ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Θ. Κοντογεώργης: Αίτημα δεκαετιών η ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Σχολών

Θα προσφέρει προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου στις επί μέρους τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής, σύμφωνα με τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ

 31/10/2024 21:50

Θ. Κοντογεώργης: Αίτημα δεκαετιών η ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Σχολών
Φωτογραφία αρχείου

Στην παρουσίαση, νωρίτερα, στο Υπουργικό Συμβούλιο, του νομοσχεδίου για την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Σχολών καθώς και τη διαβάθμιση των τίτλων σπουδών των καλλιτεχνικών κλάδων, αναφέρεται, σε ανάρτησή του, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης

Το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε από τους υπουργούς Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών και «ύστερα από εντατική προετοιμασία πολλών μηνών και σε συνέχεια της προσωπικής δέσμευσης του πρωθυπουργού Κυριάκος Μητσοτάκης», σημειώνει. Το νομοσχέδιο ρυθμίζει θέματα, τα οποία «αποτελούσαν εκκρεμότητες αλλά και αιτήματα δεκαετιών», προσθέτει.

Ειδικότερα, «το ν/σ επιλύει μια διαχρονική εκκρεμότητα στις παραστατικές τέχνες (θέατρο, χορός, μουσική), οι οποίες, έως σήμερα, διέπονται από αποσπασματικό νομοθετικό πλαίσιο, που εμφανίζει σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των εν λόγω τριών καλλιτεχνικών κλάδων, έλλειψη διαβάθμισης των τίτλων σπουδών, απουσία ακαδημαϊκού διαδρόμου προς το επίπεδο 6 του ΕΠΠ (σσ Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων) καθώς και δυσχέρειες ως προς την επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων».

Ακόμη, «η νέα Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ) θα προσφέρει προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου στις επί μέρους τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής. Τα τμήματα προέρχονται από την ενσωμάτωση των υφιστάμενων Σχολών του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Ο νέος αυτός ακαδημαϊκός φορέας θα προσφέρει στις παραστατικές τέχνες τη δυνατότητα συνδυασμού της καλλιτεχνικής δημιουργίας και πράξης με τη θεωρία και την έρευνα, θα ενισχύει τη διακαλλιτεχνικότητα, θα εξασφαλίζει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων του και θα έχει πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα χρηματοδότησης. Τέλος, διαμορφώνει το πλαίσιο, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών τους».

Σύμφωνα με τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, «παρέχεται για πρώτη φορά, πρόσβαση υποψηφίων φοιτητών παραστατικών τεχνών στην ΑΣΠΤ και εν γένει στην Ανώτατη Καλλιτεχνική Εκπαίδευση μετά την ολοκλήρωση της φοίτησής τους στη Γ΄ Λυκείου χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά με τη θέσπιση ειδικών εξετάσεων, όπως στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, ιδίως δε του χώρου της ορχηστικής τέχνης που δεν είχε μέχρι σήμερα πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του υψηλού επιπέδου διδακτικού προσωπικού, τεχνογνωσίας και σπουδαστών των δημόσιων εκπαιδευτικών δομών της χώρας, του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης στο υπό σύσταση ΑΕΙ. Η αξιοποίηση διακεκριμένων και καθολικά αναγνωρισμένων ταλέντων του χώρου των παραστατικών τεχνών με την εκλογή τους ως μελών ΔΕΠ στην ΑΣΠΤ, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων.

Επίσης, προβλέπεται η μετατροπή των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολών Ανώτερης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης σε Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης (ΑΣΚΕ). Η διαχρονική και εφεξής εξασφάλιση διαβάθμισης στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων των τίτλων όλων των αποφοίτων των Ανώτερων, δημόσιων και ιδιωτικών, Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και ΜΕΙ (σσ Μουσικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) με ταυτόχρονη δημιουργία "ακαδημαϊκού διαδρόμου" που θα συνδέει τους αποφοίτους των σχολών με τα συναφή Τμήματα των ΑΕΙ της χώρας για την απόκτηση τίτλων επιπέδου 6 του ΕΠΠ».

Και η ανάρτηση Κοντογεώργη συνεχίζει: «Η υπαγωγή όλων των σχολών στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας αντιμετωπίζει την μέχρι τώρα έλλειψη ομοιογένειας ως προς τη λειτουργία των Σχολών αυτών και της μη ενιαίας αντιμετώπισης των αποφοίτων τους και συμβάλει στη διασύνδεσή τους με την ανώτατη εκπαίδευση.

Επίσης, παρέχεται εξουσιοδότηση για τη δημιουργία καλλιτεχνικού προσοντολογίου με το οποίο θα ρυθμίζονται τα προσόντα πρόσληψης καλλιτεχνών παραστατικών τεχνών σε φορείς του δημόσιου τομέα ως διακριτής κατηγορίας προσωπικού (Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης - ΚΕ) και εξασφαλίζεται ρητά ότι δεν θίγονται εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα που απολαμβάνουν οι απόφοιτοι των αποφοίτων των ΑΣΚΕ και ΜΕΙ κατά την έναρξη εφαρμογής.

Στη διαδρομή αυτών των 18 μηνών, που συνεχίζεται μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου και την ίδρυση της σχολής, συνέβαλαν καθοριστικά οι παρούσες και προηγούμενες ηγεσίες των υπουργείων Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών, ο πρόεδρος της ΕΘΑΕ (σσ Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης) Περικλής Μήτκας και βέβαια οι εκπρόσωποι των σχολών και φορέων κατά το στάδιο της αρχικής διαβούλευσης που θα συνεχιστεί με την κατάθεση του νομοσχεδίου», επισημαίνει ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, που κλείνει με ονομαστική αναφορά σε όλα εκείνα τα κυβερνητικά στελέχη που είχαν συμβολή στο εν λόγω νομοσχέδιο, δηλαδή τους Κυριάκο Πιερρακάκη, Λίνα Μενδώνη, Θοδωρή Λιβάνιο, Νίκη Κεραμέως, Ιάσονα Φωτήλα, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, Χρίστο Δήμα, Ελένη Δουνδουλάκη. Ιωάννα Λυτρίβη, Νίκο Παπαϊωάννου, Όλγα Καφετζοπούλου και Γιώργο Βούτσινο.

Στην παρουσίαση, νωρίτερα, στο Υπουργικό Συμβούλιο, του νομοσχεδίου για την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Σχολών καθώς και τη διαβάθμιση των τίτλων σπουδών των καλλιτεχνικών κλάδων, αναφέρεται, σε ανάρτησή του, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης

Το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε από τους υπουργούς Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών και «ύστερα από εντατική προετοιμασία πολλών μηνών και σε συνέχεια της προσωπικής δέσμευσης του πρωθυπουργού Κυριάκος Μητσοτάκης», σημειώνει. Το νομοσχέδιο ρυθμίζει θέματα, τα οποία «αποτελούσαν εκκρεμότητες αλλά και αιτήματα δεκαετιών», προσθέτει.

Ειδικότερα, «το ν/σ επιλύει μια διαχρονική εκκρεμότητα στις παραστατικές τέχνες (θέατρο, χορός, μουσική), οι οποίες, έως σήμερα, διέπονται από αποσπασματικό νομοθετικό πλαίσιο, που εμφανίζει σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των εν λόγω τριών καλλιτεχνικών κλάδων, έλλειψη διαβάθμισης των τίτλων σπουδών, απουσία ακαδημαϊκού διαδρόμου προς το επίπεδο 6 του ΕΠΠ (σσ Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων) καθώς και δυσχέρειες ως προς την επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων».

Ακόμη, «η νέα Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ) θα προσφέρει προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου στις επί μέρους τέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής. Τα τμήματα προέρχονται από την ενσωμάτωση των υφιστάμενων Σχολών του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Ο νέος αυτός ακαδημαϊκός φορέας θα προσφέρει στις παραστατικές τέχνες τη δυνατότητα συνδυασμού της καλλιτεχνικής δημιουργίας και πράξης με τη θεωρία και την έρευνα, θα ενισχύει τη διακαλλιτεχνικότητα, θα εξασφαλίζει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων του και θα έχει πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα χρηματοδότησης. Τέλος, διαμορφώνει το πλαίσιο, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών τους».

Σύμφωνα με τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, «παρέχεται για πρώτη φορά, πρόσβαση υποψηφίων φοιτητών παραστατικών τεχνών στην ΑΣΠΤ και εν γένει στην Ανώτατη Καλλιτεχνική Εκπαίδευση μετά την ολοκλήρωση της φοίτησής τους στη Γ΄ Λυκείου χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά με τη θέσπιση ειδικών εξετάσεων, όπως στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, ιδίως δε του χώρου της ορχηστικής τέχνης που δεν είχε μέχρι σήμερα πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του υψηλού επιπέδου διδακτικού προσωπικού, τεχνογνωσίας και σπουδαστών των δημόσιων εκπαιδευτικών δομών της χώρας, του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης στο υπό σύσταση ΑΕΙ. Η αξιοποίηση διακεκριμένων και καθολικά αναγνωρισμένων ταλέντων του χώρου των παραστατικών τεχνών με την εκλογή τους ως μελών ΔΕΠ στην ΑΣΠΤ, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων.

Επίσης, προβλέπεται η μετατροπή των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολών Ανώτερης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης σε Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης (ΑΣΚΕ). Η διαχρονική και εφεξής εξασφάλιση διαβάθμισης στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων των τίτλων όλων των αποφοίτων των Ανώτερων, δημόσιων και ιδιωτικών, Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και ΜΕΙ (σσ Μουσικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) με ταυτόχρονη δημιουργία "ακαδημαϊκού διαδρόμου" που θα συνδέει τους αποφοίτους των σχολών με τα συναφή Τμήματα των ΑΕΙ της χώρας για την απόκτηση τίτλων επιπέδου 6 του ΕΠΠ».

Και η ανάρτηση Κοντογεώργη συνεχίζει: «Η υπαγωγή όλων των σχολών στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας αντιμετωπίζει την μέχρι τώρα έλλειψη ομοιογένειας ως προς τη λειτουργία των Σχολών αυτών και της μη ενιαίας αντιμετώπισης των αποφοίτων τους και συμβάλει στη διασύνδεσή τους με την ανώτατη εκπαίδευση.

Επίσης, παρέχεται εξουσιοδότηση για τη δημιουργία καλλιτεχνικού προσοντολογίου με το οποίο θα ρυθμίζονται τα προσόντα πρόσληψης καλλιτεχνών παραστατικών τεχνών σε φορείς του δημόσιου τομέα ως διακριτής κατηγορίας προσωπικού (Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης - ΚΕ) και εξασφαλίζεται ρητά ότι δεν θίγονται εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα που απολαμβάνουν οι απόφοιτοι των αποφοίτων των ΑΣΚΕ και ΜΕΙ κατά την έναρξη εφαρμογής.

Στη διαδρομή αυτών των 18 μηνών, που συνεχίζεται μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου και την ίδρυση της σχολής, συνέβαλαν καθοριστικά οι παρούσες και προηγούμενες ηγεσίες των υπουργείων Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών, ο πρόεδρος της ΕΘΑΕ (σσ Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης) Περικλής Μήτκας και βέβαια οι εκπρόσωποι των σχολών και φορέων κατά το στάδιο της αρχικής διαβούλευσης που θα συνεχιστεί με την κατάθεση του νομοσχεδίου», επισημαίνει ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, που κλείνει με ονομαστική αναφορά σε όλα εκείνα τα κυβερνητικά στελέχη που είχαν συμβολή στο εν λόγω νομοσχέδιο, δηλαδή τους Κυριάκο Πιερρακάκη, Λίνα Μενδώνη, Θοδωρή Λιβάνιο, Νίκη Κεραμέως, Ιάσονα Φωτήλα, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, Χρίστο Δήμα, Ελένη Δουνδουλάκη. Ιωάννα Λυτρίβη, Νίκο Παπαϊωάννου, Όλγα Καφετζοπούλου και Γιώργο Βούτσινο.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία