Θεσσαλονίκη: Φωτίστηκε, δεν έλαμψε το άστρο της αγοράς – Αυξημένη κίνηση, περιορισμένα εισοδήματα
31/12/2024 07:00
31/12/2024 07:00
Bούλιαξαν από κόσμο κεντρικοί δρόμοι και μαγαζιά της Θεσσαλονίκης ολόκληρη την εορταστική περίοδο, ωστόσο τα ταμεία των επιχειρήσεων αν και αναμφίβολα πήραν σημαντικές ανάσες, δεν… βούλιαξαν από έσοδα με τους πολίτες να είναι συγκρατημένοι στις αγορές τους, ξοδεύοντας με μέτρο.
Τα δώρα και τα επιδόματα που καταβλήθηκαν, το τουριστικό κύμα, εγχώριο και ξένο, που κατέκλυσε την πόλη, η λειτουργία του Μετρό («παρακίνησε» πολλούς Θεσσαλονικείς να κατευθυνθούν στο κέντρο) παρά τον συνωστισμό που επικράτησε μέρες και ώρες αιχμής, το εύθυμο κλίμα αλλά και το… χριστουγεννιάτικο πνεύμα τόνωσαν σημαντικά την αγορά, χωρίς βεβαίως ένας καλός μήνας να αρκεί για να ξελασπώσει το «δύσκολο» 2024 για τους μικρομεσαίους.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΕΤ ΕΚΕΤΑ που παρουσιάστηκαν χθες, κατά 30% αυξήθηκε η κίνηση στην αγορά το διάστημα που κυκλοφορεί το Μετρό με μεγάλους κερδισμένους τα εμπορικά καταστήματα πλησίον των σταθμών και δρόμους «ξεχασμένους» εμπορικά δρόμους τα προηγούμενα χρόνια, όπως η Εγνατία. Πληρέστερη εικόνα για τον ακριβή αντίκτυπο του Μετρό στην λειτουργία της αγοράς θα υπάρξει μέσα στο 2025, όταν και η πόλη θα «αφομοιώνει» την νέα πραγματικότητα.
Πάντως και το αυξημένο τουριστικό ρεύμα τις μέρες των εορτών συνέβαλε στην ζωηρή κινητικότητα που καταγράφηκε στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως ο δυνατός Δεκέμβριος δεν αρκεί για να σώσει μία μέτρια χρονιά με τον τζίρο ναι μεν αυξημένο, έστω και οριακά αλλά με δύο αστερίσκους.
Την ακρίβεια και την ιλιγγιώδη άνοδο του λειτουργικού κόστους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τις μεγάλες αλυσίδες (ελέγχουν πέριξ του 80% του τζίρου στην αγορά της Θεσσαλονίκης) να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία προσαρμογής σε δυσχερείς καταστάσεις.
«Είμαστε ικανοποιημένοι από την κίνηση στην αγορά σε γενικές γραμμές, αν και περιμέναμε περισσότερα έσοδα στα ταμεία. Ο κόσμος ψώνισε (κυρίως δώρα για συγγενείς και φίλους) αλλά η ακρίβεια και τα μειωμένα εισοδήματα περιορίζουν αναμφίβολα την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών που δίνουν προτεραιότητα στην αγορά ειδών πρώητης ανάγκης όπως είναι φυσικό. Το Μετρό αναμφίβολα τόνωσε την κίνηση στην αγορά, περίπου κατά 30%», σημειώνει στο makthes.gr ο Παναγιώτης Μενεξόπουλος γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
«Σίγουρα οι μεγάλες αλυσίδες λαμβάνουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας αν και εκτιμώ πως και οι ΜμΕ πήραν ανάσες, από εκεί και πέρα πλέον η αγορά στρέφει το βλέμμα στις εκπτώσεις του Ιανουαρίου όπου ελπίζουμε οι καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα», καταλήγει.
Παρά τα οικονομικά βάρη που «σηκώνουν» τα ελληνικά νοικοκυριά λόγω των αδιάκοπων ανατιμήσεων, την εκτόξευση του κόστους ζωής και των εισοδημάτων περιορισμένης ισχύος, η εορταστική περίοδος παραδοσιακά αποτελεί για τους καταναλωτές ευκαιρία για επιλεκτικές και στοχευμένες αγορές, ακόμα και αν δεν το αντέχουν οι προϋπολογισμοί τους.
Ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Δεκέμβριο προβλέπεται πως θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ πανελλαδικά (πέριξ των 400 εκατ. σε Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία) ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παραμένουν σταθερά οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν.
Το 2024 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεμπόριο ρίχνει αυλαία με μικρή μονοψήφια αύξηση τζίρου, που μάλιστα σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική (οφείλεται στις αυξημένες τιμές) και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να διευρύνει το χάσµα µεταξύ τους, δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών, μία πραγματικότητα που αποτυπώνεται ανάγλυφα στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Αναμένοντας τις εκπτώσεις που θα «ζυγίσουν» τις αντοχές της αγοράς
Ο εμπορικός κόσμος αφού κάνει «ταμείο» για τις γιορτές, θα προετοιμαστεί για τις χειμερινές εκπτώσεις, ένα κρίσιμο τεστ βιωσιμότητας των «μικρών» του λιανεμπορίου με την αγορά να εξαντλεί τα οικονομικά περιθώρια προσφέροντας γενναίες εκπτώσεις και προσφορές, για να τονώσει τον τζίρο της.
Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου κάθε έτους και τελειώνουν τέλη Φεβρουαρίου. Έτσι, το 2025 οι χειμερινές εκπτώσεις αναμένεται να ξεκινήσουν τη Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου, και να κρατήσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου. Τα καταστήματα θα ανοίξουν τις Κυριακές, 19 και 26 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 έως τις 18:00.
Bούλιαξαν από κόσμο κεντρικοί δρόμοι και μαγαζιά της Θεσσαλονίκης ολόκληρη την εορταστική περίοδο, ωστόσο τα ταμεία των επιχειρήσεων αν και αναμφίβολα πήραν σημαντικές ανάσες, δεν… βούλιαξαν από έσοδα με τους πολίτες να είναι συγκρατημένοι στις αγορές τους, ξοδεύοντας με μέτρο.
Τα δώρα και τα επιδόματα που καταβλήθηκαν, το τουριστικό κύμα, εγχώριο και ξένο, που κατέκλυσε την πόλη, η λειτουργία του Μετρό («παρακίνησε» πολλούς Θεσσαλονικείς να κατευθυνθούν στο κέντρο) παρά τον συνωστισμό που επικράτησε μέρες και ώρες αιχμής, το εύθυμο κλίμα αλλά και το… χριστουγεννιάτικο πνεύμα τόνωσαν σημαντικά την αγορά, χωρίς βεβαίως ένας καλός μήνας να αρκεί για να ξελασπώσει το «δύσκολο» 2024 για τους μικρομεσαίους.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΕΤ ΕΚΕΤΑ που παρουσιάστηκαν χθες, κατά 30% αυξήθηκε η κίνηση στην αγορά το διάστημα που κυκλοφορεί το Μετρό με μεγάλους κερδισμένους τα εμπορικά καταστήματα πλησίον των σταθμών και δρόμους «ξεχασμένους» εμπορικά δρόμους τα προηγούμενα χρόνια, όπως η Εγνατία. Πληρέστερη εικόνα για τον ακριβή αντίκτυπο του Μετρό στην λειτουργία της αγοράς θα υπάρξει μέσα στο 2025, όταν και η πόλη θα «αφομοιώνει» την νέα πραγματικότητα.
Πάντως και το αυξημένο τουριστικό ρεύμα τις μέρες των εορτών συνέβαλε στην ζωηρή κινητικότητα που καταγράφηκε στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως ο δυνατός Δεκέμβριος δεν αρκεί για να σώσει μία μέτρια χρονιά με τον τζίρο ναι μεν αυξημένο, έστω και οριακά αλλά με δύο αστερίσκους.
Την ακρίβεια και την ιλιγγιώδη άνοδο του λειτουργικού κόστους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τις μεγάλες αλυσίδες (ελέγχουν πέριξ του 80% του τζίρου στην αγορά της Θεσσαλονίκης) να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία προσαρμογής σε δυσχερείς καταστάσεις.
«Είμαστε ικανοποιημένοι από την κίνηση στην αγορά σε γενικές γραμμές, αν και περιμέναμε περισσότερα έσοδα στα ταμεία. Ο κόσμος ψώνισε (κυρίως δώρα για συγγενείς και φίλους) αλλά η ακρίβεια και τα μειωμένα εισοδήματα περιορίζουν αναμφίβολα την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών που δίνουν προτεραιότητα στην αγορά ειδών πρώητης ανάγκης όπως είναι φυσικό. Το Μετρό αναμφίβολα τόνωσε την κίνηση στην αγορά, περίπου κατά 30%», σημειώνει στο makthes.gr ο Παναγιώτης Μενεξόπουλος γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
«Σίγουρα οι μεγάλες αλυσίδες λαμβάνουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας αν και εκτιμώ πως και οι ΜμΕ πήραν ανάσες, από εκεί και πέρα πλέον η αγορά στρέφει το βλέμμα στις εκπτώσεις του Ιανουαρίου όπου ελπίζουμε οι καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα», καταλήγει.
Παρά τα οικονομικά βάρη που «σηκώνουν» τα ελληνικά νοικοκυριά λόγω των αδιάκοπων ανατιμήσεων, την εκτόξευση του κόστους ζωής και των εισοδημάτων περιορισμένης ισχύος, η εορταστική περίοδος παραδοσιακά αποτελεί για τους καταναλωτές ευκαιρία για επιλεκτικές και στοχευμένες αγορές, ακόμα και αν δεν το αντέχουν οι προϋπολογισμοί τους.
Ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Δεκέμβριο προβλέπεται πως θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ πανελλαδικά (πέριξ των 400 εκατ. σε Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία) ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παραμένουν σταθερά οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν.
Το 2024 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεμπόριο ρίχνει αυλαία με μικρή μονοψήφια αύξηση τζίρου, που μάλιστα σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική (οφείλεται στις αυξημένες τιμές) και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να διευρύνει το χάσµα µεταξύ τους, δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών, μία πραγματικότητα που αποτυπώνεται ανάγλυφα στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Αναμένοντας τις εκπτώσεις που θα «ζυγίσουν» τις αντοχές της αγοράς
Ο εμπορικός κόσμος αφού κάνει «ταμείο» για τις γιορτές, θα προετοιμαστεί για τις χειμερινές εκπτώσεις, ένα κρίσιμο τεστ βιωσιμότητας των «μικρών» του λιανεμπορίου με την αγορά να εξαντλεί τα οικονομικά περιθώρια προσφέροντας γενναίες εκπτώσεις και προσφορές, για να τονώσει τον τζίρο της.
Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου κάθε έτους και τελειώνουν τέλη Φεβρουαρίου. Έτσι, το 2025 οι χειμερινές εκπτώσεις αναμένεται να ξεκινήσουν τη Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου, και να κρατήσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου. Τα καταστήματα θα ανοίξουν τις Κυριακές, 19 και 26 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 έως τις 18:00.
ΣΧΟΛΙΑ