Θεσσαλονίκη: Ο ΟΣΕ στις…ράγες του εκσυγχρονισμού – Προσλήψεις, επενδύσεις, αναβάθμιση δικτύου ενόψει
10/09/2022 10:00
10/09/2022 10:00
Αισθητή βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου και των υπηρεσιών που παρέχονται στο επιβατικό κοινό από το 2023 υποσχέθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στο πλαίσιο γεύματος που παρέθεσε σε δημοσιογράφους. Παράλληλα, ο ΟΣΕ θα «τρέξει» προσλήψεις, επενδύσεις (μέσω ΣΔΙΤ), εκσυγχρονισμό και ψηφιοποίηση των γραμμών του διαθέτοντας 1,2 δισ. ευρώ…σε βάθος όμως δεκαετίας ενώ στη Βόρεια Ελλάδα στόχος είναι σταδιακά να δεκαπλασιαστεί η χωρητικότητα του μεταφορικού δικτύου στους άξονες Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
Είναι προφανές ότι το «κλειδί» για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι το δίκτυο. Η αύξηση της χωρητικότητας και των ταχυτήτων (ελαχιστοποίηση καθυστερήσεων) αποτελεί το μεγαλύτερο «στοίχημα» για τον ΟΣΕ. Η αύξηση αυτή θα προέλθει μέσα από την επαρκή συντήρηση του δικτύου και την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης, η οποία έχει ξεπεράσει τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.
Από τη μεριά του, ο ΟΣΕ χρειάζεται περισσότερα έσοδα, προκειμένου να συντηρεί το δίκτυο και να προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στις σιδηροδρομικές εταιρείες. Σήμερα, το χρηματοδοτικό κενό του Οργανισμού για την προληπτική συντήρηση του δικτύου εκτιμάται σε 60 εκατ. ετησίως.
«Ο Οργανισμός ήδη προσλαμβάνει προσωπικό. 90 θέσεις fast track από ΟΣΕ, 27 μέσω ΑΣΕΠ, μέχρι το Φεβρουάριο οι επείγουσες ανάγκες μας στο σύστημά μας, κυρίως σε σταθμάρχες, θα έχουν καλυφθεί. Μέσω ΑΣΕΠ θα πάρουμε άλλα 100 άτομα τεχνικό προσωπικό τους οποίους βέβαια θα έχουμε σε περίπου 1,5 χρόνο. Τρία ζητήματα έχουμε, προσωπικό, χρήματα, υποδομές, από τις αρχές του 2023 θα έχουν αρχίσει να φαίνονται οι αλλαγές στον σιδηρόδρομο. Ανάπτυξη της τηλεδιοίκησης, αύξηση του προσωπικού, νέες εργολαβίες έχουν σαν στόχο να δεκαπλασιάσουν τη χωρητικότητα των αξόνων Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο που συνδέει τα λιμάνια των δύο πόλεων με τα σύνορα της χώρας. Το υπουργείο ήδη μας έχει δώσει για συντήρηση 20 εκατ. ευρώ, ευελπιστούμε να λάβουμε άλλα τόσα μέχρι το τέλος του χρόνου. Θα είναι το μεγαλύτερο πακέτο που θα έχει δοθεί στον ΟΣΕ εδώ και 15 χρόνια, χρειάζονται περίπου 160 εκατ. ευρώ ετησίως για να λειτουργεί σωστά το σιδηροδρομικό δίκτυο, σήμερα δίνονται 45 στον ΟΣΕ και 30 στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ», ανέφερε. «Σε βάθος δεκαετίας ο σιδηρόδρομος θα εκσυγχρονιστεί περαιτέρω με πόρους 1,2 δισ. ευρώ ταμείο ανάκαμψης, κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια (ΣΔΙΤ)», συμπλήρωσε.
Αναφερόμενος στα αυξανόμενα περιστατικά των καθυστερήσεων στα δρομολόγια, εξήγησε πως «τα τραίνα μένουν είτε γιατί χαλάει το τραίνο είτε γιατί υπάρχει θέμα με την υποδομή (συντήρηση, πόροι, προσωπικό). Το 50% των προβλημάτων έχει να κάνει με το ίδιο το τραίνο, προβλήματα στους παντογράφους, κακοκαιρία. Για να καθαρίσεις σωστά και να συντηρήσεις το σιδηροδρομικό δίκτυο θέλεις 4 εκατ. ευρώ στη διετία, εμείς έχουμε στη διάθεσή μας 600.000 ευρώ το χρόνο. Από Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη και Πλατύ – Φλώρινα θα έχουμε στη διάθεσή μας από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους για ανάταξη και συντήρηση των γραμμών, σε βάθος 20ετίας 300 εκατ. ευρώ (συμβασιοποίηση μέχρι το 2023)».
Για το θέμα των τελών χρήσης του δικτύου, ο κ. Πατέρας παραδέχθηκε ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί λύση.
«Υπάρχει χρηματοδοτικό κενό. Πρέπει καταρχάς να γίνουν αποδεκτά τα τέλη και μετά να βρούμε τις λύσεις για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό. Υπάρχουν τρόποι και το υπουργείο βοηθάει, αλλά η αγορά πρέπει να είναι απολύτως ρυθμισμένη. Το θέμα πρέπει να κλείσει», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι πρέπει και οι χρήστες να τηρούν τα προβλεπόμενα.
Aξίζει να σημειωθεί πως με βάση πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών "απογαλακτίζονται" οι εταιρείες ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., με σαφή διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων τους και το σύνολο των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. μεταβιβάζεται στο Ελληνικό Δημόσιο.
Αισθητή βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου και των υπηρεσιών που παρέχονται στο επιβατικό κοινό από το 2023 υποσχέθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στο πλαίσιο γεύματος που παρέθεσε σε δημοσιογράφους. Παράλληλα, ο ΟΣΕ θα «τρέξει» προσλήψεις, επενδύσεις (μέσω ΣΔΙΤ), εκσυγχρονισμό και ψηφιοποίηση των γραμμών του διαθέτοντας 1,2 δισ. ευρώ…σε βάθος όμως δεκαετίας ενώ στη Βόρεια Ελλάδα στόχος είναι σταδιακά να δεκαπλασιαστεί η χωρητικότητα του μεταφορικού δικτύου στους άξονες Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
Είναι προφανές ότι το «κλειδί» για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι το δίκτυο. Η αύξηση της χωρητικότητας και των ταχυτήτων (ελαχιστοποίηση καθυστερήσεων) αποτελεί το μεγαλύτερο «στοίχημα» για τον ΟΣΕ. Η αύξηση αυτή θα προέλθει μέσα από την επαρκή συντήρηση του δικτύου και την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης, η οποία έχει ξεπεράσει τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.
Από τη μεριά του, ο ΟΣΕ χρειάζεται περισσότερα έσοδα, προκειμένου να συντηρεί το δίκτυο και να προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στις σιδηροδρομικές εταιρείες. Σήμερα, το χρηματοδοτικό κενό του Οργανισμού για την προληπτική συντήρηση του δικτύου εκτιμάται σε 60 εκατ. ετησίως.
«Ο Οργανισμός ήδη προσλαμβάνει προσωπικό. 90 θέσεις fast track από ΟΣΕ, 27 μέσω ΑΣΕΠ, μέχρι το Φεβρουάριο οι επείγουσες ανάγκες μας στο σύστημά μας, κυρίως σε σταθμάρχες, θα έχουν καλυφθεί. Μέσω ΑΣΕΠ θα πάρουμε άλλα 100 άτομα τεχνικό προσωπικό τους οποίους βέβαια θα έχουμε σε περίπου 1,5 χρόνο. Τρία ζητήματα έχουμε, προσωπικό, χρήματα, υποδομές, από τις αρχές του 2023 θα έχουν αρχίσει να φαίνονται οι αλλαγές στον σιδηρόδρομο. Ανάπτυξη της τηλεδιοίκησης, αύξηση του προσωπικού, νέες εργολαβίες έχουν σαν στόχο να δεκαπλασιάσουν τη χωρητικότητα των αξόνων Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο που συνδέει τα λιμάνια των δύο πόλεων με τα σύνορα της χώρας. Το υπουργείο ήδη μας έχει δώσει για συντήρηση 20 εκατ. ευρώ, ευελπιστούμε να λάβουμε άλλα τόσα μέχρι το τέλος του χρόνου. Θα είναι το μεγαλύτερο πακέτο που θα έχει δοθεί στον ΟΣΕ εδώ και 15 χρόνια, χρειάζονται περίπου 160 εκατ. ευρώ ετησίως για να λειτουργεί σωστά το σιδηροδρομικό δίκτυο, σήμερα δίνονται 45 στον ΟΣΕ και 30 στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ», ανέφερε. «Σε βάθος δεκαετίας ο σιδηρόδρομος θα εκσυγχρονιστεί περαιτέρω με πόρους 1,2 δισ. ευρώ ταμείο ανάκαμψης, κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια (ΣΔΙΤ)», συμπλήρωσε.
Αναφερόμενος στα αυξανόμενα περιστατικά των καθυστερήσεων στα δρομολόγια, εξήγησε πως «τα τραίνα μένουν είτε γιατί χαλάει το τραίνο είτε γιατί υπάρχει θέμα με την υποδομή (συντήρηση, πόροι, προσωπικό). Το 50% των προβλημάτων έχει να κάνει με το ίδιο το τραίνο, προβλήματα στους παντογράφους, κακοκαιρία. Για να καθαρίσεις σωστά και να συντηρήσεις το σιδηροδρομικό δίκτυο θέλεις 4 εκατ. ευρώ στη διετία, εμείς έχουμε στη διάθεσή μας 600.000 ευρώ το χρόνο. Από Στρυμόνα – Αλεξανδρούπολη και Πλατύ – Φλώρινα θα έχουμε στη διάθεσή μας από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους για ανάταξη και συντήρηση των γραμμών, σε βάθος 20ετίας 300 εκατ. ευρώ (συμβασιοποίηση μέχρι το 2023)».
Για το θέμα των τελών χρήσης του δικτύου, ο κ. Πατέρας παραδέχθηκε ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί λύση.
«Υπάρχει χρηματοδοτικό κενό. Πρέπει καταρχάς να γίνουν αποδεκτά τα τέλη και μετά να βρούμε τις λύσεις για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό. Υπάρχουν τρόποι και το υπουργείο βοηθάει, αλλά η αγορά πρέπει να είναι απολύτως ρυθμισμένη. Το θέμα πρέπει να κλείσει», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι πρέπει και οι χρήστες να τηρούν τα προβλεπόμενα.
Aξίζει να σημειωθεί πως με βάση πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών "απογαλακτίζονται" οι εταιρείες ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., με σαφή διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων τους και το σύνολο των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. μεταβιβάζεται στο Ελληνικό Δημόσιο.
ΣΧΟΛΙΑ