ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Χρονιά-σταθμός το 2024 για τον ΟΑΣΘ - Πώς θα είναι ο νέος φορέας - Τέλος το αμαξοστάσιο του Φοίνικα

Ο οργανισμός αναμένεται να αλλάξει και την τεχνολογία των οχημάτων του

 14/07/2024 08:00

Θεσσαλονίκη: Χρονιά-σταθμός το 2024 για τον ΟΑΣΘ - Πώς θα είναι ο νέος φορέας - Τέλος το αμαξοστάσιο του Φοίνικα

Νίκος Ηλιάδης

Σε χρονιά – σταθμό εξελίσσεται το 2024 για τον ΟΑΣΘ καθώς ως το τέλος του χρόνου αναμένονται σημαντικές αλλαγές. Η κυριότερη βεβαίως είναι η ίδρυση του νέου συγκοινωνιακού φορέα στη θέση του σημερινού ο οποίος βρίσκεται σε εκκαθάριση εν λειτουργία. Ένα ιδιότυπο καθεστώς στο οποίο είχε υπαχθεί ο ΟΑΣΘ από το καλοκαίρι του 2017 όταν κρατικοποιήθηκε με το νόμο Σπίρτζη. Αυτό έπρεπε να ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο του 2019, αλλά με ευθύνη της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ακόμη εκκρεμεί η έκθεση αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού την οποία συνέταξε η εταιρεία Grant Thornton παραμένει για περισσότερα από τέσσερα χρόνια στο συρτάρι του υπουργείου.

Η ολοκλήρωση της διαδικασίας εκκαθάρισης η οποία προορίζεται να κλείσει τον Δεκέμβριο του 2025 ανοίγει συγχρόνως το δρόμο για την ίδρυση του νέου φορέα. Αυτό θα γίνει με νομοσχέδιο το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που είχε παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο τον περασμένο Μάρτιο ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας επρόκειτο να ψηφιστεί ακόμη και εντός του Ιουλίου. 

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή και ο νέος συγκοινωνιακός Οργανισμός θα φέρει στην επωνυμία του τον όρο “ΟΑΣΘ”. Θα είναι όμως σημαντικά μικρότερος σε σχέση με αυτόν που γνωρίσαμε έως τώρα. Όπως έχει πει ο κ. Σταϊκούρας, ο νέος ΟΑΣΘ θα περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, διαθέτοντας έως 300 οχήματα, από 622 που διέθεται, τουλάχιστον στα χαρτιά. Το υπόλοιπο συγκοινωνιακό έργο το οποίο εκχωρήθηκε σταδιακά στα ΚΤΕΛ, θα ασκείται από ιδιώτη πάροχο ο οποίος θα επιλεγεί έπειτα από διαγωνισμό.

Εκτός από μικρότερο στόλο λεωφορείων ο νέος ΟΑΣΘ θα αλλάξει και την τεχνολογία των οχημάτων του. Ήδη, από τον Μάιο έχουν δρομολογηθεί σταδιακά τα 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία στις γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στην επόμενη διετία ο Οργανισμός πρόκειται να προμηθευτεί άλλα 225 ηλεκτρικά οχήματα, από τον μεγάλο διαγωνισμό των 700 ηλεκτρικών λεωφορείων ο οποίος πρόκειται να προκηρυχθεί το προσεχές διάστημα. 

Αυτό σημαίνει ότι μετά το 2027 το σύνολο σχεδόν του στόλου του ΟΑΣΘ θα αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα. Θα παραμείνουν μόνο λίγα θερμικά μικρολεωφορεία για κάποιες ειδικές διαδρομές, όπως στα στενά της Άνω Πόλης και κάποια ειδικά οχήματα για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ. Έως τότε ο Οργανισμός προχωρά στη σταδιακή αντικατάσταση των μισθωμένων, αλλά και των ιδιόκτητων θερμικών λεωφορείων με αντίστοιχα, νεότερης τεχνολογίας και ηλικίας.

Ο σχεδιασμός αυτός υποχρεώνει τον ΟΑΣΘ να κατασκευάσει και έναν δεύτερο σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αντίστοιχο με αυτόν που εγκαινιάστηκε πριν από μερικές ημέρες στη Σταυρούπολη. 

Σύμφωνα με πληροφορίες ο νέος αυτός σταθμός πρόκειται να κατασκευαστεί σε νέο αμαξοστάσιο καθώς αυτό του Φοίνικα είναι πολύ μικρό. Όπως έχει ήδη ενημερώσει το makthes.gr ο ΟΑΣΘ, με τη σύμφωνη γνώμη και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχει πάρει την απόφαση να εγκαταλείψει το αμαξοστάσιο του Φοίνικα, για πολλούς λόγους. 

Πρώτον, γιατί οι εγκαταστάσεις του είναι παλιές και, δεύτερον, επειδή ο χώρος είναι πολύ μικρός, μόλις 25 στρέμματα, που τον καθιστά ακατάλληλο για την υποδοχή των ηλεκτρικών λεωφορείων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η συνολική έκταση στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, μαζί με τον σταθμό φόρτισης, είναι περίπου 60 στρέμματα. Πέραν αυτών, η νέα διοίκηση του δήμου Καλαμαριάς στον οποίο ανήκει το 50% του αμαξοστασίου του Φοίνικα (το υπόλοιπο ανήκει στον “Ηρακλή”) έχει διαμηνύσει στον ΟΑΣΘ ότι επιθυμεί την αποχώρησή του καθώς θέλει να αξιοποιήσει την έκταση για άλλες χρήσεις.

Για όλους αυτούς τους λόγους ο ΟΑΣΘ αναζητεί εδώ και δύο, τρεις μήνες χώρο για το νέο αμαξοστάσιο. Στο πλαίσιο αυτό έχουν διερευνηθεί αρκετοί χώροι στην περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης από την Καλαμαριά και το δήμο Πυλαίας Χορτιάτη, ως τη Θέρμη. Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του Οργανισμού έχει καταλήξει στην τελική πρόταση για το χώρο όπου θα κατασκευαστεί το νέο αμαξοστάσιο και έχει ενημερώσει σχετικά και το αρμόδιο υπουργείο. Εξελίξεις στο θέμα αυτό αναμένονται πολύ σύντομα.

Τέλος, σημαντικές αλλαγές θα γίνουν και ως προς τις σημερινές λεωφορειακές γραμμές. Αυτές υπαγορεύονται από την ένταξη του μετρό στο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης από τον Νοέμβριο, εάν επιβεβαιωθούν οι κυβερνητικές εξαγγελίες. Την επεξεργασία αυτού του νέου χάρτη έχει αναλάβει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης με στόχο να είναι έτοιμος το φθινόπωρο. 

Η φιλοσοφία του θα είναι η οδική αστική συγκοινωνία να λειτουργεί τροφοδοτικά προς το μετρό, με νέες λεωφορειακές γραμμές και με κατάργηση ή αραίωση των δρομολογίων των λεωφορειακών γραμμών οι οποίες λειτουργούν σήμερα στον άξονα όδευσης του μετρό, δηλαδή κυρίως στην Εγνατία οδό.

Σε χρονιά – σταθμό εξελίσσεται το 2024 για τον ΟΑΣΘ καθώς ως το τέλος του χρόνου αναμένονται σημαντικές αλλαγές. Η κυριότερη βεβαίως είναι η ίδρυση του νέου συγκοινωνιακού φορέα στη θέση του σημερινού ο οποίος βρίσκεται σε εκκαθάριση εν λειτουργία. Ένα ιδιότυπο καθεστώς στο οποίο είχε υπαχθεί ο ΟΑΣΘ από το καλοκαίρι του 2017 όταν κρατικοποιήθηκε με το νόμο Σπίρτζη. Αυτό έπρεπε να ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο του 2019, αλλά με ευθύνη της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ακόμη εκκρεμεί η έκθεση αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού την οποία συνέταξε η εταιρεία Grant Thornton παραμένει για περισσότερα από τέσσερα χρόνια στο συρτάρι του υπουργείου.

Η ολοκλήρωση της διαδικασίας εκκαθάρισης η οποία προορίζεται να κλείσει τον Δεκέμβριο του 2025 ανοίγει συγχρόνως το δρόμο για την ίδρυση του νέου φορέα. Αυτό θα γίνει με νομοσχέδιο το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που είχε παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο τον περασμένο Μάρτιο ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας επρόκειτο να ψηφιστεί ακόμη και εντός του Ιουλίου. 

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή και ο νέος συγκοινωνιακός Οργανισμός θα φέρει στην επωνυμία του τον όρο “ΟΑΣΘ”. Θα είναι όμως σημαντικά μικρότερος σε σχέση με αυτόν που γνωρίσαμε έως τώρα. Όπως έχει πει ο κ. Σταϊκούρας, ο νέος ΟΑΣΘ θα περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, διαθέτοντας έως 300 οχήματα, από 622 που διέθεται, τουλάχιστον στα χαρτιά. Το υπόλοιπο συγκοινωνιακό έργο το οποίο εκχωρήθηκε σταδιακά στα ΚΤΕΛ, θα ασκείται από ιδιώτη πάροχο ο οποίος θα επιλεγεί έπειτα από διαγωνισμό.

Εκτός από μικρότερο στόλο λεωφορείων ο νέος ΟΑΣΘ θα αλλάξει και την τεχνολογία των οχημάτων του. Ήδη, από τον Μάιο έχουν δρομολογηθεί σταδιακά τα 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία στις γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στην επόμενη διετία ο Οργανισμός πρόκειται να προμηθευτεί άλλα 225 ηλεκτρικά οχήματα, από τον μεγάλο διαγωνισμό των 700 ηλεκτρικών λεωφορείων ο οποίος πρόκειται να προκηρυχθεί το προσεχές διάστημα. 

Αυτό σημαίνει ότι μετά το 2027 το σύνολο σχεδόν του στόλου του ΟΑΣΘ θα αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα. Θα παραμείνουν μόνο λίγα θερμικά μικρολεωφορεία για κάποιες ειδικές διαδρομές, όπως στα στενά της Άνω Πόλης και κάποια ειδικά οχήματα για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ. Έως τότε ο Οργανισμός προχωρά στη σταδιακή αντικατάσταση των μισθωμένων, αλλά και των ιδιόκτητων θερμικών λεωφορείων με αντίστοιχα, νεότερης τεχνολογίας και ηλικίας.

Ο σχεδιασμός αυτός υποχρεώνει τον ΟΑΣΘ να κατασκευάσει και έναν δεύτερο σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αντίστοιχο με αυτόν που εγκαινιάστηκε πριν από μερικές ημέρες στη Σταυρούπολη. 

Σύμφωνα με πληροφορίες ο νέος αυτός σταθμός πρόκειται να κατασκευαστεί σε νέο αμαξοστάσιο καθώς αυτό του Φοίνικα είναι πολύ μικρό. Όπως έχει ήδη ενημερώσει το makthes.gr ο ΟΑΣΘ, με τη σύμφωνη γνώμη και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχει πάρει την απόφαση να εγκαταλείψει το αμαξοστάσιο του Φοίνικα, για πολλούς λόγους. 

Πρώτον, γιατί οι εγκαταστάσεις του είναι παλιές και, δεύτερον, επειδή ο χώρος είναι πολύ μικρός, μόλις 25 στρέμματα, που τον καθιστά ακατάλληλο για την υποδοχή των ηλεκτρικών λεωφορείων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η συνολική έκταση στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, μαζί με τον σταθμό φόρτισης, είναι περίπου 60 στρέμματα. Πέραν αυτών, η νέα διοίκηση του δήμου Καλαμαριάς στον οποίο ανήκει το 50% του αμαξοστασίου του Φοίνικα (το υπόλοιπο ανήκει στον “Ηρακλή”) έχει διαμηνύσει στον ΟΑΣΘ ότι επιθυμεί την αποχώρησή του καθώς θέλει να αξιοποιήσει την έκταση για άλλες χρήσεις.

Για όλους αυτούς τους λόγους ο ΟΑΣΘ αναζητεί εδώ και δύο, τρεις μήνες χώρο για το νέο αμαξοστάσιο. Στο πλαίσιο αυτό έχουν διερευνηθεί αρκετοί χώροι στην περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης από την Καλαμαριά και το δήμο Πυλαίας Χορτιάτη, ως τη Θέρμη. Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του Οργανισμού έχει καταλήξει στην τελική πρόταση για το χώρο όπου θα κατασκευαστεί το νέο αμαξοστάσιο και έχει ενημερώσει σχετικά και το αρμόδιο υπουργείο. Εξελίξεις στο θέμα αυτό αναμένονται πολύ σύντομα.

Τέλος, σημαντικές αλλαγές θα γίνουν και ως προς τις σημερινές λεωφορειακές γραμμές. Αυτές υπαγορεύονται από την ένταξη του μετρό στο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης από τον Νοέμβριο, εάν επιβεβαιωθούν οι κυβερνητικές εξαγγελίες. Την επεξεργασία αυτού του νέου χάρτη έχει αναλάβει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης με στόχο να είναι έτοιμος το φθινόπωρο. 

Η φιλοσοφία του θα είναι η οδική αστική συγκοινωνία να λειτουργεί τροφοδοτικά προς το μετρό, με νέες λεωφορειακές γραμμές και με κατάργηση ή αραίωση των δρομολογίων των λεωφορειακών γραμμών οι οποίες λειτουργούν σήμερα στον άξονα όδευσης του μετρό, δηλαδή κυρίως στην Εγνατία οδό.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία