη χρέωση προμήθειας, η τιμή μεταβάλλεται σύμφωνα με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ρήτρα αναπροσαρμογής) και ανακοινώνεται στους καταναλωτές στο τέλος κάθε μήνα (ex post τιμολόγια).
δ) Το δυναμικό τιμολόγιο, με πορτοκαλί σήμανση, όπου και πάλι η τιμή μεταβάλλεται, αλλά προϋπόθεση για να προσφερθούν είναι η ύπαρξη «έξυπνου» μετρητή.
Η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι στο μπλε τιμολόγιό της η κιλοβατώρα θα κοστίζει 0,17 ευρώ για έναν χρόνο. Αυτή η χρέωση είναι ακριβότερη κατά σχεδόν 2 λεπτά του ευρώ εν συγκρίσει με το πράσινο τιμολόγιο που θα προσφέρεται στα 0,159 ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Στην ουσία δηλαδή η ΔΕΗ επιχειρεί να «ψαρέψει» καταναλωτές από το πράσινο στο μπλε, πατώντας στην ανησυχία των πολιτών μήπως αυξηθούν οι τιμές λόγω των διεθνών εξελίξεων και παραμένοντας στο πράσινο κυμαινόμενο καταλήξουν να πληρώνουν περισσότερα σε σχέση με το σταθερό μπλε.
Επίσης, υπάρχουν δύο δεδομένα τα οποία θα πρέπει να συνυπολογιστούν κατά την επιλογή του νέου τιμολογίου που αφορά το μηνιαίο πάγιο των 5 ευρώ, η οποία μπορεί να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή και παρέχεται μέσω δύο προγραμμάτων (myHomeEnter και αντίστοιχα myHome OnLine) με ελάχιστες διαφορές χρέωσης μεταξύ τους:
- Αρχικά, η έκπτωση 2% που προσφέρει η ΔΕΗ με πάγια εντολή (για το myHomeEnter), η οποία διαμορφώνει την τιμή στα 17,5 λεπτά και
- Ακολούθως η διογκωμένη νυχτερινή χρέωση των 16,9 λεπτών και 16,6 λεπτών αντίστοιχα για όσους έχουν νυχτερινό τιμολόγιο, η οποία είναι ακριβότερη από το πράσινο και το κίτρινο τιμολόγιο της επιχείρησης που διαμορφώνεται στα 12,9 λεπτά.
Σε ποια περίπτωση δεν είναι συμφέροντα τα νέα προγράμματα της ΔΕΗ; Στην περίπτωση που παρατηρηθεί ραγδαία αποκλιμάκωση των τιμών κάτω από τα 17,5 λεπτά, κάτι που δεν μπορεί να αποκλειστεί καθώς η πορεία των διεθνών τιμών ακολουθεί μέχρι στιγμής φθίνουσα πορεία οπότε πρακτικά οι... καταναλωτές αναλαμβάνουν το επιχειρηματικό ρίσκο που κανονικά στον καπιταλισμό αναλαμβάνει ο εκάστοτε επιχειρηματίας.
Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι όσοι επιλέξουν το σταθερό μπλε τιμολόγιο της ΔΕΗ και αλλάξουν γνώμη στην πορεία θα πληρώσουν «τέλος πρόωρης αποχώρησης» που ξεκινάει από τα 100 ευρώ και μπορεί να πέσει, ανάλογα με τον μήνα της διακοπής, στα 30 ευρώ.
Γιατί οι πάροχοι έχουν το δικαίωμα να έχουν όσα τιμολόγια θέλουν. Επίσης, γιατί η φύση του συστήματος αγορών ηλεκτρικής ενέργειας που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σύνθετη. Υπάρχει μία αγορά χονδρικής που η τιμή είναι κυμαινόμενη (αλλάζει διαρκώς, ανά ημέρα και ώρα). Υπάρχουν οι πάροχοι λιανικής, που αγοράζουν στη χονδρική και πωλούν στη λιανική, με πολλές διαφορετικές, εμπορικές πολιτικές. Επιπλέον, γιατί οι ανάγκες και οι επιθυμίες των καταναλωτών είναι πολύ διαφορετικές, ανάλογα με το προφίλ κάθε καταναλωτή (νοικοκυριό, επιχείρηση, ενεργοβόροι καταναλωτές κ.λπ.).
Καταρχάς, υπάρχουν τριών ειδών τιμολόγια (σταθερά, κυμαινόμενα και δυναμικά) και ο καταναλωτής (είτε πρόκειται για νοικοκυριό είτε για επιχείρηση) επιλέγει αυτό που κρίνει ότι είναι το πιο συμφέρον για εκείνον. Πιο συγκεκριμένα:
Για τη διευκόλυνση του καταναλωτή, τα τιμολόγια συνδέθηκαν με ένα χρώμα. Με το μπλε τα σταθερά, με το κίτρινο τα κυμαινόμενα και με το πορτοκαλί τα δυναμικά.
Σε αυτά τα τιμολόγια προσθέτουμε ειδικό τιμολόγιο, πράσινου χρώματος, που το ειδικό χαρακτηριστικό του είναι πως η δομή του θα είναι απλή και κοινή, επιτρέποντας τη συγκρισιμότητα, για όλους τους παρόχους. Σε αυτό θα μεταπέσουν όλοι οι καταναλωτές, την 1η Ιανουαρίου του 2024, οι οποίοι δεν θα έχουν επιλέξει -μέσα στο 2023- κάποιο συγκεκριμένο είδος τιμολογίου για τη μετάβασή τους την 1.1.2024. Ωστόσο, με μία απλή δήλωση στον πάροχό τους έως 31/01/2024, μπορούν να παραμείνουν στο προηγούμενο τιμολόγιο. Επίσης, για όποιες αλλαγές τιμολογίων γίνουν στη συνέχεια ακολουθείται η συνήθης διαδικασία. Σημειώνεται πως το ειδικό, πράσινο τιμολόγιο, που θα διατίθεται από κάθε πάροχο, θα είναι ομοιόμορφο για όλους τους παρόχους.
Το βασικό πλεονέκτημα του πράσινου τιμολογίου είναι πως διευκολύνει, για πρώτη φορά, τη σύγκριση των τιμών μεταξύ παρόχων και τη διαφανή και απλοποιημένη πληροφόρηση των καταναλωτών για τις τιμές των παρόχων. Την 1η ημέρα κάθε μήνα, η τιμή χρέωσης θα ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του εκάστοτε παρόχου και θα κοινοποιείται στην ΡΑΑΕΥ. Ο καταναλωτής θα γνωρίζει, στις αρχές του μήνα, τί πληρώνει στον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, την τιμή χρέωσης του μήνα, και το κυριότερο, τί τιμές προσφέρουν, όλοι οι υπόλοιποι πάροχοι.
Όχι, ο καταναλωτής θα βλέπει μία τιμή κάθε 1η του μήνα, η οποία θα είναι «κλειδωμένη» για όλη τη διάρκεια του μήνα.
Ναι, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα οποτεδήποτε το επιθυμεί να επιλέξει οποιοδήποτε προσφερόμενο τιμολόγιο, υπογράφοντας νέα σύμβαση με τον πάροχο της επιλογής του. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα σταθερά τιμολόγια, που από τη φύση τους έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις. Η αλλαγή παρόχου ή τιμολογίου προμήθειας, δηλαδή, γίνεται οποτεδήποτε και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του παρόχου λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη, εκτός των περιπτώσεων διακοπής σύμβασης τιμολογίου σταθερής τιμής.
Για να διευκολυνθεί ο καταναλωτής, να κατανοήσει τη φύση των πολλών, διαφορετικών τιμολογίων, ώστε να μπορεί να συγκρίνει, καλύτερα, τα τιμολόγια μεταξύ των παρόχων.
Ναι, το Ευρωπαϊκό σύστημα ενέργειας είναι πολυσύνθετο και για τον καταναλωτή είναι λογικό ότι δεν υπάρχει χρόνος και διάθεση να ασχολείται, διαρκώς, με τον ποιον πάροχο θα επιλέξει. Γι’ αυτό και εισάγεται το «πράσινο» τιμολόγιο, στο οποίο χωρίς να ασχολείται, ιδιαιτέρως, ξέρει τα δύο πιο θεμελιώδη που τον ενδιαφέρουν: Πρώτον, ποια είναι η τιμή του μήνα και δεύτερον ποιος είναι ο πιο φθηνός του μήνα.
Έχετε το δικαίωμα να το κάνετε. Στο πράσινο τιμολόγιο, παρακολουθείτε ποιος πάροχος είναι ο φθηνότερος κάθε μήνα και αν δεν είστε ευχαριστημένος κάποιον μήνα ή μετά από κάποιους μήνες με τις τιμές που δίνουν οι πάροχοι, μπορείτε πάντα να αλλάξετε. Είναι λογικό ο καταναλωτής να μην μπαίνει στη διαδικασία, διότι είναι ταλαιπωρία, να αλλάξει πάροχο για μία διαφορά της τάξεως του 1-2 ευρώ το μήνα. Είναι, επίσης, λογικό ότι αν βλέπει πως κάποιος είναι συστηματικά ακριβός, τον αφήνει και πάει σε κάποιον που είναι συστηματικά πιο φθηνός.
Σε αντίθεση με το ένα ειδικό (πράσινο) τιμολόγιο ανά πάροχο, στις υπόλοιπες κατηγορίες τιμολογίων, οι πάροχοι μπορούν να παρέχουν περισσότερα του ενός τιμολόγια σε κάθε κατηγορία, συνδεδεμένα, πολλές φορές, είτε με υπηρεσίες είτε και με άλλα προϊόντα είτε με συνδυασμό αυτών. Επιπλέον, το ύψος του παγίου μπορεί να διαφέρει, σημαντικά, ανά πάροχο, γεγονός που μειώνει το βαθμό συγκρισιμότητας των προσφερόμενων τιμών ενέργειας. Για τους λόγους αυτούς, η καθιέρωση του πράσινου τιμολογίου, καθιστά πιο άμεση, εύκολη και διαφανή τη σύγκριση των τιμολογίων των διαφορετικών παρόχων.
10.Θα είναι διαθέσιμο κάποιο εργαλείο επαλήθευσης και σύγκρισης τιμών;
Στους λογαριασμούς ρεύματος (ηλεκτρονικούς και έντυπους) και στα άλλα μηνύματα και e-mails που θα αποστέλλουν οι πάροχοι στους καταναλωτές, θα υπάρχει πλέον και ο κωδικός QR (θα σκανάρεται και θα διαβάζεται μέσω έξυπνου κινητού) και link, τα οποία θα παραπέμπουν στον ιστότοπο δημοσίευσης του εργαλείου σύγκρισης τιμών της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Εκεί, οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται, κάθε μήνα για την τιμή του ειδικού, κοινού τιμολογίου του παρόχου τους και να τη συγκρίνουν με το σύνολο των προσφερόμενων τιμολογίων.
ΣΧΟΛΙΑ