Θεσσαλονίκη: Αγοράζουν πατίνια, κερδίζουν χρόνο και χρήμα
15/01/2020 16:36
15/01/2020 16:36
Φωτογραφίες: Λευκή Πανούσου
Πέρασε σχεδόν ένας χρόνος από τότε που έκαναν την εμφάνισή τους τα ηλεκτρικά πατίνια στη Θεσσαλονίκη, βάζοντας στην καθημερινότητα των πολιτών μία νέα συνήθεια.
Η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε την πρώτη μεσογειακή πόλη που γνωστή εταιρεία επέλεξε να προσφέρει υπηρεσίες έξυπνης κινητικότητας με τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια. Όπως ήταν αναμενόμενο, η πόλη τα υποδέχθηκε με αντιδράσεις, σχόλια, αλλά και «περίεργη» διάθεση με κάποιους να τα κρύβουν στα σπίτια τους ή να τα πετούν στον Θερμαϊκό. Το πρώτο διάστημα μάλιστα επικράτησε ένα χάος στην κυκλοφορία, καθώς δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που να ορίζει την οδική συμπεριφορά όσων τα οδηγούν. Ωστόσο, πολλοί απέκτησαν νέα νοοτροπία και βρήκαν την ευκαιρία να αλλάξουν τρόπο ζωής. Πλέον στους δρόμους της πόλης, εκτός από τα πατίνια των δύο εταιρειών, βλέπουμε και πολλά μαύρα πατίνια που ανήκουν σε πολίτες. Σε μια πόλη με το κυκλοφοριακό να είναι εκτός ελέγχου, όπως και η κατάσταση με τον ΟΑΣΘ, πολλοί είναι αυτοί που «επένδυσαν» σε ένα πατίνι για τη μεταφορά τους. Πολίτες που μετακινούνται με πατίνια μιλούν στη «Θ» για όσα κερδίζουν καθημερινά αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Τα χιλιόμετρα γίνονται... καπνός
Ο Σταύρος Ευριπίδης είναι φωτογράφος και αγόρασε ηλεκτρικό πατίνι πριν από περίπου έναν χρόνο, όταν άνοιξε γραφείο στο κέντρο της πόλης. «Ήμουν από τους πρώτους που επιχείρησα να αγοράσω δικό ηλεκτρικό πατίνι. Άρχισα να το σκέφτομαι όταν είδα ότι πλέον τα πατίνια εξαπλώνονται σε όλη την πόλη» δηλώνει στη «Θ». Καθημερινά από τη δυτική Θεσσαλονίκη κατεβαίνει προς το κέντρο της πόλης και σταθμεύει στην 26ης Οκτωβρίου. «Ξεδιπλώνω το πατίνι από το πορτμπαγκάζ και σε 7 λεπτά είμαι στη Μητροπόλεως. Το κουβαλάω παντού μαζί μου και, εκτός των άλλων, απολαμβάνω όμορφες βόλτες στην πόλη».
Δεκαπέντε λεπτά χρειάζεται καθημερινά η Στέλλα, για να φτάσει στο γραφείο της. Ξεκινάει από το ύψος του Μεγάρου Μουσικής και διανύει την απόσταση με ηλεκτρικό πατίνι έως το λιμάνι. «Από τότε που το αγόρασα, έχει μειωθεί το άγχος και το στρες που είχα ψάχνοντας πάρκιγκ στο κέντρο» λέει. Μάλιστα, η ίδια έχει δώσει την προσωπική της νότα στο ηλεκτρικό πατίνι, καθώς το έχει βάψει και έχει τοποθετήσει μεγάλα αυτοκόλλητα με κινούμενα σχέδια.
«Γλιτώνω σίγουρα χρόνο και είναι πιο οικονομικό από αυτοκίνητο αλλά και από μηχανάκι. Θα σηκωθώ το πρωί και αντί να πάρω το αστικό και να περιμένω στις στάσεις, παίρνω το πατίνι και απολαμβάνω τον ήλιο» σημειώνει ο Γιώργος Μπουρλέι, που χρησιμοποιεί ηλεκτρικό πατίνι τον τελευταίο χρόνο. Κάθε μέρα κινείται με αυτό από την Καλαμαριά προς το κέντρο της πόλης, κάνοντας την απόσταση σε 17 λεπτά. Η ανάγκη τον οδήγησε να δημιουργήσει και το δικό του site με ανταλλακτικά για πατίνια. «Όταν έσκασε η ρόδα από το πατίνι μου και κάηκε ένα φωτάκι από το πατίνι του αδελφού μου, δεν ξέραμε τι να κάνουμε. Πήραμε στην αντιπροσωπεία και μας είπαν ότι θα χρειαστεί έναν μήνα, για να μας φέρουν ανταλλακτικά. Και κάπως έτσι σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα site με ανταλλακτικά και αξεσουάρ για πατίνια». Η ιστοσελίδα λειτουργεί τους τελευταίους επτά μήνες και σύμφωνα με τον Γιώργο υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τον κόσμο.
Εκτός από την ταλαιπωρία που γλιτώνουν, είτε αποφεύγοντας να οδηγήσουν Ι.Χ. στην κίνηση είτε επιβαίνοντας σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ, αυτοί που αγόρασαν ηλεκτρικά πατίνια λένε ότι εξοικονομούν περισσότερα χρήματα.
Σήμερα ένα ηλεκτρικό πατίνι στην αγορά κοστίζει από 260 έως και 360 ευρώ και η μπαταρία των περισσότερων αντέχει για 30 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με πωλήτρια γνωστού πολυκαταστήματος, πολλοί άρχισαν να αγοράζουν ηλεκτρικά πατίνια μετά την εμφάνιση των ενοικιαζόμενων στο κέντρο της πόλης αλλά και λόγω της κατάστασης με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. «Πλέον άνθρωποι όλων των ηλικιών ενδιαφέρονται για τα πατίνια, από μικρά παιδιά έως και 50 ετών» αναφέρει.
«Είχα τρομερό πρόβλημα με το πάρκιγκ. Χρειαζόμουν τουλάχιστον 200 ευρώ το μήνα για να το αφήνω σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης. Είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό, αν αναλογιστείς ότι ένα πατίνι κοστίζει περίπου 350 ευρώ» τονίζει ο Σταύρος Ευριπίδης, που εκτός από χρήματα, κερδίζει και χρόνο. «Έχω κερδίσει άπειρο χρόνο από τη ζωή και τη δουλειά μου, διότι έκανα τουλάχιστον 20 λεπτά κύκλους μέσα στην κίνηση για να βρω πάρκιγκ στο κέντρο της πόλης».
Η Στέλλα δηλώνει πως μέσα σε τέσσερις μήνες έχει ήδη κάνει απόσβεση της αγοράς της. «Κινούμουν με το αυτοκίνητο για να πάω στη δουλειά μου κάθε μέρα και το μήνα ήθελα μόνο 80 ευρώ σε βενζίνη. Οπότε έχω κάνει απόσβεση και μηδένισα το κόστος μεταφοράς μου» αναφέρει.
Οι δυσκολίες στο δρόμο
Οι αναβάτες των ηλεκτρικών πατινιών διακινδυνεύουν, όμως, καθημερινά και τη σωματική τους ακεραιότητα, καθώς η αντιμετώπιση από οδηγούς Ι.Χ. και δίκυκλων δεν είναι αυτή που απαιτείται. «Σίγουρα δεν έχει μόνο θετικά. Έχω κινδυνέψει να με χτυπήσει αυτοκίνητο. Πρόκειται για το μεγαλύτερο κίνδυνο που αντιμετωπίζουμε, επειδή είναι αθόρυβο το πατίνι και δεν σε ακούν ούτε σε βλέπουν πολλές φορές» αναφέρει ο Σταύρος Ευριπίδης, με την παραδοχή ότι «δεν υπάρχει οδική παιδεία στην Ελλάδα, ακόμα και από αυτούς που οδηγούν πατίνια. Θεωρώ πως πρέπει να γίνουν πιο αυστηρά τα μέτρα για όλους, ακόμα και τους πεζούς».
«Δεν σε σέβονται ούτε οι πεζοί ούτε οι οδηγοί. Ακόμα, δεν υπάρχει στην νοοτροπία του Έλληνα η χρήση του ηλεκτρικού πατινιού» σημειώνει από την πλευρά του ο Γιώργος Μπουρλέι, που προτιμά να κινείται μόνο στην παραλία, νιώθοντας μεγαλύτερη ασφάλεια. «Οι ποδηλατοδρόμοι δεν είναι επαρκείς, γι’ αυτό δεν είναι εύκολο να κινηθούμε μέσα στην πόλη» επισημαίνει. Ίδια άποψη έχει και η Σίλια, που φοβάται να κινείται σε κεντρικούς δρόμους, καθώς, όπως λέει, «δεν μας προσέχουν ούτε οι οδηγοί ούτε οι πεζοί. Δεν μας αντιμετωπίζουν ως οδηγό».
Πάντως, ο αντιδήμαρχος Βιώσιμης Κινητικότητας και Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης Σωκράτης Δημητριάδης ανακοίνωσε ότι προετοιμάζουν μία καμπάνια ενημέρωσης για τη σωστή χρήση και τη σωστή οδική συμπεριφορά για τα ηλεκτρικά πατίνια. «Πρέπει να φοράμε όλοι κράνος, να προσέχουμε, να κινούμαστε από τον ποδηλατόδρομο, να μην κάνουμε επικίνδυνους ελιγμούς ανάμεσα από τα αυτοκίνητα και να σεβόμαστε τους πεζούς που έχουν προτεραιότητα» συμβουλεύει ο Σταύρος Ευριπίδης.
Πρόστιμα για παράνομη στάθμευση
Σχεδόν έτοιμος για να ξεκινήσει την επιβολή προστίμων σε παράνομα σταθμευμένα πατίνια δηλώνει στη «Θ» ο εντεταλμένος σύμβουλος της Δημοτικής Αστυνομίας Δημήτρης Δαγκλής. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του, το τελευταίο διάστημα μελέτησαν προσεκτικά τη νομοθεσία και τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, για να επιβάλουν τάξη στα σκορπισμένα πατίνια στην πόλη. «Δεν γίνεται να αφήνουν δεκάδες πατίνια σε διάφορα σημεία και να περιορίζουν δημόσιο χώρο. Μελετάμε τη δημιουργία ειδικών χώρων στην πόλη» δηλώνει ο κ. Δαγκλής.
Τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται για κατάληψη κοινόχρηστου χώρου θα αφορούν κυρίως τις εταιρείες που νοικιάζουν πατίνια, ενώ μελετούν τα μέτρα που θα λάβουν και με τους πολίτες που αφήνουν τα δικά τους πατίνια σε δημόσιο χώρο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα πρόστιμα αναμένονται μέσα στις επόμενες ημέρες.
*Δημοσιεύθηκε στη «Θ» στις 9 Ιανουαρίου 2020
Φωτογραφίες: Λευκή Πανούσου
Πέρασε σχεδόν ένας χρόνος από τότε που έκαναν την εμφάνισή τους τα ηλεκτρικά πατίνια στη Θεσσαλονίκη, βάζοντας στην καθημερινότητα των πολιτών μία νέα συνήθεια.
Η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε την πρώτη μεσογειακή πόλη που γνωστή εταιρεία επέλεξε να προσφέρει υπηρεσίες έξυπνης κινητικότητας με τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια. Όπως ήταν αναμενόμενο, η πόλη τα υποδέχθηκε με αντιδράσεις, σχόλια, αλλά και «περίεργη» διάθεση με κάποιους να τα κρύβουν στα σπίτια τους ή να τα πετούν στον Θερμαϊκό. Το πρώτο διάστημα μάλιστα επικράτησε ένα χάος στην κυκλοφορία, καθώς δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που να ορίζει την οδική συμπεριφορά όσων τα οδηγούν. Ωστόσο, πολλοί απέκτησαν νέα νοοτροπία και βρήκαν την ευκαιρία να αλλάξουν τρόπο ζωής. Πλέον στους δρόμους της πόλης, εκτός από τα πατίνια των δύο εταιρειών, βλέπουμε και πολλά μαύρα πατίνια που ανήκουν σε πολίτες. Σε μια πόλη με το κυκλοφοριακό να είναι εκτός ελέγχου, όπως και η κατάσταση με τον ΟΑΣΘ, πολλοί είναι αυτοί που «επένδυσαν» σε ένα πατίνι για τη μεταφορά τους. Πολίτες που μετακινούνται με πατίνια μιλούν στη «Θ» για όσα κερδίζουν καθημερινά αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Τα χιλιόμετρα γίνονται... καπνός
Ο Σταύρος Ευριπίδης είναι φωτογράφος και αγόρασε ηλεκτρικό πατίνι πριν από περίπου έναν χρόνο, όταν άνοιξε γραφείο στο κέντρο της πόλης. «Ήμουν από τους πρώτους που επιχείρησα να αγοράσω δικό ηλεκτρικό πατίνι. Άρχισα να το σκέφτομαι όταν είδα ότι πλέον τα πατίνια εξαπλώνονται σε όλη την πόλη» δηλώνει στη «Θ». Καθημερινά από τη δυτική Θεσσαλονίκη κατεβαίνει προς το κέντρο της πόλης και σταθμεύει στην 26ης Οκτωβρίου. «Ξεδιπλώνω το πατίνι από το πορτμπαγκάζ και σε 7 λεπτά είμαι στη Μητροπόλεως. Το κουβαλάω παντού μαζί μου και, εκτός των άλλων, απολαμβάνω όμορφες βόλτες στην πόλη».
Δεκαπέντε λεπτά χρειάζεται καθημερινά η Στέλλα, για να φτάσει στο γραφείο της. Ξεκινάει από το ύψος του Μεγάρου Μουσικής και διανύει την απόσταση με ηλεκτρικό πατίνι έως το λιμάνι. «Από τότε που το αγόρασα, έχει μειωθεί το άγχος και το στρες που είχα ψάχνοντας πάρκιγκ στο κέντρο» λέει. Μάλιστα, η ίδια έχει δώσει την προσωπική της νότα στο ηλεκτρικό πατίνι, καθώς το έχει βάψει και έχει τοποθετήσει μεγάλα αυτοκόλλητα με κινούμενα σχέδια.
«Γλιτώνω σίγουρα χρόνο και είναι πιο οικονομικό από αυτοκίνητο αλλά και από μηχανάκι. Θα σηκωθώ το πρωί και αντί να πάρω το αστικό και να περιμένω στις στάσεις, παίρνω το πατίνι και απολαμβάνω τον ήλιο» σημειώνει ο Γιώργος Μπουρλέι, που χρησιμοποιεί ηλεκτρικό πατίνι τον τελευταίο χρόνο. Κάθε μέρα κινείται με αυτό από την Καλαμαριά προς το κέντρο της πόλης, κάνοντας την απόσταση σε 17 λεπτά. Η ανάγκη τον οδήγησε να δημιουργήσει και το δικό του site με ανταλλακτικά για πατίνια. «Όταν έσκασε η ρόδα από το πατίνι μου και κάηκε ένα φωτάκι από το πατίνι του αδελφού μου, δεν ξέραμε τι να κάνουμε. Πήραμε στην αντιπροσωπεία και μας είπαν ότι θα χρειαστεί έναν μήνα, για να μας φέρουν ανταλλακτικά. Και κάπως έτσι σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα site με ανταλλακτικά και αξεσουάρ για πατίνια». Η ιστοσελίδα λειτουργεί τους τελευταίους επτά μήνες και σύμφωνα με τον Γιώργο υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τον κόσμο.
Εκτός από την ταλαιπωρία που γλιτώνουν, είτε αποφεύγοντας να οδηγήσουν Ι.Χ. στην κίνηση είτε επιβαίνοντας σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ, αυτοί που αγόρασαν ηλεκτρικά πατίνια λένε ότι εξοικονομούν περισσότερα χρήματα.
Σήμερα ένα ηλεκτρικό πατίνι στην αγορά κοστίζει από 260 έως και 360 ευρώ και η μπαταρία των περισσότερων αντέχει για 30 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με πωλήτρια γνωστού πολυκαταστήματος, πολλοί άρχισαν να αγοράζουν ηλεκτρικά πατίνια μετά την εμφάνιση των ενοικιαζόμενων στο κέντρο της πόλης αλλά και λόγω της κατάστασης με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. «Πλέον άνθρωποι όλων των ηλικιών ενδιαφέρονται για τα πατίνια, από μικρά παιδιά έως και 50 ετών» αναφέρει.
«Είχα τρομερό πρόβλημα με το πάρκιγκ. Χρειαζόμουν τουλάχιστον 200 ευρώ το μήνα για να το αφήνω σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης. Είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό, αν αναλογιστείς ότι ένα πατίνι κοστίζει περίπου 350 ευρώ» τονίζει ο Σταύρος Ευριπίδης, που εκτός από χρήματα, κερδίζει και χρόνο. «Έχω κερδίσει άπειρο χρόνο από τη ζωή και τη δουλειά μου, διότι έκανα τουλάχιστον 20 λεπτά κύκλους μέσα στην κίνηση για να βρω πάρκιγκ στο κέντρο της πόλης».
Η Στέλλα δηλώνει πως μέσα σε τέσσερις μήνες έχει ήδη κάνει απόσβεση της αγοράς της. «Κινούμουν με το αυτοκίνητο για να πάω στη δουλειά μου κάθε μέρα και το μήνα ήθελα μόνο 80 ευρώ σε βενζίνη. Οπότε έχω κάνει απόσβεση και μηδένισα το κόστος μεταφοράς μου» αναφέρει.
Οι δυσκολίες στο δρόμο
Οι αναβάτες των ηλεκτρικών πατινιών διακινδυνεύουν, όμως, καθημερινά και τη σωματική τους ακεραιότητα, καθώς η αντιμετώπιση από οδηγούς Ι.Χ. και δίκυκλων δεν είναι αυτή που απαιτείται. «Σίγουρα δεν έχει μόνο θετικά. Έχω κινδυνέψει να με χτυπήσει αυτοκίνητο. Πρόκειται για το μεγαλύτερο κίνδυνο που αντιμετωπίζουμε, επειδή είναι αθόρυβο το πατίνι και δεν σε ακούν ούτε σε βλέπουν πολλές φορές» αναφέρει ο Σταύρος Ευριπίδης, με την παραδοχή ότι «δεν υπάρχει οδική παιδεία στην Ελλάδα, ακόμα και από αυτούς που οδηγούν πατίνια. Θεωρώ πως πρέπει να γίνουν πιο αυστηρά τα μέτρα για όλους, ακόμα και τους πεζούς».
«Δεν σε σέβονται ούτε οι πεζοί ούτε οι οδηγοί. Ακόμα, δεν υπάρχει στην νοοτροπία του Έλληνα η χρήση του ηλεκτρικού πατινιού» σημειώνει από την πλευρά του ο Γιώργος Μπουρλέι, που προτιμά να κινείται μόνο στην παραλία, νιώθοντας μεγαλύτερη ασφάλεια. «Οι ποδηλατοδρόμοι δεν είναι επαρκείς, γι’ αυτό δεν είναι εύκολο να κινηθούμε μέσα στην πόλη» επισημαίνει. Ίδια άποψη έχει και η Σίλια, που φοβάται να κινείται σε κεντρικούς δρόμους, καθώς, όπως λέει, «δεν μας προσέχουν ούτε οι οδηγοί ούτε οι πεζοί. Δεν μας αντιμετωπίζουν ως οδηγό».
Πάντως, ο αντιδήμαρχος Βιώσιμης Κινητικότητας και Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης Σωκράτης Δημητριάδης ανακοίνωσε ότι προετοιμάζουν μία καμπάνια ενημέρωσης για τη σωστή χρήση και τη σωστή οδική συμπεριφορά για τα ηλεκτρικά πατίνια. «Πρέπει να φοράμε όλοι κράνος, να προσέχουμε, να κινούμαστε από τον ποδηλατόδρομο, να μην κάνουμε επικίνδυνους ελιγμούς ανάμεσα από τα αυτοκίνητα και να σεβόμαστε τους πεζούς που έχουν προτεραιότητα» συμβουλεύει ο Σταύρος Ευριπίδης.
Πρόστιμα για παράνομη στάθμευση
Σχεδόν έτοιμος για να ξεκινήσει την επιβολή προστίμων σε παράνομα σταθμευμένα πατίνια δηλώνει στη «Θ» ο εντεταλμένος σύμβουλος της Δημοτικής Αστυνομίας Δημήτρης Δαγκλής. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του, το τελευταίο διάστημα μελέτησαν προσεκτικά τη νομοθεσία και τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, για να επιβάλουν τάξη στα σκορπισμένα πατίνια στην πόλη. «Δεν γίνεται να αφήνουν δεκάδες πατίνια σε διάφορα σημεία και να περιορίζουν δημόσιο χώρο. Μελετάμε τη δημιουργία ειδικών χώρων στην πόλη» δηλώνει ο κ. Δαγκλής.
Τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται για κατάληψη κοινόχρηστου χώρου θα αφορούν κυρίως τις εταιρείες που νοικιάζουν πατίνια, ενώ μελετούν τα μέτρα που θα λάβουν και με τους πολίτες που αφήνουν τα δικά τους πατίνια σε δημόσιο χώρο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα πρόστιμα αναμένονται μέσα στις επόμενες ημέρες.
*Δημοσιεύθηκε στη «Θ» στις 9 Ιανουαρίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ