ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

THEMA: Η εταιρεία που θα λειτουργεί το μετρό Θεσσαλονίκης

Τη Δευτέρα η επίσημη ανακήρυξη του αναδόχου, της ιταλικής ΑΤΜ και της γαλλικής EGIS

 22/06/2023 13:57

THEMA: Η εταιρεία που θα λειτουργεί το μετρό Θεσσαλονίκης

Άννη Καρολίδου

Tην εταιρεία ειδικού σκοπού που θα αναλάβει την λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, της THEMA, επρόκειτο να ανακοινώσει εχθές από την προεκλογική του ομιλία, στη Θεσσαλονίκη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωση που τελικά δεν έγινε γιατί δεν είχαν ολοκληρωθεί ορισμένες καθαρά τυπικές  διαδικασίες.

Ωστόσο, όπως πληροφορείται το makthes.gr, τα δικαιολογητικά που υπέβαλαν η ιταλική ATM και η γαλλική EGIS, έχουν ελεγχθεί και έχουν ικανοποιήσει την αρμόδια για το διαγωνισμό επιτροπή, η οποία μάλιστα έχει συντάξει το σχετικό πρακτικό, που θα τεθεί προς έγκριση στο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικό Μετρό, πιθανότατα την ερχόμενη Δευτέρα,26 Ιουνίου, ακριβώς την επομένη των εκλογών.

Μόλις το πρακτικό εγκριθεί από το δ.σ. της Eλληνικό Μετρό, θα γίνει η επίσημη ανακήρυξη του αναδόχου και εντός του επόμενου 10ημέρου, το άλλο υποψήφιο σχήμα στο διαγωνισμό (ΑΚΤΩΡ με TRANS RAIL), θα μπορεί να υποβάλλει τυχόν ενστάσεις. Όταν περάσει αυτό το διάστημα και εφ’ όσον δεν υπάρχουν καθυστερήσεις λόγω ενστάσεων ή προσφυγών, το σχέδιο σύμβασης θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά θα πάρει το δρόμο για την υπογραφή του.

Το εταιρικό σχήμα της THEMA

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην εταιρεία ειδικού σκοπού (spv) που θα ιδρυθεί, την THEMA, οι Ιταλοί με την ΑΤΜ θα έχουν το 51%, ενώ οι Γάλλοι της EGIS το 49% , ενώ η ΤΗΕΜΑ θα αντλεί δάνεια εμπειρία από την ΜΕTRO SERVICE η οποία λειτουργεί το αυτόματο μετρό της Κοπεγχάγης.

Υπάρχει η πληροφορία, ότι για την οικονομία του χρόνου, μέρος του προσωπικού της ΤΗΕΜΑ θα αρχίσει να εκπαιδεύεται στη Γαλλία, από προσωπικό της EGIS ή στη Δανία, από προσωπικό και στις εγκαταστάσεις της METRO SERVICE.

Eάν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, αρχές Σεπτεμβρίου, θα υπογραφεί η σύμβαση με την οποία θα ανοίξει ο δρόμος της προετοιμασίας για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού των 292 εκατ. προ ΦΠΑ, του πρώτου που αφορά λειτουργία και συντήρηση μετρό, που διενήργησε η Ελληνικό Μετρό, πρέπει να πιστωθεί η διοίκηση της εταιρείας και τα στελέχη που ασχολήθηκαν με αυτή την απαιτητική διεθνή διαγωνιστική διαδικασία.

Τα προφίλ των ΑΤΜ και EGIS

H Ιταλική ATM (Azienda Trasporti Milanesi) είναι ο ανάδοχος λειτουργίας και συντήρησης του μετρό της Κοπεγχάγης από το 2002, όπως επίσης των επεκτάσεων προς το αεροδρόμιο (2007) αλλά και των νέων γραμμών Μ3 και Μ4, που τέθηκαν σε λειτουργία το 2019. Επίσης, λειτουργεί το σύστημα μετρό που υπάρχει στο εκτεταμένο campus του Πανεπιστημίου Princess Noura του Ριάντ (με τρένα και συστήματα Hitachi Rail), τη γραμμή M5 του μετρό του Μιλάνου από το 2013 (τρένα και συστήματα Hitachi Rail) και τη γραμμή M4 του Μιλάνου, από το 2022.

Η αποκτηθείσα εμπειρία στη λειτουργία συστημάτων και τρένων της Hitachi Rail σημειώνεται, καθώς και το Μετρό Θεσσαλονίκης, έχει τροχαίο υλικό και συστήματα της Ηitachi Rail.

Ο γαλλικός όμιλος EGIS επίσης διαθέτει τεράστια εμπειρία στα συστήματα μετρό. Παρέδωσε τις πρώτες γραμμές μετρό στη Γαλλία τη δεκαετία του 1970 (Λιόν και Μασσαλία), το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο μετρό το 1991 (στη Λιόν), ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλά έργα μετρό, άνευ οδηγού, σε όλο τον κόσμο (γραμμή Canarsie της Νέας Υόρκης, γραμμή 9 της Βαρκελώνης, γραμμή Circle της Σιγκαπούρης).

Ο όμιλος EGIS Rail αυτή την περίοδο συμμετέχει σε πολλά έργα μετρό στην Ευρώπη (π.χ. Grand Paris Metrο, Μασσαλία, Λωζάνη), στη Μέση Ανατολή (Ριάντ, Ντόχα, Ντουμπάι), στην Ασία (Σιγκαπούρη, Μπανγκόκ, Μανίλα, Καλκούτα), στη Βόρεια και Νότια Αμερική (Καναδάς, Μεξικό, Βραζιλία) και στο Ισραήλ.

Σημειώνεται, τέλος, ότι η EGIS PROJECTS μαζί την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ανάδοχος της πολυετούς παραχώρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού.

Σε ό,τι αφορά στη Metro Service A/S είναι η εταιρεία που λειτουργεί το μετρό της Koπεγχάγης , το οποίο ανήκει στην αυτοδιοίκηση και το υπουργείο Μεταφορών της Δανίας. Οι εταιρείες ΑΤΜ και Hitachi Rail, σε συνεργασία λειτουργούν τις τέσσερις γραμμές του Μετρό της Κοπεγχάγης και το 2025 πρόκειται να αναλάβουν και τη λειτουργία του light rail της ευρύτερης, μητροπολιτικής περιοχής της Κοπεγχάγης.

Tην εταιρεία ειδικού σκοπού που θα αναλάβει την λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, της THEMA, επρόκειτο να ανακοινώσει εχθές από την προεκλογική του ομιλία, στη Θεσσαλονίκη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωση που τελικά δεν έγινε γιατί δεν είχαν ολοκληρωθεί ορισμένες καθαρά τυπικές  διαδικασίες.

Ωστόσο, όπως πληροφορείται το makthes.gr, τα δικαιολογητικά που υπέβαλαν η ιταλική ATM και η γαλλική EGIS, έχουν ελεγχθεί και έχουν ικανοποιήσει την αρμόδια για το διαγωνισμό επιτροπή, η οποία μάλιστα έχει συντάξει το σχετικό πρακτικό, που θα τεθεί προς έγκριση στο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικό Μετρό, πιθανότατα την ερχόμενη Δευτέρα,26 Ιουνίου, ακριβώς την επομένη των εκλογών.

Μόλις το πρακτικό εγκριθεί από το δ.σ. της Eλληνικό Μετρό, θα γίνει η επίσημη ανακήρυξη του αναδόχου και εντός του επόμενου 10ημέρου, το άλλο υποψήφιο σχήμα στο διαγωνισμό (ΑΚΤΩΡ με TRANS RAIL), θα μπορεί να υποβάλλει τυχόν ενστάσεις. Όταν περάσει αυτό το διάστημα και εφ’ όσον δεν υπάρχουν καθυστερήσεις λόγω ενστάσεων ή προσφυγών, το σχέδιο σύμβασης θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά θα πάρει το δρόμο για την υπογραφή του.

Το εταιρικό σχήμα της THEMA

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην εταιρεία ειδικού σκοπού (spv) που θα ιδρυθεί, την THEMA, οι Ιταλοί με την ΑΤΜ θα έχουν το 51%, ενώ οι Γάλλοι της EGIS το 49% , ενώ η ΤΗΕΜΑ θα αντλεί δάνεια εμπειρία από την ΜΕTRO SERVICE η οποία λειτουργεί το αυτόματο μετρό της Κοπεγχάγης.

Υπάρχει η πληροφορία, ότι για την οικονομία του χρόνου, μέρος του προσωπικού της ΤΗΕΜΑ θα αρχίσει να εκπαιδεύεται στη Γαλλία, από προσωπικό της EGIS ή στη Δανία, από προσωπικό και στις εγκαταστάσεις της METRO SERVICE.

Eάν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, αρχές Σεπτεμβρίου, θα υπογραφεί η σύμβαση με την οποία θα ανοίξει ο δρόμος της προετοιμασίας για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού των 292 εκατ. προ ΦΠΑ, του πρώτου που αφορά λειτουργία και συντήρηση μετρό, που διενήργησε η Ελληνικό Μετρό, πρέπει να πιστωθεί η διοίκηση της εταιρείας και τα στελέχη που ασχολήθηκαν με αυτή την απαιτητική διεθνή διαγωνιστική διαδικασία.

Τα προφίλ των ΑΤΜ και EGIS

H Ιταλική ATM (Azienda Trasporti Milanesi) είναι ο ανάδοχος λειτουργίας και συντήρησης του μετρό της Κοπεγχάγης από το 2002, όπως επίσης των επεκτάσεων προς το αεροδρόμιο (2007) αλλά και των νέων γραμμών Μ3 και Μ4, που τέθηκαν σε λειτουργία το 2019. Επίσης, λειτουργεί το σύστημα μετρό που υπάρχει στο εκτεταμένο campus του Πανεπιστημίου Princess Noura του Ριάντ (με τρένα και συστήματα Hitachi Rail), τη γραμμή M5 του μετρό του Μιλάνου από το 2013 (τρένα και συστήματα Hitachi Rail) και τη γραμμή M4 του Μιλάνου, από το 2022.

Η αποκτηθείσα εμπειρία στη λειτουργία συστημάτων και τρένων της Hitachi Rail σημειώνεται, καθώς και το Μετρό Θεσσαλονίκης, έχει τροχαίο υλικό και συστήματα της Ηitachi Rail.

Ο γαλλικός όμιλος EGIS επίσης διαθέτει τεράστια εμπειρία στα συστήματα μετρό. Παρέδωσε τις πρώτες γραμμές μετρό στη Γαλλία τη δεκαετία του 1970 (Λιόν και Μασσαλία), το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο μετρό το 1991 (στη Λιόν), ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλά έργα μετρό, άνευ οδηγού, σε όλο τον κόσμο (γραμμή Canarsie της Νέας Υόρκης, γραμμή 9 της Βαρκελώνης, γραμμή Circle της Σιγκαπούρης).

Ο όμιλος EGIS Rail αυτή την περίοδο συμμετέχει σε πολλά έργα μετρό στην Ευρώπη (π.χ. Grand Paris Metrο, Μασσαλία, Λωζάνη), στη Μέση Ανατολή (Ριάντ, Ντόχα, Ντουμπάι), στην Ασία (Σιγκαπούρη, Μπανγκόκ, Μανίλα, Καλκούτα), στη Βόρεια και Νότια Αμερική (Καναδάς, Μεξικό, Βραζιλία) και στο Ισραήλ.

Σημειώνεται, τέλος, ότι η EGIS PROJECTS μαζί την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ανάδοχος της πολυετούς παραχώρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού.

Σε ό,τι αφορά στη Metro Service A/S είναι η εταιρεία που λειτουργεί το μετρό της Koπεγχάγης , το οποίο ανήκει στην αυτοδιοίκηση και το υπουργείο Μεταφορών της Δανίας. Οι εταιρείες ΑΤΜ και Hitachi Rail, σε συνεργασία λειτουργούν τις τέσσερις γραμμές του Μετρό της Κοπεγχάγης και το 2025 πρόκειται να αναλάβουν και τη λειτουργία του light rail της ευρύτερης, μητροπολιτικής περιοχής της Κοπεγχάγης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία