Θεσσαλονίκη: «Πάγωσε» το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το Λιμάνι
21/06/2024 07:00
21/06/2024 07:00
Ένα μεγάλο ερωτηματικό αιωρείται σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της πολυσυζητημένης και πολυαναμενόμενης σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμανιού της Θεσσαλονικης, με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενός έργου που αποτελεί και υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με τα όσα ρητώς προβλέπονται στη Σύμβαση Παραχώρησης που υπογράφηκε πριν πέντε χρόνια, με τους ιδιώτες επενδυτές που ανέλαβαν την ΟΛΘ Α.Ε.
Όσες φορές τέθηκαν ερωτήσεις προς την ΕΡΓΟΣΕ, που έχει προκηρύξει το σχετικό διαγωνισμό, αλλά και προς την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, του ΥΠΟΜΕ, η απάντηση είναι μία: «Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου». Μα αυτός δεν είναι πλέον διάλογος, είναι ατελείωτη πολυλογία, αν κρατάει δυόμισι χρόνια! Στην πραγματικότητα, όπως πληροφορείται το makthes.gr, η διαδικασία έχει παγώσει και ο διάλογος σχεδόν δεν είχε καλά- καλά αρχίσει, παρότι είχε προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος.
Να υπενθυμίσουμε, ότι η νέα σύνδεση του ΟΛΘ, με το δίκτυο του ΟΣΕ, είχε «βγει πακέτο» με το έργο του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης, σε διαγωνισμό που είχε προκηρύξει τον Νοέμβριο του 2021, η ΕΡΓΟΣΕ. Αυτά τα δύο έργα, τότε, είχαν προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
Στο διαγωνισμό, στις 4 Φεβρουαρίου 2022, ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει δύο σχήματα και, αυτοτελώς, δύο εταιρείες, συγκεκριμένα οι: AKTΩΡ- Μυτιληναίος, ΑVAX- Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Κάπου τότε, η διαδικασία πέρασε στη Β’ φάση, που προέβλεπε τον έλεγχο των νομιμοποιητικών στοιχείων και την έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου που θα κατέληγε στην υποβολή, δεσμευτικών προσφορών. Μάλιστα ο τότε πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, δήλωνε ότι στο Α’ τρίμηνο του 2023, θα είχαμε την ανακήρυξη του αναδόχου. Τώρα, αισίως είμαστε στον Ιούνιο του 2024 και το μόνο που ξέρουμε είναι, ότι ανάδοχο δεν έχουμε, ενώ βαρεθήκαμε να ακούμε για τον ανταγωνιστικό διάλογο.
Ξέρουμε όμως και κάτι άλλο, κάτι που η ίδια η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μας είχε ενημερώσει. Ό,τι το έργο, με προϋπολογισμό 35 εκατ., τον Ιανουάριο του 2024, δεν είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και πως ήταν στην ομάδα των έργων 5ετούς προγραμματισμού, που σχεδιαζόταν να χρηματοδοτηθεί από το Τομεακό των Μεταφορών 2021-2027.
Πρόκειται για ένα έργο, που είχε προβλεπόμενο χρόνο εκτέλεσης τους 18 μήνες- άντε ας πούμε δύο χρόνια- και αντικείμενο την απευθείας σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τη βάση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, μέσω της Πύλης 16. Ο σχεδιασμός προέβλεπε την κατασκευή σιδηροδρομικής γέφυρας, ώστε τα cargo τραίνα να εισέρχονται στο λιμάνι χωρίς να διαταράσσεται η κυκλοφορία στο επίπεδο της οδού.
Αυτό το έργο λοιπόν, που δεν είναι μεγάλο, ούτε σε μήκος, ούτε σε κόστος, δεν έχει ακόμη ξεκινήσει να υλοποιείται, δεν έχει καν συμβασιοποιηθεί, όταν θα έπρεπε κανονικά να κατασκευαστεί ως την άνοιξη του 2025, χρονικό σημείο κατά το οποίο η μεν ΟΛΘ ΑΕ θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις των 180 εκατ. και, το Ελληνικό Δημόσιο, να έχει κάνει τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση όπως και την απευθείας οδική σύνδεση του Λιμανιού, με τον ΠΑΘΕ.
Ξέρουμε, ότι οι ιδιώτες επενδυτές που έχουν και το μάνατζμεντ του ΟΛΘ, δεν έχουν υλοποιήσει το δικό τους μέρος της συμφωνίας, επειδή σε μεγάλο βαθμό, υπήρχαν αλλαγές στις νομοθετικές απαιτήσεις ( αντί ΜΠΕ, ΣΜΠΕ) από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου ΑΛΛΑ και το Δημόσιο, δεν έχει υπάρξει συνεπές. Τουλάχιστον το οδικό έργο εξελίσσεται και ίσως να τελειώσει, με ένα χρόνο καθυστέρηση, το 2025, προς το καλοκαίρι. Όμως το Σιδηροδρομικό, έχει «παγώσει» για τα καλά, πιθανότατα γιατί δεν έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι για να προχωρήσει. Μη ξεχνάμε, είναι έργο σιδηροδρομικό και οι μεγάλες καταστροφές στο Σιδηρόδρομο, λόγω πλημμυρών αλλά του ατυχήματος στα Τέμπη, «έριξαν» τα χρήματα στην αποκατάσταση του Θεσσαλικού δικτύου και στα απολύτως αναγκαία έργα συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου γενικότερα.
Το γεγονός πάντως δεν αλλάζει, ο ανταγωνιστικός διάλογος έχει μπει στο ψυγείο και, κάποια στιγμή, θα πρέπει οι αρμόδιοι να μας ενημερώσουν τι θα γίνει με το συγκεκριμένο έργο.
Ένα μεγάλο ερωτηματικό αιωρείται σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της πολυσυζητημένης και πολυαναμενόμενης σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμανιού της Θεσσαλονικης, με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενός έργου που αποτελεί και υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με τα όσα ρητώς προβλέπονται στη Σύμβαση Παραχώρησης που υπογράφηκε πριν πέντε χρόνια, με τους ιδιώτες επενδυτές που ανέλαβαν την ΟΛΘ Α.Ε.
Όσες φορές τέθηκαν ερωτήσεις προς την ΕΡΓΟΣΕ, που έχει προκηρύξει το σχετικό διαγωνισμό, αλλά και προς την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, του ΥΠΟΜΕ, η απάντηση είναι μία: «Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου». Μα αυτός δεν είναι πλέον διάλογος, είναι ατελείωτη πολυλογία, αν κρατάει δυόμισι χρόνια! Στην πραγματικότητα, όπως πληροφορείται το makthes.gr, η διαδικασία έχει παγώσει και ο διάλογος σχεδόν δεν είχε καλά- καλά αρχίσει, παρότι είχε προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος.
Να υπενθυμίσουμε, ότι η νέα σύνδεση του ΟΛΘ, με το δίκτυο του ΟΣΕ, είχε «βγει πακέτο» με το έργο του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης, σε διαγωνισμό που είχε προκηρύξει τον Νοέμβριο του 2021, η ΕΡΓΟΣΕ. Αυτά τα δύο έργα, τότε, είχαν προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
Στο διαγωνισμό, στις 4 Φεβρουαρίου 2022, ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει δύο σχήματα και, αυτοτελώς, δύο εταιρείες, συγκεκριμένα οι: AKTΩΡ- Μυτιληναίος, ΑVAX- Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Κάπου τότε, η διαδικασία πέρασε στη Β’ φάση, που προέβλεπε τον έλεγχο των νομιμοποιητικών στοιχείων και την έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου που θα κατέληγε στην υποβολή, δεσμευτικών προσφορών. Μάλιστα ο τότε πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, δήλωνε ότι στο Α’ τρίμηνο του 2023, θα είχαμε την ανακήρυξη του αναδόχου. Τώρα, αισίως είμαστε στον Ιούνιο του 2024 και το μόνο που ξέρουμε είναι, ότι ανάδοχο δεν έχουμε, ενώ βαρεθήκαμε να ακούμε για τον ανταγωνιστικό διάλογο.
Ξέρουμε όμως και κάτι άλλο, κάτι που η ίδια η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μας είχε ενημερώσει. Ό,τι το έργο, με προϋπολογισμό 35 εκατ., τον Ιανουάριο του 2024, δεν είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και πως ήταν στην ομάδα των έργων 5ετούς προγραμματισμού, που σχεδιαζόταν να χρηματοδοτηθεί από το Τομεακό των Μεταφορών 2021-2027.
Πρόκειται για ένα έργο, που είχε προβλεπόμενο χρόνο εκτέλεσης τους 18 μήνες- άντε ας πούμε δύο χρόνια- και αντικείμενο την απευθείας σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τη βάση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, μέσω της Πύλης 16. Ο σχεδιασμός προέβλεπε την κατασκευή σιδηροδρομικής γέφυρας, ώστε τα cargo τραίνα να εισέρχονται στο λιμάνι χωρίς να διαταράσσεται η κυκλοφορία στο επίπεδο της οδού.
Αυτό το έργο λοιπόν, που δεν είναι μεγάλο, ούτε σε μήκος, ούτε σε κόστος, δεν έχει ακόμη ξεκινήσει να υλοποιείται, δεν έχει καν συμβασιοποιηθεί, όταν θα έπρεπε κανονικά να κατασκευαστεί ως την άνοιξη του 2025, χρονικό σημείο κατά το οποίο η μεν ΟΛΘ ΑΕ θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις των 180 εκατ. και, το Ελληνικό Δημόσιο, να έχει κάνει τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση όπως και την απευθείας οδική σύνδεση του Λιμανιού, με τον ΠΑΘΕ.
Ξέρουμε, ότι οι ιδιώτες επενδυτές που έχουν και το μάνατζμεντ του ΟΛΘ, δεν έχουν υλοποιήσει το δικό τους μέρος της συμφωνίας, επειδή σε μεγάλο βαθμό, υπήρχαν αλλαγές στις νομοθετικές απαιτήσεις ( αντί ΜΠΕ, ΣΜΠΕ) από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου ΑΛΛΑ και το Δημόσιο, δεν έχει υπάρξει συνεπές. Τουλάχιστον το οδικό έργο εξελίσσεται και ίσως να τελειώσει, με ένα χρόνο καθυστέρηση, το 2025, προς το καλοκαίρι. Όμως το Σιδηροδρομικό, έχει «παγώσει» για τα καλά, πιθανότατα γιατί δεν έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι για να προχωρήσει. Μη ξεχνάμε, είναι έργο σιδηροδρομικό και οι μεγάλες καταστροφές στο Σιδηρόδρομο, λόγω πλημμυρών αλλά του ατυχήματος στα Τέμπη, «έριξαν» τα χρήματα στην αποκατάσταση του Θεσσαλικού δικτύου και στα απολύτως αναγκαία έργα συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου γενικότερα.
Το γεγονός πάντως δεν αλλάζει, ο ανταγωνιστικός διάλογος έχει μπει στο ψυγείο και, κάποια στιγμή, θα πρέπει οι αρμόδιοι να μας ενημερώσουν τι θα γίνει με το συγκεκριμένο έργο.
ΣΧΟΛΙΑ