ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Θεόδωρος Σκυλακάκης στη «ΜτΚ»: Το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον είναι η συνέχιση και η εμπέδωση των μεταρρυθμίσεων

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών σε μία εφ' όλης της ύλης συνέντευξη λίγο πριν τις κάλπες της 21ης Μαΐου

 08/05/2023 07:00

Θεόδωρος Σκυλακάκης στη «ΜτΚ»: Το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον είναι η συνέχιση και η εμπέδωση των μεταρρυθμίσεων

Νίκος Οικονόμου

«Το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον είναι η συνέχιση και η εμπέδωση των μεταρρυθμίσεων και αυτό θα κρίνει την πορεία της Ελλάδας για πολλές δεκαετίες», τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Έχουμε μπει στην τελική ευθεία που οδηγεί στις εκλογές. Ποιο είναι το βασικό διακύβευμα της κάλπης της 21ης Μαΐου; Θεωρείτε ότι θα παίξει ρόλο η οικονομία στην ψήφο των πολιτών;

Εν μέσω πρωτοφανών, εξωγενών, κρίσεων (πανδημία, ενεργειακή - πληθωριστική και απειλή εξ ανατολών) και ενώ αναγκαστήκαμε να πραγματοποιήσουμε πολύ μεγάλες δαπάνες για να ανταπεξέλθουμε στις επιπτώσεις τους, οι επιδόσεις της οικονομίας είναι εντυπωσιακές. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω πως το 2022 ο ρυθμός ανάπτυξης έφτασε στα επίπεδα του 6%, το δημόσιο χρέος μειώθηκε κατά 15 μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ, σε σχέση με το 2018 (από 186% το 2018 σε 171% το 2022) και το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 25 δισ. ευρώ περίπου (από 183 δισ. ευρώ το 2019 στα 208 δισ. ευρώ το 2022), ενώ παράλληλα πετύχαμε πρωτογενές πλεόνασμα -έστω και μικρό- ένα χρόνο νωρίτερα του αναμενόμενου. Το κρίσιμο διακύβευμα, λοιπόν, της εκλογικής αναμέτρησης αφορά στη συνέχεια της καλής πορείας που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικονομία, χάρη στις πολιτικές και τις μεταρρυθμίσεις που εφαρμόζουμε ή την οπισθοδρόμηση στην προηγούμενη δεκαετία της οικονομικής συρρίκνωσης, εξωτερικής εποπτείας και εξουθενωτικής υπερφορολόγησης. Το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την τετραετία 2023-2027 και μία νέα πρωθυπουργία του Κυριάκου Μητσοτάκη αποτελούν την εγγύηση ότι θα πάμε μπροστά.

Ο πρωθυπουργός παρουσίασε έναν φιλόδοξο μπούσουλα για την οικονομία της επόμενης τετραετίας. Θα τα αντέξει όλα αυτά η ελληνική οικονομία;

Το πρόγραμμα της ΝΔ για την επόμενη τετραετία είναι πλήρως κοστολογημένο και ρεαλιστικό, μέχρι το τελευταίο ευρώ. Και είναι σε ό,τι αφορά στις προβλέψεις του πολύ συντηρητικό. Στα θεμέλιά του βρίσκεται η διαφύλαξη της δημοσιονομικής σταθερότητας, που αποτελεί κύρια και αναλλοίωτη αρχή της οικονομικής μας πολιτικής. Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, θα γίνουν πράξη χάρη στη δυναμική της ελληνικής οικονομίας. Και αυτό, διότι παράλληλα με τη διαχείριση των τριών εξωγενών κρίσεων -που σας προανέφερα, αλλάξαμε τελείως τα κίνητρα για την εργασία και το κεφάλαιο και δώσαμε πνοή στη δημιουργικότητα και τις επενδύσεις, οι οποίες αυξάνονται, πλέον, ραγδαία. Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για τα έτη 2023-2026 που καταθέσαμε, στα τέλη Απριλίου, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπουμε για το 2023 ανάπτυξη 2,3% και σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων (+13,2%). Σε αυτή την κατεύθυνση, θα είναι εξαιρετικά πολύτιμη η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού από την αξιοποίησή του θα κινητοποιηθούν επενδύσεις, συνολικού ύψους περί τα 70 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των πόρων του RePowerEU), εκ των οποίων τα 50-55 δισ. ευρώ θα είναι ιδιωτικές.

Αντίστοιχα είναι υλοποιήσιμες οι προτάσεις που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας;

Το πρόγραμμα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για τη νέα τετραετία είναι εκτός πραγματικότητας. Το κοστολόγησα προσωπικά. Ενδεικτικά σας λέω ότι στο τέταρτο έτος έχει επιπλέον δημοσιονομικό κόστος 21 δισ. ευρώ. Ποσό εξωφρενικό, που δεν έχει καμία πιθανότητα να πραγματοποιηθεί. Προφανώς ο κ. Τσίπρας έχει αποδεχτεί πως θα παραμείνει στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, γι’ αυτό και υπόσχεται στους πάντες τα πάντα με τη βεβαιότητα ότι δεν θα κληθεί ποτέ να πραγματοποιήσει τις υποσχέσεις του. Αυτό δεν είναι πρόγραμμα είναι δόλωμα, που έχει βγάλει ο ΣΥΡΙΖΑ και περιμένει να δει ποιος θα το τσιμπήσει.

Φοροδιαφυγή: Έγιναν βήματα για την καταπολέμησή της τα τελευταία 4 χρόνια; Τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα έτσι ώστε να μειωθεί ακόμη περισσότερο;

Προφανώς έγιναν βήματα κυρίως σε ό,τι αφορά στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, την προώθηση της ψηφιοποίησης των συστημάτων και προπαντός τον τερματισμό της υπερφορολόγησης, που αποτελούσε το ισχυρότερο κίνητρο φοροδιαφυγής την προηγούμενη περίοδο. Εξού και έχουμε σημαντική μείωση του «κενού ΦΠΑ» (VAT gap), που είναι το εργαλείο με το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετρά τη φοροδιαφυγή. Την επόμενη τετραετία, χάρη στα ψηφιακά έργα που, ήδη, υλοποιούνται, όλα αυτά θα κουμπώσουν σε ένα ενιαίο και πολύ πιο αποτελεσματικό σύνολο. Ενδεικτικά σας αναφέρω πως μέσα στους επόμενους μήνες θα προχωρήσει η σύνδεση των POS με τις ταμειακές, που θα σημάνει το τέλος των μη πραγματικών αποδείξεων. Το 2024 θα έρθει το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής, το οποίο θα αλλάξει όλη την εικόνα στη διακίνηση αγαθών. Στη διάρκεια της επόμενης τριετίας -έχουν, ήδη, γίνει οι σχετικοί διαγωνισμοί- θα εφαρμοστεί και το ηλεκτρονικό τιμολόγιο και η φορολογική αρχή θα μπορέσει να έχει πλήρη εικόνα για τις αγορές και τις πωλήσεις, αλλά και για το τί υπάρχει στις αποθήκες των επιχειρήσεων.

Μεγάλο στοίχημα για τη χώρα παραμένει το Ταμείο Ανάκαμψης. Τρέξαμε με μεγάλες ταχύτητες ή θα μπορούσαμε ακόμη καλύτερα;

Είμαστε από τους πρωτοπόρος στην αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι πόροι που έχουν εισρεύσει στα Ταμεία του Κράτους υπερβαίνουν τα 11 δισ. ευρώ (δύο αιτήματα πληρωμής - τις προσεχείς εβδομάδες θα έρθει και το τρίτο αίτημα από τις ελληνικές αρχές). Βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 267 διαγωνισμοί, συνολικής δημόσιας δαπάνης που υπερβαίνει τα 3,37 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα από τα προγράμματα επιχειρηματικότητας, που έχει ολοκληρωθεί η υποβολή αιτήσεων, ενισχύονται περισσότερες από 91.000 πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με τη συνολική δημόσια δαπάνη να προσεγγίζει τα 650 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, στο δανειακό σκέλος του Ελλάδα 2.0 (επιτόκιο δανεισμού, σταθερό 0,35% για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις και 1% για μεσαίες και μεγάλες) έχουν υποβληθεί, ήδη, περί τα 400 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 12 δισ. ευρώ, τα οποία αφορούν σε διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας (πρωτογενής τομέας, βιομηχανία, λιανικό εμπόριο, ηλεκτροπαραγωγικές επενδύσεις - ΑΠΕ, τηλεπικοινωνίες, τουρισμός και υπηρεσίες).

Πάντως υπάρχουν φωνές ότι η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη είναι σχετικά «ριγμένες» στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει -κατά κύριο λόγο- έργα και προγράμματα που εξελίσσονται ομοιόμορφα σε όλες τις περιφέρειες (π.χ. νοσοκομεία, κέντρα υγείας, ψηφιακά σχολεία, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, αστικές αναπλάσεις, προγράμματα κατάρτισης, «εξοικονομώ» κ.λπ.) και προσφέρει επενδυτικές ευκαιρίες για τους επενδυτές, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ταυτόχρονα έχουν, ήδη, ενταχθεί στο «Ελλάδα 2.0», στο σκέλος των επιδοτήσεων, πάρα πολλά έργα επί μέρους έργα που αφορούν στην Βόρεια Ελλάδα, που τα έχει παρουσιάσει, αναλυτικά, η κυβέρνηση, ενώ και από τις επενδύσεις που έχουν, ήδη, συμβασιοποιηθεί στο δανειοδοτικό σκέλος, η Μακεδονία και η Θράκη έχουν το 36%, ενώ υπάρχει, ακόμη, άφθονος χώρος για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Πάμε στα εκλογικά: Τι θα λέγατε σε έναν κεντρώο ψηφοφόρο που περίμενε ακόμη πιο τολμηρά βήματα από την κυβέρνηση και αμφιταλαντεύεται για το τι θα ψηφίσει;

Θεωρώ πως η απάντηση βρίσκεται στο κεντρικό μήνυμα του προγράμματος μας: Σταθερά - Τολμηρά - Μπροστά. Η κυβέρνηση της ΝΔ κλήθηκε και κατάφερε να διαχειριστεί, με τη δέουσα σοβαρότητα, τις επιπτώσεις τεράστιων τριών εξωγενών κρίσεων, χωρίς να διαταραχθεί ποτέ η δημοσιονομική σταθερότητα. Πετύχαμε οικονομικές επιδόσεις που η προηγούμενη κυβέρνηση, στα ανέφελα -από πλευράς διεθνών κρίσεων- χρόνια της θητείας της, δεν μπόρεσε να προσεγγίσει ούτε με το κιάλι. Πλέον έχει ανοίξει, διάπλατα, ο δρόμος για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, με την οποία η Ελλάδα θα αλλάξει, οικονομικά, πίστα. Παράλληλα, αφήνοντας πίσω μας τις κρίσεις, προχωράμε σε πιο τολμηρές παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα στον εκσυγχρονισμό των τμημάτων του δημοσίου, που παραμένουν αιχμάλωτα του «βαθέως Κράτους».

Πόσο επικίνδυνη για την οικονομία είναι μία ακυβερνησία;

Το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας δεν είναι ικανό να δημιουργήσει προβλήματα στην ανοδική πορεία της οικονομίας. Αν, όμως, μετά από δύο εκλογές δεν προκύψει σταθερή, μεταρρυθμιστική κυβέρνηση, τότε οι κίνδυνοι για την οικονομία θα είναι πολύ μεγάλοι. Σε μια χρονιά που επενδυτικοί οίκοι υποβαθμίζουν -έστω και κατά μια βαθμίδα- μια ισχυρή προηγμένη οικονομία, όπως η Γαλλία που έχει κάνει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, αλλά πλήττεται από πολιτική αναταραχή και αστάθεια, τίποτε δεν είναι αυτονόητο.

Για το τέλος κάτι προσωπικό: Ήσασταν 4 χρόνια στο τιμόνι της ελληνικής οικονομίας. Πώς ήταν η εμπειρία;

Ήταν τέσσερα απαιτητικά χρόνια, γεμάτα προκλήσεις, εξαιτίας κυρίως των αντίξοων συνθηκών που δημιούργησαν ο τρεις, εξωγενείς κρίσεις. Παρόλα αυτά, στα 35 χρόνια που ασχολούμαι ενεργά με την πολιτική, αυτή ήταν κατά τη δική μου εκτίμηση η πιο παραγωγική κυβερνητική περίοδος. Δεν είναι μόνο ότι υλοποιήσαμε μεγάλες και δύσκολες μεταρρυθμίσεις. Το πιο σημαντικό ίσως είναι, ότι πετύχαμε, ταυτόχρονα, να γίνουν αποδεκτές από την πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Το μεγάλο «στοίχημα» για το μέλλον είναι, πλέον, η συνέχιση και η εμπέδωση των μεταρρυθμίσεων. Αυτό θα κρίνει την πορεία της Ελλάδας για πολλές δεκαετίες.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.05.2023

«Το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον είναι η συνέχιση και η εμπέδωση των μεταρρυθμίσεων και αυτό θα κρίνει την πορεία της Ελλάδας για πολλές δεκαετίες», τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Έχουμε μπει στην τελική ευθεία που οδηγεί στις εκλογές. Ποιο είναι το βασικό διακύβευμα της κάλπης της 21ης Μαΐου; Θεωρείτε ότι θα παίξει ρόλο η οικονομία στην ψήφο των πολιτών;

Εν μέσω πρωτοφανών, εξωγενών, κρίσεων (πανδημία, ενεργειακή - πληθωριστική και απειλή εξ ανατολών) και ενώ αναγκαστήκαμε να πραγματοποιήσουμε πολύ μεγάλες δαπάνες για να ανταπεξέλθουμε στις επιπτώσεις τους, οι επιδόσεις της οικονομίας είναι εντυπωσιακές. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω πως το 2022 ο ρυθμός ανάπτυξης έφτασε στα επίπεδα του 6%, το δημόσιο χρέος μειώθηκε κατά 15 μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ, σε σχέση με το 2018 (από 186% το 2018 σε 171% το 2022) και το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 25 δισ. ευρώ περίπου (από 183 δισ. ευρώ το 2019 στα 208 δισ. ευρώ το 2022), ενώ παράλληλα πετύχαμε πρωτογενές πλεόνασμα -έστω και μικρό- ένα χρόνο νωρίτερα του αναμενόμενου. Το κρίσιμο διακύβευμα, λοιπόν, της εκλογικής αναμέτρησης αφορά στη συνέχεια της καλής πορείας που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικονομία, χάρη στις πολιτικές και τις μεταρρυθμίσεις που εφαρμόζουμε ή την οπισθοδρόμηση στην προηγούμενη δεκαετία της οικονομικής συρρίκνωσης, εξωτερικής εποπτείας και εξουθενωτικής υπερφορολόγησης. Το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την τετραετία 2023-2027 και μία νέα πρωθυπουργία του Κυριάκου Μητσοτάκη αποτελούν την εγγύηση ότι θα πάμε μπροστά.

Ο πρωθυπουργός παρουσίασε έναν φιλόδοξο μπούσουλα για την οικονομία της επόμενης τετραετίας. Θα τα αντέξει όλα αυτά η ελληνική οικονομία;

Το πρόγραμμα της ΝΔ για την επόμενη τετραετία είναι πλήρως κοστολογημένο και ρεαλιστικό, μέχρι το τελευταίο ευρώ. Και είναι σε ό,τι αφορά στις προβλέψεις του πολύ συντηρητικό. Στα θεμέλιά του βρίσκεται η διαφύλαξη της δημοσιονομικής σταθερότητας, που αποτελεί κύρια και αναλλοίωτη αρχή της οικονομικής μας πολιτικής. Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, θα γίνουν πράξη χάρη στη δυναμική της ελληνικής οικονομίας. Και αυτό, διότι παράλληλα με τη διαχείριση των τριών εξωγενών κρίσεων -που σας προανέφερα, αλλάξαμε τελείως τα κίνητρα για την εργασία και το κεφάλαιο και δώσαμε πνοή στη δημιουργικότητα και τις επενδύσεις, οι οποίες αυξάνονται, πλέον, ραγδαία. Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για τα έτη 2023-2026 που καταθέσαμε, στα τέλη Απριλίου, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπουμε για το 2023 ανάπτυξη 2,3% και σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων (+13,2%). Σε αυτή την κατεύθυνση, θα είναι εξαιρετικά πολύτιμη η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού από την αξιοποίησή του θα κινητοποιηθούν επενδύσεις, συνολικού ύψους περί τα 70 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των πόρων του RePowerEU), εκ των οποίων τα 50-55 δισ. ευρώ θα είναι ιδιωτικές.

Αντίστοιχα είναι υλοποιήσιμες οι προτάσεις που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας;

Το πρόγραμμα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για τη νέα τετραετία είναι εκτός πραγματικότητας. Το κοστολόγησα προσωπικά. Ενδεικτικά σας λέω ότι στο τέταρτο έτος έχει επιπλέον δημοσιονομικό κόστος 21 δισ. ευρώ. Ποσό εξωφρενικό, που δεν έχει καμία πιθανότητα να πραγματοποιηθεί. Προφανώς ο κ. Τσίπρας έχει αποδεχτεί πως θα παραμείνει στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, γι’ αυτό και υπόσχεται στους πάντες τα πάντα με τη βεβαιότητα ότι δεν θα κληθεί ποτέ να πραγματοποιήσει τις υποσχέσεις του. Αυτό δεν είναι πρόγραμμα είναι δόλωμα, που έχει βγάλει ο ΣΥΡΙΖΑ και περιμένει να δει ποιος θα το τσιμπήσει.

Φοροδιαφυγή: Έγιναν βήματα για την καταπολέμησή της τα τελευταία 4 χρόνια; Τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα έτσι ώστε να μειωθεί ακόμη περισσότερο;

Προφανώς έγιναν βήματα κυρίως σε ό,τι αφορά στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, την προώθηση της ψηφιοποίησης των συστημάτων και προπαντός τον τερματισμό της υπερφορολόγησης, που αποτελούσε το ισχυρότερο κίνητρο φοροδιαφυγής την προηγούμενη περίοδο. Εξού και έχουμε σημαντική μείωση του «κενού ΦΠΑ» (VAT gap), που είναι το εργαλείο με το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετρά τη φοροδιαφυγή. Την επόμενη τετραετία, χάρη στα ψηφιακά έργα που, ήδη, υλοποιούνται, όλα αυτά θα κουμπώσουν σε ένα ενιαίο και πολύ πιο αποτελεσματικό σύνολο. Ενδεικτικά σας αναφέρω πως μέσα στους επόμενους μήνες θα προχωρήσει η σύνδεση των POS με τις ταμειακές, που θα σημάνει το τέλος των μη πραγματικών αποδείξεων. Το 2024 θα έρθει το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής, το οποίο θα αλλάξει όλη την εικόνα στη διακίνηση αγαθών. Στη διάρκεια της επόμενης τριετίας -έχουν, ήδη, γίνει οι σχετικοί διαγωνισμοί- θα εφαρμοστεί και το ηλεκτρονικό τιμολόγιο και η φορολογική αρχή θα μπορέσει να έχει πλήρη εικόνα για τις αγορές και τις πωλήσεις, αλλά και για το τί υπάρχει στις αποθήκες των επιχειρήσεων.

Μεγάλο στοίχημα για τη χώρα παραμένει το Ταμείο Ανάκαμψης. Τρέξαμε με μεγάλες ταχύτητες ή θα μπορούσαμε ακόμη καλύτερα;

Είμαστε από τους πρωτοπόρος στην αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι πόροι που έχουν εισρεύσει στα Ταμεία του Κράτους υπερβαίνουν τα 11 δισ. ευρώ (δύο αιτήματα πληρωμής - τις προσεχείς εβδομάδες θα έρθει και το τρίτο αίτημα από τις ελληνικές αρχές). Βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 267 διαγωνισμοί, συνολικής δημόσιας δαπάνης που υπερβαίνει τα 3,37 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα από τα προγράμματα επιχειρηματικότητας, που έχει ολοκληρωθεί η υποβολή αιτήσεων, ενισχύονται περισσότερες από 91.000 πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με τη συνολική δημόσια δαπάνη να προσεγγίζει τα 650 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, στο δανειακό σκέλος του Ελλάδα 2.0 (επιτόκιο δανεισμού, σταθερό 0,35% για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις και 1% για μεσαίες και μεγάλες) έχουν υποβληθεί, ήδη, περί τα 400 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 12 δισ. ευρώ, τα οποία αφορούν σε διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας (πρωτογενής τομέας, βιομηχανία, λιανικό εμπόριο, ηλεκτροπαραγωγικές επενδύσεις - ΑΠΕ, τηλεπικοινωνίες, τουρισμός και υπηρεσίες).

Πάντως υπάρχουν φωνές ότι η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη είναι σχετικά «ριγμένες» στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει -κατά κύριο λόγο- έργα και προγράμματα που εξελίσσονται ομοιόμορφα σε όλες τις περιφέρειες (π.χ. νοσοκομεία, κέντρα υγείας, ψηφιακά σχολεία, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, αστικές αναπλάσεις, προγράμματα κατάρτισης, «εξοικονομώ» κ.λπ.) και προσφέρει επενδυτικές ευκαιρίες για τους επενδυτές, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ταυτόχρονα έχουν, ήδη, ενταχθεί στο «Ελλάδα 2.0», στο σκέλος των επιδοτήσεων, πάρα πολλά έργα επί μέρους έργα που αφορούν στην Βόρεια Ελλάδα, που τα έχει παρουσιάσει, αναλυτικά, η κυβέρνηση, ενώ και από τις επενδύσεις που έχουν, ήδη, συμβασιοποιηθεί στο δανειοδοτικό σκέλος, η Μακεδονία και η Θράκη έχουν το 36%, ενώ υπάρχει, ακόμη, άφθονος χώρος για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Πάμε στα εκλογικά: Τι θα λέγατε σε έναν κεντρώο ψηφοφόρο που περίμενε ακόμη πιο τολμηρά βήματα από την κυβέρνηση και αμφιταλαντεύεται για το τι θα ψηφίσει;

Θεωρώ πως η απάντηση βρίσκεται στο κεντρικό μήνυμα του προγράμματος μας: Σταθερά - Τολμηρά - Μπροστά. Η κυβέρνηση της ΝΔ κλήθηκε και κατάφερε να διαχειριστεί, με τη δέουσα σοβαρότητα, τις επιπτώσεις τεράστιων τριών εξωγενών κρίσεων, χωρίς να διαταραχθεί ποτέ η δημοσιονομική σταθερότητα. Πετύχαμε οικονομικές επιδόσεις που η προηγούμενη κυβέρνηση, στα ανέφελα -από πλευράς διεθνών κρίσεων- χρόνια της θητείας της, δεν μπόρεσε να προσεγγίσει ούτε με το κιάλι. Πλέον έχει ανοίξει, διάπλατα, ο δρόμος για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, με την οποία η Ελλάδα θα αλλάξει, οικονομικά, πίστα. Παράλληλα, αφήνοντας πίσω μας τις κρίσεις, προχωράμε σε πιο τολμηρές παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα στον εκσυγχρονισμό των τμημάτων του δημοσίου, που παραμένουν αιχμάλωτα του «βαθέως Κράτους».

Πόσο επικίνδυνη για την οικονομία είναι μία ακυβερνησία;

Το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας δεν είναι ικανό να δημιουργήσει προβλήματα στην ανοδική πορεία της οικονομίας. Αν, όμως, μετά από δύο εκλογές δεν προκύψει σταθερή, μεταρρυθμιστική κυβέρνηση, τότε οι κίνδυνοι για την οικονομία θα είναι πολύ μεγάλοι. Σε μια χρονιά που επενδυτικοί οίκοι υποβαθμίζουν -έστω και κατά μια βαθμίδα- μια ισχυρή προηγμένη οικονομία, όπως η Γαλλία που έχει κάνει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, αλλά πλήττεται από πολιτική αναταραχή και αστάθεια, τίποτε δεν είναι αυτονόητο.

Για το τέλος κάτι προσωπικό: Ήσασταν 4 χρόνια στο τιμόνι της ελληνικής οικονομίας. Πώς ήταν η εμπειρία;

Ήταν τέσσερα απαιτητικά χρόνια, γεμάτα προκλήσεις, εξαιτίας κυρίως των αντίξοων συνθηκών που δημιούργησαν ο τρεις, εξωγενείς κρίσεις. Παρόλα αυτά, στα 35 χρόνια που ασχολούμαι ενεργά με την πολιτική, αυτή ήταν κατά τη δική μου εκτίμηση η πιο παραγωγική κυβερνητική περίοδος. Δεν είναι μόνο ότι υλοποιήσαμε μεγάλες και δύσκολες μεταρρυθμίσεις. Το πιο σημαντικό ίσως είναι, ότι πετύχαμε, ταυτόχρονα, να γίνουν αποδεκτές από την πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Το μεγάλο «στοίχημα» για το μέλλον είναι, πλέον, η συνέχιση και η εμπέδωση των μεταρρυθμίσεων. Αυτό θα κρίνει την πορεία της Ελλάδας για πολλές δεκαετίες.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.05.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία