Θεσσαλονίκη: Mαθητές Λυκείου κατασκεύασαν παιχνίδι εξάσκησης του μυαλού βασισμένο στις συμμετρίες
17/05/2023 06:35
17/05/2023 06:35
Ένα παιχνίδι διαφορετικό από όλα τα άλλα, με κρυμμένα μαθηματικά που εξάπτει τη φαντασία, καλλιεργεί τη δημιουργικότητα, καταπολεμά το άγχος και εξασκεί τον νου σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από μαθητές του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ο παίχτης δεν χρειάζεται να γνωρίζει μαθηματικά, για να διασκεδάσει και να εξασκήσει το μυαλό του με το Wizzle. Χωρίς να το καταλαβαίνει βέβαια, παίζοντας εφαρμόζει κανόνες της μαθηματικής γλώσσας των γεωμετρικών μετασχηματισμών.
Πρόκειται για μία συλλογή χρωματιστών ψηφίδων που τοποθετούνται με τη λογική του ψηφιδωτού, προσφέροντας ατελείωτες δυνατότητες δημιουργίας. Κάθε συσκευασία εμπεριέχει τα κρυμμένα μαθηματικά κι έτσι το Wizzle, εκτός από διασκεδαστικό παιχνίδι για όλους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο στο δύσκολο για πολλούς μάθημα της γεωμετρίας. Μάλιστα, οι μαθητές του Λυκείου υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους προχώρησαν σε μία σειρά συνεργασιών, όπως με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
«Στόχος είναι να γίνουν κάποιες έρευνες αρχικά σε σχολεία για την αξιοποίηση του Wizzle και σε δεύτερο χρόνο να μπει στις σχολικές αίθουσες ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Έχουμε ήδη έρθει σε επαφή με τον δήμαρχο Ωραιοκάστρου, ενώ παράλληλα συνεργαζόμαστε ήδη με την Ελληνική Εταιρία Alzheimer. Το Wizzle έχει ήδη ενταχθεί σε δύο ερευνητικά προγράμματα της Εταιρίας, το ένα αφορά σε ηλικιωμένους με άνοια και το δεύτερο σε παιδιά με σύνδρομο Down. Θεωρούμε ότι το μαθηματικό υπόβαθρο που ενσωματώνει το Wizzle, μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα ως εκπαιδευτικό εργαλείο και ως μέσο σε μη φαρμακευτικές, θεραπευτικές παρεμβάσεις», περιγράφει ο Νίκος Τερψιάδης, Μαθηματικός στο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και υπεύθυνος του Ομίλου Μαθηματικών. Ο ίδιος λέει μάλιστα πως στον δήμο Ωραιοκάστρου, εκτός από τα σχολεία υπάρχει προοπτική το Wizzle να χρησιμοποιηθεί και στο κέντρο για ανθρώπους με άνοια. «Επειδή είναι φτιαγμένο με συμμετρίες, βοηθάει τους ηλικιωμένους στην εξάσκηση των χωρικών δεξιοτήτων», εξηγεί.
Eπιπλέον, υπάρχει ήδη μία συνεργασία του σχολείου με το Mουσείο Μοντέρνας τέχνης του Momus. «Το Wizzle αναμένεται να χρησιμοποιηθεί σε προγράμματα και δραστηριότητες που σχεδιάζει το μουσείο για το κοινό. Μάλιστα, μέσα στην εβδομάδα θα κάνουμε μία πρώτη εφαρμογή του παιχνιδιού, σε υπάρχον πρόγραμμα του μουσείου για άτομα με άνοια. Επίσης, κατασκευάσαμε μια art edition του Wizzle που αναμένεται να μπει στα πωλητήρια του Momus», περιγράφει ο κ. Τερψιάδης.
Με διακρίσεις θα αγωνιστούν στον Παγκόσμιο Τελικό
Στο συγκεκριμένο project συμμετέχουν 17 παιδιά του ομίλου Οικονομίας και 13 του ομίλου Μαθηματικών, όπου οι μαθητές είναι κυρίως της πρώτης και δευτέρας Λυκείου. Υπεύθυνοι καθηγητές είναι ο Νικόλαος Τερψιάδης, η Άννα Ματσιώρη οικονομολόγος και στυλοβάτης του προγράμματος εικονικών επιχειρήσεων και η Κυριακή Βασιλού, καθηγήτρια αγγλικών.
Το Wizzle βασίζεται σε μία εκπαιδευτική πρακτική που είχε αναπτύξει πριν από τέσσερα χρόνια το Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τα μαθηματικά που κρύβονται σε αυτό το παιχνίδι είναι οι συμμετρίες. Η πρακτική αυτή είχε κερδίσει το πρώτο βραβείο στον Πανελλήνιο διαγωνισμό ανοιχτών εκπαιδευτικών πρακτικών. Φέτος η ιδέα πήρε σάρκα και οστά, όπου τα παιδιά σχεδίασαν και κατασκεύασαν με 3D printers το Wizzle. H ομάδα συμμετείχε στο πρόγραμμα εικονικών επιχειρήσεων του junior achievement κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό κοινωνικής καινοτομίας που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα και στις 5 Ιουνίου θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Παγκόσμιο Τελικό, ο οποίος θα γίνει διαδικτυακά. Επιπλέον, την Πέμπτη 18/5, θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα και στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ο διαγωνισμός μαθητικών εικονικών επιχειρήσεων όπου η ομάδα του Πειραματικού Λυκείου του ΠΑΜΑΚ ανήκει στις δέκα καλύτερες ομάδες της Ελλάδας.
Ανάγκη για παιχνίδι
Ο 17χρονος Ιωάννης Τερψιάδης είναι Διευθυντής Παραγωγής της Isometricks (της εταιρίας που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του σχολικού ομίλου). Μιλώντας για το Wizzle περιγράφει πως πρόκειται για μία συλλογή πολύχρωμων ψηφίδων που σχεδιάζεται με μαθηματικούς κανόνες και συναρμολογείται στη λογική του ψηφιδωτού. «Είναι ένα παιχνίδι που δίνει ατελείωτες δυνατότητες δημιουργίας στον χρήστη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο και ως εργαλείο μη θεραπευτικής παρέμβασης. Οι μαθηματικοί κανόνες των ισομετριών και οι ψηφιδώσεις κάνουν το προϊόν αυτό καινοτόμο. Επίσης, παράγεται με 3D printers που έχει πολύ μικρό κόστος και μας δίνεται η δυνατότητα παραγωγής προσωποποιημένων προϊόντων, κάτι που είναι πρωτοφανές στην παγκόσμια αγορά. Μέσω της εφαρμογής δίνεται η δυνατότητα και στον ίδιο τον χρήστη να κατασκευάσει τις ψηφίδες που επιθυμεί», περιγράφει. Εξηγεί πως στις άμεσες προτεραιότητες της ομάδας είναι η απόκτηση του διπλώματος ευρεσιτεχνίας και η «αντιμετώπιση των θεσμικών εμποδίων για την τοποθέτηση του wizzle στα σημεία πώλησης, διότι ως μαθητική επιχείρηση δεν έχουμε ΑΦΜ», εξηγεί.
Ένα παιχνίδι διαφορετικό από όλα τα άλλα, με κρυμμένα μαθηματικά που εξάπτει τη φαντασία, καλλιεργεί τη δημιουργικότητα, καταπολεμά το άγχος και εξασκεί τον νου σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από μαθητές του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ο παίχτης δεν χρειάζεται να γνωρίζει μαθηματικά, για να διασκεδάσει και να εξασκήσει το μυαλό του με το Wizzle. Χωρίς να το καταλαβαίνει βέβαια, παίζοντας εφαρμόζει κανόνες της μαθηματικής γλώσσας των γεωμετρικών μετασχηματισμών.
Πρόκειται για μία συλλογή χρωματιστών ψηφίδων που τοποθετούνται με τη λογική του ψηφιδωτού, προσφέροντας ατελείωτες δυνατότητες δημιουργίας. Κάθε συσκευασία εμπεριέχει τα κρυμμένα μαθηματικά κι έτσι το Wizzle, εκτός από διασκεδαστικό παιχνίδι για όλους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο στο δύσκολο για πολλούς μάθημα της γεωμετρίας. Μάλιστα, οι μαθητές του Λυκείου υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους προχώρησαν σε μία σειρά συνεργασιών, όπως με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
«Στόχος είναι να γίνουν κάποιες έρευνες αρχικά σε σχολεία για την αξιοποίηση του Wizzle και σε δεύτερο χρόνο να μπει στις σχολικές αίθουσες ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Έχουμε ήδη έρθει σε επαφή με τον δήμαρχο Ωραιοκάστρου, ενώ παράλληλα συνεργαζόμαστε ήδη με την Ελληνική Εταιρία Alzheimer. Το Wizzle έχει ήδη ενταχθεί σε δύο ερευνητικά προγράμματα της Εταιρίας, το ένα αφορά σε ηλικιωμένους με άνοια και το δεύτερο σε παιδιά με σύνδρομο Down. Θεωρούμε ότι το μαθηματικό υπόβαθρο που ενσωματώνει το Wizzle, μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα ως εκπαιδευτικό εργαλείο και ως μέσο σε μη φαρμακευτικές, θεραπευτικές παρεμβάσεις», περιγράφει ο Νίκος Τερψιάδης, Μαθηματικός στο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και υπεύθυνος του Ομίλου Μαθηματικών. Ο ίδιος λέει μάλιστα πως στον δήμο Ωραιοκάστρου, εκτός από τα σχολεία υπάρχει προοπτική το Wizzle να χρησιμοποιηθεί και στο κέντρο για ανθρώπους με άνοια. «Επειδή είναι φτιαγμένο με συμμετρίες, βοηθάει τους ηλικιωμένους στην εξάσκηση των χωρικών δεξιοτήτων», εξηγεί.
Eπιπλέον, υπάρχει ήδη μία συνεργασία του σχολείου με το Mουσείο Μοντέρνας τέχνης του Momus. «Το Wizzle αναμένεται να χρησιμοποιηθεί σε προγράμματα και δραστηριότητες που σχεδιάζει το μουσείο για το κοινό. Μάλιστα, μέσα στην εβδομάδα θα κάνουμε μία πρώτη εφαρμογή του παιχνιδιού, σε υπάρχον πρόγραμμα του μουσείου για άτομα με άνοια. Επίσης, κατασκευάσαμε μια art edition του Wizzle που αναμένεται να μπει στα πωλητήρια του Momus», περιγράφει ο κ. Τερψιάδης.
Με διακρίσεις θα αγωνιστούν στον Παγκόσμιο Τελικό
Στο συγκεκριμένο project συμμετέχουν 17 παιδιά του ομίλου Οικονομίας και 13 του ομίλου Μαθηματικών, όπου οι μαθητές είναι κυρίως της πρώτης και δευτέρας Λυκείου. Υπεύθυνοι καθηγητές είναι ο Νικόλαος Τερψιάδης, η Άννα Ματσιώρη οικονομολόγος και στυλοβάτης του προγράμματος εικονικών επιχειρήσεων και η Κυριακή Βασιλού, καθηγήτρια αγγλικών.
Το Wizzle βασίζεται σε μία εκπαιδευτική πρακτική που είχε αναπτύξει πριν από τέσσερα χρόνια το Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τα μαθηματικά που κρύβονται σε αυτό το παιχνίδι είναι οι συμμετρίες. Η πρακτική αυτή είχε κερδίσει το πρώτο βραβείο στον Πανελλήνιο διαγωνισμό ανοιχτών εκπαιδευτικών πρακτικών. Φέτος η ιδέα πήρε σάρκα και οστά, όπου τα παιδιά σχεδίασαν και κατασκεύασαν με 3D printers το Wizzle. H ομάδα συμμετείχε στο πρόγραμμα εικονικών επιχειρήσεων του junior achievement κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό κοινωνικής καινοτομίας που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα και στις 5 Ιουνίου θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Παγκόσμιο Τελικό, ο οποίος θα γίνει διαδικτυακά. Επιπλέον, την Πέμπτη 18/5, θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα και στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ο διαγωνισμός μαθητικών εικονικών επιχειρήσεων όπου η ομάδα του Πειραματικού Λυκείου του ΠΑΜΑΚ ανήκει στις δέκα καλύτερες ομάδες της Ελλάδας.
Ανάγκη για παιχνίδι
Ο 17χρονος Ιωάννης Τερψιάδης είναι Διευθυντής Παραγωγής της Isometricks (της εταιρίας που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του σχολικού ομίλου). Μιλώντας για το Wizzle περιγράφει πως πρόκειται για μία συλλογή πολύχρωμων ψηφίδων που σχεδιάζεται με μαθηματικούς κανόνες και συναρμολογείται στη λογική του ψηφιδωτού. «Είναι ένα παιχνίδι που δίνει ατελείωτες δυνατότητες δημιουργίας στον χρήστη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο και ως εργαλείο μη θεραπευτικής παρέμβασης. Οι μαθηματικοί κανόνες των ισομετριών και οι ψηφιδώσεις κάνουν το προϊόν αυτό καινοτόμο. Επίσης, παράγεται με 3D printers που έχει πολύ μικρό κόστος και μας δίνεται η δυνατότητα παραγωγής προσωποποιημένων προϊόντων, κάτι που είναι πρωτοφανές στην παγκόσμια αγορά. Μέσω της εφαρμογής δίνεται η δυνατότητα και στον ίδιο τον χρήστη να κατασκευάσει τις ψηφίδες που επιθυμεί», περιγράφει. Εξηγεί πως στις άμεσες προτεραιότητες της ομάδας είναι η απόκτηση του διπλώματος ευρεσιτεχνίας και η «αντιμετώπιση των θεσμικών εμποδίων για την τοποθέτηση του wizzle στα σημεία πώλησης, διότι ως μαθητική επιχείρηση δεν έχουμε ΑΦΜ», εξηγεί.
ΣΧΟΛΙΑ