ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Η ΤΗΕΜΑ, μετά το μετρό, θέλει να πάρει και τα αστικά λεωφορεία - Ποιοι άλλοι τρεις υπέβαλαν φάκελο

Ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, προϋπολογισμού άνω των 600 εκατ. ευρώ, είχε βγει στον αέρα από τον ΟΣΕΘ στις 23 Αυγούστου 2024

 17/11/2024 08:00

Θεσσαλονίκη: Η ΤΗΕΜΑ, μετά το μετρό, θέλει να πάρει και τα αστικά λεωφορεία - Ποιοι άλλοι τρεις υπέβαλαν φάκελο

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Τέσσερις είναι οι εταιρείες-κοινοπραξίες που υπέβαλαν φάκελο συμμετοχής στο διαγωνισμό για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στις 43 περιαστικές λεωφορειακές γραμμές το οποίο εκτελεί σήμερα το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, μαζί με τα ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και Σερρών. Ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, προϋπολογισμού άνω των 600 εκατ. ευρώ, είχε βγει στον αέρα από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) στις 23 Αυγούστου 2024. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φακέλων είχε οριστεί δύο μήνες μετά, στις 23 Οκτωβρίου, αλλά έπειτα από δύο αναβολές η προθεσμία ορίστηκε για προχθές Παρασκευή 15 Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr τέσσερα είναι τα σχήματα τα οποία υπέβαλαν φάκελο σε αυτήν την Α' φάση του διαγωνισμού.

Το ένα, το μοναδικό ελληνικών συμφερόντων αποτελούν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Σερρών τα οποία θα συνεργαστούν με την εταιρεία AMCO η οποία θα παράσχει δάνεια εμπειρία για θέματα τηλεματικής και η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία που υλοποιεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο για λογαριασμό του ΟΣΕΘ.

Η δεύτερη εταιρεία είναι η τουρκικών συμφερόντων GURSEL η οποία εκτελεί συγκοινωνιακό έργο σε πόλεις της Τουρκίας, της Γερμανίας και της Ιορδανίας.

Φάκελο κατέθεσε και η ισπανική ALSA η οποία έχει αναλάβει τις αστικές συγκοινωνίες στην Κύπρο τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ εκτελεί συγκοινωνιακό έργο και σε πόλεις της Ισπανίας και της Βρετανίας. Η ALSA κατεβαίνει μαζί με μία εταιρεία κυπριακών συμφερόντων.

Στο διαγωνισμό συμμετέχει, τέλος, και η κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την ιταλική εταιρεία Azienda Trasporti Messina S.p.A. και την γαλλική Egis Projects S.A.S.

Οι τέσσερις φάκελοι που υποβλήθηκαν προχθές πρόκειται να ανοίξουν την προσεχή Παρασκευή 22 Νοεμβρίου.

Στη συνέχεια θα γίνει η σχετική αξιολόγηση και θα αποφασιστεί ποιες από τις εταιρείες θα περάσουν στη Β' φάση του διαγωνισμού. Εκεί, κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένα στοιχεία για τη λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων (αμαξοστάσια, χώροι φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων κ.λπ.), όπως και ότι μπορεί να διαθέσει περισσότερους από 500 οδηγούς. Η ανάδειξη αναδόχου αναμένεται κάποια στιγμή μέσα στο 2025. Ωστόσο η σημερινή σύμβαση με τα ΚΤΕΛ για τις 43 γραμμές λήγει, έπειτα από δίμηνη παράταση, στο τέλος του 2024. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να προχωρήσει σε έναν ενδιάμεσο διαγωνισμό για την παραχώρηση αυτού του συγκοινωνιακού έργου για το 2025.


Τι προβλέπει ο διαγωνισμός

oseth-leoforeio.jpg

Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού για τις 43 γραμμές η σύμβαση θα έχει διάρκεια έως 10+1 χρόνια (132 μήνες) εκ των οποίων έως ένα (1) έτος η περίοδος μετάβασης από την ημερομηνία υπογραφής της έως την ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών και δέκα (10) χρόνια η περίοδος παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, με δυνατότητα χρονικής επέκτασης των υπηρεσιών έως πέντε (5) επιπλέον χρόνια εφόσον ικανοποιούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα καθορίσει ο ΟΣΕΘ στη Β’ φάση του διαγωνισμού.

Το ελάχιστο έργο που θα πρέπει να εκτελεί ο ανάδοχος είναι 20.000.000 οχηματοχιλιόμετρα ανά έτος. Σήμερα, το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 41,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα εκ των οποίων 22 εκατ. πραγματοποιεί ο ΟΑΣΘ και 19,2 εκατ. τα ΚΤΕΛ.

Ο εκτιμώμενος αριθμός λεωφορείων ανέρχεται σε τουλάχιστον 220, μαζί με τα εφεδρικά, ο οποίος ενδέχεται να περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους οχημάτων ως προς το μέγεθος και τη χωρητικότητά τους. Από τα 220 οχήματα, τουλάχιστον 62 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής και της Εθνικής νομοθεσίας (Ν.4710/2020) περί μείωσης ρύπων. Από τα υπόλοιπα 158 οχήματα, τον πρώτο χρόνο (2026) τα μισά θα πρέπει να είναι καινούργια και από τον επόμενο όλα θα είναι καινούργια. Τα ηλεκτρικά θα μπουν σταδιακά σε κυκλοφορία από το 2027 και μετά.

Η χιλιομετρική αποζημίωση προς τον ανάδοχο προβλέπεται στα 2,2€ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4€ για τα «καθαρά» λεωφορεία. Σήμερα η αποζημίωση προς τα ΚΤΕΛ φτάνει στα 1,72 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο μαζί με τη ρήτρα καυσίμου. Στη διακήρυξη προβλέπεται οικονομικό μπόνους προς τον ανάδοχο για την επιπλέον του πρώτου έτους επιβατική κίνηση που θα ελκύσει.


nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Τέσσερις είναι οι εταιρείες-κοινοπραξίες που υπέβαλαν φάκελο συμμετοχής στο διαγωνισμό για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στις 43 περιαστικές λεωφορειακές γραμμές το οποίο εκτελεί σήμερα το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, μαζί με τα ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και Σερρών. Ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, προϋπολογισμού άνω των 600 εκατ. ευρώ, είχε βγει στον αέρα από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) στις 23 Αυγούστου 2024. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φακέλων είχε οριστεί δύο μήνες μετά, στις 23 Οκτωβρίου, αλλά έπειτα από δύο αναβολές η προθεσμία ορίστηκε για προχθές Παρασκευή 15 Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr τέσσερα είναι τα σχήματα τα οποία υπέβαλαν φάκελο σε αυτήν την Α' φάση του διαγωνισμού.

Το ένα, το μοναδικό ελληνικών συμφερόντων αποτελούν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Σερρών τα οποία θα συνεργαστούν με την εταιρεία AMCO η οποία θα παράσχει δάνεια εμπειρία για θέματα τηλεματικής και η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία που υλοποιεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο για λογαριασμό του ΟΣΕΘ.

Η δεύτερη εταιρεία είναι η τουρκικών συμφερόντων GURSEL η οποία εκτελεί συγκοινωνιακό έργο σε πόλεις της Τουρκίας, της Γερμανίας και της Ιορδανίας.

Φάκελο κατέθεσε και η ισπανική ALSA η οποία έχει αναλάβει τις αστικές συγκοινωνίες στην Κύπρο τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ εκτελεί συγκοινωνιακό έργο και σε πόλεις της Ισπανίας και της Βρετανίας. Η ALSA κατεβαίνει μαζί με μία εταιρεία κυπριακών συμφερόντων.

Στο διαγωνισμό συμμετέχει, τέλος, και η κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την ιταλική εταιρεία Azienda Trasporti Messina S.p.A. και την γαλλική Egis Projects S.A.S.

Οι τέσσερις φάκελοι που υποβλήθηκαν προχθές πρόκειται να ανοίξουν την προσεχή Παρασκευή 22 Νοεμβρίου.

Στη συνέχεια θα γίνει η σχετική αξιολόγηση και θα αποφασιστεί ποιες από τις εταιρείες θα περάσουν στη Β' φάση του διαγωνισμού. Εκεί, κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένα στοιχεία για τη λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων (αμαξοστάσια, χώροι φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων κ.λπ.), όπως και ότι μπορεί να διαθέσει περισσότερους από 500 οδηγούς. Η ανάδειξη αναδόχου αναμένεται κάποια στιγμή μέσα στο 2025. Ωστόσο η σημερινή σύμβαση με τα ΚΤΕΛ για τις 43 γραμμές λήγει, έπειτα από δίμηνη παράταση, στο τέλος του 2024. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να προχωρήσει σε έναν ενδιάμεσο διαγωνισμό για την παραχώρηση αυτού του συγκοινωνιακού έργου για το 2025.


Τι προβλέπει ο διαγωνισμός

oseth-leoforeio.jpg

Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού για τις 43 γραμμές η σύμβαση θα έχει διάρκεια έως 10+1 χρόνια (132 μήνες) εκ των οποίων έως ένα (1) έτος η περίοδος μετάβασης από την ημερομηνία υπογραφής της έως την ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών και δέκα (10) χρόνια η περίοδος παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, με δυνατότητα χρονικής επέκτασης των υπηρεσιών έως πέντε (5) επιπλέον χρόνια εφόσον ικανοποιούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα καθορίσει ο ΟΣΕΘ στη Β’ φάση του διαγωνισμού.

Το ελάχιστο έργο που θα πρέπει να εκτελεί ο ανάδοχος είναι 20.000.000 οχηματοχιλιόμετρα ανά έτος. Σήμερα, το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 41,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα εκ των οποίων 22 εκατ. πραγματοποιεί ο ΟΑΣΘ και 19,2 εκατ. τα ΚΤΕΛ.

Ο εκτιμώμενος αριθμός λεωφορείων ανέρχεται σε τουλάχιστον 220, μαζί με τα εφεδρικά, ο οποίος ενδέχεται να περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους οχημάτων ως προς το μέγεθος και τη χωρητικότητά τους. Από τα 220 οχήματα, τουλάχιστον 62 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής και της Εθνικής νομοθεσίας (Ν.4710/2020) περί μείωσης ρύπων. Από τα υπόλοιπα 158 οχήματα, τον πρώτο χρόνο (2026) τα μισά θα πρέπει να είναι καινούργια και από τον επόμενο όλα θα είναι καινούργια. Τα ηλεκτρικά θα μπουν σταδιακά σε κυκλοφορία από το 2027 και μετά.

Η χιλιομετρική αποζημίωση προς τον ανάδοχο προβλέπεται στα 2,2€ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4€ για τα «καθαρά» λεωφορεία. Σήμερα η αποζημίωση προς τα ΚΤΕΛ φτάνει στα 1,72 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο μαζί με τη ρήτρα καυσίμου. Στη διακήρυξη προβλέπεται οικονομικό μπόνους προς τον ανάδοχο για την επιπλέον του πρώτου έτους επιβατική κίνηση που θα ελκύσει.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία