Θέρμη: Μαθητές μετρούν τους ατμοσφαιρικούς ρύπους εκτός και εντός των σχολείων τους
16/05/2022 12:31
16/05/2022 12:31
Άμεση επαφή, γνώση και εξοικείωση με το σοβαρό ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν δεκάδες μαθητές, από τέσσερα σχολεία του δήμου Θέρμης. Αυτό έγινε μέσω της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα «Διερεύνηση των χωρικών και χρονικών μεταβολών των συγκεντρώσεων των αιωρούμενων σωματιδίων στο Δήμο Θέρμης με έμφαση στις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών» το οποίο υλοποιεί από το 2018 ο δήμος Θέρμης σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Πατρών.
Η εκπαίδευση και καθοδήγηση των μαθητών έγινε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών υπό τον συντονισμό του διευθυντή Φυσικής της Ατμόσφαιρας, Ανδρέα Καζαντζίδη, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς των σχολείων 1ο και 2ο ΓΕΛ Μίκρας, Γυμνάσιο Βασιλικών και 1ο Γυμνάσιο Θέρμης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Το πρωί της Παρασκευής 13 Μαΐου οι ομάδες μαθητών της Α' λυκείου του 1ου ΓΕΛ Μίκρας, παρουσίασαν τα συμπεράσματα της δουλειάς τους σχετικά με την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή όπου βρίσκεται το σχολείο τους, αλλά και εντός του σχολικού συγκροτήματος. Οι μαθητές αξιοποίησαν τα δεδομένα τα οποία συνέλεξαν σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα από τους 25 σταθμούς μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης οι οποίοι έχουν εγκατασταθεί σχεδόν σε όλες τις κοινότητες του δήμου Θέρμης. Εστίασαν, δε, και στους δύο σταθμούς οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι εκτός και εντός του σχολείου τους.
Μέσα από πίνακες και διαγράμματα οι μαθητές παρουσίασαν την ποιότητα του αέρα στην περιοχή τους, τις κύριες πηγές εκπομπής ρύπων, τους κινδύνους για τον ανθρώπινο οργανισμό από την υπερσυγκέντρωση μικροσωματιδείων στην ατμόσφαιρα κ.ο.κ. Από τις διαπιστώσεις στις οποίες κατέληξαν οι μαθητές είναι ότι οι εκπομπές από τα τζάκια και από τα αυτοκίνητα είναι εκείνες που κυρίως ενοχοποιούνται για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην περιοχή τους. Παρουσίασαν, για παράδειγμα, στοιχεία από τα οποία προέκυψε ότι κατά την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων που τα τζάκια καίνε περισσότερες ώρες, η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στην περιοχή τους ήταν πολύ μεγαλύτερη.
Από τα ενθαρρυντικά στοιχεία της έρευνας των μαθητών είναι ότι η ποιότητα του αέρα μέσα στα σχολεία είναι πολύ καλύτερη από αυτήν στον εξωτερικό χώρο. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Καζαντζίδη, αλλά και την ομάδα των εκπαιδευτικών του σχολείου, οφείλεται στο ότι τα σχολεία αερίζονται και καθαρίζονται τακτικά, διαθέτουν καλά κουφώματα, απαγορεύεται σε αυτά το κάπνισμα κ.ο.κ.
Όπως εξήγησε ο κ. Καζαντζίδης το πρόγραμμα μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ξεκίνησε στο πανεπιστήμιο Πατρών το 2016. Δύο χρόνια μετά, έγινε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του δήμου Θέρμης και του πανεπιστημίου Πατρών με τίτλο «Διερεύνηση των χωρικών και χρονικών μεταβολών των συγκεντρώσεων των αιωρούμενων σωματιδίων στο Δήμο Θέρμης με έμφαση στις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών», με στόχο τη μέτρηση και αξιολόγηση της αέριας ρύπανσης στις περιοχές του δήμου.
Προς το σκοπό αυτό τοποθετήθηκαν σταδιακά 25 σταθμοί μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχεδόν σε όλους τους οικισμούς του δήμου, ακόμη και στους πιο απομακρυσμένους. Μάλιστα, όπως είπε, πριν από λίγο καιρό τοποθετήθηκε σταθμός στην κεντρική πλατεία Θέρμης όπου μετράει πέρα από τους ρύπους των αυτοκινήτων (οξείδιο του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα κ.ά.) και τον θόρυβο που αυτά προκαλούν.
Στους 25 σταθμούς γίνονται μετρήσεις των πολύ μικρών αιωρούμενων σωματιδίων με διάμετρο μικρότερη από 1μm (PM1), των μικρών σωματιδίων με διάμετρο μικρότερη από 2.5μm (PM2.5) και των μεγάλων με διάμετρο μέχρι 10μm (PM10). Αρκετά από αυτά ευθύνονται για πολλές ασθένειες επικίνδυνες για την υγεία του ανθρώπου. Οι μετρήσεις, σε πραγματικό χρόνο, καθ' όλο το 24ωρο υπάρχουν στη σχετική ιστοσελίδα thermiair.gr.
Στη δική του παρέμβαση, στην εκδήλωση η οποία έγινε στο 1ο ΓΕΛ Μίκρας, στον Τρίλοφο, ο κ. Καζαντζίδης παρουσίασε αρκετά στοιχεία σχετικά με το πως μεταβάλλεται η ποιότητα της ατμόσφαιρας, ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες, τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες και πως συνδέεται όλο αυτό με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.
Όπως εξήγησε ο κ. Καζαντζίδης σε γενικές γραμμές η εικόνα στο δήμο Θέρμης είναι καλή», καθώς δεν επιβαρύνεται ιδιαίτερα από τα αυτοκίνητα, ούτε και από το γεγονός ότι στην γεωγραφική του έκταση υπάρχει το αεροδρόμιο. Τόνισε συγχρόνως, ότι ακόμη και μέσα στα όρια του δήμου, υπάρχουν διαφορετικές μετρήσεις αναλόγως της περιοχής. Για παράδειγμα για μια περιοχή όπως τα Βασιλικά που είναι περιτριγυρισμένη από βουνά υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να “εγκλωβιστούν” αιωρούμενα σωματίδια, ενώ αντίθετα σε περιοχές όπως η Καρδία, ο Τρίλοφος ή οι ορεινοί οικισμοί όπως Λιβάδι, Περιστερά, που πνέουν δυνατοί άνεμοι οι ρύποι διασπείρονται.
Στην παρουσίαση παρέστη εκ μέρους του δήμου Θέρμης ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Παιδείας Στέλιος Αποστόλου ο οποίος αφού συνεχάρη τους μαθητές και τους καθηγητές τους για τη δουλειά που έκαναν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είπε πως ο δήμος κάνει ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να βοηθήσει στην εκπαίδευση των μαθητών και με προγράμματα εκτός των αμιγώς εκπαιδευτικών. Παρέστησαν επίσης οι επικεφαλής των δύο σχολικών επιτροπών, Ευαγγελία Κούτρη και Αχιλλέας Μεταλούλης, η λυκειάρχης Μαρία Τζιομάλου, εκπρόσωπος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Λιβάδι κ.ά.
Άμεση επαφή, γνώση και εξοικείωση με το σοβαρό ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν δεκάδες μαθητές, από τέσσερα σχολεία του δήμου Θέρμης. Αυτό έγινε μέσω της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα «Διερεύνηση των χωρικών και χρονικών μεταβολών των συγκεντρώσεων των αιωρούμενων σωματιδίων στο Δήμο Θέρμης με έμφαση στις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών» το οποίο υλοποιεί από το 2018 ο δήμος Θέρμης σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Πατρών.
Η εκπαίδευση και καθοδήγηση των μαθητών έγινε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών υπό τον συντονισμό του διευθυντή Φυσικής της Ατμόσφαιρας, Ανδρέα Καζαντζίδη, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς των σχολείων 1ο και 2ο ΓΕΛ Μίκρας, Γυμνάσιο Βασιλικών και 1ο Γυμνάσιο Θέρμης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Το πρωί της Παρασκευής 13 Μαΐου οι ομάδες μαθητών της Α' λυκείου του 1ου ΓΕΛ Μίκρας, παρουσίασαν τα συμπεράσματα της δουλειάς τους σχετικά με την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή όπου βρίσκεται το σχολείο τους, αλλά και εντός του σχολικού συγκροτήματος. Οι μαθητές αξιοποίησαν τα δεδομένα τα οποία συνέλεξαν σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα από τους 25 σταθμούς μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης οι οποίοι έχουν εγκατασταθεί σχεδόν σε όλες τις κοινότητες του δήμου Θέρμης. Εστίασαν, δε, και στους δύο σταθμούς οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι εκτός και εντός του σχολείου τους.
Μέσα από πίνακες και διαγράμματα οι μαθητές παρουσίασαν την ποιότητα του αέρα στην περιοχή τους, τις κύριες πηγές εκπομπής ρύπων, τους κινδύνους για τον ανθρώπινο οργανισμό από την υπερσυγκέντρωση μικροσωματιδείων στην ατμόσφαιρα κ.ο.κ. Από τις διαπιστώσεις στις οποίες κατέληξαν οι μαθητές είναι ότι οι εκπομπές από τα τζάκια και από τα αυτοκίνητα είναι εκείνες που κυρίως ενοχοποιούνται για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην περιοχή τους. Παρουσίασαν, για παράδειγμα, στοιχεία από τα οποία προέκυψε ότι κατά την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων που τα τζάκια καίνε περισσότερες ώρες, η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στην περιοχή τους ήταν πολύ μεγαλύτερη.
Από τα ενθαρρυντικά στοιχεία της έρευνας των μαθητών είναι ότι η ποιότητα του αέρα μέσα στα σχολεία είναι πολύ καλύτερη από αυτήν στον εξωτερικό χώρο. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Καζαντζίδη, αλλά και την ομάδα των εκπαιδευτικών του σχολείου, οφείλεται στο ότι τα σχολεία αερίζονται και καθαρίζονται τακτικά, διαθέτουν καλά κουφώματα, απαγορεύεται σε αυτά το κάπνισμα κ.ο.κ.
Όπως εξήγησε ο κ. Καζαντζίδης το πρόγραμμα μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ξεκίνησε στο πανεπιστήμιο Πατρών το 2016. Δύο χρόνια μετά, έγινε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του δήμου Θέρμης και του πανεπιστημίου Πατρών με τίτλο «Διερεύνηση των χωρικών και χρονικών μεταβολών των συγκεντρώσεων των αιωρούμενων σωματιδίων στο Δήμο Θέρμης με έμφαση στις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών», με στόχο τη μέτρηση και αξιολόγηση της αέριας ρύπανσης στις περιοχές του δήμου.
Προς το σκοπό αυτό τοποθετήθηκαν σταδιακά 25 σταθμοί μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχεδόν σε όλους τους οικισμούς του δήμου, ακόμη και στους πιο απομακρυσμένους. Μάλιστα, όπως είπε, πριν από λίγο καιρό τοποθετήθηκε σταθμός στην κεντρική πλατεία Θέρμης όπου μετράει πέρα από τους ρύπους των αυτοκινήτων (οξείδιο του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα κ.ά.) και τον θόρυβο που αυτά προκαλούν.
Στους 25 σταθμούς γίνονται μετρήσεις των πολύ μικρών αιωρούμενων σωματιδίων με διάμετρο μικρότερη από 1μm (PM1), των μικρών σωματιδίων με διάμετρο μικρότερη από 2.5μm (PM2.5) και των μεγάλων με διάμετρο μέχρι 10μm (PM10). Αρκετά από αυτά ευθύνονται για πολλές ασθένειες επικίνδυνες για την υγεία του ανθρώπου. Οι μετρήσεις, σε πραγματικό χρόνο, καθ' όλο το 24ωρο υπάρχουν στη σχετική ιστοσελίδα thermiair.gr.
Στη δική του παρέμβαση, στην εκδήλωση η οποία έγινε στο 1ο ΓΕΛ Μίκρας, στον Τρίλοφο, ο κ. Καζαντζίδης παρουσίασε αρκετά στοιχεία σχετικά με το πως μεταβάλλεται η ποιότητα της ατμόσφαιρας, ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες, τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες και πως συνδέεται όλο αυτό με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.
Όπως εξήγησε ο κ. Καζαντζίδης σε γενικές γραμμές η εικόνα στο δήμο Θέρμης είναι καλή», καθώς δεν επιβαρύνεται ιδιαίτερα από τα αυτοκίνητα, ούτε και από το γεγονός ότι στην γεωγραφική του έκταση υπάρχει το αεροδρόμιο. Τόνισε συγχρόνως, ότι ακόμη και μέσα στα όρια του δήμου, υπάρχουν διαφορετικές μετρήσεις αναλόγως της περιοχής. Για παράδειγμα για μια περιοχή όπως τα Βασιλικά που είναι περιτριγυρισμένη από βουνά υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να “εγκλωβιστούν” αιωρούμενα σωματίδια, ενώ αντίθετα σε περιοχές όπως η Καρδία, ο Τρίλοφος ή οι ορεινοί οικισμοί όπως Λιβάδι, Περιστερά, που πνέουν δυνατοί άνεμοι οι ρύποι διασπείρονται.
Στην παρουσίαση παρέστη εκ μέρους του δήμου Θέρμης ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Παιδείας Στέλιος Αποστόλου ο οποίος αφού συνεχάρη τους μαθητές και τους καθηγητές τους για τη δουλειά που έκαναν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είπε πως ο δήμος κάνει ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να βοηθήσει στην εκπαίδευση των μαθητών και με προγράμματα εκτός των αμιγώς εκπαιδευτικών. Παρέστησαν επίσης οι επικεφαλής των δύο σχολικών επιτροπών, Ευαγγελία Κούτρη και Αχιλλέας Μεταλούλης, η λυκειάρχης Μαρία Τζιομάλου, εκπρόσωπος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Λιβάδι κ.ά.
ΣΧΟΛΙΑ