Θεσσαλονίκη: Πού και πώς θα κυκλοφορούν τα πατίνια, το όριο ταχύτητας, οι χώροι στάθμευσης, τα πρόστιμα
03/10/2024 07:00
03/10/2024 07:00
Τάξη στο άναρχο τοπίο που επικρατεί με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών (ΕΠΗΟ-Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) επιχειρεί να βάλει ο δήμος Θεσσαλονίκης. Η σχετική κανονιστική ρύθμιση έχει ολοκληρωθεί και πρόκειται να εισαχθεί προς συζήτηση στη Δημοτική Επιτροπή, πιθανότατα στις 16 Οκτωβρίου και εν συνεχεία στο δημοτικό συμβούλιο στις 21 του ίδιου μήνα.
Το makthes.gr παρουσιάζει σήμερα τις βασικές διατάξεις της κανονιστικής που ρυθμίζουν τις θέσεις στάθμευσης των ΕΠΗΟ, την ταχύτητα κυκλοφορίας, τους δρόμους στους οποίους επιτρέπεται να κυκλοφορούν, τα πρόστιμα για τους παραβάτες κ.ο.κ.
- Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
- Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και τους παραχωρούν προτεραιότητα. Η ταχύτητα των Ε.Π.Η.Ο. που κινούνται εντός πλατειών, πάρκων, πεζοδρόμων και πεζοδρομίων, δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει τα 15 χλμ/ώρα.
- Απαγορεύεται η κίνηση των ΕΠΗΟ στις οδούς Τσιμισκή, Εγνατία (από Εθνικής Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) και Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τις ώρες 08:00-22:00.
1. Η στάση και η στάθμευση επιτρέπονται, αν δεν δημιουργείται εξ αυτών κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και αν δεν υπάρχουν σχετικές απαγορευτικές πινακίδες ή διαγραμμίσεις.
2. Ειδικά η στάση και η στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο. που κινούνται εντός κατοικημένων περιοχών, λιμένων και χερσαίων ζωνών λιμένων απαγορεύεται:
α) επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από 5 μέτρα από αυτές,
β) σε απόσταση μικρότερη από 12 μέτρα από στάσεις αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων,
γ) σε εισόδους και εξόδους κόμβων και σε απόσταση μικρότερη από 10 μέτρα από τη νοητή προέκταση της πλησιέστερης οριογραμμής του κάθετου οδοστρώματος,
δ) σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές ή πολύ κοντά σε αυτές, ώστε να παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων,
ε) πάνω και κάτω από τις γέφυρες, εκτός αν υπάρχουν χώροι για στάθμευση ειδικά προορισμένοι,
στ) πάνω στις νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες,
ζ) στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων στάθμευσης που καθορίζονται με σήμανση,
η) σε λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης,
θ) σε σήραγγες που υποδεικνύονται από ειδικές πινακίδες, εκτός από τους χώρους που υποδεικνύονται ειδικά για αυτόν τον σκοπό,
ι) σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης ατόμων με αναπηρία ή οδηγός τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 0,50μ. εκατέρωθεν αυτών,
ια) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία,
ιβ) σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρία,
ιγ) σε απόσταση μικρότερη από 7 μέτρα πριν και μετά τις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις,
ιδ) σε θέση από την οποία παρεμποδίζεται όχημα που σταθμεύει κανονικά να εξέλθει από τον χώρο όπου έχει σταθμεύσει,
ιε) αν το ελεύθερο μέρος της οδού που απομένει είναι ανεπαρκές για την κυκλοφορία των οχημάτων,
ιστ) προ της εισόδου και εξόδου που προορίζεται για τη διακίνηση ασθενών προς και από νοσοκομεία, κλινικές και σταθμούς πρώτων βοηθειών γενικά,
ιζ) αν εμποδίζει τη χρήση χώρων στάθμευσης που σημαίνονται κατάλληλα,
ιη) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (TAXI),
ιθ) στις εισόδους και εξόδους των πεζόδρομων,
κ) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης και αφετηρίες υπεραστικών λεωφορείων, τουριστικών λεωφορείων και τουριστικών λεωφορείων ανοιχτού τύπου,
κα) σε χώρους λιμένων και χερσαίας ζώνης λιμένων που χρησιμοποιούνται για την επιβίβαση/αποβίβαση ατόμων και τη φορτοεκφόρτωση σε πλοία και σκάφη.
3. Τα Ε.Π.Η.Ο., μπορούν να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά.
4. Η στάθμευση Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, εκτός ειδικά καθορισμένων από Δήμο Θεσσαλονίκης θέσεων. Η προσωρινή στάση Ε.Π.Η.Ο. επιτρέπεται εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, μόνο εφόσον δεν εμποδίζει την κίνηση των πεζών ή την είσοδο σε κτίρια και βρίσκεται στο άκρο αυτών.
5. Απαγορεύεται η στάθμευση των ΕΠΗΟ σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.
Λευκός Πύργος πλησίον Βασιλικού Θεάτρου, Νέα παραλία πλησίον άγαλμα Κ. Καραμανλή, Νέα παραλία πλησίον Κήπου Νερού, Μέγαρο Μουσικής, Πλατεία Αριστοτέλους με Λεωφόρο Νίκης, Λιμάνι (Κουντουριώτη), Εγνατία με Αριστοτέλους, Βαρδάρης, Εθνικής Αμύνης με Αγγελάκη, Δικαστήρια (Κουντουριώτη), Αγίας Σοφίας με Ερμού, Λαδάδικα, ΧΑΝΘ, Δημαρχείο, Κατσιμίδη με Νέα Εγνατία, Αντιγονιδών με Αγίου Δημητρίου, Λαγκαδά με Αγίου Δημητρίου, Ολυμπιάδος (θα καθοριστεί το σημείο), Καυτατζόγλειο, Ιβανώφειο ή Κατσάνειο, Εγνατία με Αγίας Σοφίας, Σιδηροδρομικός Σταθμός, Αγίων Πάντων με Κολωνιάρη, One Salonica, Τριανδρία (Αγίου Σπυρίδωνας και σε άλλα δύο σημεία τα οποία θα καθοριστούν), Πάρκο Νέας Ελβετίας, Βούλγαρη με Κ. Καραμανλή, Μπότσαρη με Δελφών, Ανθέων με Σοφούλη, Βασ. Όλγας (Σχολή Τυφλών), Παπαναστασίου (Πάρκο Στ. Καραμανλή), Δελφών (στάση μετρό), Βούλγαρη (στο όριο του Δήμου με Καλαμαριά), Ποσειδώνιο (στο ελεύθερο πάρκινγκ) Λαμπράκη (πάρκο για όλους), Λαμπράκη με Κλεάνθους, Επιδαύρου (Τενεκεδένιο), Κήπος του Καλού, Παπαναστασίου με Μπότσαρη, Κλεάνθους με Διογένους, Ιπποκράτειο, Αγία Μαρίνα. Η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων θα ορίσει τα ακριβή σημεία και θα αποτυπωθούν σε ψηφιακό χάρτη. Απαιτείται περίπου 1 τ.μ. ανά 3 πατίνια.
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να:
α) ρυμουλκούνται από άλλο όχημα,
β) ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα. Εξαιρούνται της απαγόρευσης οι οδηγοί ποδηλάτων,
γ) μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού,
δ) κινούνται ανά δύο ή και περισσότεροι παράλληλα,
ε) σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί,
στ) χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Από τη διάταξη αυτή εξαιρούνται ακουστικά και κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας, που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και Ε.Π.Η.Ο. ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης ή άλλων κινητών σταθμών ραδιοδικτύων, καθώς επίσης και μεταξύ των οδηγών εκπαιδευτικών μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών και των εκπαιδευτικών αυτοκινήτων κατά τις φάσεις της εκπαίδευσης ή της εξέτασης των υποψηφίων οδηγών,
ζ) Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
3. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.
4. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
5. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.
6. Σε οδούς, οι οποίες έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών και των Ε.Π.Η.Ο. να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.
7. Οι οδηγοί που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν Ε.Π.Η.Ο. για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.
8. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο, εξαιρουμένων των οδηγών ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένων και απλών, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
9. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο., εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, πριν την αλλαγή κατεύθυνσης, δίνουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 21.
1. Κάθε εταιρεία μίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. μπορεί να τοποθετεί οχήματα σε διάφορα σημεία της πόλης που θα έχουν προκαθοριστεί από το Δήμο. Ο αριθμός των θέσεων στάθμευσης ανά σημείο δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 6.
2. Ο μέγιστος συνολικός αριθμός θέσεων προς διάθεση για το Δήμο Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 2.500. Σε περίπτωση που ο αριθμός των θέσεων που έχουν παραχωρηθεί είναι μικρότερος των 2.500, οι εταιρείες μπορούν να αιτηθούν επιπρόσθετες θέσεις από αυτές που έχουν λάβει.
3. Οι θέσεις κατανέμονται υποχρεωτικά στις δημοτικές κοινότητες με τρόπο αναλογικό προς τον πληθυσμό τους.
4. Κατόπιν έγκρισης από το αρμόδιο όργανο του Δήμου Θεσσαλονίκης, η εταιρεία μίσθωσης ΕΠΗΟ υποχρεούται να τοποθετήσει κατάλληλη, σήμανση (διαγράμμιση).
5. Η διάθεση των κοινοχρήστων χώρων γίνεται για ένα ημερολογιακό έτος. Εφόσον δεν ανανεωθεί για οποιοδήποτε λόγο, η εταιρεία υποχρεούται να απομακρύνει αμέσως την υπάρχουσα σήμανση.
6. Οι θέσεις στάθμευσης που παραχωρούνται δύνανται να βρίσκονται επί πεζοδρόμων και πλατειών, εφόσον απομένει επαρκής χώρος για την διέλευση των πεζών. Δεν δύνανται να παραχωρούνται θέσεις στάθμευσης σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από ιστορικά μνημεία.
7. Ορίζεται ετήσιο τέλος κοινόχρηστου χώρου 20 ευρώ ανά θέση στάθμευσης, το οποίο καταβάλλεται εφάπαξ έως το τέλος εκάστου έτους για το επόμενο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας.
8. Σε περίπτωση μη έγκαιρης απομάκρυνσης των σημάνσεων κατόπιν λήξης ή ανάκλησης της σχετικής άδειας χρήσης, επιβάλλεται το αντίστοιχο τέλος ανά θέση προσαυξημένο κατά 100%.
Οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. που καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο κατόπιν παραχώρησης από το Δήμο Θεσσαλονίκης, υποχρεούνται:
α) Τα διατιθέμενα προς εκμίσθωση Ε.Π.Η.Ο. να πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζει ο ΚΟΚ και η λοιπή κείμενη νομοθεσία,
β) Να διατηρούν το σύνολο του εκμισθούμενου στόλου τους σε κατάλληλη κατάσταση για χρήση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΟΚ και της λοιπής κείμενης νομοθεσίας,
γ) Να εφαρμόζουν κατάλληλη υποδομή λογισμικού στο στόλο εκμισθούμενων Ε.Π.Η.Ο. για την διασφάλιση τήρησης των ορίων ταχύτητας, απαγόρευσης και περιορισμό στάθμευσης και περιορισμούς κίνησης,
δ) Να διαγραμμίσουν τους χώρους που τους παραχωρούνται,
Επίσης απαγορεύεται:
α) Να σταθμεύουν τα διατιθέμενα Ε.Π.Η.Ο. σε κοινόχρηστους χώρους που δεν τους έχουν παραχωρηθεί,
β) Να επιτρέπουν τη στάθμευση σε χώρους εκτός των προκαθορισμένων με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού,
γ) Να επιτρέπουν την κίνηση σε οδούς όπου απαγορεύεται με την παρούσα, με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού.
- Για τις παραβάσεις που προβλέπονται στον ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον ΚΟΚ διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα. Δηλαδή, 40 ευρώ για μη χρήση κράνους, υπέρβαση ορίου ταχύτητας 100 ευρώ, συν 200 ευρώ εάν κυκλοφορεί σε δρόμο που δεν επιτρέπεται, κυκλοφορία σε δρόμο που δεν επιτρέπεται 100 ευρώ, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη 350 ευρώ κ.ο.κ.
- Για την μαζική κατάληψη μη εγκεκριμένων χώρων από ΕΠΗΟ πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται στον ΚΟΚ αρ. 34 παρ.11Α δύναται να διενεργείται απομάκρυνση των ΕΠΗΟ, κατόπιν 2ης παράβασης εντός 3ώρου.
- Για μη τήρηση των διαγραμμίσεων επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ ανά σημείο.
- Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της κανονιστικής και έπειτα από δύο παραβάσεις εντός έξι μηνών, η παραχώρηση ανακαλείται, χωρίς η εταιρία να διατηρεί δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
15/10/2024 09:59
Τάξη στο άναρχο τοπίο που επικρατεί με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών (ΕΠΗΟ-Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) επιχειρεί να βάλει ο δήμος Θεσσαλονίκης. Η σχετική κανονιστική ρύθμιση έχει ολοκληρωθεί και πρόκειται να εισαχθεί προς συζήτηση στη Δημοτική Επιτροπή, πιθανότατα στις 16 Οκτωβρίου και εν συνεχεία στο δημοτικό συμβούλιο στις 21 του ίδιου μήνα.
Το makthes.gr παρουσιάζει σήμερα τις βασικές διατάξεις της κανονιστικής που ρυθμίζουν τις θέσεις στάθμευσης των ΕΠΗΟ, την ταχύτητα κυκλοφορίας, τους δρόμους στους οποίους επιτρέπεται να κυκλοφορούν, τα πρόστιμα για τους παραβάτες κ.ο.κ.
- Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
- Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και τους παραχωρούν προτεραιότητα. Η ταχύτητα των Ε.Π.Η.Ο. που κινούνται εντός πλατειών, πάρκων, πεζοδρόμων και πεζοδρομίων, δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει τα 15 χλμ/ώρα.
- Απαγορεύεται η κίνηση των ΕΠΗΟ στις οδούς Τσιμισκή, Εγνατία (από Εθνικής Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) και Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τις ώρες 08:00-22:00.
1. Η στάση και η στάθμευση επιτρέπονται, αν δεν δημιουργείται εξ αυτών κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και αν δεν υπάρχουν σχετικές απαγορευτικές πινακίδες ή διαγραμμίσεις.
2. Ειδικά η στάση και η στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο. που κινούνται εντός κατοικημένων περιοχών, λιμένων και χερσαίων ζωνών λιμένων απαγορεύεται:
α) επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από 5 μέτρα από αυτές,
β) σε απόσταση μικρότερη από 12 μέτρα από στάσεις αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων,
γ) σε εισόδους και εξόδους κόμβων και σε απόσταση μικρότερη από 10 μέτρα από τη νοητή προέκταση της πλησιέστερης οριογραμμής του κάθετου οδοστρώματος,
δ) σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές ή πολύ κοντά σε αυτές, ώστε να παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων,
ε) πάνω και κάτω από τις γέφυρες, εκτός αν υπάρχουν χώροι για στάθμευση ειδικά προορισμένοι,
στ) πάνω στις νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες,
ζ) στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων στάθμευσης που καθορίζονται με σήμανση,
η) σε λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης,
θ) σε σήραγγες που υποδεικνύονται από ειδικές πινακίδες, εκτός από τους χώρους που υποδεικνύονται ειδικά για αυτόν τον σκοπό,
ι) σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης ατόμων με αναπηρία ή οδηγός τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 0,50μ. εκατέρωθεν αυτών,
ια) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία,
ιβ) σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρία,
ιγ) σε απόσταση μικρότερη από 7 μέτρα πριν και μετά τις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις,
ιδ) σε θέση από την οποία παρεμποδίζεται όχημα που σταθμεύει κανονικά να εξέλθει από τον χώρο όπου έχει σταθμεύσει,
ιε) αν το ελεύθερο μέρος της οδού που απομένει είναι ανεπαρκές για την κυκλοφορία των οχημάτων,
ιστ) προ της εισόδου και εξόδου που προορίζεται για τη διακίνηση ασθενών προς και από νοσοκομεία, κλινικές και σταθμούς πρώτων βοηθειών γενικά,
ιζ) αν εμποδίζει τη χρήση χώρων στάθμευσης που σημαίνονται κατάλληλα,
ιη) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (TAXI),
ιθ) στις εισόδους και εξόδους των πεζόδρομων,
κ) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης και αφετηρίες υπεραστικών λεωφορείων, τουριστικών λεωφορείων και τουριστικών λεωφορείων ανοιχτού τύπου,
κα) σε χώρους λιμένων και χερσαίας ζώνης λιμένων που χρησιμοποιούνται για την επιβίβαση/αποβίβαση ατόμων και τη φορτοεκφόρτωση σε πλοία και σκάφη.
3. Τα Ε.Π.Η.Ο., μπορούν να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά.
4. Η στάθμευση Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, εκτός ειδικά καθορισμένων από Δήμο Θεσσαλονίκης θέσεων. Η προσωρινή στάση Ε.Π.Η.Ο. επιτρέπεται εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, μόνο εφόσον δεν εμποδίζει την κίνηση των πεζών ή την είσοδο σε κτίρια και βρίσκεται στο άκρο αυτών.
5. Απαγορεύεται η στάθμευση των ΕΠΗΟ σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.
Λευκός Πύργος πλησίον Βασιλικού Θεάτρου, Νέα παραλία πλησίον άγαλμα Κ. Καραμανλή, Νέα παραλία πλησίον Κήπου Νερού, Μέγαρο Μουσικής, Πλατεία Αριστοτέλους με Λεωφόρο Νίκης, Λιμάνι (Κουντουριώτη), Εγνατία με Αριστοτέλους, Βαρδάρης, Εθνικής Αμύνης με Αγγελάκη, Δικαστήρια (Κουντουριώτη), Αγίας Σοφίας με Ερμού, Λαδάδικα, ΧΑΝΘ, Δημαρχείο, Κατσιμίδη με Νέα Εγνατία, Αντιγονιδών με Αγίου Δημητρίου, Λαγκαδά με Αγίου Δημητρίου, Ολυμπιάδος (θα καθοριστεί το σημείο), Καυτατζόγλειο, Ιβανώφειο ή Κατσάνειο, Εγνατία με Αγίας Σοφίας, Σιδηροδρομικός Σταθμός, Αγίων Πάντων με Κολωνιάρη, One Salonica, Τριανδρία (Αγίου Σπυρίδωνας και σε άλλα δύο σημεία τα οποία θα καθοριστούν), Πάρκο Νέας Ελβετίας, Βούλγαρη με Κ. Καραμανλή, Μπότσαρη με Δελφών, Ανθέων με Σοφούλη, Βασ. Όλγας (Σχολή Τυφλών), Παπαναστασίου (Πάρκο Στ. Καραμανλή), Δελφών (στάση μετρό), Βούλγαρη (στο όριο του Δήμου με Καλαμαριά), Ποσειδώνιο (στο ελεύθερο πάρκινγκ) Λαμπράκη (πάρκο για όλους), Λαμπράκη με Κλεάνθους, Επιδαύρου (Τενεκεδένιο), Κήπος του Καλού, Παπαναστασίου με Μπότσαρη, Κλεάνθους με Διογένους, Ιπποκράτειο, Αγία Μαρίνα. Η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων θα ορίσει τα ακριβή σημεία και θα αποτυπωθούν σε ψηφιακό χάρτη. Απαιτείται περίπου 1 τ.μ. ανά 3 πατίνια.
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να:
α) ρυμουλκούνται από άλλο όχημα,
β) ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα. Εξαιρούνται της απαγόρευσης οι οδηγοί ποδηλάτων,
γ) μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού,
δ) κινούνται ανά δύο ή και περισσότεροι παράλληλα,
ε) σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί,
στ) χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Από τη διάταξη αυτή εξαιρούνται ακουστικά και κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας, που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και Ε.Π.Η.Ο. ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης ή άλλων κινητών σταθμών ραδιοδικτύων, καθώς επίσης και μεταξύ των οδηγών εκπαιδευτικών μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών και των εκπαιδευτικών αυτοκινήτων κατά τις φάσεις της εκπαίδευσης ή της εξέτασης των υποψηφίων οδηγών,
ζ) Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
3. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.
4. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
5. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.
6. Σε οδούς, οι οποίες έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών και των Ε.Π.Η.Ο. να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.
7. Οι οδηγοί που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν Ε.Π.Η.Ο. για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.
8. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο, εξαιρουμένων των οδηγών ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένων και απλών, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
9. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο., εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, πριν την αλλαγή κατεύθυνσης, δίνουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 21.
1. Κάθε εταιρεία μίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. μπορεί να τοποθετεί οχήματα σε διάφορα σημεία της πόλης που θα έχουν προκαθοριστεί από το Δήμο. Ο αριθμός των θέσεων στάθμευσης ανά σημείο δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 6.
2. Ο μέγιστος συνολικός αριθμός θέσεων προς διάθεση για το Δήμο Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 2.500. Σε περίπτωση που ο αριθμός των θέσεων που έχουν παραχωρηθεί είναι μικρότερος των 2.500, οι εταιρείες μπορούν να αιτηθούν επιπρόσθετες θέσεις από αυτές που έχουν λάβει.
3. Οι θέσεις κατανέμονται υποχρεωτικά στις δημοτικές κοινότητες με τρόπο αναλογικό προς τον πληθυσμό τους.
4. Κατόπιν έγκρισης από το αρμόδιο όργανο του Δήμου Θεσσαλονίκης, η εταιρεία μίσθωσης ΕΠΗΟ υποχρεούται να τοποθετήσει κατάλληλη, σήμανση (διαγράμμιση).
5. Η διάθεση των κοινοχρήστων χώρων γίνεται για ένα ημερολογιακό έτος. Εφόσον δεν ανανεωθεί για οποιοδήποτε λόγο, η εταιρεία υποχρεούται να απομακρύνει αμέσως την υπάρχουσα σήμανση.
6. Οι θέσεις στάθμευσης που παραχωρούνται δύνανται να βρίσκονται επί πεζοδρόμων και πλατειών, εφόσον απομένει επαρκής χώρος για την διέλευση των πεζών. Δεν δύνανται να παραχωρούνται θέσεις στάθμευσης σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από ιστορικά μνημεία.
7. Ορίζεται ετήσιο τέλος κοινόχρηστου χώρου 20 ευρώ ανά θέση στάθμευσης, το οποίο καταβάλλεται εφάπαξ έως το τέλος εκάστου έτους για το επόμενο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας.
8. Σε περίπτωση μη έγκαιρης απομάκρυνσης των σημάνσεων κατόπιν λήξης ή ανάκλησης της σχετικής άδειας χρήσης, επιβάλλεται το αντίστοιχο τέλος ανά θέση προσαυξημένο κατά 100%.
Οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. που καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο κατόπιν παραχώρησης από το Δήμο Θεσσαλονίκης, υποχρεούνται:
α) Τα διατιθέμενα προς εκμίσθωση Ε.Π.Η.Ο. να πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζει ο ΚΟΚ και η λοιπή κείμενη νομοθεσία,
β) Να διατηρούν το σύνολο του εκμισθούμενου στόλου τους σε κατάλληλη κατάσταση για χρήση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΟΚ και της λοιπής κείμενης νομοθεσίας,
γ) Να εφαρμόζουν κατάλληλη υποδομή λογισμικού στο στόλο εκμισθούμενων Ε.Π.Η.Ο. για την διασφάλιση τήρησης των ορίων ταχύτητας, απαγόρευσης και περιορισμό στάθμευσης και περιορισμούς κίνησης,
δ) Να διαγραμμίσουν τους χώρους που τους παραχωρούνται,
Επίσης απαγορεύεται:
α) Να σταθμεύουν τα διατιθέμενα Ε.Π.Η.Ο. σε κοινόχρηστους χώρους που δεν τους έχουν παραχωρηθεί,
β) Να επιτρέπουν τη στάθμευση σε χώρους εκτός των προκαθορισμένων με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού,
γ) Να επιτρέπουν την κίνηση σε οδούς όπου απαγορεύεται με την παρούσα, με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού.
- Για τις παραβάσεις που προβλέπονται στον ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον ΚΟΚ διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα. Δηλαδή, 40 ευρώ για μη χρήση κράνους, υπέρβαση ορίου ταχύτητας 100 ευρώ, συν 200 ευρώ εάν κυκλοφορεί σε δρόμο που δεν επιτρέπεται, κυκλοφορία σε δρόμο που δεν επιτρέπεται 100 ευρώ, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη 350 ευρώ κ.ο.κ.
- Για την μαζική κατάληψη μη εγκεκριμένων χώρων από ΕΠΗΟ πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται στον ΚΟΚ αρ. 34 παρ.11Α δύναται να διενεργείται απομάκρυνση των ΕΠΗΟ, κατόπιν 2ης παράβασης εντός 3ώρου.
- Για μη τήρηση των διαγραμμίσεων επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ ανά σημείο.
- Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της κανονιστικής και έπειτα από δύο παραβάσεις εντός έξι μηνών, η παραχώρηση ανακαλείται, χωρίς η εταιρία να διατηρεί δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
ΣΧΟΛΙΑ