Θεσσαλονίκη: Οι διαγωνισμοί στις συγκοινωνίες που έχουν μπλοκάρει το σύστημα, το ΕΕΘ στα δικαστήρια και το ΣτΕ για το ΑΠΘ. Γράφει ο Σαλονικιός
18/12/2024 07:00
18/12/2024 07:00
Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να αναβαθμίσει τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), δίνοντάς του σημαντικές αρμοδιότητες, κατ' αναλογία αυτών που έχει ο ΟΑΣΑ στην Αττική, ήταν ασφαλώς θετική εξέλιξη και έπρεπε να είχε γίνει καιρό πριν.
Μόνο που, οι επιπλέον αρμοδιότητες χρειάζονται και επιπλέον προσωπικό. Αυτό όμως δεν έχει έρθει, προς το παρόν τουλάχιστον. Με αποτέλεσμα, τώρα που έχουν πέσει όλα μαζί, ο ΟΣΕΘ φαίνεται να έχει μπλοκάρει. Είναι ενδεικτικό ότι αυτήν την περίοδο ο Οργανισμός καλείται να τρέξει διάφορους διαγωνισμούς, κάποιοι από τους οποίους είναι πολύ μεγάλου οικονομικού αντικειμένου, ενώ άλλοι έχουν επείγοντα χαρακτήρα.
Στην πρώτη κατηγορία ανήκει ο διαγωνισμός για την δεκαετή παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου για τις εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος λεωφορειακές γραμμές και στη δεύτερη οι διαγωνισμοί για την προμήθεια καρτών και εισιτηρίων για μετρό και αστικά λεωφορεία. Όπως γίνεται αντιληπτό με το ευάριθμο προσωπικό που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο ΟΣΕΘ η δουλειά δεν βγαίνει με αποτέλεσμα κάποια πράγματα να πάνε αναγκαστικά πιο πίσω.
Φυσικά σε πρώτη και επείγουσα προτεραιότητα είναι η εξομάλυνση της λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου σε μετρό και λεωφορεία. Με το μετρό ασχολείται κυρίως η ΤΗΕΜΑ που έχει αναλάβει τη λειτουργία του, αλλά ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να της παρέχει τα εισιτήρια και να τρέξει και τις υπόλοιπες διαδικασίες, όπως για παράδειγμα αυτές που αφορούν τη δυνατότητα πληρωμής με τραπεζικές κάρτες στα εκδοτικά μηχανήματα. Παράλληλα, θα πρέπει να ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα που αφορούν τα αστικά λεωφορεία. Δηλαδή, η τοποθέτηση όλων των εκδοτικών μηχανημάτων μέσα στα οχήματα, η λειτουργία όλων των 29 αυτόματων πωλητών που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία του νομού κ.ο.κ.
Στο μεταξύ, την περίοδο αυτή ο ΟΣΕΘ τρέχει και δύο διαγωνισμούς για την ανάθεση του έργου της περιαστικής συγκοινωνίας. Ο πρώτος, ο μεγάλος που αφορά την παραχώρηση για δέκα χρόνια, βρίσκεται στο στάδιο ελέγχου των φακέλων που έχουν υποβάλει οι τέσσερις εταιρείες-κοινοπραξίες οι οποίες εξεδήλωσαν ενδιαφέρον. Ο έλεγχος θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου αλλά απ' ό,τι μαθαίνω δεν έχει ξεκινήσει καν, ελλείψει προσωπικού. Έτσι η υπόθεση πάει πιο πίσω, με τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις να θέλουν την ανακήρυξη του αναδόχου μετά το καλοκαίρι του 2025. Αυτό σημαίνει ότι το έργο πολύ δύσκολα θα μπορεί να ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 καθώς απαιτείται αγορά 220 λεωφορείων, εκ των οποίων 62 καινούργια ηλεκτρικά, για τα οποία χρειάζεται αρκετός χρόνος.
Για τον λόγο αυτό, τρέχει παράλληλα και ο διαγωνισμός ανάθεσης της περιαστικής συγκοινωνίας για το διάστημα που θα χρειαστεί ώσπου να αναλάβει ο ανάδοχος τη δουλειά για τα επόμενα δέκα χρόνια. Ο διαγωνισμός αυτός αφορά παραχώρηση διάρκειας ενός χρόνου (μαζί με την προαίρεση), προϋπολογισμού κοντά στα 50 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η υποβολή των φακέλων θα γίνει στις 30 Δεκεμβρίου και ο διαγωνισμός στις 3 Ιανουαρίου. Κατά πάσα βεβαιότητα το έργο θα καταλήξει και πάλι στα ΚΤΕΛ καθώς είναι τα μόνα που διαθέτουν αυτή τη στιγμή τη σχετική δυνατότητα (λεωφορεία, οδηγούς, αμαξοστάσιο). Πέρασαν σχεδόν πεντέμισι χρόνια από την πρώτη απευθείας ανάθεση του έργου στα ΚΤΕΛ, επί ημερών του κυρ Στέλιου του Παππά, κι ακόμη δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τον διαγωνισμό. Αλλά είπαμε, Ελλάδα είσαι...
Για σήμερα έχει προσδιοριστεί στο Διοικητικό Πρωτοδικείο η συζήτηση των προσφυγών που έχουν κατατεθεί αναφορικά με τις εκλογές στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Όπως θα ενθυμείστε, στο ΕΕΘ υπήρχαν τέσσερις παρατάξεις εκ των οποίων οι δύο, με επικεφαλής τον Κλεόβουλο Θεοτόκη και τον Θεόδωρο Πανταλέων αποκλείστηκαν από τις εκλογές, στις οποίες συμμετείχαν οι άλλες δύο με επικεφαλής τον Θεόδωρο Κουλουτμπάνη και τον Κυριάκο Μερελή ο οποίος και εξελέγη πρόεδρος. Οι δύο που αποκλείστηκαν έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη ζητώντας να ακυρωθούν οι εκλογές και να επαναπροκηρυχθούν.
Όμως, όπως πληροφορούμαι, προσφυγές κατατέθηκαν και από τις άλλες δύο παρατάξεις. Συγκεκριμένα, η πλευρά Κουλουτμπάνη, με την προσφυγή της στρέφεται κατά του Μερελή, λέγοντας ότι κατέθεσε εκπρόθεσμα την υποψηφιότητά του, η δε πλευρά του προέδρου στρέφεται κατά του Κουλουτμπάνη με το επιχείρημα ότι έπρεπε να αποκλειστεί από τις εκλογές. Το ερώτημα είναι εάν ο δικαστής θα αποφασίσει να συνεκδικάσει όλες αυτές τις προσφυγές ή εάν θα τις εξετάσει ξεχωριστά. Εν ολίγοις, μύλος.
Μιας και ο λόγος περί προσφυγών θυμίζω ότι στις 5 Δεκεμβρίου εκδικάστηκαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι δύο προσφυγές που κατατέθηκαν σχετικά με την εκλογή του πρύτανη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χαράλαμπου Φείδα τον περασμένο Φεβρουάριο. Προσφεύγοντες είναι οι ανθυποψήφιοί του, Κυριάκος Αναστασιάδης και Στράτος Στυλιανίδης. Πληροφορούμαι ότι το ανώτατο δικαστήριο αξιολογεί την υπόθεση ως ιδιαιτέρως σοβαρή και θα την εξετάσει κατά προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει ότι η απόφαση ενδέχεται να εκδοθεί ακόμη και μέσα στον προσεχή Ιανουάριο, άντε Φεβρουάριο.
Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να αναβαθμίσει τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), δίνοντάς του σημαντικές αρμοδιότητες, κατ' αναλογία αυτών που έχει ο ΟΑΣΑ στην Αττική, ήταν ασφαλώς θετική εξέλιξη και έπρεπε να είχε γίνει καιρό πριν.
Μόνο που, οι επιπλέον αρμοδιότητες χρειάζονται και επιπλέον προσωπικό. Αυτό όμως δεν έχει έρθει, προς το παρόν τουλάχιστον. Με αποτέλεσμα, τώρα που έχουν πέσει όλα μαζί, ο ΟΣΕΘ φαίνεται να έχει μπλοκάρει. Είναι ενδεικτικό ότι αυτήν την περίοδο ο Οργανισμός καλείται να τρέξει διάφορους διαγωνισμούς, κάποιοι από τους οποίους είναι πολύ μεγάλου οικονομικού αντικειμένου, ενώ άλλοι έχουν επείγοντα χαρακτήρα.
Στην πρώτη κατηγορία ανήκει ο διαγωνισμός για την δεκαετή παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου για τις εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος λεωφορειακές γραμμές και στη δεύτερη οι διαγωνισμοί για την προμήθεια καρτών και εισιτηρίων για μετρό και αστικά λεωφορεία. Όπως γίνεται αντιληπτό με το ευάριθμο προσωπικό που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο ΟΣΕΘ η δουλειά δεν βγαίνει με αποτέλεσμα κάποια πράγματα να πάνε αναγκαστικά πιο πίσω.
Φυσικά σε πρώτη και επείγουσα προτεραιότητα είναι η εξομάλυνση της λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου σε μετρό και λεωφορεία. Με το μετρό ασχολείται κυρίως η ΤΗΕΜΑ που έχει αναλάβει τη λειτουργία του, αλλά ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να της παρέχει τα εισιτήρια και να τρέξει και τις υπόλοιπες διαδικασίες, όπως για παράδειγμα αυτές που αφορούν τη δυνατότητα πληρωμής με τραπεζικές κάρτες στα εκδοτικά μηχανήματα. Παράλληλα, θα πρέπει να ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα που αφορούν τα αστικά λεωφορεία. Δηλαδή, η τοποθέτηση όλων των εκδοτικών μηχανημάτων μέσα στα οχήματα, η λειτουργία όλων των 29 αυτόματων πωλητών που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία του νομού κ.ο.κ.
Στο μεταξύ, την περίοδο αυτή ο ΟΣΕΘ τρέχει και δύο διαγωνισμούς για την ανάθεση του έργου της περιαστικής συγκοινωνίας. Ο πρώτος, ο μεγάλος που αφορά την παραχώρηση για δέκα χρόνια, βρίσκεται στο στάδιο ελέγχου των φακέλων που έχουν υποβάλει οι τέσσερις εταιρείες-κοινοπραξίες οι οποίες εξεδήλωσαν ενδιαφέρον. Ο έλεγχος θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου αλλά απ' ό,τι μαθαίνω δεν έχει ξεκινήσει καν, ελλείψει προσωπικού. Έτσι η υπόθεση πάει πιο πίσω, με τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις να θέλουν την ανακήρυξη του αναδόχου μετά το καλοκαίρι του 2025. Αυτό σημαίνει ότι το έργο πολύ δύσκολα θα μπορεί να ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 καθώς απαιτείται αγορά 220 λεωφορείων, εκ των οποίων 62 καινούργια ηλεκτρικά, για τα οποία χρειάζεται αρκετός χρόνος.
Για τον λόγο αυτό, τρέχει παράλληλα και ο διαγωνισμός ανάθεσης της περιαστικής συγκοινωνίας για το διάστημα που θα χρειαστεί ώσπου να αναλάβει ο ανάδοχος τη δουλειά για τα επόμενα δέκα χρόνια. Ο διαγωνισμός αυτός αφορά παραχώρηση διάρκειας ενός χρόνου (μαζί με την προαίρεση), προϋπολογισμού κοντά στα 50 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η υποβολή των φακέλων θα γίνει στις 30 Δεκεμβρίου και ο διαγωνισμός στις 3 Ιανουαρίου. Κατά πάσα βεβαιότητα το έργο θα καταλήξει και πάλι στα ΚΤΕΛ καθώς είναι τα μόνα που διαθέτουν αυτή τη στιγμή τη σχετική δυνατότητα (λεωφορεία, οδηγούς, αμαξοστάσιο). Πέρασαν σχεδόν πεντέμισι χρόνια από την πρώτη απευθείας ανάθεση του έργου στα ΚΤΕΛ, επί ημερών του κυρ Στέλιου του Παππά, κι ακόμη δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τον διαγωνισμό. Αλλά είπαμε, Ελλάδα είσαι...
Για σήμερα έχει προσδιοριστεί στο Διοικητικό Πρωτοδικείο η συζήτηση των προσφυγών που έχουν κατατεθεί αναφορικά με τις εκλογές στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Όπως θα ενθυμείστε, στο ΕΕΘ υπήρχαν τέσσερις παρατάξεις εκ των οποίων οι δύο, με επικεφαλής τον Κλεόβουλο Θεοτόκη και τον Θεόδωρο Πανταλέων αποκλείστηκαν από τις εκλογές, στις οποίες συμμετείχαν οι άλλες δύο με επικεφαλής τον Θεόδωρο Κουλουτμπάνη και τον Κυριάκο Μερελή ο οποίος και εξελέγη πρόεδρος. Οι δύο που αποκλείστηκαν έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη ζητώντας να ακυρωθούν οι εκλογές και να επαναπροκηρυχθούν.
Όμως, όπως πληροφορούμαι, προσφυγές κατατέθηκαν και από τις άλλες δύο παρατάξεις. Συγκεκριμένα, η πλευρά Κουλουτμπάνη, με την προσφυγή της στρέφεται κατά του Μερελή, λέγοντας ότι κατέθεσε εκπρόθεσμα την υποψηφιότητά του, η δε πλευρά του προέδρου στρέφεται κατά του Κουλουτμπάνη με το επιχείρημα ότι έπρεπε να αποκλειστεί από τις εκλογές. Το ερώτημα είναι εάν ο δικαστής θα αποφασίσει να συνεκδικάσει όλες αυτές τις προσφυγές ή εάν θα τις εξετάσει ξεχωριστά. Εν ολίγοις, μύλος.
Μιας και ο λόγος περί προσφυγών θυμίζω ότι στις 5 Δεκεμβρίου εκδικάστηκαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι δύο προσφυγές που κατατέθηκαν σχετικά με την εκλογή του πρύτανη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χαράλαμπου Φείδα τον περασμένο Φεβρουάριο. Προσφεύγοντες είναι οι ανθυποψήφιοί του, Κυριάκος Αναστασιάδης και Στράτος Στυλιανίδης. Πληροφορούμαι ότι το ανώτατο δικαστήριο αξιολογεί την υπόθεση ως ιδιαιτέρως σοβαρή και θα την εξετάσει κατά προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει ότι η απόφαση ενδέχεται να εκδοθεί ακόμη και μέσα στον προσεχή Ιανουάριο, άντε Φεβρουάριο.
ΣΧΟΛΙΑ