Θεσσαλονίκη: Γολγοθάς η ακρίβεια για τα νοικοκυριά - Τρία στα δέκα τρώνε από τα έτοιμα
10/04/2023 14:33
10/04/2023 14:33
Μικρές δόσεις αισιοδοξίας, περισσότερες στο επιχειρείν και λιγότερες στους πολίτες, αν και ο μεγαλύτερος αριθμός δεικτών παραμένει σε αρνητικό έδαφος και το τοπίο εξακολουθεί να είναι ομιχλώδες, καταγράφει το Βαρόμετρο Μαρτίου του ΕΒΕΘ.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη αν και παραμένει με αρνητικό πρόσημο σημειώνει μία ελαφρά βελτίωση ενώ οι επιχειρηματικές προσδοκίες βελτιώνονται αισθητά στη βιομηχανία με το σκληραγωγημένο πλέον ελληνικό επιχειρείν να κοιτά μπροστά παρά την αβεβαιότητα. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές αν και δεν τα βλέπουν όλα μαύρα, είναι πιο συγκρατημένοι στις προσδοκίες τους με την απαισιοδοξία, έστω και αισθητά μειωμένη, να κυριαρχεί.
Παράλληλα, το «καλάθι του νοικοκυριού» έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές στους πολίτες (το 48% αγοράζει προϊόντα από αυτό) οι οποίοι θεωρούν (40%) πως η ποιότητα των προϊόντων του καλαθιού είναι αντίστοιχη με τη μέση ποιότητα των αντίστοιχων ειδών εκτός καλαθιού. Βέβαια το 56% εκτιμά πως δε βοήθησε στη συγκράτηση των τιμών με το 60% να αναφέρουν πως δεν έχουν αλλάξει το πλήθος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που επισκέπτονται.
Οι καταναλωτές εξακολουθούν να διακατέχονται από απαισιοδοξία (-30 μονάδες με βελτίωση 17 μονάδων σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022) με το 29% να δηλώνουν ότι επιβιώνουν εις βάρος των αποταμιεύσεών τους, ωστόσο αυξήθηκε στο 25% από 15% το ποσοστό όσων δηλώνουν πως βάζουν λεφτά στην άκρη.
Οι πολίτες αναμένουν περαιτέρω αύξηση τιμών το επόμενο διάστημα αλλά σε ηπιότερο βαθμό ενώ επτά στους δέκα δηλώνουν πως οι αυξήσεις στις τιμές ήταν πολύ μεγάλες. Την ίδια στιγμή, το 10% των νοικοκυριών δεν μπορεί να αποπληρώσει τους λογαριασμούς ρεύματος (από 25% τον Μάρτιο του 2022). Το 65% θεωρεί δυσβάσταχτο το κόστος τους.
Οι καταναλωτές παραμένουν απαισιόδοξοι, έστω και συγκρατημένα, με το 43% να βλέπει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης αν και το 34% βλέπει σταθεροποίηση των οικονομικών του. Η πλειοψηφία θεωρεί πως η ανεργία είτε θα μειωθεί είτε θα μείνει σταθερό (55%).
Επτά στους δέκα θα ταξιδέψουν για τις γιορτές με το 61% να εκφράζει πρόθεση να δαπανήσει χρήματα για εορταστικά τραπέζια ενόψει Πάσχα με τη μέση δαπάνη να διαμορφώνεται στα 146 ευρώ.
Μόνο το 7% κρίνει κατάλληλη τη συγκυρία για να κάνει αγορές στο μέλλον, το 8% δηλώνει διατεθειμένο να αγοράσει αυτοκίνητο, από 4% ενώ το 6% λέει πως θα αγοράσει σπίτι.
Η παραγωγή «ανθίζει»
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών βρίσκεται πλέον στις +5 μονάδες σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 με τις εκτιμήσεις για την παραγωγή να εκτοξεύονται. Παράλληλα, ιστορικά υψηλά καταγράφουν οι εκτιμήσεις για το μέλλον σε σχέση με το επίπεδο των εξαγωγών (+33 από -8).
Το επιχειρείν στέλνει σινιάλα συγκράτησης των τιμών με τις εκτιμήσεις για περαιτέρω αύξηση των τιμών να αποκλιμακώνονται. Περιοριστικός παράγοντας για τις επιχειρήσεις είναι η έλλειψη εργατικού δυναμικού.
Μεγαλύτερο αγκάθι για κατασκευές, βιομηχανία, μεταποίηση αποτελεί το υψηλό κόστος πρώτων υλών με το ιλιγγιώδες κόστος ενέργειας, καυσίμων να επηρεάζει πιο έντονα τη βιομηχανία. Περιορισμένη ζήτηση και υψηλή φορολογία στριμώχνουν όλους τους κλάδους.
«Υπάρχει μία τάση συγκράτησης των αρνητικών προσδοκιών, το βλέπουμε και στις απαντήσεις για την ενεργειακή κρίση, πέρσι το κόστος ήταν δυσβάσταχτο για τις επιχειρήσεις, φέτος απαντούν ότι είναι υψηλό. Οι μεγάλοι φόβοι δεν επαληθεύτηκαν», σημείωσε ο Ά Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε ο Πασχάλης-Αλέξανδρος Τεμεκενίδης, Γενικός Διευθυντής της εταιρίας Palmos Analysis.
Η Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Νομού Θεσσαλονίκης (Βαρόμετρο ΕΒΕΘ) διεξάγεται δύο φορές το χρόνο, κατά το 2ο 15νθήμερο των μηνών Μαρτίου και Σεπτεμβρίου, σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών).
Η έρευνα καλύπτει και τους τέσσερις τομείς της οικονομίας (βιομηχανία-μεταποίηση, υπηρεσίες, λιανικό εμπόριο και κατασκευές).
21/04/2023 09:29
Μικρές δόσεις αισιοδοξίας, περισσότερες στο επιχειρείν και λιγότερες στους πολίτες, αν και ο μεγαλύτερος αριθμός δεικτών παραμένει σε αρνητικό έδαφος και το τοπίο εξακολουθεί να είναι ομιχλώδες, καταγράφει το Βαρόμετρο Μαρτίου του ΕΒΕΘ.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη αν και παραμένει με αρνητικό πρόσημο σημειώνει μία ελαφρά βελτίωση ενώ οι επιχειρηματικές προσδοκίες βελτιώνονται αισθητά στη βιομηχανία με το σκληραγωγημένο πλέον ελληνικό επιχειρείν να κοιτά μπροστά παρά την αβεβαιότητα. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές αν και δεν τα βλέπουν όλα μαύρα, είναι πιο συγκρατημένοι στις προσδοκίες τους με την απαισιοδοξία, έστω και αισθητά μειωμένη, να κυριαρχεί.
Παράλληλα, το «καλάθι του νοικοκυριού» έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές στους πολίτες (το 48% αγοράζει προϊόντα από αυτό) οι οποίοι θεωρούν (40%) πως η ποιότητα των προϊόντων του καλαθιού είναι αντίστοιχη με τη μέση ποιότητα των αντίστοιχων ειδών εκτός καλαθιού. Βέβαια το 56% εκτιμά πως δε βοήθησε στη συγκράτηση των τιμών με το 60% να αναφέρουν πως δεν έχουν αλλάξει το πλήθος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που επισκέπτονται.
Οι καταναλωτές εξακολουθούν να διακατέχονται από απαισιοδοξία (-30 μονάδες με βελτίωση 17 μονάδων σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022) με το 29% να δηλώνουν ότι επιβιώνουν εις βάρος των αποταμιεύσεών τους, ωστόσο αυξήθηκε στο 25% από 15% το ποσοστό όσων δηλώνουν πως βάζουν λεφτά στην άκρη.
Οι πολίτες αναμένουν περαιτέρω αύξηση τιμών το επόμενο διάστημα αλλά σε ηπιότερο βαθμό ενώ επτά στους δέκα δηλώνουν πως οι αυξήσεις στις τιμές ήταν πολύ μεγάλες. Την ίδια στιγμή, το 10% των νοικοκυριών δεν μπορεί να αποπληρώσει τους λογαριασμούς ρεύματος (από 25% τον Μάρτιο του 2022). Το 65% θεωρεί δυσβάσταχτο το κόστος τους.
Οι καταναλωτές παραμένουν απαισιόδοξοι, έστω και συγκρατημένα, με το 43% να βλέπει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης αν και το 34% βλέπει σταθεροποίηση των οικονομικών του. Η πλειοψηφία θεωρεί πως η ανεργία είτε θα μειωθεί είτε θα μείνει σταθερό (55%).
Επτά στους δέκα θα ταξιδέψουν για τις γιορτές με το 61% να εκφράζει πρόθεση να δαπανήσει χρήματα για εορταστικά τραπέζια ενόψει Πάσχα με τη μέση δαπάνη να διαμορφώνεται στα 146 ευρώ.
Μόνο το 7% κρίνει κατάλληλη τη συγκυρία για να κάνει αγορές στο μέλλον, το 8% δηλώνει διατεθειμένο να αγοράσει αυτοκίνητο, από 4% ενώ το 6% λέει πως θα αγοράσει σπίτι.
Η παραγωγή «ανθίζει»
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών βρίσκεται πλέον στις +5 μονάδες σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 με τις εκτιμήσεις για την παραγωγή να εκτοξεύονται. Παράλληλα, ιστορικά υψηλά καταγράφουν οι εκτιμήσεις για το μέλλον σε σχέση με το επίπεδο των εξαγωγών (+33 από -8).
Το επιχειρείν στέλνει σινιάλα συγκράτησης των τιμών με τις εκτιμήσεις για περαιτέρω αύξηση των τιμών να αποκλιμακώνονται. Περιοριστικός παράγοντας για τις επιχειρήσεις είναι η έλλειψη εργατικού δυναμικού.
Μεγαλύτερο αγκάθι για κατασκευές, βιομηχανία, μεταποίηση αποτελεί το υψηλό κόστος πρώτων υλών με το ιλιγγιώδες κόστος ενέργειας, καυσίμων να επηρεάζει πιο έντονα τη βιομηχανία. Περιορισμένη ζήτηση και υψηλή φορολογία στριμώχνουν όλους τους κλάδους.
«Υπάρχει μία τάση συγκράτησης των αρνητικών προσδοκιών, το βλέπουμε και στις απαντήσεις για την ενεργειακή κρίση, πέρσι το κόστος ήταν δυσβάσταχτο για τις επιχειρήσεις, φέτος απαντούν ότι είναι υψηλό. Οι μεγάλοι φόβοι δεν επαληθεύτηκαν», σημείωσε ο Ά Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε ο Πασχάλης-Αλέξανδρος Τεμεκενίδης, Γενικός Διευθυντής της εταιρίας Palmos Analysis.
Η Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Νομού Θεσσαλονίκης (Βαρόμετρο ΕΒΕΘ) διεξάγεται δύο φορές το χρόνο, κατά το 2ο 15νθήμερο των μηνών Μαρτίου και Σεπτεμβρίου, σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών).
Η έρευνα καλύπτει και τους τέσσερις τομείς της οικονομίας (βιομηχανία-μεταποίηση, υπηρεσίες, λιανικό εμπόριο και κατασκευές).
ΣΧΟΛΙΑ