Θεσσαλονίκη: Ιδιώτες ελεγκτές εισιτηρίων πιάνουν δουλειά στον ΟΑΣΘ
09/08/2024 06:34
09/08/2024 06:34
Λύσεις στο μείζον πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής αναζητά ο ΟΑΣΘ, ενόψει και της έναρξης του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων από την 1η Σεπτεμβρίου. Παρά τη βελτιωμένη εικόνα που παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια, με την αύξηση των ελέγχων, άρα και των επιβαλλόμενων προστίμων, το πρόβλημα με τους «τζαμπατζήδες» παραμένει μεγάλο κι αυτό επηρεάζει όπως είναι φυσικό και τα έσοδα του Οργανισμού.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΘ έχει αποφασίσει, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, να βάλει ξανά στο παιχνίδι του ελέγχου της εισιτηριοδιαφυγής τους ιδιώτες ελεγκτές, όπως συνέβαινε ως το 2017, πριν από την κρατικοποίηση του Οργανισμού.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες στο δ.σ. του ΟΑΣΘ το οποίο συνήλθε προχθές Τετάρτη αποφασίστηκε να γίνει διαγωνισμός για την ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία των ελέγχων καταβολής κομίστρου. Ελέγχους θα συνεχίσουν βεβαίως να κάνουν και οι ελεγκτές-υπάλληλοι του Οργανισμού.
Αρμόδια πηγή εξήγησε στο makthes.gr ότι αυτή η απόφαση ελήφθη καθώς το προσωπικό στον ΟΑΣΘ βαίνει διαρκώς μειούμενο και δεν υπάρχει δυνατότητα να ανέβουν περισσότεροι ελεγκτές στα λεωφορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι, με βάση τα στοιχεία τα οποία είχε δημοσιεύσει στις 28 Ιουλίου η «Μακεδονία της Κυριακής», ο αριθμός των ελεγκτών μειώνεται από χρόνο σε χρόνο, από 77 που ήταν το 2022, σε 60 το 2023 και 55 το 2024. Για τον λόγο αυτόν η διοίκηση του Οργανισμού αποφάσισε να ενισχύσει το έργο των ελεγκτών αγοράζοντας υπηρεσία από ιδιώτη μιας και δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις. Όπως πάνω κάτω συνέβη και για την κάλυψη των ελλείψεων σε οδηγούς όπου προσλήφθηκαν περί τα 190 άτομα με οκτάμηνες συμβάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο διαγωνισμός για τους ιδιώτες ελεγκτές θα βγει στον αέρα ως το τέλος Αυγούστου. Η ανάθεση θα αφορά το διάστημα ως το τέλος του 2024 οπότε ολοκληρώνει τον κύκλο του ο σημερινός ΟΑΣΘ που εξακολουθεί να τελεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία.
Θα προβλέπεται όμως η δυνατότητα παράτασης της σύμβασης για έναν ακόμη χρόνο. Παράλληλα, στο διάστημα αυτό των τριών, τεσσάρων μηνών θα δοθεί η δυνατότητα στη διοίκηση του ΟΑΣΘ να αξιολογήσει τη χρησιμότητα του μέτρου και εάν κριθεί αποτελεσματικό να συνεχίσει τη σύμβαση και για τον επόμενο χρόνο.
Ιδιώτες ελεγκτές υπήρχαν στον ΟΑΣΘ και πριν από την κρατικοποίηση του Οργανισμού. Η προηγούμενη εμπειρία έχει αρκετά θετικά, είχε όμως και ένα αρνητικό. Στα συν ήταν το γεγονός ότι οι ιδιώτες ελεγκτές έκαναν πολλούς περισσότερους ελέγχους σε σχέση με αυτούς του ΟΑΣΘ. Κατά συνέπεια επέβαλαν και περισσότερα πρόστιμα, ενισχύοντας έτσι και τα ταμεία του Οργανισμού.
Ενδεικτικά αναφέρεται, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το makthes.gr ότι για ολόκληρο το 2016 επιβλήθηκαν συνολικά 56.211 πρόστιμα. Από αυτά τα 15.570 κόπηκαν από τους 82 ελεγκτές του ΟΑΣΘ, ενώ τα υπόλοιπα 40.641 από τους 52 ιδιώτες ελεγκτές. Δηλαδή οι 52 ιδιώτες ελεγκτές επέβαλαν το 72,4% των προστίμων το 2016 έναντι του 27,6% που επέβαλαν οι 82 ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
Παρόμοιες ήταν οι επιδόσεις και για το πρώτο επτάμηνο του 2017 οπότε έληξε η σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία. Συγκεκριμένα, στο διάστημα αυτό επιβλήθηκαν συνολικά 36.887 πρόστιμα εκ των οποίων τα 28.683 (ποσοστό 77,8%) τα επέβαλαν οι ιδιώτες ελεγκτές και τα υπόλοιπα 8.204 τα επέβαλαν οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
Το αρνητικό της όλης υπόθεσης ήταν ότι η εισπραξιμότητα των προστίμων τα οποία επέβαλαν οι ιδιώτες ελεγκτές ήταν χαμηλότερη σε σχέση με τα πρόστιμα των ελεγκτών του ΟΑΣΘ.Ο λόγος ήταν ότι πολλά από τα πρόστιμα των ιδιωτών ελεγκτών δεν μπορούσαν να ταυτοποιηθούν ώστε να εισπραχθούν. Είτε επειδή είχαν ελλιπή στοιχεία ταυτοπροσωπίας του παραβάτη είτε ακόμη και ψεύτικα στοιχεία. Αυτό προκαλούσε πραγματικό πονοκέφαλο στον ΟΑΣΘ καθώς ανάλωνε εκατοντάδες εργατοώρες προκειμένου να ξεδιαλύνει ποια από τα πρόστιμα ήταν εισπράξιμα και ποια όχι.
«Γνωρίζουμε ότι υπήρχαν τέτοιου είδους προβλήματα γι’ αυτό και σκοπεύουμε να βάλουμε στη διακήρυξη κάποια αντίμετρα, ας πούμε πέναλτι, ώστε να μην παρατηρηθεί αυτό το φαινόμενο», αναφέρει αρμόδια πηγή.
12/08/2024 14:04
Λύσεις στο μείζον πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής αναζητά ο ΟΑΣΘ, ενόψει και της έναρξης του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων από την 1η Σεπτεμβρίου. Παρά τη βελτιωμένη εικόνα που παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια, με την αύξηση των ελέγχων, άρα και των επιβαλλόμενων προστίμων, το πρόβλημα με τους «τζαμπατζήδες» παραμένει μεγάλο κι αυτό επηρεάζει όπως είναι φυσικό και τα έσοδα του Οργανισμού.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΘ έχει αποφασίσει, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, να βάλει ξανά στο παιχνίδι του ελέγχου της εισιτηριοδιαφυγής τους ιδιώτες ελεγκτές, όπως συνέβαινε ως το 2017, πριν από την κρατικοποίηση του Οργανισμού.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες στο δ.σ. του ΟΑΣΘ το οποίο συνήλθε προχθές Τετάρτη αποφασίστηκε να γίνει διαγωνισμός για την ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία των ελέγχων καταβολής κομίστρου. Ελέγχους θα συνεχίσουν βεβαίως να κάνουν και οι ελεγκτές-υπάλληλοι του Οργανισμού.
Αρμόδια πηγή εξήγησε στο makthes.gr ότι αυτή η απόφαση ελήφθη καθώς το προσωπικό στον ΟΑΣΘ βαίνει διαρκώς μειούμενο και δεν υπάρχει δυνατότητα να ανέβουν περισσότεροι ελεγκτές στα λεωφορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι, με βάση τα στοιχεία τα οποία είχε δημοσιεύσει στις 28 Ιουλίου η «Μακεδονία της Κυριακής», ο αριθμός των ελεγκτών μειώνεται από χρόνο σε χρόνο, από 77 που ήταν το 2022, σε 60 το 2023 και 55 το 2024. Για τον λόγο αυτόν η διοίκηση του Οργανισμού αποφάσισε να ενισχύσει το έργο των ελεγκτών αγοράζοντας υπηρεσία από ιδιώτη μιας και δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις. Όπως πάνω κάτω συνέβη και για την κάλυψη των ελλείψεων σε οδηγούς όπου προσλήφθηκαν περί τα 190 άτομα με οκτάμηνες συμβάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο διαγωνισμός για τους ιδιώτες ελεγκτές θα βγει στον αέρα ως το τέλος Αυγούστου. Η ανάθεση θα αφορά το διάστημα ως το τέλος του 2024 οπότε ολοκληρώνει τον κύκλο του ο σημερινός ΟΑΣΘ που εξακολουθεί να τελεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία.
Θα προβλέπεται όμως η δυνατότητα παράτασης της σύμβασης για έναν ακόμη χρόνο. Παράλληλα, στο διάστημα αυτό των τριών, τεσσάρων μηνών θα δοθεί η δυνατότητα στη διοίκηση του ΟΑΣΘ να αξιολογήσει τη χρησιμότητα του μέτρου και εάν κριθεί αποτελεσματικό να συνεχίσει τη σύμβαση και για τον επόμενο χρόνο.
Ιδιώτες ελεγκτές υπήρχαν στον ΟΑΣΘ και πριν από την κρατικοποίηση του Οργανισμού. Η προηγούμενη εμπειρία έχει αρκετά θετικά, είχε όμως και ένα αρνητικό. Στα συν ήταν το γεγονός ότι οι ιδιώτες ελεγκτές έκαναν πολλούς περισσότερους ελέγχους σε σχέση με αυτούς του ΟΑΣΘ. Κατά συνέπεια επέβαλαν και περισσότερα πρόστιμα, ενισχύοντας έτσι και τα ταμεία του Οργανισμού.
Ενδεικτικά αναφέρεται, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το makthes.gr ότι για ολόκληρο το 2016 επιβλήθηκαν συνολικά 56.211 πρόστιμα. Από αυτά τα 15.570 κόπηκαν από τους 82 ελεγκτές του ΟΑΣΘ, ενώ τα υπόλοιπα 40.641 από τους 52 ιδιώτες ελεγκτές. Δηλαδή οι 52 ιδιώτες ελεγκτές επέβαλαν το 72,4% των προστίμων το 2016 έναντι του 27,6% που επέβαλαν οι 82 ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
Παρόμοιες ήταν οι επιδόσεις και για το πρώτο επτάμηνο του 2017 οπότε έληξε η σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία. Συγκεκριμένα, στο διάστημα αυτό επιβλήθηκαν συνολικά 36.887 πρόστιμα εκ των οποίων τα 28.683 (ποσοστό 77,8%) τα επέβαλαν οι ιδιώτες ελεγκτές και τα υπόλοιπα 8.204 τα επέβαλαν οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
Το αρνητικό της όλης υπόθεσης ήταν ότι η εισπραξιμότητα των προστίμων τα οποία επέβαλαν οι ιδιώτες ελεγκτές ήταν χαμηλότερη σε σχέση με τα πρόστιμα των ελεγκτών του ΟΑΣΘ.Ο λόγος ήταν ότι πολλά από τα πρόστιμα των ιδιωτών ελεγκτών δεν μπορούσαν να ταυτοποιηθούν ώστε να εισπραχθούν. Είτε επειδή είχαν ελλιπή στοιχεία ταυτοπροσωπίας του παραβάτη είτε ακόμη και ψεύτικα στοιχεία. Αυτό προκαλούσε πραγματικό πονοκέφαλο στον ΟΑΣΘ καθώς ανάλωνε εκατοντάδες εργατοώρες προκειμένου να ξεδιαλύνει ποια από τα πρόστιμα ήταν εισπράξιμα και ποια όχι.
«Γνωρίζουμε ότι υπήρχαν τέτοιου είδους προβλήματα γι’ αυτό και σκοπεύουμε να βάλουμε στη διακήρυξη κάποια αντίμετρα, ας πούμε πέναλτι, ώστε να μην παρατηρηθεί αυτό το φαινόμενο», αναφέρει αρμόδια πηγή.
ΣΧΟΛΙΑ