Θεσσαλονίκη: Μαζική στροφή στα ηλεκτρικά ποδήλατα έφερε η πανδημία
04/02/2021 07:00
04/02/2021 07:00
Τη ζωή των Ελλήνων…ποδήλατο κάνει η πανδημία με τις επιχειρήσεις του χώρου να γνωρίζουν ημέρες δόξας, καθώς οι καραντίνες εκτοξεύουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά ποδήλατα.
Τα διαδοχικά lockdown, η ανάγκη για άθληση και το πρόγραμμα του υπουργείου περιβάλλοντος «Κινούμαι ηλεκτρικά» που επιδοτεί την απόκτηση ηλεκτρικών ποδηλάτων στρέφουν τους πολίτες στο…πετάλι, με τις εκτιμήσεις να θέλουν τα ηλεκτρικά ποδήλατα να κατακλύζουν τους ελληνικούς δρόμους.
«Μετά το πρώτο lockdown υπήρξε μία άνθηση γενικά του ποδηλάτου, όχι μόνο του ηλεκτρικού, επειδή σαν εταιρεία κατασκευάζουμε ποδήλατα και για εταιρείες και για ιδιώτες βλέπουμε ότι υπάρχει ένα ρεύμα προς την ηλεκτροκίνηση», επισημαίνει η Άννα Χλιούρα, συνιδρύτρια της πολυβραβευμένης startup «Elektronio», με έδρα τη Θεσσαλονίκη. «Αν και στην πρώτη φάση του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά» δεν προβλεπόταν επιδότηση για τα εταιρικά ηλεκτρικά ποδήλατα υπάρχει ενδιαφέρον και από εταιρείες να τα αποκτήσουν», προσθέτει.
«Όσον αφορά την εταιρεία μας, μετά την καραντίνα του Μαρτίου του 2020, υπήρξε μία αύξηση στις παραγγελίες για τα ηλεκτρικά, χειροποίητα και custom made ποδήλατα, ακόμα και κατά 400%», σημειώνει.
«Στο ηλεκτρικό ποδήλατο χρησιμοποιούμε την τεχνολογία σε ένα παραδοσιακό μέσο μετακίνησης από το ποδήλατο και αυτό μας επιτρέπει καθώς έχουμε την υποβοήθηση από τον κινητήρα, να μπορούμε να κινηθούμε πιο άνετα και ξεκούραστα», εξηγεί.
«Με το ηλεκτρικό ποδήλατο μπορούμε να κινηθούμε σε μία πόλη με μεικτές διαδρομές (πχ ανηφόρες), όταν κάνουμε πετάλι επιλέγουμε κατά πόσο θέλουμε να μας βοηθήσει ο κινητήρας ο οποίος λειτουργεί υποβοηθητικά. Υπάρχει και η μπαταρία η οποία μας βγάζει μία συγκεκριμένη αυτονομία ανάλογα με το τι χρειάζεται ο χρήστης. Η αυτονομία ποικίλει, ξεκινάει από τα 25 χλμ/ώρα αλλά μπορεί να ξεπεράσει και τα 100 χλμ/ώρα», αναφέρει.
«Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2015, την πρώτη μας πρόταση την λανσάραμε το 2016, έχουμε αυξήσει την γκάμα των ποδηλάτων και των πατινιών που προσφέρουμε. Έχουμε διακριθεί πολλές φορές για την στόχευσή μας στην καινοτομία και την βιωσιμότητα, αυτή τη στιγμή είμαστε σε φάση ανανέωσης, κοιτάμε πως θα αναπτυχθούμε περαιτέρω», καταλήγει.
Το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»
Η δράση, που ξεκίνησε επίσημα στις 24 Αυγούστου 2020 με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ και θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη του 2021, στόχο έχει να στρέψει τους πολίτες σε πιο οικολογικές μορφές μετακίνησης. Περισσότερα από 12.000 ηλεκτρικά ποδήλατα θα βγουν στους δρόμους της χώρας το επόμενο διάστημα, μέσω επιδότησης από το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά». Toν τελευταίο 1,5 χρόνο η ζήτηση για ηλεκτρικά ποδήλατα έχει απογειωθεί καθώς είναι η κατηγορία με τη μεγαλύτερη απορρόφηση από το πρόγραμμα. Μέσω της δράσης έχουν ήδη κατατεθεί 6.000 αιτήσεις επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν
1. Φυσικά πρόσωπα μη ασκούντα επιχειρηματική δραστηριότητα, τα οποία μπορούν να αγοράσουν ή να μισθώσουν μέσω σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικό όχημα ΙΧ . Επιπλέον έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν εναλλακτικά την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου ή τρικύκλου καθώς και ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Το οικολογικό bonus που προβλέπεται για αυτή την κατηγορία είναι:
* Για αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 30.000 ευρώ, η επιδότηση αναλογεί στο 20% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ.
* Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων από 30.001 ευρώ έως και 50.000 ευρώ η επιδότηση διαμορφώνεται στο 15% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ
* Για την αγορά δικύκλου ή τρικύκλου το οικολογικό bonus αναλογεί στο 20% της αξίας με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
* Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου τέλος, δίνεται ποσοστό 40% επί της αξίας και με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
Τα φυσικά πρόσωπα έχουν επίσης την δυνατότητα, εφόσον το επιλέξουν, να επιδοτηθούν με 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή υπό την προϋπόθεση ότι θα τεκμαίρεται η δυνατότητα τους να τον εγκαταστήσουν σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο σημείο στην κύρια κατοικία τους.
Δίνεται προαιρετικά η δυνατότητα απόσυρσης παλαιού οχήματος το οποίο έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα από την 1.1.2013 και πίσω ενώ βρίσκεται στην ιδιοκτησία του αιτούντος τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2020. Η απόσυρση αυτοκινήτου επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ ενώ αυτή του δικύκλου με 400 ευρώ.
2. Ιδιοκτήτες Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης-ΤΑΞΙ οχημάτων. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία προβλέπεται οικολογικό Bonus:
* Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος , σε ποσοστό έως 25% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000 ευρώ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000 ευρώ
* Για την αγορά ή μίσθωση υβριδικού plug in οχήματος χαμηλών εκπομπών (έως 50γρ/χλμ) με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000 ευρώ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 5.500 ευρώ
* Και για τις δυο παραπάνω κατηγορίες είναι υποχρεωτική η απόσυρση παλαιού οχήματος ταξί ,με ημερομηνία ταξινόμησης την 1.1.2013 και πίσω, και η οποία επιβραβεύεται με 2.500 ευρώ. Έτσι το μέγιστο ποσό οικολογικού Bonus διαμορφώνεται στις 10.500 ευρώ ή στις 8.000 ευρώ για υβριδικό όχημα.
Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα άτομα με αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.
3. Νομικές οντότητες ανεξαρτήτου μορφής (ατομικές, ΑΕ, ΙΚΕ, ΕΕ, ΟΕ, ΕΠΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχείρηση). Για την συγκεκριμένη κατηγορία παρέχεται η δυνατότητα επιλογής έως τριών οχημάτων ή έως έξι εφόσον η εταιρία διαθέτει δραστηριότητα σε νησιωτικό δήμο. Η επιλογή των οχημάτων γίνεται από τις παρακάτω κατηγορίες:
* Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 50.000 ευρώ με ποσοστό 15% και μέγιστο ποσό οικολογικού bonus τις 5.500 ευρώ
* Ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα, με ποσοστό 20% επί της αξίας τους και μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
* Αμιγώς ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα μάζας έως 3,5 τόνων, με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000 ευρώ) και μέγιστο ποσό τις 5.500 ευρώ
* Υβριδικά plug in επαγγελματικά οχήματα (χαμηλών ρύπων έως 50γρ/χλμ) μάζας έως 3,5 τόνων, με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000 ευρώ) και μέγιστο ποσό τις 4.000 ευρώ.
Τη ζωή των Ελλήνων…ποδήλατο κάνει η πανδημία με τις επιχειρήσεις του χώρου να γνωρίζουν ημέρες δόξας, καθώς οι καραντίνες εκτοξεύουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά ποδήλατα.
Τα διαδοχικά lockdown, η ανάγκη για άθληση και το πρόγραμμα του υπουργείου περιβάλλοντος «Κινούμαι ηλεκτρικά» που επιδοτεί την απόκτηση ηλεκτρικών ποδηλάτων στρέφουν τους πολίτες στο…πετάλι, με τις εκτιμήσεις να θέλουν τα ηλεκτρικά ποδήλατα να κατακλύζουν τους ελληνικούς δρόμους.
«Μετά το πρώτο lockdown υπήρξε μία άνθηση γενικά του ποδηλάτου, όχι μόνο του ηλεκτρικού, επειδή σαν εταιρεία κατασκευάζουμε ποδήλατα και για εταιρείες και για ιδιώτες βλέπουμε ότι υπάρχει ένα ρεύμα προς την ηλεκτροκίνηση», επισημαίνει η Άννα Χλιούρα, συνιδρύτρια της πολυβραβευμένης startup «Elektronio», με έδρα τη Θεσσαλονίκη. «Αν και στην πρώτη φάση του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά» δεν προβλεπόταν επιδότηση για τα εταιρικά ηλεκτρικά ποδήλατα υπάρχει ενδιαφέρον και από εταιρείες να τα αποκτήσουν», προσθέτει.
«Όσον αφορά την εταιρεία μας, μετά την καραντίνα του Μαρτίου του 2020, υπήρξε μία αύξηση στις παραγγελίες για τα ηλεκτρικά, χειροποίητα και custom made ποδήλατα, ακόμα και κατά 400%», σημειώνει.
«Στο ηλεκτρικό ποδήλατο χρησιμοποιούμε την τεχνολογία σε ένα παραδοσιακό μέσο μετακίνησης από το ποδήλατο και αυτό μας επιτρέπει καθώς έχουμε την υποβοήθηση από τον κινητήρα, να μπορούμε να κινηθούμε πιο άνετα και ξεκούραστα», εξηγεί.
«Με το ηλεκτρικό ποδήλατο μπορούμε να κινηθούμε σε μία πόλη με μεικτές διαδρομές (πχ ανηφόρες), όταν κάνουμε πετάλι επιλέγουμε κατά πόσο θέλουμε να μας βοηθήσει ο κινητήρας ο οποίος λειτουργεί υποβοηθητικά. Υπάρχει και η μπαταρία η οποία μας βγάζει μία συγκεκριμένη αυτονομία ανάλογα με το τι χρειάζεται ο χρήστης. Η αυτονομία ποικίλει, ξεκινάει από τα 25 χλμ/ώρα αλλά μπορεί να ξεπεράσει και τα 100 χλμ/ώρα», αναφέρει.
«Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2015, την πρώτη μας πρόταση την λανσάραμε το 2016, έχουμε αυξήσει την γκάμα των ποδηλάτων και των πατινιών που προσφέρουμε. Έχουμε διακριθεί πολλές φορές για την στόχευσή μας στην καινοτομία και την βιωσιμότητα, αυτή τη στιγμή είμαστε σε φάση ανανέωσης, κοιτάμε πως θα αναπτυχθούμε περαιτέρω», καταλήγει.
Το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά»
Η δράση, που ξεκίνησε επίσημα στις 24 Αυγούστου 2020 με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ και θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη του 2021, στόχο έχει να στρέψει τους πολίτες σε πιο οικολογικές μορφές μετακίνησης. Περισσότερα από 12.000 ηλεκτρικά ποδήλατα θα βγουν στους δρόμους της χώρας το επόμενο διάστημα, μέσω επιδότησης από το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά». Toν τελευταίο 1,5 χρόνο η ζήτηση για ηλεκτρικά ποδήλατα έχει απογειωθεί καθώς είναι η κατηγορία με τη μεγαλύτερη απορρόφηση από το πρόγραμμα. Μέσω της δράσης έχουν ήδη κατατεθεί 6.000 αιτήσεις επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν
1. Φυσικά πρόσωπα μη ασκούντα επιχειρηματική δραστηριότητα, τα οποία μπορούν να αγοράσουν ή να μισθώσουν μέσω σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικό όχημα ΙΧ . Επιπλέον έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν εναλλακτικά την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου ή τρικύκλου καθώς και ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Το οικολογικό bonus που προβλέπεται για αυτή την κατηγορία είναι:
* Για αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 30.000 ευρώ, η επιδότηση αναλογεί στο 20% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ.
* Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων από 30.001 ευρώ έως και 50.000 ευρώ η επιδότηση διαμορφώνεται στο 15% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ
* Για την αγορά δικύκλου ή τρικύκλου το οικολογικό bonus αναλογεί στο 20% της αξίας με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
* Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου τέλος, δίνεται ποσοστό 40% επί της αξίας και με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
Τα φυσικά πρόσωπα έχουν επίσης την δυνατότητα, εφόσον το επιλέξουν, να επιδοτηθούν με 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή υπό την προϋπόθεση ότι θα τεκμαίρεται η δυνατότητα τους να τον εγκαταστήσουν σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο σημείο στην κύρια κατοικία τους.
Δίνεται προαιρετικά η δυνατότητα απόσυρσης παλαιού οχήματος το οποίο έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα από την 1.1.2013 και πίσω ενώ βρίσκεται στην ιδιοκτησία του αιτούντος τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2020. Η απόσυρση αυτοκινήτου επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ ενώ αυτή του δικύκλου με 400 ευρώ.
2. Ιδιοκτήτες Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης-ΤΑΞΙ οχημάτων. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία προβλέπεται οικολογικό Bonus:
* Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος , σε ποσοστό έως 25% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000 ευρώ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000 ευρώ
* Για την αγορά ή μίσθωση υβριδικού plug in οχήματος χαμηλών εκπομπών (έως 50γρ/χλμ) με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000 ευρώ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 5.500 ευρώ
* Και για τις δυο παραπάνω κατηγορίες είναι υποχρεωτική η απόσυρση παλαιού οχήματος ταξί ,με ημερομηνία ταξινόμησης την 1.1.2013 και πίσω, και η οποία επιβραβεύεται με 2.500 ευρώ. Έτσι το μέγιστο ποσό οικολογικού Bonus διαμορφώνεται στις 10.500 ευρώ ή στις 8.000 ευρώ για υβριδικό όχημα.
Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα άτομα με αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.
3. Νομικές οντότητες ανεξαρτήτου μορφής (ατομικές, ΑΕ, ΙΚΕ, ΕΕ, ΟΕ, ΕΠΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχείρηση). Για την συγκεκριμένη κατηγορία παρέχεται η δυνατότητα επιλογής έως τριών οχημάτων ή έως έξι εφόσον η εταιρία διαθέτει δραστηριότητα σε νησιωτικό δήμο. Η επιλογή των οχημάτων γίνεται από τις παρακάτω κατηγορίες:
* Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 50.000 ευρώ με ποσοστό 15% και μέγιστο ποσό οικολογικού bonus τις 5.500 ευρώ
* Ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα, με ποσοστό 20% επί της αξίας τους και μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
* Αμιγώς ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα μάζας έως 3,5 τόνων, με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000 ευρώ) και μέγιστο ποσό τις 5.500 ευρώ
* Υβριδικά plug in επαγγελματικά οχήματα (χαμηλών ρύπων έως 50γρ/χλμ) μάζας έως 3,5 τόνων, με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000 ευρώ) και μέγιστο ποσό τις 4.000 ευρώ.
ΣΧΟΛΙΑ