ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Γεγονότα και πρόσωπα που σημάδεψαν το 2024

Η αλλαγή φρουράς στους δήμους και την Περιφέρεια, ο θάνατος του Γιάννη Μπουτάρη και η έλευση του Μετρό

 31/12/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Γεγονότα και πρόσωπα που σημάδεψαν το 2024

Νίκος Ηλιάδης

Σπάνιες είναι οι φορές που στο ερώτημα «ποιο θεωρείτε πως είναι το γεγονός της χρονιάς που φεύγει για τη Θεσσαλονίκη;» η απάντηση είναι τόσο προφανής. Μετά δεκαοκτώ και πλέον χρόνια περιπετειών, αναμονής και προσμονής, η πόλη απέκτησε επιτέλους Μετρό, έστω αυτό το... μπουτίκ μετρό, των 9,6 χιλιομέτρων. Ένα έργο το οποίο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012, χρειάστηκε να περάσουν άλλα δώδεκα χρόνια, δηλαδή να τριπλασιαστεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα για να παραδοθεί προς χρήση στους Θεσσαλονικείς και στους επισκέπτες. Από τις 30 Νοεμβρίου 2024 το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλέον πραγματικότητα. Έπειτα από μία λιτή τελετή στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, με την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας της πόλης, ο πρώτος συρμός κύλησε στις ράγες. Ήταν ασφαλώς μία ιστορική στιγμή για τη Θεσσαλονίκη.

Οι πρώτες ημέρες λειτουργίας του δεν ήταν ανέφελες, υπήρξαν προβλήματα, κάποια αδικαιολόγητα, όπως το μπάχαλο με τα εισιτήρια. Αλλά όταν το νέο αυτό μέσο ενσωματωθεί πλήρως στην κανονικότητα της πόλης όλα αυτά θα λησμονηθούν. Πλέον, η νέα μεγάλη πρόκληση για την πόλη είναι η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά σε περίπου έναν χρόνο και, βεβαίως, η διεκδίκηση -απαίτηση, αυτό να επεκταθεί το ταχύτερο δυνατόν προς τις βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης αρχικά, και εν συνεχεία και προς το αεροδρόμιο.


boutaris.jpg

Ο θάνατος του Γ. Μπουτάρη

Η μεγαλύτερη απώλεια για τη Θεσσαλονίκη το 2024 ήταν ασφαλώς ο θάνατος του Γιάννη Μπουτάρη σε ηλικία 82 ετών. Επήλθε στις 9 Νοεμβρίου έπειτα από ολιγοήμερη νοσηλεία σε ιδιωτικό θεραπευτήριο. Ο Γιάννης Μπουτάρης υπήρξε από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της πόλης. Άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του, τόσο στον επιχειρείν, στον κλάδο της οινοποιίας, όσο και στην πολιτική, ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης την περίοδο 2011-2019. Νωρίτερα είχε κάνει αισθητή την παρουσία του και ως «ενεργός πολίτης», μέσα από την «Ένωση Πολιτών», με σημαντικές παρεμβάσεις σε μια σειρά ζητήματα της πόλης, όπως η επέκταση της παλιάς παραλίας, η υποθαλάσσια κ.λπ.

Η πολιτική κηδεία του, στις 12 Νοεμβρίου, ήταν πάνδημη. Έγινε στο αίθριο του δημαρχιακού μεγάρου, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, υπουργών, του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη, του Επιτρόπου της ΕΕ Απόστολου Τζιτζικώστα, στελεχών της αυτοδιοίκησης και εκατοντάδων πολιτών. Η σορός του οδηγήθηκε προς αποτέφρωση στο αποτεφρωτήριο της Ριτσώνας καθώς οι προσπάθειές του για λειτουργία αποτεφρωτηρίου στη Θεσσαλονίκη δεν ευδοκίμησαν.


Αλλαγή φρουράς στους δήμους

Το 2024 άνοιξε με την αλλαγή φρουράς στον δήμο Θεσσαλονίκης. Ο Στέλιος Αγγελούδης ο οποίος είχε ορκιστεί νωρίτερα, στις 18 Δεκεμβρίου 2023 ως ο νέος δήμαρχος, ανέλαβε καθήκοντα την Πρωτοχρονιά, παραλαμβάνοντας τα ηνία της πόλης από τον Κωνσταντίνο Ζέρβα. Μαζί του ανέλαβαν δράση και οι νέοι αντιδήμαρχοι, τα ονόματα των οποίων είχαν ανακοινωθεί τις προηγούμενες ημέρες. Στη διάρκεια της χρονιάς ο κ. Αγγελούδης άνοιξε πολλά μέτωπα (καθαριότητα, δημόσιος χώρος, φορτοεκφορτώσεις, στάθμευση, έργα κ.λπ.) και το προσεχές διάστημα πρόκειται να κάνει απολογισμό του έργου του, σε δημόσια ανοιχτή εκδήλωση, αλλά και με συνέντευξή του στη δημοτική τηλεόραση TV100 στις 2 Ιανουαρίου.

Αλλαγή φρουράς είχαμε την Πρωτοχρονιά και σε άλλους έξι δήμους του νομού Θεσσαλονίκης. Στην Καλαμαριά ανέλαβε δήμαρχος η Χρύσα Αράπογλου στη θέση του Γιάννη Δαρδαμανέλη, στον Θερμαϊκό ο Θεόδωρος Τζέκος αντί του Γιώργου Τσαμασλή, στο δήμο Παύλου Μελά ο Δημήτρης Ασλανίδης στη θέση του Δημήτρη Δεμουρτζίδη, στο δήμο Κορδελιού Ευόσμου ο Λευτέρης Αλεξανδρίδης αντί του Κλεάνθη Μανδαλιανού, στο δήμο Δέλτα η Γερακίνα Μπισμπινά αντί του Γιάννη Ιωαννίδη και στο Λαγκαδά η Νίκη Ανδρεάδου στη θέση του Γιώργου Ξενιτίδη.


Αλλαγή και στην Περιφέρεια

Αλλαγή σκυτάλης είχαμε και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπου στη θέση του Απόστολου Τζιτζικώστα ο οποίος παραιτήθηκε μετά την εκλογή του ως Επιτρόπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εξελέγη η έως τότε αναπληρώτριά του, Αθηνά Αηδονά. Η εκλογή έγινε στις 14 Δεκεμβρίου από τα σαράντα μέλη της πλειοψηφούσας παράταξης «Αλληλεγγύη». Η κ. Αηδονά η οποία είχε την υποστήριξη του κ. Τζιτζικώστα έλαβε 35 ψήφους, τρεις συγκέντρωσε η Βούλα Πατουλίδου, ενώ υπήρξε και ένα «λευκό», αλλά και μία απουσία (του Άγγελου Χαριστέα ο οποίος έλειπε στο εξωτερικό). Η νέα περιφερειάρχης θα ολοκληρώσει τη θητεία της στο τέλος του 2028, χωρίς να διεκδικήσει την επανεκλογή της, αυτή τη φορά μέσω της λαϊκής ψήφου. Το κύριο ζητούμενο για το εναπομείναν διάστημα είναι η διατήρηση της συνοχής της παράταξης η οποία διοικεί την Περιφέρεια, ουσιαστικά από το 2011, αρχικά με τον Παναγιώτη Ψωμιάδη και εν συνεχεία, από το 2013 με τον κ. Τζιτζικώστα.


Τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία

Πριν από την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό, υπήρξε άλλη μία σημαντική εξέλιξη στον τομέα των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Στις 20 Μαΐου κυκλοφόρησαν τα πρώτα δεκαεπτά καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, από τα συνολικά εκατόν δέκα τα οποία απέκτησε ο ΟΑΣΘ. Έπειτα από μία σύντομη τελετή, παρουσία του πρωθυπουργού, στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου έχουν εγκατασταθεί οι 55 φορτιστές των λεωφορείων, τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα ξεκίνησαν τις διαδρομές τους στους δρόμους της πόλης, στις γραμμές Νο 21 (Εύοσμος) και Νο 29 (Πολίχνη). Τα εκατόν δέκα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν το 1/3 του συνολικού στόλου του ΟΑΣΘ. Τον Οκτώβριο ο ΟΑΣΘ προχώρησε στην αντικατάσταση δεκαοκτώ παλαιότερων μισθωμένων λεωφορείων με νεότερα και μεγαλύτερης χωρητικότητας, ενώ μέσα στο προσεχές διάστημα θα αντικατασταθούν συνολικά 150 μισθωμένα λεωφορεία, ρίχνοντας σημαντικά το μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων του Οργανισμού.


Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης

Με την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό τέθηκαν σε εφαρμογή και οι αλλαγές στο συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης ο οποίος, είχε συμπληρώσει μία εικοσαετία και πλέον, με εξαίρεση κάποιες σημειακές αλλαγές που είχαν γίνει το προηγούμενο διάστημα, κυρίως λόγω της έναρξης των εργασιών του FlyOver. Τον νέο χάρτη εκπόνησε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, με βασική στόχευση οι νέες γραμμές να λειτουργήσουν τροφοδοτικά προς το μετρό. Οι σημαντικότερες αλλαγές που επήλθαν είναι η τροποποίηση έντεκα λεωφορειακών γραμμών (10, 11, 11Τ, 17, 20, 21, 30, 36, 45, 57, 58), η δημιουργία μίας νέας γραμμής που συνδέει τη Νέα Ελβετία με το αεροδρόμιο, η απομάκρυνση δύο λεωφορειακών γραμμών (11, 17) από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, η απομάκρυνση αρχικά δύο λεωφορειακών γραμμών (21, 57) από τον τερματικό σταθμό αριστοτέλους (Νο 21 Εύοσμος-Αριστοτέλους, Νο 57 «Χορτιάτης-Αριστοτέλους) και άλλων δύο γραμμών (20, 58) από το κέντρο της Θεσσαλονίκης (Βενιζέλου, Ερμού) κ.ο.κ. Σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ οι αλλαγές αυτές θα επαναξιολογηθούν στην πορεία και πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλες.


Οι εκλογές στα Επιμελητήρια

Το 2024 ήταν χρονιά εκλογών για τα Επιμελητήρια. Έπειτα από δύο αναβολές των εκλογών οι οποίες είχαν γίνει τελευταία φορά το 2017, τα τρία Επιμελητήρια της πόλης, Εμπορικό και Βιομηχανικό, Επαγγελματικό και Βιοτεχνικό ανέδειξαν τις διοικήσεις τους τον περασμένο Νοέμβριο. Στο ΕΒΕΘ πρόεδρος επανεξελέγη ο Γιάννης Μασούτης, ως επικεφαλής της μοναδικής παράταξης που συμμετείχε στις εκλογές. Αντιθέτως, στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης οι εκλογές ήταν επεισοδιακές καθώς δύο από τις τέσσερις παρατάξεις αποκλείστηκαν από τις κάλπες. Σε αυτές συμμετείχαν τελικά οι παρατάξεις του Θάνου Κουλουτμπάνη και του Κυριάκου Μερελή ο οποίος και εξελέγη νέος πρόεδρος με 51,64%. Οι παρατάξεις που αποκλείστηκαν, του Κλεόβουλου Θεοτόκη και του Θεόδωρου Πανταλέων έχουν καταθέσει προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια ζητώντας ακύρωση των εκλογών και επαναπροκήρυξη νέων. Προσφυγές αντάλλαξαν και οι κ. Μερελής και Κουλουτμπάνης. Έπειτα από αναβολή ολίγων εβδομάδων οι προσφυγές πρόκειται να εκδικαστούν τον Ιανουάριο.

Στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο είχαμε αλλαγή σκυτάλης καθώς νέος πρόεδρος αναδείχθηκε ο Μάριος Παπαδόπουλος ο οποίος έλαβε 57% και 23 από τις 41 έδρες του δ.σ. Χαμένος ήταν ο απερχόμενος πρόεδρος Αναστάσιος Καπνοπώλης με 31% και 13 έδρες και τρίτος ήταν ο συνδυασμός του Κυριάκου Τσαταλμπασίδη με 12% και 5 έδρες.

Νέος πρόεδρος αναδείχθηκε και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας στη θέση του Γιώργου Τσακούμη. Εξελέγη ο Ηλίας Περτζινίδης, επικεφαλής της παράταξης Δημοκρατική Κίνηση Μηχανικών (ΔΚΜ) η οποία πρώτευσε στις εκλογές με 51,80%. Ακολούθησαν οι παρατάξεις: Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών με 18,68%, Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση με 9,16, Συμμαχία για ένα Προοδευτικό ΤΕΕ με 5,78%, Ανεξάρτητοι Μηχανικοί με 5,16%, ΑΚΜΗ με 2,55% και Ελ.ΕΜ με 1,88%.


Europride 2024

Η Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά φιλοξένησε το Europride από τις 21 έως τις 29 Ιουνίου. Συμμετείχαν χιλιάδες άτομα από τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και όχι μόνο, από πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Το φεστιβάλ έκλεισε με μία μεγάλη συναυλία, στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπου κατέληξε η πορεία η οποία ξεκίνησε από την ΧΑΝΘ, διέσχισε τις οδούς Τσιμισκή και Βενιζέλου και έφτασε μέσω της Λεωφόρου Νίκης στον Λευκό Πύργο. Σε αυτήν κυριαρχούσαν ένα μεγάλο πανό με τα χρώματα του ουράνιου τόξου, καθώς και συνθήματα για την συμπερίληψη. Ανάμεσα στους διαδηλωτές και πίσω από πανό όπου αναγράφονταν «Diplomats for Pride» βρίσκονταν ο Τζορτζ Τσούνης, πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, ο Αλέξης Πατέλης, έως πρότινος οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού, ο επικεφαλής της Pfizer Άλμπερτ Μπουρλά, η πρέσβης της Ολλανδίας στη χώρα μας Σουζάνα Τέρσταλ, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου κ.ά.




tzitzikostas-ySDPD.jpg


Απόστολος Τζιτζικώστας,

Επίτροπος της ΕΕ

Έπειτα από θητεία σχεδόν δώδεκα ετών ως περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και νωρίτερα για μία κοινοβουλευτική περίοδο ως βουλευτής, ο 46χρονος Απόστολος Τζιτζικώστας έκανε ένα νέο, μεγαλύτερο άλμα στην πολιτική καριέρα του καθώς εξελέγη Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναλαμβάνοντας τα χαρτοφυλάκια των Βιώσιμων Μεταφορών και του Τουρισμού. Ήταν κοινό μυστικό στους παροικούντες την Περιφέρεια ότι ο κ. Τζιτζικώστας δεν επρόκειτο να ολοκληρώσει την τρίτη κατά σειρά θητεία του, μετά την επανεκλογή του τον Οκτώβριο του 2023. Κάποια σενάρια τον ήθελαν για υποψήφιο ευρωβουλευτή, όμως εκείνος στόχευσε ακόμη ψηλότερα και τα κατάφερε. Από την 1η Δεκεμβρίου είναι πλέον μέλος της Κομισιόν για τα επόμενα πέντε χρόνια. Ο κ. Τζιτζικώστας είχε εισέλθη στον πολιτικό στίβο στις εκλογές του 2007 όταν εξελέγη βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης. Το 2010 εξελέγη αντιπεριφερειάρχης με τον συνδυασμό του Παναγιώτη Ψωμιάδη τον οποίο διαδέχθηκε το 2013 όταν ο τελευταίος εξέπεσε του αξιώματός του. Επανεξελέγη άλλες τρεις φορές περιφερειάρχης, το 2014, ως αντάρτης, το 2019 και το 2023. Ενδιαμέσως, το 2015 ήταν μεταξύ των διεκδικητών της αρχηγίας της Νέας Δημοκρατίας και το 2020 αναδείχθηκε πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών.


famellos-cuomh.jpg


Σωκράτης Φάμελλος,

πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ

Στις εσωκομματικές εκλογές της 24ης Νοεμβρίου ο Σωκράτης Φάμελλος αναδείχθηκε πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, λαμβάνοντας 49,36%, έναντι 43,57% του Παύλου Πολάκη, 5,08% του Νικόλα Φαραντούρη και 1,99% του Απόστολου Γκλέτσου. Ο κ. Φάμελλος είναι ο τέταρτος αρχηγός κόμματος από τη Θεσσαλονίκη, έπειτα από τον Κώστα Καραμανλή, τον Ευάγγελο Βενιζέλο και τον Κυριάκο Βελόπουλο. Αναλαμβάνει το κόμμα σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, έπειτα από δύο διασπάσεις μετά τις εκλογές του 2023, με πρωταρχικό στόχο τη διασφάλιση της ενότητας όσων έχουν απομείνει και στη συνέχεια και την δημοσκοπική και εκλογική επιστροφή σε ποσοστά ικανά να επαναφέρουν τον ΣΥΡΙΖΑ στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η θέση του προέδρου κόμματος είναι η υψηλότερη που έχει επιτύχει ο 58χρονος κ. Φάμελλος. Η πορεία του στην κεντρική πολιτική σκηνή ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2015 όταν εξελέγη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, αξίωμα στο οποίο επανεξελέγη άλλες τρεις φορές, τον Σεπτέμβριο του 2015, το 2019 και το 2023. Συμμετείχε στις κυβερνήσεις του Αλέξη Τσίπρα ενώ μετά την παραίτησή του, έπειτα από τις εκλογές του 2023 ανέλαβε πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας καθώς ο νεοεκλεγείς πρόεδρος Στέφανος Κασσελάκης δεν ήταν βουλευτής. Νωρίτερα ο κ. Φάμελλος είχε θητεύσει για πολλά χρόνια στην αυτοδιοίκηση και συγκεκριμένα στο δήμο Θέρμης ως αντιδήμαρχος.


zorpidis-mic.jpg


Μιχάλης Ζορπίδης,

τέως πρόεδρος ΕΕΘ

Έπειτα από 17 χρόνια στο τιμόνι του πολυπληθέστερου Επιμελητηρίου της Θεσσαλονίκης, του Επαγγελματικού, ο Μιχάλης Ζορπίδης αποφάσισε να κλείσει τον κύκλο του στα δημόσια αξιώματα. Ήταν ο μακροβιότερος πρόεδρος του ΕΕΘ και ένας από τους ισχυρότερους επαγγελματίες στον κλάδο του τουρισμού ως ιδιοκτήτης του ομώνυμου γραφείου ταξιδίων. Νωρίτερα είχε μακρά θητεία στο δήμο Θεσσαλονίκης στον οποίο διετέλεσε και αντιδήμαρχος Οικονομικών επί δημαρχίας Βασίλη Παπαγεωργόπουλου. Είχε παραπεμφθεί κι αυτός στη δίκη για το σκάνδαλο της υπεξαίρεσης, αλλά απαλλάχθηκε. Εντούτοις του καταλογίστηκε ποσόν περίπου 75.000 ευρώ τα οποία κατέβαλε μέσα στο 2024 στο δήμο, κλείνοντας έτσι αυτό το δυσάρεστο κεφάλαιο της μακράς διαδρομής του στα κοινά.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.12.2024

Σπάνιες είναι οι φορές που στο ερώτημα «ποιο θεωρείτε πως είναι το γεγονός της χρονιάς που φεύγει για τη Θεσσαλονίκη;» η απάντηση είναι τόσο προφανής. Μετά δεκαοκτώ και πλέον χρόνια περιπετειών, αναμονής και προσμονής, η πόλη απέκτησε επιτέλους Μετρό, έστω αυτό το... μπουτίκ μετρό, των 9,6 χιλιομέτρων. Ένα έργο το οποίο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012, χρειάστηκε να περάσουν άλλα δώδεκα χρόνια, δηλαδή να τριπλασιαστεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα για να παραδοθεί προς χρήση στους Θεσσαλονικείς και στους επισκέπτες. Από τις 30 Νοεμβρίου 2024 το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλέον πραγματικότητα. Έπειτα από μία λιτή τελετή στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, με την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας της πόλης, ο πρώτος συρμός κύλησε στις ράγες. Ήταν ασφαλώς μία ιστορική στιγμή για τη Θεσσαλονίκη.

Οι πρώτες ημέρες λειτουργίας του δεν ήταν ανέφελες, υπήρξαν προβλήματα, κάποια αδικαιολόγητα, όπως το μπάχαλο με τα εισιτήρια. Αλλά όταν το νέο αυτό μέσο ενσωματωθεί πλήρως στην κανονικότητα της πόλης όλα αυτά θα λησμονηθούν. Πλέον, η νέα μεγάλη πρόκληση για την πόλη είναι η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά σε περίπου έναν χρόνο και, βεβαίως, η διεκδίκηση -απαίτηση, αυτό να επεκταθεί το ταχύτερο δυνατόν προς τις βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης αρχικά, και εν συνεχεία και προς το αεροδρόμιο.


boutaris.jpg

Ο θάνατος του Γ. Μπουτάρη

Η μεγαλύτερη απώλεια για τη Θεσσαλονίκη το 2024 ήταν ασφαλώς ο θάνατος του Γιάννη Μπουτάρη σε ηλικία 82 ετών. Επήλθε στις 9 Νοεμβρίου έπειτα από ολιγοήμερη νοσηλεία σε ιδιωτικό θεραπευτήριο. Ο Γιάννης Μπουτάρης υπήρξε από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της πόλης. Άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του, τόσο στον επιχειρείν, στον κλάδο της οινοποιίας, όσο και στην πολιτική, ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης την περίοδο 2011-2019. Νωρίτερα είχε κάνει αισθητή την παρουσία του και ως «ενεργός πολίτης», μέσα από την «Ένωση Πολιτών», με σημαντικές παρεμβάσεις σε μια σειρά ζητήματα της πόλης, όπως η επέκταση της παλιάς παραλίας, η υποθαλάσσια κ.λπ.

Η πολιτική κηδεία του, στις 12 Νοεμβρίου, ήταν πάνδημη. Έγινε στο αίθριο του δημαρχιακού μεγάρου, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, υπουργών, του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη, του Επιτρόπου της ΕΕ Απόστολου Τζιτζικώστα, στελεχών της αυτοδιοίκησης και εκατοντάδων πολιτών. Η σορός του οδηγήθηκε προς αποτέφρωση στο αποτεφρωτήριο της Ριτσώνας καθώς οι προσπάθειές του για λειτουργία αποτεφρωτηρίου στη Θεσσαλονίκη δεν ευδοκίμησαν.


Αλλαγή φρουράς στους δήμους

Το 2024 άνοιξε με την αλλαγή φρουράς στον δήμο Θεσσαλονίκης. Ο Στέλιος Αγγελούδης ο οποίος είχε ορκιστεί νωρίτερα, στις 18 Δεκεμβρίου 2023 ως ο νέος δήμαρχος, ανέλαβε καθήκοντα την Πρωτοχρονιά, παραλαμβάνοντας τα ηνία της πόλης από τον Κωνσταντίνο Ζέρβα. Μαζί του ανέλαβαν δράση και οι νέοι αντιδήμαρχοι, τα ονόματα των οποίων είχαν ανακοινωθεί τις προηγούμενες ημέρες. Στη διάρκεια της χρονιάς ο κ. Αγγελούδης άνοιξε πολλά μέτωπα (καθαριότητα, δημόσιος χώρος, φορτοεκφορτώσεις, στάθμευση, έργα κ.λπ.) και το προσεχές διάστημα πρόκειται να κάνει απολογισμό του έργου του, σε δημόσια ανοιχτή εκδήλωση, αλλά και με συνέντευξή του στη δημοτική τηλεόραση TV100 στις 2 Ιανουαρίου.

Αλλαγή φρουράς είχαμε την Πρωτοχρονιά και σε άλλους έξι δήμους του νομού Θεσσαλονίκης. Στην Καλαμαριά ανέλαβε δήμαρχος η Χρύσα Αράπογλου στη θέση του Γιάννη Δαρδαμανέλη, στον Θερμαϊκό ο Θεόδωρος Τζέκος αντί του Γιώργου Τσαμασλή, στο δήμο Παύλου Μελά ο Δημήτρης Ασλανίδης στη θέση του Δημήτρη Δεμουρτζίδη, στο δήμο Κορδελιού Ευόσμου ο Λευτέρης Αλεξανδρίδης αντί του Κλεάνθη Μανδαλιανού, στο δήμο Δέλτα η Γερακίνα Μπισμπινά αντί του Γιάννη Ιωαννίδη και στο Λαγκαδά η Νίκη Ανδρεάδου στη θέση του Γιώργου Ξενιτίδη.


Αλλαγή και στην Περιφέρεια

Αλλαγή σκυτάλης είχαμε και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπου στη θέση του Απόστολου Τζιτζικώστα ο οποίος παραιτήθηκε μετά την εκλογή του ως Επιτρόπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εξελέγη η έως τότε αναπληρώτριά του, Αθηνά Αηδονά. Η εκλογή έγινε στις 14 Δεκεμβρίου από τα σαράντα μέλη της πλειοψηφούσας παράταξης «Αλληλεγγύη». Η κ. Αηδονά η οποία είχε την υποστήριξη του κ. Τζιτζικώστα έλαβε 35 ψήφους, τρεις συγκέντρωσε η Βούλα Πατουλίδου, ενώ υπήρξε και ένα «λευκό», αλλά και μία απουσία (του Άγγελου Χαριστέα ο οποίος έλειπε στο εξωτερικό). Η νέα περιφερειάρχης θα ολοκληρώσει τη θητεία της στο τέλος του 2028, χωρίς να διεκδικήσει την επανεκλογή της, αυτή τη φορά μέσω της λαϊκής ψήφου. Το κύριο ζητούμενο για το εναπομείναν διάστημα είναι η διατήρηση της συνοχής της παράταξης η οποία διοικεί την Περιφέρεια, ουσιαστικά από το 2011, αρχικά με τον Παναγιώτη Ψωμιάδη και εν συνεχεία, από το 2013 με τον κ. Τζιτζικώστα.


Τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία

Πριν από την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό, υπήρξε άλλη μία σημαντική εξέλιξη στον τομέα των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Στις 20 Μαΐου κυκλοφόρησαν τα πρώτα δεκαεπτά καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, από τα συνολικά εκατόν δέκα τα οποία απέκτησε ο ΟΑΣΘ. Έπειτα από μία σύντομη τελετή, παρουσία του πρωθυπουργού, στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου έχουν εγκατασταθεί οι 55 φορτιστές των λεωφορείων, τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα ξεκίνησαν τις διαδρομές τους στους δρόμους της πόλης, στις γραμμές Νο 21 (Εύοσμος) και Νο 29 (Πολίχνη). Τα εκατόν δέκα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν το 1/3 του συνολικού στόλου του ΟΑΣΘ. Τον Οκτώβριο ο ΟΑΣΘ προχώρησε στην αντικατάσταση δεκαοκτώ παλαιότερων μισθωμένων λεωφορείων με νεότερα και μεγαλύτερης χωρητικότητας, ενώ μέσα στο προσεχές διάστημα θα αντικατασταθούν συνολικά 150 μισθωμένα λεωφορεία, ρίχνοντας σημαντικά το μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων του Οργανισμού.


Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης

Με την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό τέθηκαν σε εφαρμογή και οι αλλαγές στο συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης ο οποίος, είχε συμπληρώσει μία εικοσαετία και πλέον, με εξαίρεση κάποιες σημειακές αλλαγές που είχαν γίνει το προηγούμενο διάστημα, κυρίως λόγω της έναρξης των εργασιών του FlyOver. Τον νέο χάρτη εκπόνησε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, με βασική στόχευση οι νέες γραμμές να λειτουργήσουν τροφοδοτικά προς το μετρό. Οι σημαντικότερες αλλαγές που επήλθαν είναι η τροποποίηση έντεκα λεωφορειακών γραμμών (10, 11, 11Τ, 17, 20, 21, 30, 36, 45, 57, 58), η δημιουργία μίας νέας γραμμής που συνδέει τη Νέα Ελβετία με το αεροδρόμιο, η απομάκρυνση δύο λεωφορειακών γραμμών (11, 17) από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, η απομάκρυνση αρχικά δύο λεωφορειακών γραμμών (21, 57) από τον τερματικό σταθμό αριστοτέλους (Νο 21 Εύοσμος-Αριστοτέλους, Νο 57 «Χορτιάτης-Αριστοτέλους) και άλλων δύο γραμμών (20, 58) από το κέντρο της Θεσσαλονίκης (Βενιζέλου, Ερμού) κ.ο.κ. Σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ οι αλλαγές αυτές θα επαναξιολογηθούν στην πορεία και πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλες.


Οι εκλογές στα Επιμελητήρια

Το 2024 ήταν χρονιά εκλογών για τα Επιμελητήρια. Έπειτα από δύο αναβολές των εκλογών οι οποίες είχαν γίνει τελευταία φορά το 2017, τα τρία Επιμελητήρια της πόλης, Εμπορικό και Βιομηχανικό, Επαγγελματικό και Βιοτεχνικό ανέδειξαν τις διοικήσεις τους τον περασμένο Νοέμβριο. Στο ΕΒΕΘ πρόεδρος επανεξελέγη ο Γιάννης Μασούτης, ως επικεφαλής της μοναδικής παράταξης που συμμετείχε στις εκλογές. Αντιθέτως, στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης οι εκλογές ήταν επεισοδιακές καθώς δύο από τις τέσσερις παρατάξεις αποκλείστηκαν από τις κάλπες. Σε αυτές συμμετείχαν τελικά οι παρατάξεις του Θάνου Κουλουτμπάνη και του Κυριάκου Μερελή ο οποίος και εξελέγη νέος πρόεδρος με 51,64%. Οι παρατάξεις που αποκλείστηκαν, του Κλεόβουλου Θεοτόκη και του Θεόδωρου Πανταλέων έχουν καταθέσει προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια ζητώντας ακύρωση των εκλογών και επαναπροκήρυξη νέων. Προσφυγές αντάλλαξαν και οι κ. Μερελής και Κουλουτμπάνης. Έπειτα από αναβολή ολίγων εβδομάδων οι προσφυγές πρόκειται να εκδικαστούν τον Ιανουάριο.

Στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο είχαμε αλλαγή σκυτάλης καθώς νέος πρόεδρος αναδείχθηκε ο Μάριος Παπαδόπουλος ο οποίος έλαβε 57% και 23 από τις 41 έδρες του δ.σ. Χαμένος ήταν ο απερχόμενος πρόεδρος Αναστάσιος Καπνοπώλης με 31% και 13 έδρες και τρίτος ήταν ο συνδυασμός του Κυριάκου Τσαταλμπασίδη με 12% και 5 έδρες.

Νέος πρόεδρος αναδείχθηκε και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας στη θέση του Γιώργου Τσακούμη. Εξελέγη ο Ηλίας Περτζινίδης, επικεφαλής της παράταξης Δημοκρατική Κίνηση Μηχανικών (ΔΚΜ) η οποία πρώτευσε στις εκλογές με 51,80%. Ακολούθησαν οι παρατάξεις: Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών με 18,68%, Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση με 9,16, Συμμαχία για ένα Προοδευτικό ΤΕΕ με 5,78%, Ανεξάρτητοι Μηχανικοί με 5,16%, ΑΚΜΗ με 2,55% και Ελ.ΕΜ με 1,88%.


Europride 2024

Η Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά φιλοξένησε το Europride από τις 21 έως τις 29 Ιουνίου. Συμμετείχαν χιλιάδες άτομα από τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και όχι μόνο, από πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Το φεστιβάλ έκλεισε με μία μεγάλη συναυλία, στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπου κατέληξε η πορεία η οποία ξεκίνησε από την ΧΑΝΘ, διέσχισε τις οδούς Τσιμισκή και Βενιζέλου και έφτασε μέσω της Λεωφόρου Νίκης στον Λευκό Πύργο. Σε αυτήν κυριαρχούσαν ένα μεγάλο πανό με τα χρώματα του ουράνιου τόξου, καθώς και συνθήματα για την συμπερίληψη. Ανάμεσα στους διαδηλωτές και πίσω από πανό όπου αναγράφονταν «Diplomats for Pride» βρίσκονταν ο Τζορτζ Τσούνης, πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, ο Αλέξης Πατέλης, έως πρότινος οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού, ο επικεφαλής της Pfizer Άλμπερτ Μπουρλά, η πρέσβης της Ολλανδίας στη χώρα μας Σουζάνα Τέρσταλ, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου κ.ά.




tzitzikostas-ySDPD.jpg


Απόστολος Τζιτζικώστας,

Επίτροπος της ΕΕ

Έπειτα από θητεία σχεδόν δώδεκα ετών ως περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και νωρίτερα για μία κοινοβουλευτική περίοδο ως βουλευτής, ο 46χρονος Απόστολος Τζιτζικώστας έκανε ένα νέο, μεγαλύτερο άλμα στην πολιτική καριέρα του καθώς εξελέγη Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναλαμβάνοντας τα χαρτοφυλάκια των Βιώσιμων Μεταφορών και του Τουρισμού. Ήταν κοινό μυστικό στους παροικούντες την Περιφέρεια ότι ο κ. Τζιτζικώστας δεν επρόκειτο να ολοκληρώσει την τρίτη κατά σειρά θητεία του, μετά την επανεκλογή του τον Οκτώβριο του 2023. Κάποια σενάρια τον ήθελαν για υποψήφιο ευρωβουλευτή, όμως εκείνος στόχευσε ακόμη ψηλότερα και τα κατάφερε. Από την 1η Δεκεμβρίου είναι πλέον μέλος της Κομισιόν για τα επόμενα πέντε χρόνια. Ο κ. Τζιτζικώστας είχε εισέλθη στον πολιτικό στίβο στις εκλογές του 2007 όταν εξελέγη βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης. Το 2010 εξελέγη αντιπεριφερειάρχης με τον συνδυασμό του Παναγιώτη Ψωμιάδη τον οποίο διαδέχθηκε το 2013 όταν ο τελευταίος εξέπεσε του αξιώματός του. Επανεξελέγη άλλες τρεις φορές περιφερειάρχης, το 2014, ως αντάρτης, το 2019 και το 2023. Ενδιαμέσως, το 2015 ήταν μεταξύ των διεκδικητών της αρχηγίας της Νέας Δημοκρατίας και το 2020 αναδείχθηκε πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών.


famellos-cuomh.jpg


Σωκράτης Φάμελλος,

πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ

Στις εσωκομματικές εκλογές της 24ης Νοεμβρίου ο Σωκράτης Φάμελλος αναδείχθηκε πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, λαμβάνοντας 49,36%, έναντι 43,57% του Παύλου Πολάκη, 5,08% του Νικόλα Φαραντούρη και 1,99% του Απόστολου Γκλέτσου. Ο κ. Φάμελλος είναι ο τέταρτος αρχηγός κόμματος από τη Θεσσαλονίκη, έπειτα από τον Κώστα Καραμανλή, τον Ευάγγελο Βενιζέλο και τον Κυριάκο Βελόπουλο. Αναλαμβάνει το κόμμα σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, έπειτα από δύο διασπάσεις μετά τις εκλογές του 2023, με πρωταρχικό στόχο τη διασφάλιση της ενότητας όσων έχουν απομείνει και στη συνέχεια και την δημοσκοπική και εκλογική επιστροφή σε ποσοστά ικανά να επαναφέρουν τον ΣΥΡΙΖΑ στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η θέση του προέδρου κόμματος είναι η υψηλότερη που έχει επιτύχει ο 58χρονος κ. Φάμελλος. Η πορεία του στην κεντρική πολιτική σκηνή ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2015 όταν εξελέγη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, αξίωμα στο οποίο επανεξελέγη άλλες τρεις φορές, τον Σεπτέμβριο του 2015, το 2019 και το 2023. Συμμετείχε στις κυβερνήσεις του Αλέξη Τσίπρα ενώ μετά την παραίτησή του, έπειτα από τις εκλογές του 2023 ανέλαβε πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας καθώς ο νεοεκλεγείς πρόεδρος Στέφανος Κασσελάκης δεν ήταν βουλευτής. Νωρίτερα ο κ. Φάμελλος είχε θητεύσει για πολλά χρόνια στην αυτοδιοίκηση και συγκεκριμένα στο δήμο Θέρμης ως αντιδήμαρχος.


zorpidis-mic.jpg


Μιχάλης Ζορπίδης,

τέως πρόεδρος ΕΕΘ

Έπειτα από 17 χρόνια στο τιμόνι του πολυπληθέστερου Επιμελητηρίου της Θεσσαλονίκης, του Επαγγελματικού, ο Μιχάλης Ζορπίδης αποφάσισε να κλείσει τον κύκλο του στα δημόσια αξιώματα. Ήταν ο μακροβιότερος πρόεδρος του ΕΕΘ και ένας από τους ισχυρότερους επαγγελματίες στον κλάδο του τουρισμού ως ιδιοκτήτης του ομώνυμου γραφείου ταξιδίων. Νωρίτερα είχε μακρά θητεία στο δήμο Θεσσαλονίκης στον οποίο διετέλεσε και αντιδήμαρχος Οικονομικών επί δημαρχίας Βασίλη Παπαγεωργόπουλου. Είχε παραπεμφθεί κι αυτός στη δίκη για το σκάνδαλο της υπεξαίρεσης, αλλά απαλλάχθηκε. Εντούτοις του καταλογίστηκε ποσόν περίπου 75.000 ευρώ τα οποία κατέβαλε μέσα στο 2024 στο δήμο, κλείνοντας έτσι αυτό το δυσάρεστο κεφάλαιο της μακράς διαδρομής του στα κοινά.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.12.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία