ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Από παράταση σε παράταση ο διαγωνισμός για τις 43 περιαστικές γραμμές - Ποιοι το ζήτησαν - Τέσσερις οι ενδιαφερόμενοι

Eφόσον δεν δοθεί και τρίτη παράταση και στις 15 Νοεμβρίου υποβληθούν οι φάκελοι, αυτοί θα ανοίξουν μία εβδομάδα αργότερα

 07/11/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Από παράταση σε παράταση ο διαγωνισμός για τις 43 περιαστικές γραμμές - Ποιοι το ζήτησαν - Τέσσερις οι ενδιαφερόμενοι

Νίκος Ηλιάδης

Ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση των 43 περιαστικών λεωφορειακών γραμμών της Θεσσαλονίκης τις οποίες εκτελεί σήμερα το ΚΤΕΛ, είχε βγει στον αέρα από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) στις 23 Αυγούστου 2024. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φακέλων είχε οριστεί δύο μήνες μετά, στις 23 Οκτωβρίου.

Ωστόσο, έπειτα από άτυπο αίτημα το οποίο υποβλήθηκε από εταιρεία η οποία θέλει να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, δόθηκε παράταση δύο εβδομάδων, με νέα καταληκτική ημερομηνία να ορίζεται η 7η Νοεμβρίου. Όμως, χθες το μεσημέρι, κι ενώ κάποιες από τις εταιρείες ήταν έτοιμες να υποβάλουν τους φακέλους, ενημερώθηκαν ότι δίνεται νέα παράταση ως τις 15 Νοεμβρίου. Ο ΟΣΕΘ δεν εξήγησε τους λόγους αυτής της νέας παράτασης, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες, η εξέλιξη αυτή εξυπηρετεί συγκεκριμένη εταιρεία η οποία δεν είναι ακόμη έτοιμη να υποβάλει το σχετικό φάκελο.

oasth-oseth-ktel-leoforeio.jpg

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό, του οποίου ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, έχουν εκδηλώσει τέσσερα σχήματα, εκ των οποίων τα τρία είναι αλλοδαπών συμφερόντων. Το ελληνικών συμφερόντων επιχειρηματικό σχήμα, το οποίο έχει έτοιμο προς υποβολή τον φάκελο, συγκροτούν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και Σερρών τα οποία εκτελούν και σήμερα αυτό το συγκοινωνιακό έργο, μαζί με το ΚΤΕΛ Χαλκιδικής το οποίο όμως δεν θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Τα δύο ΚΤΕΛ θα συνεργαστούν με την εταιρεία AMCO η οποία θα παράσχει δάνεια εμπειρία για θέματα τηλεματικής και η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία που υλοποιεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο για λογαριασμό του ΟΣΕΘ.

Σύμφωνα με πληροφορίες έτοιμη να καταθέσει φάκελο για συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι η τουρκικών συμφερόντων εταιρεία GURSEL η οποία εκτελεί συγκοινωνιακό έργο σε πόλεις της Τουρκίας, της Γερμανίας και της Ιορδανίας.

Τη δική της πρόταση ετοιμάζει η ισπανική ALSA η οποία έχει αναλάβει τις αστικές συγκοινωνίες στην Κύπρο τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ εκτελεί συγκοινωνιακό έργο και σε πόλεις της Ισπανίας και της Βρετανίας.

Ενδιαφέρον, σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να εκδηλώνεται και από την ιταλική εταιρεία Azienda Trasporti Messina S.p.A. η οποία δραστηριοποιείται ήδη στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης καθώς συμμετέχει μαζί με τη γαλλική Egis Projects S.A.S. στην κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία του μετρό. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή οι Iταλοί προσέγγισαν τα ΚΤΕΛ προκειμένου να συνεργαστούν μαζί τους σε αυτόν το διαγωνισμό, αλλά οι συζητήσεις δεν καρποφόρησαν. Κατόπιν αυτών αναζητούν νέο συνεταίρο για να υποβάλουν φάκελο.

efimerdia-leoforeia.jpg

Σε κάθε περίπτωση, η καθυστέρηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού, σε συνδυασμό και με τις παρατάσεις οδηγεί χρονικά την ανάδειξη αναδόχου, κάποια στιγμή μέσα στο 2025. Όμως, η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ για τις 43 γραμμές που ήδη εκτελούν λήγει, έπειτα από δίμηνη παράταση, στο τέλος του 2024. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να προχωρήσει σε έναν ενδιάμεσο διαγωνισμό για την παραχώρηση αυτού του συγκοινωνιακού έργου για το 2025 καθώς θεωρείται πλέον απίθανο το Ελεγκτικό Συνέδριο να συναινέσει σε νέα απευθείας ανάθεση του έργου στα ΚΤΕΛ.

Τι προβλέπει ο διαγωνισμός

Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού για τις 43 γραμμές η σύμβαση θα έχει διάρκεια έως 10+1 χρόνια (132 μήνες) εκ των οποίων έως ένα (1) έτος η περίοδος μετάβασης από την ημερομηνία υπογραφής της έως την ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών και δέκα (10) χρόνια η περίοδος παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, με δυνατότητα χρονικής επέκτασης των υπηρεσιών έως πέντε (5) επιπλέον χρόνια εφόσον ικανοποιούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα καθορίσει ο ΟΣΕΘ στη Β’ φάση του διαγωνισμού. Το ελάχιστο έργο που θα πρέπει να εκτελεί ο ανάδοχος είναι 20.000.000 οχηματοχιλιόμετρα ανά έτος. Σήμερα, το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 41,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα εκ των οποίων 22 εκατ. πραγματοποιεί ο ΟΑΣΘ και 19,2 εκατ. τα ΚΤΕΛ.

Ο εκτιμώμενος αριθμός λεωφορείων ανέρχεται σε τουλάχιστον 220, μαζί με τα εφεδρικά, ο οποίος ενδέχεται να περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους οχημάτων ως προς το μέγεθος και τη χωρητικότητά τους. Από τα 220 οχήματα, τουλάχιστον 62 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής και της Εθνικής νομοθεσίας (Ν.4710/2020) περί μείωσης ρύπων. Από τα υπόλοιπα 158 οχήματα, τον πρώτο χρόνο (2026) τα μισά θα πρέπει να είναι καινούργια και από τον επόμενο όλα θα είναι καινούργια. Τα ηλεκτρικά θα μπουν σταδιακά σε κυκλοφορία από το 2027 και μετά.

Η χιλιομετρική αποζημίωση προς τον ανάδοχο προβλέπεται στα 2,2€ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4€ για τα «καθαρά» λεωφορεία. Σήμερα η αποζημίωση προς τα ΚΤΕΛ φτάνει στα 1,72 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο μαζί με τη ρήτρα καυσίμου. Στη διακήρυξη προβλέπεται οικονομικό μπόνους προς τον ανάδοχο για την επιπλέον του πρώτου έτους επιβατική κίνηση που θα ελκύσει.

Eφόσον δεν δοθεί και τρίτη παράταση και στις 15 Νοεμβρίου υποβληθούν οι φάκελοι, αυτοί θα ανοίξουν μία εβδομάδα αργότερα. Στη συνέχεια θα γίνει η σχετική αξιολόγηση και θα αποφασιστεί ποιες από τις εταιρείες θα περάσουν στη Β' φάση του διαγωνισμού. Εκεί, κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένα στοιχεία για τη λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων (αμαξοστάσια, χώροι φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων κ.λπ.), όπως και ότι μπορεί να διαθέσει περισσότερους από 500 οδηγούς.


Ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση των 43 περιαστικών λεωφορειακών γραμμών της Θεσσαλονίκης τις οποίες εκτελεί σήμερα το ΚΤΕΛ, είχε βγει στον αέρα από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) στις 23 Αυγούστου 2024. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φακέλων είχε οριστεί δύο μήνες μετά, στις 23 Οκτωβρίου.

Ωστόσο, έπειτα από άτυπο αίτημα το οποίο υποβλήθηκε από εταιρεία η οποία θέλει να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, δόθηκε παράταση δύο εβδομάδων, με νέα καταληκτική ημερομηνία να ορίζεται η 7η Νοεμβρίου. Όμως, χθες το μεσημέρι, κι ενώ κάποιες από τις εταιρείες ήταν έτοιμες να υποβάλουν τους φακέλους, ενημερώθηκαν ότι δίνεται νέα παράταση ως τις 15 Νοεμβρίου. Ο ΟΣΕΘ δεν εξήγησε τους λόγους αυτής της νέας παράτασης, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες, η εξέλιξη αυτή εξυπηρετεί συγκεκριμένη εταιρεία η οποία δεν είναι ακόμη έτοιμη να υποβάλει το σχετικό φάκελο.

oasth-oseth-ktel-leoforeio.jpg

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό, του οποίου ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, έχουν εκδηλώσει τέσσερα σχήματα, εκ των οποίων τα τρία είναι αλλοδαπών συμφερόντων. Το ελληνικών συμφερόντων επιχειρηματικό σχήμα, το οποίο έχει έτοιμο προς υποβολή τον φάκελο, συγκροτούν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και Σερρών τα οποία εκτελούν και σήμερα αυτό το συγκοινωνιακό έργο, μαζί με το ΚΤΕΛ Χαλκιδικής το οποίο όμως δεν θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Τα δύο ΚΤΕΛ θα συνεργαστούν με την εταιρεία AMCO η οποία θα παράσχει δάνεια εμπειρία για θέματα τηλεματικής και η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία που υλοποιεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο για λογαριασμό του ΟΣΕΘ.

Σύμφωνα με πληροφορίες έτοιμη να καταθέσει φάκελο για συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι η τουρκικών συμφερόντων εταιρεία GURSEL η οποία εκτελεί συγκοινωνιακό έργο σε πόλεις της Τουρκίας, της Γερμανίας και της Ιορδανίας.

Τη δική της πρόταση ετοιμάζει η ισπανική ALSA η οποία έχει αναλάβει τις αστικές συγκοινωνίες στην Κύπρο τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ εκτελεί συγκοινωνιακό έργο και σε πόλεις της Ισπανίας και της Βρετανίας.

Ενδιαφέρον, σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να εκδηλώνεται και από την ιταλική εταιρεία Azienda Trasporti Messina S.p.A. η οποία δραστηριοποιείται ήδη στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης καθώς συμμετέχει μαζί με τη γαλλική Egis Projects S.A.S. στην κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία του μετρό. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή οι Iταλοί προσέγγισαν τα ΚΤΕΛ προκειμένου να συνεργαστούν μαζί τους σε αυτόν το διαγωνισμό, αλλά οι συζητήσεις δεν καρποφόρησαν. Κατόπιν αυτών αναζητούν νέο συνεταίρο για να υποβάλουν φάκελο.

efimerdia-leoforeia.jpg

Σε κάθε περίπτωση, η καθυστέρηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού, σε συνδυασμό και με τις παρατάσεις οδηγεί χρονικά την ανάδειξη αναδόχου, κάποια στιγμή μέσα στο 2025. Όμως, η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ για τις 43 γραμμές που ήδη εκτελούν λήγει, έπειτα από δίμηνη παράταση, στο τέλος του 2024. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να προχωρήσει σε έναν ενδιάμεσο διαγωνισμό για την παραχώρηση αυτού του συγκοινωνιακού έργου για το 2025 καθώς θεωρείται πλέον απίθανο το Ελεγκτικό Συνέδριο να συναινέσει σε νέα απευθείας ανάθεση του έργου στα ΚΤΕΛ.

Τι προβλέπει ο διαγωνισμός

Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού για τις 43 γραμμές η σύμβαση θα έχει διάρκεια έως 10+1 χρόνια (132 μήνες) εκ των οποίων έως ένα (1) έτος η περίοδος μετάβασης από την ημερομηνία υπογραφής της έως την ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών και δέκα (10) χρόνια η περίοδος παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, με δυνατότητα χρονικής επέκτασης των υπηρεσιών έως πέντε (5) επιπλέον χρόνια εφόσον ικανοποιούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα καθορίσει ο ΟΣΕΘ στη Β’ φάση του διαγωνισμού. Το ελάχιστο έργο που θα πρέπει να εκτελεί ο ανάδοχος είναι 20.000.000 οχηματοχιλιόμετρα ανά έτος. Σήμερα, το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 41,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα εκ των οποίων 22 εκατ. πραγματοποιεί ο ΟΑΣΘ και 19,2 εκατ. τα ΚΤΕΛ.

Ο εκτιμώμενος αριθμός λεωφορείων ανέρχεται σε τουλάχιστον 220, μαζί με τα εφεδρικά, ο οποίος ενδέχεται να περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους οχημάτων ως προς το μέγεθος και τη χωρητικότητά τους. Από τα 220 οχήματα, τουλάχιστον 62 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής και της Εθνικής νομοθεσίας (Ν.4710/2020) περί μείωσης ρύπων. Από τα υπόλοιπα 158 οχήματα, τον πρώτο χρόνο (2026) τα μισά θα πρέπει να είναι καινούργια και από τον επόμενο όλα θα είναι καινούργια. Τα ηλεκτρικά θα μπουν σταδιακά σε κυκλοφορία από το 2027 και μετά.

Η χιλιομετρική αποζημίωση προς τον ανάδοχο προβλέπεται στα 2,2€ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4€ για τα «καθαρά» λεωφορεία. Σήμερα η αποζημίωση προς τα ΚΤΕΛ φτάνει στα 1,72 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο μαζί με τη ρήτρα καυσίμου. Στη διακήρυξη προβλέπεται οικονομικό μπόνους προς τον ανάδοχο για την επιπλέον του πρώτου έτους επιβατική κίνηση που θα ελκύσει.

Eφόσον δεν δοθεί και τρίτη παράταση και στις 15 Νοεμβρίου υποβληθούν οι φάκελοι, αυτοί θα ανοίξουν μία εβδομάδα αργότερα. Στη συνέχεια θα γίνει η σχετική αξιολόγηση και θα αποφασιστεί ποιες από τις εταιρείες θα περάσουν στη Β' φάση του διαγωνισμού. Εκεί, κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένα στοιχεία για τη λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων (αμαξοστάσια, χώροι φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων κ.λπ.), όπως και ότι μπορεί να διαθέσει περισσότερους από 500 οδηγούς.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία