Μονόλογοι
Θεσσαλονίκη: Η τηλεδιάσκεψη κορυφής για το FlyOver, οι διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ Βούγια και Αγγελούδη και οι άφαντοι τροχονόμοι
23/01/2024 12:20
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης εξαιτίας των εργασιών κατασκευής του FlyOver είναι το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα της πόλης αυτήν την περίοδο. Και θα είναι δυστυχώς και για τα επόμενα περίπου τέσσερα χρόνια.
Όπως επίσης δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση ότι η πόλη βρέθηκε τελείως απροετοίμαστη για τη διαχείριση αυτών των προβλημάτων, με την κύρια ευθύνη να βαραίνει την κυβέρνηση και ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το “δεν υπάρχει κανένα έργο που να μην επιφέρει αναστάτωση...” που επανέλαβε χθες ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος (στο Status FM) δεν παρηγορεί τους Θεσσαλονικείς που πλέον ξοδεύουν πολλές ώρες της ημέρας για τις μετακινήσεις τους. Τα προβλήματα δεν λύνονται ούτε με απλές διαπιστώσεις ούτε πολύ περισσότερο με μοιρολατρία. Οι λύσεις προϋποθέτουν σχέδιο και δράσεις που μέχρι σήμερα απουσιάζουν.
Όπως σας είχα ενημερώσει προ ημερών, εκείνο το περίφημο συντονιστικό το οποίο συνεδρίαζε εβδομαδιαίως υπό τον υφυπουργό Μακεδονίας Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη, με σκοπό τη διαχείριση των επιπτώσεων στην πόλη λόγω του FlyOver, έπαψε να υφίσταται από τα τέλη Νοεμβρίου.
Τα προβλήματα όμως είναι πεισματάρικα και επιμένουν και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναμένεται να επιδεινωθούν τους επόμενους μήνες όσο θα προχωρούν οι εργασίες επί της περιφερειακής οδού σε συνδυασμό και με την αύξηση της κυκλοφορίας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω τουρισμού.
Η κατάσταση αυτή θα βρεθεί στο επίκεντρο της τηλεδιάσκεψης η οποία έχει προγραμματιστεί να γίνει σήμερα το μεσημέρι στην οποία θα συμμετέχουν ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, ο ΥΜΑΘ Κωνσταντινίδης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης και ο επικεφαλής του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη Μιχάλης Μπεκίρης.
Σύμφωνα με πληροφορίες την πρωτοβουλία για την τηλεδιάσκεψη είχε ο Θεσσαλονικιός Σκέρτσος ο οποίος, σημειώνω, είναι σε ανοιχτή γραμμή με τον Αγγελούδη για όλα τα θέματα της πόλης. Ο υπουργός αντελήφθη ότι το κλίμα στην Θεσσαλονίκη δεν είναι καθόλου καλό και πιθανότατα θα βαρύνει κι άλλο το επόμενο διάστημα εάν συνεχιστεί η κυβερνητική αδράνεια για το ζήτημα των επιπτώσεων λόγω FlyOver.
Οι 11+1 προτάσεις
Για το θέμα αυτό υπήρξε χθες μία παρέμβαση από πλευράς του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης Σπύρου Βούγια, υπό την ιδιότητά του, φαντάζομαι, ως συγκοινωνιολόγου. Σε εκτενή ανάρτησή του στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τη μορφή “11+1 ερωταπαντήσεων” ο Βούγιας, πέρα από κάποιες διαπιστώσεις, διατυπώνει και θέσεις σε ζητήματα που είναι της αρμοδιότητας του δήμου Θεσσαλονίκης.
Για παράδειγμα, προτείνει να μονοδρομηθεί εκ νέου η 26η Οκτωβρίου, στο τμήμα της που περνά μπροστά από τα Δικαστήρια, να αμφιδρομηθεί η Δωδεκανήσου και να δοθεί δεύτερη λωρίδα κυκλοφορίας στην οδό Σαμαλίνος, στην άνοδο προς Δωδεκανήσου. Εμφανίζει, δε, αυτές τις επισημάνσεις του ωσάν να είναι ήδη ειλημμένες αποφάσεις από πλευράς δήμου, έτοιμες προς υλοποίηση.
Επίσης, ο Σπύρος διατυπώνει γνώμη σχετικά και με την ανάγκη να εκπονηθεί άμεσα κυκλοφοριακή μελέτη για τη διαχείριση των επιπτώσεων λόγω FlyOver. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι “επιστημονικά μιλώντας, δεν μπορούν τώρα να εκπονηθούν κυκλοφοριακές μελέτες, λόγω της διαρκούς κυκλοφοριακής συμφόρησης που δεν επιτρέπει αξιόπιστες μετρήσεις και αναλύσεις των δεδομένων”.
Επισημαίνω εδώ ότι η θέση αυτή βρίσκεται στον αντίποδα πρόσφατης δήλωσης-απαίτησης του δημάρχου Αγγελούδη ο οποίος, κατά τη συνάντησή του με τον υφυπουργό Ταχιάο ζήτησε να εκπονηθεί κυκλοφοριακή μελέτη επιπτώσεων.
Εν ολίγοις, ο Σπύρος με τη θέση του αυτή είναι σα να λέει ότι “το αίτημα του δημάρχου είναι, ούτε λίγο ούτε πολύ, ανεδαφικό”. Μάλιστα, αυτό το έπιασε και ο Ταχιάος ο οποίος μιλώντας λίγο αργότερα στο Status FM έσπευσε να παρατηρήσει ότι δεν είναι προαπαιτούμενο για ένα έργο μια κυκλοφοριακή μελέτη επιπτώσεων, «κάτι που αναφέρει και ο Σπύρος Βούγιας στο άρθρο του», όπως υπογράμμισε ο υφυπουργός. Όσον αφορά τις προτεινόμενες μονοδρομήσεις και αμφιδρομήσεις που ανέφερε ο Σπύρος, ο Ταχιάος “έδειξε” προς την πλευρά του δήμου, λέγοντας πως είναι στη δική του αρμοδιότητα.
Προσπάθησα να μάθω, έπειτα απ' όλα αυτά, τι ακριβώς μπορεί να ειπώθηκε μεταξύ Αγγελούδη και Βούγια, αλλά δεν το κατάφερα. Γνωρίζοντας όμως την ιδιοσυγκρασία του δημάρχου μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως δεν θα ήθελα καθόλου να βρίσκομαι στη θέση του Βούγια.
Μόλις 45!
Μένω στα του FlyOver για να επισημάνω ότι το μόνο ουσιαστικό μέτρο που έχει ληφθεί έως τώρα (μαζί και με τις πέντε καινούργιες λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ που εκτελούν τα ΚΤΕΛ) είναι αυτό της αστυνόμευσης των βασικών οδικών αρτηριών της πόλης και συγκεκριμένα των δύο αξόνων Κ. Καραμανλή – Εγνατίας και Βασ. Όλγας – Τσιμισκή. Για το σκοπό αυτό έχει διατεθεί συγκεκριμένος αριθμός τροχονόμων και αστυνομικών που, σύμφωνα με όσα έχουν ειπωθεί, ανέρχονται υποτίθεται σε εκατό άτομα.
Ωστόσο, οι δικές μου πληροφορίες είναι ότι ο αριθμός αυτός είναι μάλλον “μαγικός”. Όπως μου μεταφέρει αρμόδια πηγή “στους δρόμους δεν είναι ούτε οι μισοί. Για την ακρίβεια είναι περίπου 45”. Μου επισημαίνει επίσης ότι “ακόμη κι αυτοί δεν είναι συνεχώς στο πεδίο, κάθε μέρα. Γι' αυτό βλέπετε άλλες μέρες να ρολάρει το πράγμα και κάποιες άλλες τα αυτοκίνητα να πηγαίνουν σημειωτόν”.