Θεσσαλονίκη: Παρατείνεται εκ νέου ο διαγωνισμός για την επέκταση της 6ης προβλήτας του λιμανιού
13/01/2021 16:29
13/01/2021 16:29
Την εκ νέου παράταση του διαγωνισμού για το εμβληματικό έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας του λιμανιού μέχρι και τις 5 Φεβρουρίου του 2021, αποφάσισε σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, η διοίκηση του ΟΛΘ, λόγω της κατάστασης που επικρατεί με την συνεχιζόμενη εξάπλωση της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική προθεσμία για την υποβολή των προσφορών έληγε τον Δεκέμβριο. Εξαιτίας του κορονοϊού και μετά από αίτημα των εταιριών είχε αποφασιστεί νέα παράταση μέχρι τον Ιανουάριο του 2021. Mε βάση τη νέα προθεσμία, την τρίτη κατά σειρά, ο ανάδοχος θα αναδειχτεί, εκτός νέου απροόπτου έως το τέλος Μαρτίου. Όταν ξεκινήσουν οι εργασίες , το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών, αλλά λόγω των συνθηκών δεν αποκλείεται να χρειαστούν 36.
Σύμφωνα με τη διαδικασία, στο δεύτερο και τελικό στάδιο, τα έξι σχήματα, που είχαν επιλεχθεί μετά την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου, θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές προσφορές, βάσει της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών.
Το έργο αποτελεί μέρος του πακέτου των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει η εταιρεία, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΘ Α.Ε, ενώ εκτιμάται πως θα αναβαθμίσει τη θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη διεθνή λιμενική αγορά. Κι αυτό διότι το λιμάνι θα μπορεί πλέον να υποδέχεται και να να εξυπηρετεί πλοία εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEUs (μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων).
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, που αναφέρονται σε σχετική ανακοίνωση της ΟΛΘ ΑΕ, το έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας περιλαμβάνει: την κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος, μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος -17,7 μέτρων, τη δημιουργία πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος και συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης.
Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο επτά σχήματα, μεταξύ των οποίων σημαντικά ονόματα του κλάδου των κατασκευών και των λιμενικών έργων από την Ελλάδα, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ιταλία και την Πορτογαλία, και τα έξι που επελέγησαν για το δεύτερο στάδιο ήταν τα εξής: 1. Κοινοπραξία TERNA SA - EIFAGGE GENIE CIVIL MARINE, 2. ARCHIRODON GROUP NV, 3. Σύμπραξη INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA - INTERCANTIERI VITTADELLO SPA-SALES SPA, 4.Κοινοπραξία MYTILINAIOS SA - ROVER MARITIME SL - HDK SA, 5. Κοινοπραξία AVAX SA - ETERMAR SA - NV BESIX SA και 6.Κοινοπρξία ACCIONA CONSTRUCCION SA - DREDGING INTERNATIONAL NV.
Προχωρά ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός για την επέκταση του 6ου προβλήτα δρομολογήθηκε στα τέλη του 2019 και ήδη έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της αξιολόγησης και προεπιλογής. Έξι επιχειρηματικά σχήματα πέρασαν στη β’ φάση: α) Κοινοπραξία TERNA SA – EIFAGGE GENIE CIVIL MARINE, β) ARCHIRODON GROUP NV, γ) Σύμπραξη INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA – INTERCANTIERI VITTADELLO SPA–SALES SPA, δ) Κοινοπραξία MYTILINAIOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA, ε) Κοινοπραξία AVAX SA – ETERMAR SA – NV BESIX SA, στ) Κοινοπραξία ACCIONA CONSTRUCCION SA – DREDGING INTERNATIONAL NV
Το λιμάνι επεκτείνεται στα Βαλκάνια
Η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης περνά υποχρεωτικά από τα Βαλκάνια. Εξάλλου, η εγγύτητα της Θεσσαλονίκης με τις γειτονικές χώρες αποτελεί και το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του λιμανιού. Πρόσφατα η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοίνωσε τη δημιουργία του πρώτου dry port, δηλαδή ενός τερματικού σταθμού αποθήκευσης και διαχείρισης φορτίων στη Βουλγαρία, και θα ακολουθήσουν κατά προτεραιότητα άλλα δύο στη Σερβία και τη Ρουμανία.
Τα dry ports είναι απαραίτητα στοιχεία στην εφοδιαστική αλυσίδα, και στην ουσία πολλαπλασιάζουν τον αποθηκευτικό χώρο των λιμανιών, έστω κι αν αυτοί οι χώροι είναι χιλιόμετρα μακριά. Υποδέχονται προϊόντα είτε προς εισαγωγή είτε προς εξαγωγή, που διακινούνται σε κοντέινερ μέσω του λιμανιού και έχουν ενδιάμεσο σταθμό ή τελικό προορισμό τη χώρα όπου εδρεύει το κάθε dry port. Απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργούν σωστά είναι να υπάρχει σύνδεση του κάθε λιμένα με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η δημιουργία δικτύου dry port του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ήταν ένας από τους στρατηγικούς στόχους της ΟΛΘ Α.Ε., μετά την εξαγορά του 67% των μετοχών από την κοινοπραξία South East Gateway Thessaloniki (SEGT Ltd) ώστε να αναβαθμιστεί ο ρόλος του λιμανιού ως θαλάσσια πύλη για την ευρύτερη περιοχή.
Το πρώτο dry port της ΟΛΘ Α.Ε. ιδρύθηκε στην περιοχή Ιλιέντσι της Σόφιας, στη Βουλγαρία, με την επωνυμία “ThPA Sofia EAD”. Αρχής γενομένης από τον προσεχή Ιανουάριο, το dry port θα διευρύνει την ενδοχώρα και θα βελτιώσει τη συνδεσιμότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεσή του με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, θα βελτιώσει τους χρόνους και τα κόστη διαμετακόμισης. Το νέο dry port στοχεύει να αποτελέσει σημαντικό εμπορικό σταθμό κι ένα σύγχρονο κέντρο ανάπτυξης που θα συνδέεται με τρένο με μια σειρά dry ports στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ενίσχυση της εξαγωγικής και εισαγωγικής δραστηριότητας πληθώρας επιχειρήσεων. Το πρώτο τρένο αναχώρησε από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 27 Νοεμβρίου 2020 και έφτασε μέσα σε δέκα ώρες στο dry port στη Σόφια. Η πιλοτική φάση της υπηρεσίας θα διαρκέσει μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου του 2021 ώστε να ρυθμιστούν όλες οι επιμέρους διαδικασίες και υπηρεσίες. Σκοπός της ΟΛΘ Α.Ε. είναι να παρέχει σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες, τακτικά (εβδομαδιαία) δρομολόγια μεταξύ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του dry port της Σόφιας.
Μέσα στο 2021 αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ίδρυση άλλων δύο dry ports, με προοπτική τα κέντρα αυτά να συνεργάζονται μεταξύ τους και φυσικά να αυξήσουν σημαντικά την κίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Οι συνδέσεις με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο
Κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη του λιμανιού είναι οι συνδέσεις του Σ.ΕΜΠΟ (6ος Προβλήτας) με τους αυτοκινητοδρόμους και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα έργα αυτά αποτελούν τις συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου και μάλιστα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την επέκταση του 6ου προβλήτα.
Ως προς την οδική σύνδεση του λιμένα με τον άξονα ΠΑΘΕ, αν και έχει αναδειχτεί προσωρινός ανάδοχος έχει κατατεθεί ένσταση, και αφού εξεταστεί και προκύψει ο οριστικός ανάδοχος θα χρειαστούν δυο χρόνια εργασιών (βλ. και σχετικό ρεπορτάζ σε άλλες σελίδες).
Ως προς τη σύνδεση του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω της πύλης 11, είναι ένα έργο κομβικής σημασίας που όμως έχει καθυστερήσει για πάρα πολλά χρόνια. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο θα ξεκινήσει εντός του 2021. Η συνολική απόσταση που θα πρέπει να κατασκευαστεί είναι 2,87 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 1,57 βρίσκονται εκτός λιμένος και το 1,3 χλμ. εντός. Το κόστος κατασκευής εκτιμάται στα 22 εκατ. ευρώ.
Με την αναβάθμιση της σύνδεσης του λιμανιού προς το εσωτερικό και τις συνορεύουσες χώρες θα μπορέσει να αναπτυχθεί ένα δίκτυο τερματικών σταθμών συνδυασμένων μεταφορών (dry ports), αρχικά προς τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων και στη συνέχεια προς τις υπόλοιπες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι ο σχεδιασμός της ΟΛΘ Α.Ε.
Την εκ νέου παράταση του διαγωνισμού για το εμβληματικό έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας του λιμανιού μέχρι και τις 5 Φεβρουρίου του 2021, αποφάσισε σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, η διοίκηση του ΟΛΘ, λόγω της κατάστασης που επικρατεί με την συνεχιζόμενη εξάπλωση της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική προθεσμία για την υποβολή των προσφορών έληγε τον Δεκέμβριο. Εξαιτίας του κορονοϊού και μετά από αίτημα των εταιριών είχε αποφασιστεί νέα παράταση μέχρι τον Ιανουάριο του 2021. Mε βάση τη νέα προθεσμία, την τρίτη κατά σειρά, ο ανάδοχος θα αναδειχτεί, εκτός νέου απροόπτου έως το τέλος Μαρτίου. Όταν ξεκινήσουν οι εργασίες , το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών, αλλά λόγω των συνθηκών δεν αποκλείεται να χρειαστούν 36.
Σύμφωνα με τη διαδικασία, στο δεύτερο και τελικό στάδιο, τα έξι σχήματα, που είχαν επιλεχθεί μετά την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου, θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές προσφορές, βάσει της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών.
Το έργο αποτελεί μέρος του πακέτου των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει η εταιρεία, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΘ Α.Ε, ενώ εκτιμάται πως θα αναβαθμίσει τη θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη διεθνή λιμενική αγορά. Κι αυτό διότι το λιμάνι θα μπορεί πλέον να υποδέχεται και να να εξυπηρετεί πλοία εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEUs (μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων).
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, που αναφέρονται σε σχετική ανακοίνωση της ΟΛΘ ΑΕ, το έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας περιλαμβάνει: την κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος, μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος -17,7 μέτρων, τη δημιουργία πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος και συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης.
Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο επτά σχήματα, μεταξύ των οποίων σημαντικά ονόματα του κλάδου των κατασκευών και των λιμενικών έργων από την Ελλάδα, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ιταλία και την Πορτογαλία, και τα έξι που επελέγησαν για το δεύτερο στάδιο ήταν τα εξής: 1. Κοινοπραξία TERNA SA - EIFAGGE GENIE CIVIL MARINE, 2. ARCHIRODON GROUP NV, 3. Σύμπραξη INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA - INTERCANTIERI VITTADELLO SPA-SALES SPA, 4.Κοινοπραξία MYTILINAIOS SA - ROVER MARITIME SL - HDK SA, 5. Κοινοπραξία AVAX SA - ETERMAR SA - NV BESIX SA και 6.Κοινοπρξία ACCIONA CONSTRUCCION SA - DREDGING INTERNATIONAL NV.
Προχωρά ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός για την επέκταση του 6ου προβλήτα δρομολογήθηκε στα τέλη του 2019 και ήδη έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της αξιολόγησης και προεπιλογής. Έξι επιχειρηματικά σχήματα πέρασαν στη β’ φάση: α) Κοινοπραξία TERNA SA – EIFAGGE GENIE CIVIL MARINE, β) ARCHIRODON GROUP NV, γ) Σύμπραξη INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA – INTERCANTIERI VITTADELLO SPA–SALES SPA, δ) Κοινοπραξία MYTILINAIOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA, ε) Κοινοπραξία AVAX SA – ETERMAR SA – NV BESIX SA, στ) Κοινοπραξία ACCIONA CONSTRUCCION SA – DREDGING INTERNATIONAL NV
Το λιμάνι επεκτείνεται στα Βαλκάνια
Η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης περνά υποχρεωτικά από τα Βαλκάνια. Εξάλλου, η εγγύτητα της Θεσσαλονίκης με τις γειτονικές χώρες αποτελεί και το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του λιμανιού. Πρόσφατα η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοίνωσε τη δημιουργία του πρώτου dry port, δηλαδή ενός τερματικού σταθμού αποθήκευσης και διαχείρισης φορτίων στη Βουλγαρία, και θα ακολουθήσουν κατά προτεραιότητα άλλα δύο στη Σερβία και τη Ρουμανία.
Τα dry ports είναι απαραίτητα στοιχεία στην εφοδιαστική αλυσίδα, και στην ουσία πολλαπλασιάζουν τον αποθηκευτικό χώρο των λιμανιών, έστω κι αν αυτοί οι χώροι είναι χιλιόμετρα μακριά. Υποδέχονται προϊόντα είτε προς εισαγωγή είτε προς εξαγωγή, που διακινούνται σε κοντέινερ μέσω του λιμανιού και έχουν ενδιάμεσο σταθμό ή τελικό προορισμό τη χώρα όπου εδρεύει το κάθε dry port. Απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργούν σωστά είναι να υπάρχει σύνδεση του κάθε λιμένα με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η δημιουργία δικτύου dry port του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ήταν ένας από τους στρατηγικούς στόχους της ΟΛΘ Α.Ε., μετά την εξαγορά του 67% των μετοχών από την κοινοπραξία South East Gateway Thessaloniki (SEGT Ltd) ώστε να αναβαθμιστεί ο ρόλος του λιμανιού ως θαλάσσια πύλη για την ευρύτερη περιοχή.
Το πρώτο dry port της ΟΛΘ Α.Ε. ιδρύθηκε στην περιοχή Ιλιέντσι της Σόφιας, στη Βουλγαρία, με την επωνυμία “ThPA Sofia EAD”. Αρχής γενομένης από τον προσεχή Ιανουάριο, το dry port θα διευρύνει την ενδοχώρα και θα βελτιώσει τη συνδεσιμότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεσή του με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, θα βελτιώσει τους χρόνους και τα κόστη διαμετακόμισης. Το νέο dry port στοχεύει να αποτελέσει σημαντικό εμπορικό σταθμό κι ένα σύγχρονο κέντρο ανάπτυξης που θα συνδέεται με τρένο με μια σειρά dry ports στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ενίσχυση της εξαγωγικής και εισαγωγικής δραστηριότητας πληθώρας επιχειρήσεων. Το πρώτο τρένο αναχώρησε από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 27 Νοεμβρίου 2020 και έφτασε μέσα σε δέκα ώρες στο dry port στη Σόφια. Η πιλοτική φάση της υπηρεσίας θα διαρκέσει μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου του 2021 ώστε να ρυθμιστούν όλες οι επιμέρους διαδικασίες και υπηρεσίες. Σκοπός της ΟΛΘ Α.Ε. είναι να παρέχει σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες, τακτικά (εβδομαδιαία) δρομολόγια μεταξύ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του dry port της Σόφιας.
Μέσα στο 2021 αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ίδρυση άλλων δύο dry ports, με προοπτική τα κέντρα αυτά να συνεργάζονται μεταξύ τους και φυσικά να αυξήσουν σημαντικά την κίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Οι συνδέσεις με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο
Κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη του λιμανιού είναι οι συνδέσεις του Σ.ΕΜΠΟ (6ος Προβλήτας) με τους αυτοκινητοδρόμους και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα έργα αυτά αποτελούν τις συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου και μάλιστα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την επέκταση του 6ου προβλήτα.
Ως προς την οδική σύνδεση του λιμένα με τον άξονα ΠΑΘΕ, αν και έχει αναδειχτεί προσωρινός ανάδοχος έχει κατατεθεί ένσταση, και αφού εξεταστεί και προκύψει ο οριστικός ανάδοχος θα χρειαστούν δυο χρόνια εργασιών (βλ. και σχετικό ρεπορτάζ σε άλλες σελίδες).
Ως προς τη σύνδεση του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω της πύλης 11, είναι ένα έργο κομβικής σημασίας που όμως έχει καθυστερήσει για πάρα πολλά χρόνια. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο θα ξεκινήσει εντός του 2021. Η συνολική απόσταση που θα πρέπει να κατασκευαστεί είναι 2,87 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 1,57 βρίσκονται εκτός λιμένος και το 1,3 χλμ. εντός. Το κόστος κατασκευής εκτιμάται στα 22 εκατ. ευρώ.
Με την αναβάθμιση της σύνδεσης του λιμανιού προς το εσωτερικό και τις συνορεύουσες χώρες θα μπορέσει να αναπτυχθεί ένα δίκτυο τερματικών σταθμών συνδυασμένων μεταφορών (dry ports), αρχικά προς τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων και στη συνέχεια προς τις υπόλοιπες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι ο σχεδιασμός της ΟΛΘ Α.Ε.
ΣΧΟΛΙΑ