Θεσσαλονίκη: «Χαμηλές» πτήσεις για το αεροδρόμιο Μακεδονία στο Α' εξάμηνο 2023
17/07/2023 11:52
17/07/2023 11:52
Το «παλεύει» το Αεροδρόμιο Μακεδονία για να πιάσει τις επιδόσεις της επιβατικής κίνησης του 2019, αλλά ακόμη δεν το καταφέρνει, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Fraport Greece για το Α’ εξάμηνο της χρονιάς, καθώς η σύγκριση μεταξύ των δύο εξαμήνων σε ποσοστιαία μεταβολή δίνει ένα απογοητευτικό 0%.
Τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου 2023, επιβεβαιώνουν μέχρι παρόντος την πρόβλεψη που είχε γίνει από πλευράς Fraport νωρίτερα στο έτος, ότι δηλαδή φέτος το Αεροδρόμιο Μακεδονία, το μεγαλύτερο από τα 14 που διαχειρίζεται η εταιρεία, αναμένεται να πιάσει τα επίπεδα της επιβατικής κίνησης του 2019.
Εν τούτοις, τα έως σήμερα δεδομένα, δεν θα λέγαμε ότι είναι καθησυχαστικά για τους τουριστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, των δορυφορικών τουριστικών περιοχών και ευρύτερα της Βόρειας Ελλάδας, αφού η περυσινή μεγάλη μείωση του -14,2% στην επιβατική κίνηση, στο δωδεκάμηνο του 2022 και σε σύγκριση πάντοτε με το 2019, κατέδειξε ότι το Αεροδρόμιο Μακεδονία, δεν έχει την επιθυμητή κίνηση παρά τις επενδύσεις που έχουν γίνει σε αυτό, τόσο από πλευράς κράτους (σ.σ. διάδρομοι προσαπογειώσεων) όσο και από πλευράς ιδιώτη επενδυτή (σ.σ. νέο τέρμιναλ και αναβάθμιση παλαιού).
Είχε επισημανθεί ότι το 2022, σε μία χρονιά που ο ελληνικός τουρισμός έκανε ισχυρό come back, με την επιβατική κίνηση συνολικά να ξεπερνάει εκείνη του 2019, το «Μακεδονία» δεν τα πήγε καλά, εμφανίζοντας κάμψη που δεν δικαιολογείται μόνο λόγω των επιπτώσεων της ρωσοουκρανικής κρίσης.
Σημειώνεται πως οι συγκρίσεις πάντοτε γίνονται με τα στοιχεία της κίνησης του 2019, επειδή εκείνη ήταν η τελευταία προ covid χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.
Άνοδος της κίνησης στα 14 αεροδρόμια της Fraport
Φέτος λοιπόν, στο Α’ εξάμηνο, η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, σημειώνεται αύξηση της τάξης του 7,8%, καθώς διακινήθηκαν 11.778.498 επιβάτες, έναντι 10.929.789 επιβατών του αντιστοίχου διαστήματος του 2019. Παρά αυτή την αύξηση, το Αεροδρόμιο Μακεδονία έμεινε στα ίδια επίπεδα, ενώ αρνητικό πρόσημο είχαν τρία αεροδρόμια από την ομάδα των 14. Συγκεκριμένα, το Αεροδρόμιο Καβάλας είχε μείωση – 11,4%, της Μυκόνου – 1,4%, της Μυτιλήνης -1,3% και της Σάμου – 0,4%.
Oι ιδιαιτερότητες της γερμανικής αγοράς
Ειδικά όμως για το Αεροδρόμιο Μακεδονία, πρέπει να γίνει μία ακόμη επισήμανση που είναι καίρια. Παρότι από τις αγορές του εξωτερικού, φέτος πρώτη σε αφίξεις είναι η Βρετανική, παρατηρούμε ότι με στοιχεία Ιουνίου 2023 , πρώτη με διαφορά ήταν η γερμανική αγορά, με την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου να έχει σχεδόν το ήμισυ της κίνησης σε αριθμό επιβατών, ενώ στις επόμενες θέσεις ακολουθούν οι αγορές της Κύπρου, της Ιταλίας, της Πολωνίας και του Ισραήλ και… πάει λέγοντας.
Φυσικά η μεγαλύτερη επιβατική κίνηση από την Γερμανία, δεν εκπλήσσει καθώς είναι μεγάλος ο αριθμός των Βορειοελλαδιτών που ζούνε και εργάζονται στη συγκεκριμένη χώρα και οι οποίοι, έρχονται στους τόπους καταγωγής τους για διακοπές ή, συχνά, για άλλους λόγους, οικογενειακούς και επαγγελματικούς. Αυτό όμως σημαίνει ότι το Αεροδρόμιο Μακεδονία δεν έχει ακόμη καταφέρει να προσελκύσει μεγάλο αριθμό επιβατών εξωτερικού, κάτι που συνδέεται ευθέως με τις διεθνείς πτήσεις που είναι ή δεν είναι, δρομολογημένες, αλλά και το «πλασάρισμα» των βορειοελλαδικών προορισμών.
Αναμφίβολα η Βόρεια Ελλάδα, λόγω της εγγύτητας με τις άλλες Βαλκανικές χώρες, δέχεται μεγάλο αριθμό οδικών τουριστών, όμως αυτή η ιδιαιτερότητα δεν δικαιολογεί την αδυναμία προσέλκυσης μεγαλύτερου αριθμού διεθνών πτήσεων και επισκεπτών από το εξωτερικό.
Καλύτερα από το 2022
Τουλάχιστον όμως, τα στοιχεία Α’ εξαμήνου, δίνουν και ένα σχετικά αισιόδοξο μήνυμα για την κίνηση στο «Μακεδονία» αφού η συνολική επιβατική κίνηση ( εσωτερικού και εξωτερικού), αυξήθηκε κατά +26.1% σε σύγκριση με το Α’ εξάμηνο του 2022 -έγιναν 3.049,015 αφιξοαναχωρήσεις επιβατών- με μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στη διεθνή κίνηση (+ 26,3%) .
Ενδεχομένως, όταν θα είναι διαθέσιμα τα συνολικά στοιχεία για το 2023, το Αεροδρόμιο Μακεδονία να έχει καταφέρει να απογειωθεί, καθώς θα συνυπολογιστεί η κίνηση των μηνών Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου, τριμήνου δυνατού στην τουριστική ατζέντα, που κάθε χρόνο ενισχύεται και από την κίνηση που φέρνει στην πόλη η Γενική Έκθεση του Σεπτεμβρίου.
Το «παλεύει» το Αεροδρόμιο Μακεδονία για να πιάσει τις επιδόσεις της επιβατικής κίνησης του 2019, αλλά ακόμη δεν το καταφέρνει, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Fraport Greece για το Α’ εξάμηνο της χρονιάς, καθώς η σύγκριση μεταξύ των δύο εξαμήνων σε ποσοστιαία μεταβολή δίνει ένα απογοητευτικό 0%.
Τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου 2023, επιβεβαιώνουν μέχρι παρόντος την πρόβλεψη που είχε γίνει από πλευράς Fraport νωρίτερα στο έτος, ότι δηλαδή φέτος το Αεροδρόμιο Μακεδονία, το μεγαλύτερο από τα 14 που διαχειρίζεται η εταιρεία, αναμένεται να πιάσει τα επίπεδα της επιβατικής κίνησης του 2019.
Εν τούτοις, τα έως σήμερα δεδομένα, δεν θα λέγαμε ότι είναι καθησυχαστικά για τους τουριστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, των δορυφορικών τουριστικών περιοχών και ευρύτερα της Βόρειας Ελλάδας, αφού η περυσινή μεγάλη μείωση του -14,2% στην επιβατική κίνηση, στο δωδεκάμηνο του 2022 και σε σύγκριση πάντοτε με το 2019, κατέδειξε ότι το Αεροδρόμιο Μακεδονία, δεν έχει την επιθυμητή κίνηση παρά τις επενδύσεις που έχουν γίνει σε αυτό, τόσο από πλευράς κράτους (σ.σ. διάδρομοι προσαπογειώσεων) όσο και από πλευράς ιδιώτη επενδυτή (σ.σ. νέο τέρμιναλ και αναβάθμιση παλαιού).
Είχε επισημανθεί ότι το 2022, σε μία χρονιά που ο ελληνικός τουρισμός έκανε ισχυρό come back, με την επιβατική κίνηση συνολικά να ξεπερνάει εκείνη του 2019, το «Μακεδονία» δεν τα πήγε καλά, εμφανίζοντας κάμψη που δεν δικαιολογείται μόνο λόγω των επιπτώσεων της ρωσοουκρανικής κρίσης.
Σημειώνεται πως οι συγκρίσεις πάντοτε γίνονται με τα στοιχεία της κίνησης του 2019, επειδή εκείνη ήταν η τελευταία προ covid χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.
Άνοδος της κίνησης στα 14 αεροδρόμια της Fraport
Φέτος λοιπόν, στο Α’ εξάμηνο, η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, σημειώνεται αύξηση της τάξης του 7,8%, καθώς διακινήθηκαν 11.778.498 επιβάτες, έναντι 10.929.789 επιβατών του αντιστοίχου διαστήματος του 2019. Παρά αυτή την αύξηση, το Αεροδρόμιο Μακεδονία έμεινε στα ίδια επίπεδα, ενώ αρνητικό πρόσημο είχαν τρία αεροδρόμια από την ομάδα των 14. Συγκεκριμένα, το Αεροδρόμιο Καβάλας είχε μείωση – 11,4%, της Μυκόνου – 1,4%, της Μυτιλήνης -1,3% και της Σάμου – 0,4%.
Oι ιδιαιτερότητες της γερμανικής αγοράς
Ειδικά όμως για το Αεροδρόμιο Μακεδονία, πρέπει να γίνει μία ακόμη επισήμανση που είναι καίρια. Παρότι από τις αγορές του εξωτερικού, φέτος πρώτη σε αφίξεις είναι η Βρετανική, παρατηρούμε ότι με στοιχεία Ιουνίου 2023 , πρώτη με διαφορά ήταν η γερμανική αγορά, με την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου να έχει σχεδόν το ήμισυ της κίνησης σε αριθμό επιβατών, ενώ στις επόμενες θέσεις ακολουθούν οι αγορές της Κύπρου, της Ιταλίας, της Πολωνίας και του Ισραήλ και… πάει λέγοντας.
Φυσικά η μεγαλύτερη επιβατική κίνηση από την Γερμανία, δεν εκπλήσσει καθώς είναι μεγάλος ο αριθμός των Βορειοελλαδιτών που ζούνε και εργάζονται στη συγκεκριμένη χώρα και οι οποίοι, έρχονται στους τόπους καταγωγής τους για διακοπές ή, συχνά, για άλλους λόγους, οικογενειακούς και επαγγελματικούς. Αυτό όμως σημαίνει ότι το Αεροδρόμιο Μακεδονία δεν έχει ακόμη καταφέρει να προσελκύσει μεγάλο αριθμό επιβατών εξωτερικού, κάτι που συνδέεται ευθέως με τις διεθνείς πτήσεις που είναι ή δεν είναι, δρομολογημένες, αλλά και το «πλασάρισμα» των βορειοελλαδικών προορισμών.
Αναμφίβολα η Βόρεια Ελλάδα, λόγω της εγγύτητας με τις άλλες Βαλκανικές χώρες, δέχεται μεγάλο αριθμό οδικών τουριστών, όμως αυτή η ιδιαιτερότητα δεν δικαιολογεί την αδυναμία προσέλκυσης μεγαλύτερου αριθμού διεθνών πτήσεων και επισκεπτών από το εξωτερικό.
Καλύτερα από το 2022
Τουλάχιστον όμως, τα στοιχεία Α’ εξαμήνου, δίνουν και ένα σχετικά αισιόδοξο μήνυμα για την κίνηση στο «Μακεδονία» αφού η συνολική επιβατική κίνηση ( εσωτερικού και εξωτερικού), αυξήθηκε κατά +26.1% σε σύγκριση με το Α’ εξάμηνο του 2022 -έγιναν 3.049,015 αφιξοαναχωρήσεις επιβατών- με μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στη διεθνή κίνηση (+ 26,3%) .
Ενδεχομένως, όταν θα είναι διαθέσιμα τα συνολικά στοιχεία για το 2023, το Αεροδρόμιο Μακεδονία να έχει καταφέρει να απογειωθεί, καθώς θα συνυπολογιστεί η κίνηση των μηνών Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου, τριμήνου δυνατού στην τουριστική ατζέντα, που κάθε χρόνο ενισχύεται και από την κίνηση που φέρνει στην πόλη η Γενική Έκθεση του Σεπτεμβρίου.
ΣΧΟΛΙΑ