Θεσσαλονίκη: Έκθεση ζωγραφικής και παρουσιάση βιβλίου του Βλάση Αγτζίδη για τις συνθήκες Σεβρών, Λωζάνης και τη Μικρασιατική τραγωδία
02/05/2024 11:50
02/05/2024 11:50
To
σας προσκαλεί στην έκθεση ζωγραφικής
και την παρουσίαση του νέου βιβλίου του
διδάκτορος Σύγχρονης Ιστορίας Βλάση
Αγτζίδη
με τίτλο "Μεταξύ
Σεβρών και Λωζάννης, Πλευρές της
Μικρασιατικής τραγωδίας",
οργανώνει
το Ίδρυμα Πολιτισμού Τάσου Φάλκου
Αρβανιτάκη και Τιτίκας Αρβανιτάκη
"Υδρία".
Το
βιβλίο που
κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις
Πατάκη,
θα
παρουσιαστεί την
Τετάρτη
8 Μαΐου 2024 και ώρα 7:30 μ.μ.,
στο χώρο του Ιδρύματος στην οδό Παπαμάρκου
28, στην περιοχή της Πλατείας Άθωνος στη
Θεσσαλονίκη.
Για
το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
Στέλιος Λουκάς, ποιητής, δημοσιογράφος τηλεοπτικής εκπομπής "Ένα βιβλίο, ένα ταξίδι"
Χρήστος Εμμανουηλίδης, ιατρός, φιλόλογος Φόρης Πεταλίδης, δημοσιογράφος και ο συγγραφέας.
Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν μουσικά ο εκπαιδευτικός Βασίλης Αντωνιάδης
και ο ηθοποιός του Κ.Θ.Β.Ε. Παύλος Γ. Ελευθεριάδης.
"H συνθήκη που υπογράφτηκε στις 24 Ιουλίου 1923 στη Λωζάννη της Ελβετίας ακύρωνε και αναθεωρούσε τη Συνθήκη των Σεβρών του Αυγούστου του 1920. Πρόκειται για την τελευταία πράξη μιας ιστορικής διαδικασίας που άρχισε το 1914, με την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου, και κορυφώθηκε με την ήττα του ελληνικού στρατού τον Αύγουστο του 1922 από τα τουρκικά εθνικιστικά στρατεύματα του Μουσταφά Κεμάλ. Η μικρασιατική καταστροφή υπήρξε μια πρωτοφανής ανθρωπιστική καταστροφή για τους Έλληνες, τους Αρμένιους και τις υπόλοιπες μη μουσουλμανικές κοινότητες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στο βιβλίο αναλύονται οι δύο συνθήκες (Σεβρών και Λωζάννης), το γεωπολιτικό περιβάλλον εντός του οποίου υπογράφτηκαν, καθώς και οι πρόνοιές τους, ο Εθνικός Διχασμός και η διαχείριση της μικρασιατικής πρόκλησης, οι προσδοκίες και οι ματαιώσεις για το Ζήτημα του Πόντου, η στάση των Μεγάλων Δυνάμεων, οι αιτίες της μικρασιατικής καταστροφής και το τέλος της τραγωδίας. Παρακολουθούμε, επίσης, την τύχη των προσφύγων του '22 στην Ελλάδα (αποκατάσταση, αντιμετώπιση από τις πολιτικές δυνάμεις, σχέση με την αριστερά, εκλογική συμπεριφορά), καθώς και τους πρόσφυγες στη Ρωσία και στην Ε.Σ.Σ.Δ."
Όσον
αφορά την έκθεση
ζωγραφικής του Βλάση Αγτζίδη,
αποτελείται από έργα εμπνευσμένα από
τη Μικρασιατική καταστροφή και κυρίως
την πυρπόληση της Σμύρνης, καθώς και
έργα αντιπροσωπευτικά διαφόρων φάσεων
και επιλογών, με χαρακτηριστικότερα
ίσως κάποια ιδιαίτερα μορφώματα που
λειτουργούν ως προσωπικός κώδικας του
δημιουργού. Αποτυπώσεις στις οποίες τα
όρια του χώρου και του χρόνου όχι απλά
δεν είναι αυστηρά διακριτά αλλά
ταλαντεύονται και ξεφεύγουν από τις
νόρμες. Η κριτικός και ιστορικός τέχνης
Αθηνά Σχινά είχε αναφέρει σε παλαιότερη
κριτική της σχετικά με το σύγχρονο έργο
του: «Θα
μπορούσε κανείς να ονομάσει τα
«σχεδιομορφώματα» του Βλάση Αγτζίδη –
που άλλοτε θυμίζουν «εικονογράμματα»
- κάποιες θαρρείς σελίδες από αθέατα
μέχρι σήμερα Ημερολόγια ενός δικού του
εικαστικού Καταστρώματος, καθώς τα έχει
εκείνος διαμορφώσει κατά την διάρκεια
ενός μεγάλου χρονικού διαστήματος, ως
πάρεργα. Αναφέρω τούτο το τελευταίο
χαρακτηριστικό, που διακρίνει τα νοερά
του αποθησαυρίσματα, (τα οποία
μεταμορφώνονται σε τροχιές, αναμονές
κι αναχωρήσεις υφαίνοντας τα φαντασιακά
του ταξίδια), προκειμένου να τονίσω το
κύριο γνώρισμα των συγκεκριμένων του
συνθέσεων. Κι αυτό δεν είναι άλλο, από
το αβίαστο, το παρορμητικό και παράλληλα
το ψυχοδυναμικό κάθε φορά αποτύπωμα
μιας γραφής αυτοματικής και αδιαμεσολάβητης,
χειρονομιακά εξπρεσιονίζουσας και
ρευστής, με οριακές ωστόσο εσωτερικές
ισορροπίες και συνεχόμενες μεταλλαγές…»
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Ιουνίου.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα με Παρασκευή 11:00 - 15:00, Τετάρτη ΚΑΙ 18:00 - 21:00
Ο Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του A.Π.Θ., με βασικές του σπουδές τα μαθηματικά και τους Η/Υ. Το θέμα της διατριβής του αφορούσε τον ελληνικό Τύπο της Σοβιετικής Ένωσης την περίοδο του μεσοπολέμου. H μελέτη του για την παρευξείνιο διασπορά και τις ελληνικές εγκαταστάσεις στις βορειοανατολικές περιοχές του Εύξεινου Πόντου έλαβε το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με τον σοβιετικό Μεσοπόλεμο και την ιστορία του σοβιετικού ελληνισμού, την ελληνική διασπορά, την ιστορική εμπειρία του ελληνισμού στη Μικρά Ασία, κυρίως στις περιοχές του Πόντου και της Ιωνίας, καθώς και με τη διαδικασία μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στην εποχή των εθνών-κρατών. Πήρε μέρος στην επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων από το εμπόλεμο Σοχούμι του Καυκάσου κατά την περίοδο του πολέμου μεταξύ Αμπχαζίων και Γεωργιανών, καθώς και στην οργανωτική επιτροπή που συγκρότησε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού. Έχει εκδώσει και επιμεληθεί 18 βιβλία. Από το 1987 αρθρογραφεί σε εφημερίδες (Καθημερινή, Ελευθεροτυπία, Αυγή, Έθνος κ.ά.) και περιοδικά. Δίδαξε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Δίδαξε το μάθημα για το συλλογικό Τραύμα και τη διαχείριση της Μνήμης στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 2009 επιμελείται του Σεμιναρίου Ιστορίας στο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» του δήμου Κηφισιάς.
To
σας προσκαλεί στην έκθεση ζωγραφικής
και την παρουσίαση του νέου βιβλίου του
διδάκτορος Σύγχρονης Ιστορίας Βλάση
Αγτζίδη
με τίτλο "Μεταξύ
Σεβρών και Λωζάννης, Πλευρές της
Μικρασιατικής τραγωδίας",
οργανώνει
το Ίδρυμα Πολιτισμού Τάσου Φάλκου
Αρβανιτάκη και Τιτίκας Αρβανιτάκη
"Υδρία".
Το
βιβλίο που
κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις
Πατάκη,
θα
παρουσιαστεί την
Τετάρτη
8 Μαΐου 2024 και ώρα 7:30 μ.μ.,
στο χώρο του Ιδρύματος στην οδό Παπαμάρκου
28, στην περιοχή της Πλατείας Άθωνος στη
Θεσσαλονίκη.
Για
το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
Στέλιος Λουκάς, ποιητής, δημοσιογράφος τηλεοπτικής εκπομπής "Ένα βιβλίο, ένα ταξίδι"
Χρήστος Εμμανουηλίδης, ιατρός, φιλόλογος Φόρης Πεταλίδης, δημοσιογράφος και ο συγγραφέας.
Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν μουσικά ο εκπαιδευτικός Βασίλης Αντωνιάδης
και ο ηθοποιός του Κ.Θ.Β.Ε. Παύλος Γ. Ελευθεριάδης.
"H συνθήκη που υπογράφτηκε στις 24 Ιουλίου 1923 στη Λωζάννη της Ελβετίας ακύρωνε και αναθεωρούσε τη Συνθήκη των Σεβρών του Αυγούστου του 1920. Πρόκειται για την τελευταία πράξη μιας ιστορικής διαδικασίας που άρχισε το 1914, με την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου, και κορυφώθηκε με την ήττα του ελληνικού στρατού τον Αύγουστο του 1922 από τα τουρκικά εθνικιστικά στρατεύματα του Μουσταφά Κεμάλ. Η μικρασιατική καταστροφή υπήρξε μια πρωτοφανής ανθρωπιστική καταστροφή για τους Έλληνες, τους Αρμένιους και τις υπόλοιπες μη μουσουλμανικές κοινότητες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στο βιβλίο αναλύονται οι δύο συνθήκες (Σεβρών και Λωζάννης), το γεωπολιτικό περιβάλλον εντός του οποίου υπογράφτηκαν, καθώς και οι πρόνοιές τους, ο Εθνικός Διχασμός και η διαχείριση της μικρασιατικής πρόκλησης, οι προσδοκίες και οι ματαιώσεις για το Ζήτημα του Πόντου, η στάση των Μεγάλων Δυνάμεων, οι αιτίες της μικρασιατικής καταστροφής και το τέλος της τραγωδίας. Παρακολουθούμε, επίσης, την τύχη των προσφύγων του '22 στην Ελλάδα (αποκατάσταση, αντιμετώπιση από τις πολιτικές δυνάμεις, σχέση με την αριστερά, εκλογική συμπεριφορά), καθώς και τους πρόσφυγες στη Ρωσία και στην Ε.Σ.Σ.Δ."
Όσον
αφορά την έκθεση
ζωγραφικής του Βλάση Αγτζίδη,
αποτελείται από έργα εμπνευσμένα από
τη Μικρασιατική καταστροφή και κυρίως
την πυρπόληση της Σμύρνης, καθώς και
έργα αντιπροσωπευτικά διαφόρων φάσεων
και επιλογών, με χαρακτηριστικότερα
ίσως κάποια ιδιαίτερα μορφώματα που
λειτουργούν ως προσωπικός κώδικας του
δημιουργού. Αποτυπώσεις στις οποίες τα
όρια του χώρου και του χρόνου όχι απλά
δεν είναι αυστηρά διακριτά αλλά
ταλαντεύονται και ξεφεύγουν από τις
νόρμες. Η κριτικός και ιστορικός τέχνης
Αθηνά Σχινά είχε αναφέρει σε παλαιότερη
κριτική της σχετικά με το σύγχρονο έργο
του: «Θα
μπορούσε κανείς να ονομάσει τα
«σχεδιομορφώματα» του Βλάση Αγτζίδη –
που άλλοτε θυμίζουν «εικονογράμματα»
- κάποιες θαρρείς σελίδες από αθέατα
μέχρι σήμερα Ημερολόγια ενός δικού του
εικαστικού Καταστρώματος, καθώς τα έχει
εκείνος διαμορφώσει κατά την διάρκεια
ενός μεγάλου χρονικού διαστήματος, ως
πάρεργα. Αναφέρω τούτο το τελευταίο
χαρακτηριστικό, που διακρίνει τα νοερά
του αποθησαυρίσματα, (τα οποία
μεταμορφώνονται σε τροχιές, αναμονές
κι αναχωρήσεις υφαίνοντας τα φαντασιακά
του ταξίδια), προκειμένου να τονίσω το
κύριο γνώρισμα των συγκεκριμένων του
συνθέσεων. Κι αυτό δεν είναι άλλο, από
το αβίαστο, το παρορμητικό και παράλληλα
το ψυχοδυναμικό κάθε φορά αποτύπωμα
μιας γραφής αυτοματικής και αδιαμεσολάβητης,
χειρονομιακά εξπρεσιονίζουσας και
ρευστής, με οριακές ωστόσο εσωτερικές
ισορροπίες και συνεχόμενες μεταλλαγές…»
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Ιουνίου.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα με Παρασκευή 11:00 - 15:00, Τετάρτη ΚΑΙ 18:00 - 21:00
Ο Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του A.Π.Θ., με βασικές του σπουδές τα μαθηματικά και τους Η/Υ. Το θέμα της διατριβής του αφορούσε τον ελληνικό Τύπο της Σοβιετικής Ένωσης την περίοδο του μεσοπολέμου. H μελέτη του για την παρευξείνιο διασπορά και τις ελληνικές εγκαταστάσεις στις βορειοανατολικές περιοχές του Εύξεινου Πόντου έλαβε το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με τον σοβιετικό Μεσοπόλεμο και την ιστορία του σοβιετικού ελληνισμού, την ελληνική διασπορά, την ιστορική εμπειρία του ελληνισμού στη Μικρά Ασία, κυρίως στις περιοχές του Πόντου και της Ιωνίας, καθώς και με τη διαδικασία μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στην εποχή των εθνών-κρατών. Πήρε μέρος στην επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων από το εμπόλεμο Σοχούμι του Καυκάσου κατά την περίοδο του πολέμου μεταξύ Αμπχαζίων και Γεωργιανών, καθώς και στην οργανωτική επιτροπή που συγκρότησε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού. Έχει εκδώσει και επιμεληθεί 18 βιβλία. Από το 1987 αρθρογραφεί σε εφημερίδες (Καθημερινή, Ελευθεροτυπία, Αυγή, Έθνος κ.ά.) και περιοδικά. Δίδαξε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Δίδαξε το μάθημα για το συλλογικό Τραύμα και τη διαχείριση της Μνήμης στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 2009 επιμελείται του Σεμιναρίου Ιστορίας στο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» του δήμου Κηφισιάς.
ΣΧΟΛΙΑ