ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Τα Β' διαλογής… πρωταγωνιστούν σε καινοτόμο προϊόν

Το έργο εντάσσεται στα «Επενδυτικά Σχέδια Καινοτομίας» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

 21/02/2023 12:00

Τα Β' διαλογής… πρωταγωνιστούν σε καινοτόμο προϊόν

Της Δέσποινας Βογιατζόγλου

Τον δικό τους πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα νέο και καινοτόμο γαλακτοκομικό προϊόν διεκδικούν τα πυρηνόκαρπα δεύτερης διαλογής. Ροδάκινα, νεκταρίνια, κεράσια και κορόμηλα μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι της αγοράς, καθώς από εκεί που θα κατέληγαν στις χωματερές, πλέον γίνεται λόγος για αναπροσαρμογές των τιμών διάθεσης, προκειμένου να αποτελέσουν το κύριο συστατικό ενός καινούριου προϊόντος. 

Πρόκειται για ένα γαλακτοκομικό προϊόν τύπου γιαουρτιού με βελτιωμένες ιδιότητες και χαρακτηριστικά, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ράφια των σούπερ μάρκετ το 2024, καθώς σήμερα βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο ελέγχου και μελέτης.

Το έργο «Novoyog» είναι διετούς διάρκειας και αναμένεται -με μία μικρή παράταση- να ολοκληρωθεί τέλος του 2023. Εντάσσεται στα «Επενδυτικά Σχέδια Καινοτομίας» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στις 400.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. 

Εταίροι του έργου είναι η Φάρμα Κουκάκη ΑΕ, ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Μακροχωρίου Ημαθίας «Κόσμος», ο ΕΛΓΟ -Δήμητρα και το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ).

«Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα από αυτή την καινοτόμο δράση αφορούν στην αξιοποίηση των προϊόντων δεύτερης διαλογής και στην αύξηση του εισοδήματος των αγροτών. Υπηρετούμε τις αρχές για την ασφάλεια της διατροφικής αλυσίδας και το συγκεκριμένο προϊόν έχει προκύψει από τη δική μας έρευνα» σημειώνει στη «ΜτΚ» ο κύριος Ερευνητής Ινστιτούτο Κτηνιατρικών Ερευνών ΕΛΓΟ-Δήμητρα, Επιστημονικός Υπεύθυνος του Έργου, Άκης Ψωμάς.

Όπως εξηγούν οι υπεύθυνοι του προγράμματος -το οποίο αρχικά αφορά σε ροδάκινα και νεκταρίνια- τα φρούτα που είναι μικρότερα σε μέγεθος απ’ αυτά που μπορούν να πωληθούν νωπά στην αγορά ή εκείνα που έχουν χτυπηθεί από χαλάζι ή παρουσιάζουν δυσμορφίες με συνέπεια να διατίθενται σε χαμηλές τιμές στις βιομηχανίες για χυμοποίηση, παίρνουν νέα ζωή και συμβάλλουν στη «γέννηση» ενός νέος καινοτόμου και υγιεινού προϊόντος.

«Βρισκόμαστε σε πειραματικό στάδιο για τη δημιουργία ενός επιδορπίου τύπου γιαούρτης με αξιοποίηση των πυρηνόκαρπων δεύτερης διαλογής, τα οποία δεν υστερούν σε θρεπτική αξία. Η επεξεργασία του ροδάκινου, για παράδειγμα, γίνεται όταν το προϊόν πλυθεί καλά, αλεστεί και μπει ως προσθήκη στη βάση του γιαουρτιού» σημειώνει στην ΜτΚ ο Ακ. Ψωμάς.

Το νέο γαλακτοκομικό προϊόν θα «μοιάζει» με το γιαούρτι, ωστόσο δεν θα έχει καθόλου ζάχαρη, θα περιέχει περισσότερες διαιτητικές ίνες έως και 15% έναντι του κοινού γιαουρτιού ή ενός επιδορπίου, όπως και αντιοξειδωτικές ουσίες και φαινόλες και θα κυκλοφορεί με βελτιωμένη δομή.

Το 20% με 50% της παραγωγής καταλήγει στα αζήτητα

Σημαντική κάλυψη του εισοδήματος των αγροτών, των οποίων μεγάλο μέρος της παραγωγής, από το 20% έως το 50%, καταλήγει στα αζήτητα, ευελπιστεί ότι θα επιτευχθεί με τη δημιουργία και προώθηση του καινοτόμου προϊόντος, ο βασικός εταίρος ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Μακροχωρίου Ημαθίας «Κόσμος».

«Είμαστε ένας συνεταιρισμός με 250 παραγωγούς οι οποίοι κάθε χρόνο εκφράζουν την ανησυχία τους για τη διάθεση των προϊόντων δεύτερης διαλογής, τα οποία πολύ συχνά διατίθενται δωρεάν. Πρόκειται όμως για πρώτη ύλη σε μεγάλη ποσότητα που πηγαίνει για παραγωγή βιοκαύσιμων ή για παραγωγή χυμού. Στόχος τώρα είναι να ανέβουν οι τιμές διάθεσης των φρούτων Β’ διαλογής και αν περπατήσει το προϊόν θα μπορούμε να μιλάμε για μία μεγάλη επιτυχία» τονίζει στη «ΜτΚ» ο Βασίλης Αντωνίου, πρόεδρος συνεταιρισμού «Κόσμος» Μακροχωρίου.

Στα αναμενόμενα αποτελέσματα υλοποίησης του έργου, περιλαμβάνονται η ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος αγροδιατροφής, με βελτιωμένα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά και μεγάλη θρεπτική αξία, ανάδειξη των ευεργετικών αποτελεσμάτων της κυκλικής οικονομίας και εισαγωγή νέων μεθόδων και πρακτικών και επέκταση του ερευνητικού πεδίου στον χώρο της αγροδιατροφής.

«Το πρόγραμμα βασίζεται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας και στην εκμετάλλευση των ποσοτήτων των φρούτων. Όλα εξαρτώνται βέβαια από την τιμή και την προώθηση του προϊόντος, καθώς η εταιρία που αναλαμβάνει την υλοποίηση επενδύει στις εξαγωγές. Αναμένουμε τουλάχιστον 15 λεπτά το κιλό για την απορρόφηση των ποσοτήτων δεύτερης διαλογής, από εκεί που τα δίναμε προς 3 λεπτά, 1 λεπτό ή ακόμα και κανένα, δηλαδή θα διαθέτουμε δωρεάν» καταλήγει ο Β. Αντωνίου.

Επιπλέον, στα αναμενόμενα αποτελέσματα συμπεριλαμβάνεται η ενίσχυση του κύκλου εργασιών με τη σημαντική αύξηση της παραγωγής, η προώθηση του εταιρικού προφίλ των επιχειρήσεων με την ένταξη καινοτόμων διεργασιών, η προβολή και προώθηση των υφιστάμενων προϊόντων της, η ενδυνάμωση της ανταγωνιστικής θέσης των επιχειρήσεων στην ελληνική αγορά και διείσδυση της σε νέες.

Οι στόχοι του έργου

Στους στόχους του έργου περιλαμβάνονται:

α) Παραγωγή καινοτόμου προϊόντος τύπου γιαούρτης με βελτιωμένα χαρακτηριστικά αξιοποιώντας πυρηνόκαρπα διαλογής από τον «ΑΣ Κόσμος».

β) Διαφοροποίηση και μετασχηματισμός των παραγωγικών διαδικασιών στην Αγροδιατροφή με την ενσωμάτωση της έρευνας και της καινοτομίας.

γ) Παραγωγή νέου, τελικού προϊόντος βασισμένο στη γνώση και στη βιώσιμη εξειδίκευση σε πιλοτική γραμμή παραγωγής το οποίο καταλήγει σε προώθησή του στην αγορά.

δ) Εμπορική αξιοποίηση του νέου προϊόντος προσδίδοντας στις επιχειρήσεις προστιθέμενη αξία και σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

ε) Ενίσχυση της συνεργασίας των επιχειρήσεων με την ερευνητική κοινότητα.

στ) Ανάδειξη της αξίας της κυκλικής οικονομίας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.02.2023

Της Δέσποινας Βογιατζόγλου

Τον δικό τους πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα νέο και καινοτόμο γαλακτοκομικό προϊόν διεκδικούν τα πυρηνόκαρπα δεύτερης διαλογής. Ροδάκινα, νεκταρίνια, κεράσια και κορόμηλα μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι της αγοράς, καθώς από εκεί που θα κατέληγαν στις χωματερές, πλέον γίνεται λόγος για αναπροσαρμογές των τιμών διάθεσης, προκειμένου να αποτελέσουν το κύριο συστατικό ενός καινούριου προϊόντος. 

Πρόκειται για ένα γαλακτοκομικό προϊόν τύπου γιαουρτιού με βελτιωμένες ιδιότητες και χαρακτηριστικά, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ράφια των σούπερ μάρκετ το 2024, καθώς σήμερα βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο ελέγχου και μελέτης.

Το έργο «Novoyog» είναι διετούς διάρκειας και αναμένεται -με μία μικρή παράταση- να ολοκληρωθεί τέλος του 2023. Εντάσσεται στα «Επενδυτικά Σχέδια Καινοτομίας» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στις 400.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. 

Εταίροι του έργου είναι η Φάρμα Κουκάκη ΑΕ, ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Μακροχωρίου Ημαθίας «Κόσμος», ο ΕΛΓΟ -Δήμητρα και το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ).

«Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα από αυτή την καινοτόμο δράση αφορούν στην αξιοποίηση των προϊόντων δεύτερης διαλογής και στην αύξηση του εισοδήματος των αγροτών. Υπηρετούμε τις αρχές για την ασφάλεια της διατροφικής αλυσίδας και το συγκεκριμένο προϊόν έχει προκύψει από τη δική μας έρευνα» σημειώνει στη «ΜτΚ» ο κύριος Ερευνητής Ινστιτούτο Κτηνιατρικών Ερευνών ΕΛΓΟ-Δήμητρα, Επιστημονικός Υπεύθυνος του Έργου, Άκης Ψωμάς.

Όπως εξηγούν οι υπεύθυνοι του προγράμματος -το οποίο αρχικά αφορά σε ροδάκινα και νεκταρίνια- τα φρούτα που είναι μικρότερα σε μέγεθος απ’ αυτά που μπορούν να πωληθούν νωπά στην αγορά ή εκείνα που έχουν χτυπηθεί από χαλάζι ή παρουσιάζουν δυσμορφίες με συνέπεια να διατίθενται σε χαμηλές τιμές στις βιομηχανίες για χυμοποίηση, παίρνουν νέα ζωή και συμβάλλουν στη «γέννηση» ενός νέος καινοτόμου και υγιεινού προϊόντος.

«Βρισκόμαστε σε πειραματικό στάδιο για τη δημιουργία ενός επιδορπίου τύπου γιαούρτης με αξιοποίηση των πυρηνόκαρπων δεύτερης διαλογής, τα οποία δεν υστερούν σε θρεπτική αξία. Η επεξεργασία του ροδάκινου, για παράδειγμα, γίνεται όταν το προϊόν πλυθεί καλά, αλεστεί και μπει ως προσθήκη στη βάση του γιαουρτιού» σημειώνει στην ΜτΚ ο Ακ. Ψωμάς.

Το νέο γαλακτοκομικό προϊόν θα «μοιάζει» με το γιαούρτι, ωστόσο δεν θα έχει καθόλου ζάχαρη, θα περιέχει περισσότερες διαιτητικές ίνες έως και 15% έναντι του κοινού γιαουρτιού ή ενός επιδορπίου, όπως και αντιοξειδωτικές ουσίες και φαινόλες και θα κυκλοφορεί με βελτιωμένη δομή.

Το 20% με 50% της παραγωγής καταλήγει στα αζήτητα

Σημαντική κάλυψη του εισοδήματος των αγροτών, των οποίων μεγάλο μέρος της παραγωγής, από το 20% έως το 50%, καταλήγει στα αζήτητα, ευελπιστεί ότι θα επιτευχθεί με τη δημιουργία και προώθηση του καινοτόμου προϊόντος, ο βασικός εταίρος ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Μακροχωρίου Ημαθίας «Κόσμος».

«Είμαστε ένας συνεταιρισμός με 250 παραγωγούς οι οποίοι κάθε χρόνο εκφράζουν την ανησυχία τους για τη διάθεση των προϊόντων δεύτερης διαλογής, τα οποία πολύ συχνά διατίθενται δωρεάν. Πρόκειται όμως για πρώτη ύλη σε μεγάλη ποσότητα που πηγαίνει για παραγωγή βιοκαύσιμων ή για παραγωγή χυμού. Στόχος τώρα είναι να ανέβουν οι τιμές διάθεσης των φρούτων Β’ διαλογής και αν περπατήσει το προϊόν θα μπορούμε να μιλάμε για μία μεγάλη επιτυχία» τονίζει στη «ΜτΚ» ο Βασίλης Αντωνίου, πρόεδρος συνεταιρισμού «Κόσμος» Μακροχωρίου.

Στα αναμενόμενα αποτελέσματα υλοποίησης του έργου, περιλαμβάνονται η ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος αγροδιατροφής, με βελτιωμένα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά και μεγάλη θρεπτική αξία, ανάδειξη των ευεργετικών αποτελεσμάτων της κυκλικής οικονομίας και εισαγωγή νέων μεθόδων και πρακτικών και επέκταση του ερευνητικού πεδίου στον χώρο της αγροδιατροφής.

«Το πρόγραμμα βασίζεται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας και στην εκμετάλλευση των ποσοτήτων των φρούτων. Όλα εξαρτώνται βέβαια από την τιμή και την προώθηση του προϊόντος, καθώς η εταιρία που αναλαμβάνει την υλοποίηση επενδύει στις εξαγωγές. Αναμένουμε τουλάχιστον 15 λεπτά το κιλό για την απορρόφηση των ποσοτήτων δεύτερης διαλογής, από εκεί που τα δίναμε προς 3 λεπτά, 1 λεπτό ή ακόμα και κανένα, δηλαδή θα διαθέτουμε δωρεάν» καταλήγει ο Β. Αντωνίου.

Επιπλέον, στα αναμενόμενα αποτελέσματα συμπεριλαμβάνεται η ενίσχυση του κύκλου εργασιών με τη σημαντική αύξηση της παραγωγής, η προώθηση του εταιρικού προφίλ των επιχειρήσεων με την ένταξη καινοτόμων διεργασιών, η προβολή και προώθηση των υφιστάμενων προϊόντων της, η ενδυνάμωση της ανταγωνιστικής θέσης των επιχειρήσεων στην ελληνική αγορά και διείσδυση της σε νέες.

Οι στόχοι του έργου

Στους στόχους του έργου περιλαμβάνονται:

α) Παραγωγή καινοτόμου προϊόντος τύπου γιαούρτης με βελτιωμένα χαρακτηριστικά αξιοποιώντας πυρηνόκαρπα διαλογής από τον «ΑΣ Κόσμος».

β) Διαφοροποίηση και μετασχηματισμός των παραγωγικών διαδικασιών στην Αγροδιατροφή με την ενσωμάτωση της έρευνας και της καινοτομίας.

γ) Παραγωγή νέου, τελικού προϊόντος βασισμένο στη γνώση και στη βιώσιμη εξειδίκευση σε πιλοτική γραμμή παραγωγής το οποίο καταλήγει σε προώθησή του στην αγορά.

δ) Εμπορική αξιοποίηση του νέου προϊόντος προσδίδοντας στις επιχειρήσεις προστιθέμενη αξία και σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

ε) Ενίσχυση της συνεργασίας των επιχειρήσεων με την ερευνητική κοινότητα.

στ) Ανάδειξη της αξίας της κυκλικής οικονομίας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.02.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία