Tα θρησκευτικά μνημεία της Θεσσαλονίκης και οι πρόσφυγες
09/09/2022 22:23
09/09/2022 22:23
Η χρήση των θρησκευτικών μνημείων αφενός ως προσωρινή στέγη των προσφύγων, αφετέρου η μεταφορά και διάσωση από τις προσφυγικές οικογένειες πολλών κειμηλίων κυρίως φορητών εικόνων από τις περιοχές της προέλευσής τους, όπως από την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία αναδεικνύεται μέσα από την έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες» που εγκαινιάστηκε χθες στη Ροτόντα από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού Γιώργο Διδασκάλου.
Στην έκθεση, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης του ΥΠΠΟΑ, παρουσιάζονται για πρώτη φορά 36 εικόνες και θρησκευτικά κειμήλια ενώ αναπτύσσεται σε δύο ενότητες. Η πρώτη με τίτλο «Οι πρόσφυγες στα μνημεία της Θεσσαλονίκης» περιλαμβάνει πλούσιο εικονογραφικό υλικό, ταχυδρομικά δελτάρια και αποκόμματα εφημερίδων, τη Μικρασιατική Εκστρατεία και ειδικότερα την απομάκρυνση των προσφύγων από την Ανατολική Θράκη, ενώ ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση των προσφύγων στην πόλη σε σειρά πρόχειρων κατασκευών αλλά και σε ναούς, ιδίως στην Αχειροποίητο. Στη δεύτερη ενότητα με τίτλο «Κειμήλια προσφύγων» παρουσιάζονται κειμήλια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, όπως φορητές εικόνες που ανήκουν σε ιδιώτες. Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης και θα διαρκέσει έως τις 31 Δεκεμβρίου.
«Είναι πολύ έντονες και συγκινητικές οι μνήμες που έρχονται στο μυαλό όλων μας για εκείνη την περίοδο», τόνισε στη διάρκεια της τελετής των εγκαινίων ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ Γιώργος Διδασκάλου. Εκπρόσωπος της Λίνας Μενδώνη που δεν κατάφερε να είναι στα εγκαίνια λόγω έκτακτης υποχρέωσης ο κ. Διδασκάλου διάβασε το μήνυμα της υπουργού, που αναφερόταν στη Θεσσαλονίκη του 1922 περίοδο κατά την οποία τα μνημεία αποτέλεσαν καταφύγια των προσφύγων, αλλά και στο περιεχόμενο της έκθεσης. Επίσης, στα εγκαίνια ήταν παρουσα και η έτερη Γενική Γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Ελένη Δουνδουλάκη.
Η διευθύντρια της ΕΦΑ πόλης Θεσσαλονίκης Ελισάβετ Τσιγαρίδα μίλησε μεταξύ άλλων για την ιστορία της Ροτόντας, ένα μνημείο που επί δεκαέξι αιώνες «ορθώνεται στην καρδιά της πόλης και παρακολουθεί βήμα – βήμα όλη την ιστορία της».
Η επιμελήτρια της έκθεσης Φλώρα Καραγιάννη παρουσίασε αναλυτικά όλες τις πτυχές της έκθεσης.
Η χρήση των θρησκευτικών μνημείων αφενός ως προσωρινή στέγη των προσφύγων, αφετέρου η μεταφορά και διάσωση από τις προσφυγικές οικογένειες πολλών κειμηλίων κυρίως φορητών εικόνων από τις περιοχές της προέλευσής τους, όπως από την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία αναδεικνύεται μέσα από την έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες» που εγκαινιάστηκε χθες στη Ροτόντα από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού Γιώργο Διδασκάλου.
Στην έκθεση, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης του ΥΠΠΟΑ, παρουσιάζονται για πρώτη φορά 36 εικόνες και θρησκευτικά κειμήλια ενώ αναπτύσσεται σε δύο ενότητες. Η πρώτη με τίτλο «Οι πρόσφυγες στα μνημεία της Θεσσαλονίκης» περιλαμβάνει πλούσιο εικονογραφικό υλικό, ταχυδρομικά δελτάρια και αποκόμματα εφημερίδων, τη Μικρασιατική Εκστρατεία και ειδικότερα την απομάκρυνση των προσφύγων από την Ανατολική Θράκη, ενώ ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση των προσφύγων στην πόλη σε σειρά πρόχειρων κατασκευών αλλά και σε ναούς, ιδίως στην Αχειροποίητο. Στη δεύτερη ενότητα με τίτλο «Κειμήλια προσφύγων» παρουσιάζονται κειμήλια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, όπως φορητές εικόνες που ανήκουν σε ιδιώτες. Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης και θα διαρκέσει έως τις 31 Δεκεμβρίου.
«Είναι πολύ έντονες και συγκινητικές οι μνήμες που έρχονται στο μυαλό όλων μας για εκείνη την περίοδο», τόνισε στη διάρκεια της τελετής των εγκαινίων ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ Γιώργος Διδασκάλου. Εκπρόσωπος της Λίνας Μενδώνη που δεν κατάφερε να είναι στα εγκαίνια λόγω έκτακτης υποχρέωσης ο κ. Διδασκάλου διάβασε το μήνυμα της υπουργού, που αναφερόταν στη Θεσσαλονίκη του 1922 περίοδο κατά την οποία τα μνημεία αποτέλεσαν καταφύγια των προσφύγων, αλλά και στο περιεχόμενο της έκθεσης. Επίσης, στα εγκαίνια ήταν παρουσα και η έτερη Γενική Γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Ελένη Δουνδουλάκη.
Η διευθύντρια της ΕΦΑ πόλης Θεσσαλονίκης Ελισάβετ Τσιγαρίδα μίλησε μεταξύ άλλων για την ιστορία της Ροτόντας, ένα μνημείο που επί δεκαέξι αιώνες «ορθώνεται στην καρδιά της πόλης και παρακολουθεί βήμα – βήμα όλη την ιστορία της».
Η επιμελήτρια της έκθεσης Φλώρα Καραγιάννη παρουσίασε αναλυτικά όλες τις πτυχές της έκθεσης.
ΣΧΟΛΙΑ