Θεσσαλονίκη: Φυσικές καταστροφές και φωτορεπορτάζ - Συζήτηση με αφορμή τη δουλειά του Νικόλα Γιακουμίδη
01/12/2023 23:00
01/12/2023 23:00
Ο ανθρώπινος πόνος, η απόγνωση, η καταστροφή, αλλά και η ελπίδα που πάντα θα γεννηθεί μέσα από τις στάχτες ή μέσα από τις λάσπες, μπορούν να απεικονίζονται με εικόνες ή να μεταφέρονται μέσα από το λόγο του παρατηρητή. Η διαφορετική ματιά του φωτορεπόρτερ απέναντι στη σκληρή πραγματικότητα που αφήνει μια πυρκαγιά, η πλημμύρα, ο σεισμός, αποτέλεσε θέμα συζήτησης σε εκδήλωση που οργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων σε συνεργασία με το ΜΟΜus – Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης / Thessaloniki Museum of Photography στην αίθουσα συνεδρίων της ΕΣΗΕΜΘ.
Φωτορεπόρτερ και δημοσιογράφοι συζήτησαν τις προκλήσεις , τους κινδύνους, τα μέσα αλλά και την αντίληψη με την οποία καλύπτουν τις φυσικές καταστροφές. Ιδιαίτερος λόγος έγινε στο έργο του πρόωρα χαμένου φωτορεπόρτερ Νικόλα Γιακουμίδη. Ο αδελφός του Γιώργος, επίσης φωτορεπόρτερ, αναφέρθηκε καταρχήν στις αντιξοότητες που αντιμετώπιζαν τα παλαιότερα χρόνια καθώς υπήρχε η μάχη με το χρόνο πρωτίστως. Επισήμανε, πάντως, ότι ο Νικόλας Γιακουμίδης επιδίωκε να αποτυπώνει με τον φακό του το ανθρώπινο συναίσθημα.
Ο δημοσιογράφος Κώστας Καντούρης, χαρακτήρισε προνόμιο τη συνεργασία του με τον εκλιπόντα.. «Ο Νίκος ήθελε με τον φακό του να δώσει στον κόσμο να καταλάβει πόσο κακό προκαλούν οι παρεμβάσεις στην φύση», είπε ο κ. Καντούρης.
Η δημοσιογράφος Έλενα Αποστολίδου, αναφέρθηκε στην εμπειρία που αποκόμισε από τη φωτιά στη Νέα Αγχίαλο.
Φωτογραφίες τοπίων, πάρκων, άγριας φύσης παρουσίασε ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, επιμελητής του ΜOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Ο κ. Παπαϊωάννου είπε πως «από τον 19ο αιώνα η φωτογραφία προσπάθησε να βοηθήσει στη διατήρηση της φύσης,. Ο ίδιος παρουσίασε τέσσερις Αμερικανούς φωτογράφους τον Ουίλιαμ Χένρι Τζάκσον χάρη στο έργο του οποίου το Yellow Stone αναδείχτηκε εθνικό πάρκο, τον Άντζελ Άνταμς έναν ενεργό ακτιβιστή, τον Φίλιπ Χάιντ ο οποίος με τις «δυνατές» του εικόνες κατάφερε να μη γίνει λίμνη το Γκραν Κάνιον και τον Έλιοτ Πόρτερ, μέσα από τις φωτογραφίες του οποίου διαπιστώνουμε ότι η ομορφιά της φύσης δεν είναι ανάγκη να μας χαλαρώνει μόνο αλλά μπορεί και να μας κινητοποιήσει.
Οι φωτορεπόρτερ Αλέξανδρος Αβραμίδης, Κωνσταντίνος Τσακαλίδης και Αχιλλέας Χήρας, αναφέρθηκαν στη διαδικασία ώστε να αποτυπωθούν με τον φωτογραφικό φακό οι φυσικές καταστροφές και αυτό να ταξιδέψει σε όλον τον πλανήτη. Ειδικότερα ο Αχιλλέας Χήρας μίλησε για τα όσα έζησε στις πλημμύρες της Θεσσαλίας αλλά και τις φωτιές στον Έβρο, υπογραμμίζοντας ότι είναι απαραίτητη η προετοιμασία παρ΄ όλα αυτά ο χρόνος δεν είναι πάντα επαρκής.
Ο ανθρώπινος πόνος, η απόγνωση, η καταστροφή, αλλά και η ελπίδα που πάντα θα γεννηθεί μέσα από τις στάχτες ή μέσα από τις λάσπες, μπορούν να απεικονίζονται με εικόνες ή να μεταφέρονται μέσα από το λόγο του παρατηρητή. Η διαφορετική ματιά του φωτορεπόρτερ απέναντι στη σκληρή πραγματικότητα που αφήνει μια πυρκαγιά, η πλημμύρα, ο σεισμός, αποτέλεσε θέμα συζήτησης σε εκδήλωση που οργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων σε συνεργασία με το ΜΟΜus – Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης / Thessaloniki Museum of Photography στην αίθουσα συνεδρίων της ΕΣΗΕΜΘ.
Φωτορεπόρτερ και δημοσιογράφοι συζήτησαν τις προκλήσεις , τους κινδύνους, τα μέσα αλλά και την αντίληψη με την οποία καλύπτουν τις φυσικές καταστροφές. Ιδιαίτερος λόγος έγινε στο έργο του πρόωρα χαμένου φωτορεπόρτερ Νικόλα Γιακουμίδη. Ο αδελφός του Γιώργος, επίσης φωτορεπόρτερ, αναφέρθηκε καταρχήν στις αντιξοότητες που αντιμετώπιζαν τα παλαιότερα χρόνια καθώς υπήρχε η μάχη με το χρόνο πρωτίστως. Επισήμανε, πάντως, ότι ο Νικόλας Γιακουμίδης επιδίωκε να αποτυπώνει με τον φακό του το ανθρώπινο συναίσθημα.
Ο δημοσιογράφος Κώστας Καντούρης, χαρακτήρισε προνόμιο τη συνεργασία του με τον εκλιπόντα.. «Ο Νίκος ήθελε με τον φακό του να δώσει στον κόσμο να καταλάβει πόσο κακό προκαλούν οι παρεμβάσεις στην φύση», είπε ο κ. Καντούρης.
Η δημοσιογράφος Έλενα Αποστολίδου, αναφέρθηκε στην εμπειρία που αποκόμισε από τη φωτιά στη Νέα Αγχίαλο.
Φωτογραφίες τοπίων, πάρκων, άγριας φύσης παρουσίασε ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, επιμελητής του ΜOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Ο κ. Παπαϊωάννου είπε πως «από τον 19ο αιώνα η φωτογραφία προσπάθησε να βοηθήσει στη διατήρηση της φύσης,. Ο ίδιος παρουσίασε τέσσερις Αμερικανούς φωτογράφους τον Ουίλιαμ Χένρι Τζάκσον χάρη στο έργο του οποίου το Yellow Stone αναδείχτηκε εθνικό πάρκο, τον Άντζελ Άνταμς έναν ενεργό ακτιβιστή, τον Φίλιπ Χάιντ ο οποίος με τις «δυνατές» του εικόνες κατάφερε να μη γίνει λίμνη το Γκραν Κάνιον και τον Έλιοτ Πόρτερ, μέσα από τις φωτογραφίες του οποίου διαπιστώνουμε ότι η ομορφιά της φύσης δεν είναι ανάγκη να μας χαλαρώνει μόνο αλλά μπορεί και να μας κινητοποιήσει.
Οι φωτορεπόρτερ Αλέξανδρος Αβραμίδης, Κωνσταντίνος Τσακαλίδης και Αχιλλέας Χήρας, αναφέρθηκαν στη διαδικασία ώστε να αποτυπωθούν με τον φωτογραφικό φακό οι φυσικές καταστροφές και αυτό να ταξιδέψει σε όλον τον πλανήτη. Ειδικότερα ο Αχιλλέας Χήρας μίλησε για τα όσα έζησε στις πλημμύρες της Θεσσαλίας αλλά και τις φωτιές στον Έβρο, υπογραμμίζοντας ότι είναι απαραίτητη η προετοιμασία παρ΄ όλα αυτά ο χρόνος δεν είναι πάντα επαρκής.
ΣΧΟΛΙΑ