Θεσσαλονίκη – μετρό: Τελικά το παραδέχθηκαν, δωρεάν το πρώτο διάστημα οι μετακινήσεις - Πλήρης επιβεβαίωση του makthes.gr. Του Νίκου Ηλιάδη
13/10/2024 07:00
13/10/2024 07:00
Πριν από δύο Κυριακές το makthes.gr είχε δημοσιεύσει ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ με τίτλο “Θεσσαλονίκη – μετρό: Άχρηστα 2 εκατ. εισιτήρια και 200.000 κάρτες – Πιθανόν δωρεάν οι μετακινήσεις τις πρώτες εβδομάδες”.
Το δημοσίευμα αποκάλυπτε ότι τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών που έχει στα χέρια του ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ήταν ακατάλληλα για το μετρό. Ανέφερε επίσης, ότι γι' αυτό το λόγο ο ΟΣΕΘ ζήτησε τροποποίηση της σύμβασης η οποία τρέχει (όπως τρέχει...) για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ζητώντας από το Ελεγκτικό Συνέδριο να εγκρίνει μια απευθείας ανάθεση για αγορά 2,7 εκατ. εισιτηρίων και 100.000 καρτών, μπας και προλάβουν να είναι έτοιμα στις 30 Νοεμβρίου όταν προβλέπεται να ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό.
Αποκάλυπτε, επίσης, το δημοσίευμα ότι, ακόμη και εάν τα νέα αυτά προϊόντα αγοραστούν εγκαίρως, θεωρείται πολύ δύσκολο, έως απίθανο, να υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για μετρό και ΟΑΣΘ καθώς δεν έχει προχωρήσει το έργο της διαλειτουργικότητας μεταξύ των δύο εισιτηρίων που σχεδιάζονται, από δύο διαφορετικές εταιρείες.
Και το δημοσίευμα κατέληγε σημειώνοντας πως “Όλα αυτά είναι φυσικά σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία αναζητά τρόπους πολιτικής διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή “δεν υπάρχει περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου να μην λειτουργήσει το μετρό, ενώ θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα”. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μόνη λύση, σε μια τέτοια περίπτωση, είναι οι μετακινήσεις με το μετρό να είναι δωρεάν για τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έως ότου ετοιμαστούν τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Σε μια τέτοια περίπτωση, που για ορισμένους φαντάζει η πιθανότερη αυτή τη στιγμή, όλο αυτό θα ενταχθεί στο πλαίσιο δοκιμαστικής λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου”.
Ελάχιστες ώρες μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ανέβασε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα βίντεο που τον έδειχνε να εκδίδει ένα εισιτήριο από εκδοτικό μηχάνημα του μετρό και να το ακυρώνει στο ακυρωτικό μηχάνημα του σταθμού, ανοίγοντας την αυτόματη θύρα εισόδου. Η κίνηση αυτή του υφυπουργού θεωρήθηκε τότε ως έμμεση διάψευση του δημοσιεύματος καθώς έδειχνε ότι υπάρχει εισιτήριο το οποίο μάλιστα λειτουργεί κανονικά.
Στις δύο εβδομάδες που ακολούθησαν το θέμα πήρε διαστάσεις καθώς αναπαράχθηκε και από άλλα Μέσα Ενημέρωσης, ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απέφευγε οποιοδήποτε σχόλιο. Όλα αυτά μέχρι χθες. Διότι χθες το πρωί ο κ. Ταχιάος έκανε την εξής δήλωση (στην ΕΡΤ): “Τα δρομολόγια του μετρό θα είναι δωρεάν για τους επιβάτες τουλάχιστον την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του προκειμένου αυτοί να προσαρμοστούν” και προσέθεσε πως «αυτό είναι κάτι που μας υπέδειξε και η Κομισιόν, που χρηματοδοτεί το έργο, προκειμένου, σιγά-σιγά, οι Θεσσαλονικείς να εξοικειωθούν με το έργο”.
Τρεις επισημάνσεις:
1. Το υπουργείο, έστω και με καθυστέρηση παραδέχεται ότι στις 30 Νοεμβρίου δεν θα έχει έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, επιβεβαιώνοντας πλήρως το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του makthes.gr. Σημειώνει, μάλιστα, ότι οι μετακινήσεις θα είναι δωρεάν “τουλάχιστον” την πρώτη εβδομάδα. Άρα, πιθανότατα θα είναι δωρεάν για περισσότερο χρονικό διάστημα.
2. Το υπουργείο αποφεύγει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη γι' αυτό το φιάσκο με τα εισιτήρια και στην προσπάθειά του αυτή εμπλέκει και την Κομισιόν. Αλήθεια, πιστεύει κανείς ότι η Κομισιόν ασχολήθηκε με το εάν το μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει ή όχι εισιτήριο κατά τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του; Αστεία πράγματα...
3. Όλα αυτά, λέει το υπουργείο, γίνονται “προκειμένου, σιγά-σιγά, οι Θεσσαλονικείς να εξοικειωθούν με το έργο”. Μα, για να εξοικειωθείς με τη λειτουργία του μετρό, δηλαδή την αγορά εισιτηρίου ή κάρτας, την ακύρωσή του κ.ο.κ. θα πρέπει να έχεις στα χέρια σου το εισιτήριο. Αλλά η μόνη εξοικείωση που επιτυγχάνεται τώρα είναι με την εισιτηριοδιαφυγή.
Ξέρω, πολλοί θα πείτε “και τι πειράζει να γλιτώσουμε μερικές ημέρες το εισιτήριο, μετακινούμενοι δωρεάν;”. Θα πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι τα έσοδα τα οποία θα απωλέσει η εταιρεία η οποία θα λειτουργήσει το μετρό (η κοινοπραξία THEMA) θα τα πληρώσει το κράτος, δηλαδή οι φορολογούμενοι, δηλαδή όλοι μας, ακόμη και αυτοί που δεν θα χρησιμοποιήσουν το μετρό.
Τέλος, να πούμε ότι στο μεταξύ συνεχίζονται οι προσπάθειες να ετοιμαστεί το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο το ταχύτερο δυνατόν. Το θέμα απασχόλησε και το Μέγαρο Μαξίμου το οποίο τις προηγούμενες ημέρες ζήτησε από τις δύο εταιρείες που τρέχουν τα δύο διαφορετικά εισιτήρια να συνεργαστούν ώστε να προκύψει ένα, κατάλληλο και για μετρό και για ΟΑΣΘ. Συγχρόνως, αναμένεται η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την απευθείας ανάθεση αγοράς 2,7 εκατ. εισιτηρίων και 100.000 καρτών. Ας ελπίσουμε να ευδοκιμήσουν αυτές οι προσπάθειες, όχι τίποτε άλλο... για να ησυχάσει και η Κομισιόν.
Πριν από δύο Κυριακές το makthes.gr είχε δημοσιεύσει ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ με τίτλο “Θεσσαλονίκη – μετρό: Άχρηστα 2 εκατ. εισιτήρια και 200.000 κάρτες – Πιθανόν δωρεάν οι μετακινήσεις τις πρώτες εβδομάδες”.
Το δημοσίευμα αποκάλυπτε ότι τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών που έχει στα χέρια του ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ήταν ακατάλληλα για το μετρό. Ανέφερε επίσης, ότι γι' αυτό το λόγο ο ΟΣΕΘ ζήτησε τροποποίηση της σύμβασης η οποία τρέχει (όπως τρέχει...) για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ζητώντας από το Ελεγκτικό Συνέδριο να εγκρίνει μια απευθείας ανάθεση για αγορά 2,7 εκατ. εισιτηρίων και 100.000 καρτών, μπας και προλάβουν να είναι έτοιμα στις 30 Νοεμβρίου όταν προβλέπεται να ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό.
Αποκάλυπτε, επίσης, το δημοσίευμα ότι, ακόμη και εάν τα νέα αυτά προϊόντα αγοραστούν εγκαίρως, θεωρείται πολύ δύσκολο, έως απίθανο, να υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για μετρό και ΟΑΣΘ καθώς δεν έχει προχωρήσει το έργο της διαλειτουργικότητας μεταξύ των δύο εισιτηρίων που σχεδιάζονται, από δύο διαφορετικές εταιρείες.
Και το δημοσίευμα κατέληγε σημειώνοντας πως “Όλα αυτά είναι φυσικά σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία αναζητά τρόπους πολιτικής διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή “δεν υπάρχει περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου να μην λειτουργήσει το μετρό, ενώ θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα”. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μόνη λύση, σε μια τέτοια περίπτωση, είναι οι μετακινήσεις με το μετρό να είναι δωρεάν για τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έως ότου ετοιμαστούν τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Σε μια τέτοια περίπτωση, που για ορισμένους φαντάζει η πιθανότερη αυτή τη στιγμή, όλο αυτό θα ενταχθεί στο πλαίσιο δοκιμαστικής λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου”.
Ελάχιστες ώρες μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ανέβασε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα βίντεο που τον έδειχνε να εκδίδει ένα εισιτήριο από εκδοτικό μηχάνημα του μετρό και να το ακυρώνει στο ακυρωτικό μηχάνημα του σταθμού, ανοίγοντας την αυτόματη θύρα εισόδου. Η κίνηση αυτή του υφυπουργού θεωρήθηκε τότε ως έμμεση διάψευση του δημοσιεύματος καθώς έδειχνε ότι υπάρχει εισιτήριο το οποίο μάλιστα λειτουργεί κανονικά.
Στις δύο εβδομάδες που ακολούθησαν το θέμα πήρε διαστάσεις καθώς αναπαράχθηκε και από άλλα Μέσα Ενημέρωσης, ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απέφευγε οποιοδήποτε σχόλιο. Όλα αυτά μέχρι χθες. Διότι χθες το πρωί ο κ. Ταχιάος έκανε την εξής δήλωση (στην ΕΡΤ): “Τα δρομολόγια του μετρό θα είναι δωρεάν για τους επιβάτες τουλάχιστον την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του προκειμένου αυτοί να προσαρμοστούν” και προσέθεσε πως «αυτό είναι κάτι που μας υπέδειξε και η Κομισιόν, που χρηματοδοτεί το έργο, προκειμένου, σιγά-σιγά, οι Θεσσαλονικείς να εξοικειωθούν με το έργο”.
Τρεις επισημάνσεις:
1. Το υπουργείο, έστω και με καθυστέρηση παραδέχεται ότι στις 30 Νοεμβρίου δεν θα έχει έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, επιβεβαιώνοντας πλήρως το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του makthes.gr. Σημειώνει, μάλιστα, ότι οι μετακινήσεις θα είναι δωρεάν “τουλάχιστον” την πρώτη εβδομάδα. Άρα, πιθανότατα θα είναι δωρεάν για περισσότερο χρονικό διάστημα.
2. Το υπουργείο αποφεύγει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη γι' αυτό το φιάσκο με τα εισιτήρια και στην προσπάθειά του αυτή εμπλέκει και την Κομισιόν. Αλήθεια, πιστεύει κανείς ότι η Κομισιόν ασχολήθηκε με το εάν το μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει ή όχι εισιτήριο κατά τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του; Αστεία πράγματα...
3. Όλα αυτά, λέει το υπουργείο, γίνονται “προκειμένου, σιγά-σιγά, οι Θεσσαλονικείς να εξοικειωθούν με το έργο”. Μα, για να εξοικειωθείς με τη λειτουργία του μετρό, δηλαδή την αγορά εισιτηρίου ή κάρτας, την ακύρωσή του κ.ο.κ. θα πρέπει να έχεις στα χέρια σου το εισιτήριο. Αλλά η μόνη εξοικείωση που επιτυγχάνεται τώρα είναι με την εισιτηριοδιαφυγή.
Ξέρω, πολλοί θα πείτε “και τι πειράζει να γλιτώσουμε μερικές ημέρες το εισιτήριο, μετακινούμενοι δωρεάν;”. Θα πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι τα έσοδα τα οποία θα απωλέσει η εταιρεία η οποία θα λειτουργήσει το μετρό (η κοινοπραξία THEMA) θα τα πληρώσει το κράτος, δηλαδή οι φορολογούμενοι, δηλαδή όλοι μας, ακόμη και αυτοί που δεν θα χρησιμοποιήσουν το μετρό.
Τέλος, να πούμε ότι στο μεταξύ συνεχίζονται οι προσπάθειες να ετοιμαστεί το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο το ταχύτερο δυνατόν. Το θέμα απασχόλησε και το Μέγαρο Μαξίμου το οποίο τις προηγούμενες ημέρες ζήτησε από τις δύο εταιρείες που τρέχουν τα δύο διαφορετικά εισιτήρια να συνεργαστούν ώστε να προκύψει ένα, κατάλληλο και για μετρό και για ΟΑΣΘ. Συγχρόνως, αναμένεται η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την απευθείας ανάθεση αγοράς 2,7 εκατ. εισιτηρίων και 100.000 καρτών. Ας ελπίσουμε να ευδοκιμήσουν αυτές οι προσπάθειες, όχι τίποτε άλλο... για να ησυχάσει και η Κομισιόν.
ΣΧΟΛΙΑ