Θεσσαλονίκη: Προς εκτόνωση το μέτωπο Δήμου-Επιμελητηρίων, συντηρείται αυτό μεταξύ ΟΑΣΘ και εργαζομένων. Πότε μπορεί να πάνε για απεργία. Γράφει ο Σαλονικιός
31/07/2024 07:00
31/07/2024 07:00
Προς εκτόνωση φαίνεται να οδεύει η αντιπαράθεση μεταξύ των Επιμελητηρίων της Θεσσαλονίκης με το δήμο, με αφορμή το νέο ωράριο τροφοδοσίας της αγοράς. Το θέμα δημιουργήθηκε μετά την προχθεσινή συνάντηση εκπροσώπων των τριών Επιμελητηρίων, του Εμποροβιομηχανικού, του Επαγγελματικού και του Βιοτεχνικού, η οποία έγινε έπειτα από πρωτοβουλία του προέδρου του Βιοτεχνικού, Αναστάσιου Καπνοπώλη. Το κλίμα που φάνηκε να διαμορφώνεται στη σύσκεψη ήταν ότι το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης περίπου εξοντώνει την αγορά. Άλλωστε, και η πρόσκληση του Καπνοπώλη για τη συνάντηση προϊδέαζε για κάτι τέτοιο καθώς ανέφερε ότι το νέο ωράριο είναι “απαράδεκτο και ανεφάρμοστο”. Σε αυτό το κλίμα κινήθηκαν και ορισμένοι εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων.
Όχι όλοι βέβαια. Άλλωστε, κατά την πολύμηνη διαβούλευση το Εμποροβιομηχανικό για παράδειγμα είχε σταθεί με θετική ματιά απέναντι στο νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης, κάνοντας ορισμένες παρατηρήσεις τις οποίες επανέλαβε ο εκπρόσωπός του στη συνάντηση της Δευτέρας. Εκείνο που έκανε εντύπωση είναι ότι σε αυτή τη συνάντηση η συζήτηση περιστράφηκε κυρίως στο ότι η νέα κανονιστική απαγορεύει τη διέλευση των φορτηγών έως ενάμιση τόνου από το κέντρο της πόλης σε ώρες που δεν επιτρέπεται η τροφοδοσία της αγοράς. Αυτό τουλάχιστον πίστευαν οι επιμελητηριακοί. Προφανώς δεν είχαν πληροφορηθεί ότι κατά την τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου η διοίκηση έφερε διορθωτική ρύθμιση με βάση την οποία επιτρέπεται η διέλευση για όλο το 24ωρο, με εξαίρεση την Τσιμισκή και τη Μητροπόλεως και όλους τους δρόμους που βρίσκονται μεταξύ αυτών των δύο.
Γι' αυτή τη διόρθωση ενημέρωσε τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης στη συνάντηση που είχαν χθες, το κλίμα της οποίας ήταν τελείως διαφορετικό με αυτό που είχε βγει από τη σύσκεψη των επιμελητηριακών τη Δευτέρα. Όπως ανέφερε το δελτίο Τύπου το οποίο εξέδωσε ο δήμος μετά τη συνάντηση, για το περιεχόμενο του οποίου, όπως πληροφορούμαι, ενημερώθηκε και συμφώνησε και ο Καπνοπώλης, “οι δύο πλευρές συμφώνησαν πως η κατασκευή του flyover δημιουργεί νέα δεδομένα τα οποία ελήφθησαν υπόψη κατά τη σύνταξη της Κανονιστικής και πως ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών μπορεί να υπάρξει επαναξιολόγηση των μέτρων που λαμβάνονται”. Δηλαδή υπάρχει μια κατ' αρχήν συμφωνία για το νέο ωράριο καθώς και διάθεση διορθώσεων για ό,τι στην πράξη αποδειχθεί πως δεν λειτουργεί.
Αντιλαμβάνομαι ότι όλα αυτά εξελίσσονται σε μια περίοδο που τα Επιμελητήρια έχουν μπει σε προεκλογικούς ρυθμούς ενόψει των εκλογών του Νοεμβρίου και ο καθένας προσπαθεί να υψώσει τους τόνους για ευνόητους λόγους. Όμως το ζητούμενο είναι να μπορεί να λειτουργεί η πόλη προς όφελος όλων: και της αγοράς, αλλά και των κατοίκων. Το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης προέκυψε έπειτα από εξάμηνη διαβούλευση στη διάρκεια της οποίας έγιναν πολλές συζητήσεις με όλους. Προφανώς και η τελική λύση δεν μπορεί να ικανοποιεί στο ακέραιο τους πάντες, γι' αυτό και ο τελικός λόγος ανήκει στο δήμο που έχει και την πολιτική ευθύνη να δώσει λύση στο πρόβλημα.
Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι η προηγούμενη άναρχη κατάσταση, με τα εκατοντάδες φορτηγά να κατακλύζουν τους δρόμους της πόλης και να ξεφορτώνουν εμπορεύματα, συχνά διπλοπαρκαρισμένα, ό,τι ώρα τους βόλευε, δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Σε μια δύσκολη μάλιστα περίοδο για τη Θεσσαλονίκη εξαιτίας και του Flyover. Ας δοκιμαστεί λοιπόν, το νέο ωράριο και όπου διαπιστωθούν προβλήματα κατά την εφαρμογή του ας επισημαίνονται προκειμένου να διορθωθούν. Αυτή είναι η σωστή σειρά των πραγμάτων.
Ίσως τέλος Αυγούστου
Και εάν στο μέτωπο των φορτοεκφορτώσεων παρατηρείται ύφεση, σε αυτό μεταξύ ΟΑΣΘ και συναρμόδιων υπουργείων (Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομίας) από τη μια, και του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ από την άλλη η κατάσταση φαίνεται να οξύνεται. Όπως σας ενημέρωσα και χθες αιτία αυτής της αντιπαράθεσης είναι η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για το 2024 η οποία δεν έχει υπογραφεί ακόμη. Τον Ιούνιο είχε επέλθει μια κατ' αρχήν συμφωνία μεταξύ ΟΑΣΘ και σωματείου η οποία προέβλεπε αύξηση των μη μισθολογικών παροχών (επιδόματα κ.λπ.) στα 3,7 εκατ. ευρώ, από 2,1 που ήταν το 2023. Όπως η συμφωνία σκόνταψε στον Κωστή Χατζηδάκη ο οποίος ενέκρινε ποσό 3,2 εκατ.
Αυτό δεν άρεσε στο σωματείο το οποίο είναι σε κλίμα κινητοποιήσεων. Μάλιστα έχει προγραμματίσει για αύριο συνέντευξη Τύπου προκειμένου να ενημερώσει για τις θέσεις του. Χθες, πάντως, τόσο η διοίκηση του ΟΑΣΘ όσο και ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας έδωσαν συγκεκριμένα στοιχεία για την προτεινόμενη ΣΣΕ με τον υπουργό να λέει πως “αυτή είναι η απόφαση της κυβέρνησης, να υπάρξει 50% αύξηση στις μη μισθολογικές παροχές, όλων των εργαζομένων στη Θεσσαλονίκη και των συμβασιούχων», προσθέτοντας ότι «κανένας άλλος φορέας σε όλη την Ελλάδα δεν έχει το 2024, 50% αύξηση σε μη μισθολογικές παροχές. Έτσι, τιμούμε, τον αγώνα των εργαζομένων στη Θεσσαλονίκη».
Επιπλέον, ο ΟΑΣΘ έδωσε διευκρινίσεις σχετικά με όσα ανέφερε προχθεσινή ανακοίνωση του σωματείου αναφορικά με περικοπές επιδομάτων που αφορούν παιδιά ΑμεΑ εργαζομένων στον Οργανισμό. Στη δική του ανακοίνωση ο ΟΑΣΘ αναφέρει ότι “σχετικά με τις υποτιθέμενες περικοπές χρημάτων που αφορούν παιδιά των εργαζομένων τα οποία φοιτούν σε ειδικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, καθώς και παιδιά εργαζομένων τα οποία παρακολουθούν προγράμματα θεραπείας ειδικής αγωγής, ο ΟΑΣΘ υπογραμμίζει σε κάθε τόνο ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Συγκεκριμένα, οι ανάγκες αυτές καλύπτονταν και πέρσι μέσω ειδικού λογαριασμού κοινωνικής αλληλεγγύης που περιλαμβάνεται και στη νέα εγκεκριμένη σύμβαση. Μάλιστα, το περσινό, ανάλογο κονδύλι του λογαριασμού ήταν 257.200 ευρώ. Με τη νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας το κονδύλι αυτό αυξάνεται σε 395.400 ευρώ”.
Τώρα, το σωματείο από την πλευρά του αναγνωρίζει ότι το συνολικό ποσό για τις μη μισθολογικές δαπάνες αυξάνεται πράγματι κατά περίπου 50% αλλά, όπως μου ανέφερε ο πρόεδρος Γιάννης Δήμκας “αυτό δημιουργεί την εντύπωση στον κόσμο ότι όλοι οι εργαζόμενοι θα πάρουμε αύξηση στα επιδόματα 50%. Αυτό δεν ισχύει, για δύο λόγους: πρώτον, διότι με τη νέα ΣΣΕ τα επιδόματα θα δίνονται σε όλους τους εργαζόμενους και όχι μόνο στους οδηγούς, όπως ίσχυε πριν. Αυτό για παράδειγμα συνεπάγεται ότι ένας οδηγός θα πάρει αύξηση μόλις ένα ευρώ και όχι 50% σε σχέση με ό,τι έπαιρνε πέρυσι. Και δεύτερον, με τις προσλήψεις οδηγών, που πολύ σωστά έκανε ο ΟΑΣΘ, αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων, άρα τα αυξημένα ποσά, αφορούν περισσότερους εργαζόμενους”.
Τώρα, στο ερώτημα που απασχολεί το επιβατικό κοινό, εάν και πότε υπάρχει περίπτωση να γίνει κάποια απεργία στην αστική συγκοινωνία η απάντηση είναι πως αποφάσεις επ' αυτού θα ληφθούν κατά τις 20 Αυγούστου. Όπερ σημαίνει ότι ενδεχόμενες κινητοποιήσεις θα γίνουν προς το τέλος Αυγούστου, αρχές Σεπτεμβρίου, δηλαδή κοντά στη ΔΕΘ.
Προς εκτόνωση φαίνεται να οδεύει η αντιπαράθεση μεταξύ των Επιμελητηρίων της Θεσσαλονίκης με το δήμο, με αφορμή το νέο ωράριο τροφοδοσίας της αγοράς. Το θέμα δημιουργήθηκε μετά την προχθεσινή συνάντηση εκπροσώπων των τριών Επιμελητηρίων, του Εμποροβιομηχανικού, του Επαγγελματικού και του Βιοτεχνικού, η οποία έγινε έπειτα από πρωτοβουλία του προέδρου του Βιοτεχνικού, Αναστάσιου Καπνοπώλη. Το κλίμα που φάνηκε να διαμορφώνεται στη σύσκεψη ήταν ότι το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης περίπου εξοντώνει την αγορά. Άλλωστε, και η πρόσκληση του Καπνοπώλη για τη συνάντηση προϊδέαζε για κάτι τέτοιο καθώς ανέφερε ότι το νέο ωράριο είναι “απαράδεκτο και ανεφάρμοστο”. Σε αυτό το κλίμα κινήθηκαν και ορισμένοι εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων.
Όχι όλοι βέβαια. Άλλωστε, κατά την πολύμηνη διαβούλευση το Εμποροβιομηχανικό για παράδειγμα είχε σταθεί με θετική ματιά απέναντι στο νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης, κάνοντας ορισμένες παρατηρήσεις τις οποίες επανέλαβε ο εκπρόσωπός του στη συνάντηση της Δευτέρας. Εκείνο που έκανε εντύπωση είναι ότι σε αυτή τη συνάντηση η συζήτηση περιστράφηκε κυρίως στο ότι η νέα κανονιστική απαγορεύει τη διέλευση των φορτηγών έως ενάμιση τόνου από το κέντρο της πόλης σε ώρες που δεν επιτρέπεται η τροφοδοσία της αγοράς. Αυτό τουλάχιστον πίστευαν οι επιμελητηριακοί. Προφανώς δεν είχαν πληροφορηθεί ότι κατά την τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου η διοίκηση έφερε διορθωτική ρύθμιση με βάση την οποία επιτρέπεται η διέλευση για όλο το 24ωρο, με εξαίρεση την Τσιμισκή και τη Μητροπόλεως και όλους τους δρόμους που βρίσκονται μεταξύ αυτών των δύο.
Γι' αυτή τη διόρθωση ενημέρωσε τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης στη συνάντηση που είχαν χθες, το κλίμα της οποίας ήταν τελείως διαφορετικό με αυτό που είχε βγει από τη σύσκεψη των επιμελητηριακών τη Δευτέρα. Όπως ανέφερε το δελτίο Τύπου το οποίο εξέδωσε ο δήμος μετά τη συνάντηση, για το περιεχόμενο του οποίου, όπως πληροφορούμαι, ενημερώθηκε και συμφώνησε και ο Καπνοπώλης, “οι δύο πλευρές συμφώνησαν πως η κατασκευή του flyover δημιουργεί νέα δεδομένα τα οποία ελήφθησαν υπόψη κατά τη σύνταξη της Κανονιστικής και πως ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών μπορεί να υπάρξει επαναξιολόγηση των μέτρων που λαμβάνονται”. Δηλαδή υπάρχει μια κατ' αρχήν συμφωνία για το νέο ωράριο καθώς και διάθεση διορθώσεων για ό,τι στην πράξη αποδειχθεί πως δεν λειτουργεί.
Αντιλαμβάνομαι ότι όλα αυτά εξελίσσονται σε μια περίοδο που τα Επιμελητήρια έχουν μπει σε προεκλογικούς ρυθμούς ενόψει των εκλογών του Νοεμβρίου και ο καθένας προσπαθεί να υψώσει τους τόνους για ευνόητους λόγους. Όμως το ζητούμενο είναι να μπορεί να λειτουργεί η πόλη προς όφελος όλων: και της αγοράς, αλλά και των κατοίκων. Το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης προέκυψε έπειτα από εξάμηνη διαβούλευση στη διάρκεια της οποίας έγιναν πολλές συζητήσεις με όλους. Προφανώς και η τελική λύση δεν μπορεί να ικανοποιεί στο ακέραιο τους πάντες, γι' αυτό και ο τελικός λόγος ανήκει στο δήμο που έχει και την πολιτική ευθύνη να δώσει λύση στο πρόβλημα.
Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι η προηγούμενη άναρχη κατάσταση, με τα εκατοντάδες φορτηγά να κατακλύζουν τους δρόμους της πόλης και να ξεφορτώνουν εμπορεύματα, συχνά διπλοπαρκαρισμένα, ό,τι ώρα τους βόλευε, δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Σε μια δύσκολη μάλιστα περίοδο για τη Θεσσαλονίκη εξαιτίας και του Flyover. Ας δοκιμαστεί λοιπόν, το νέο ωράριο και όπου διαπιστωθούν προβλήματα κατά την εφαρμογή του ας επισημαίνονται προκειμένου να διορθωθούν. Αυτή είναι η σωστή σειρά των πραγμάτων.
Ίσως τέλος Αυγούστου
Και εάν στο μέτωπο των φορτοεκφορτώσεων παρατηρείται ύφεση, σε αυτό μεταξύ ΟΑΣΘ και συναρμόδιων υπουργείων (Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομίας) από τη μια, και του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ από την άλλη η κατάσταση φαίνεται να οξύνεται. Όπως σας ενημέρωσα και χθες αιτία αυτής της αντιπαράθεσης είναι η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για το 2024 η οποία δεν έχει υπογραφεί ακόμη. Τον Ιούνιο είχε επέλθει μια κατ' αρχήν συμφωνία μεταξύ ΟΑΣΘ και σωματείου η οποία προέβλεπε αύξηση των μη μισθολογικών παροχών (επιδόματα κ.λπ.) στα 3,7 εκατ. ευρώ, από 2,1 που ήταν το 2023. Όπως η συμφωνία σκόνταψε στον Κωστή Χατζηδάκη ο οποίος ενέκρινε ποσό 3,2 εκατ.
Αυτό δεν άρεσε στο σωματείο το οποίο είναι σε κλίμα κινητοποιήσεων. Μάλιστα έχει προγραμματίσει για αύριο συνέντευξη Τύπου προκειμένου να ενημερώσει για τις θέσεις του. Χθες, πάντως, τόσο η διοίκηση του ΟΑΣΘ όσο και ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας έδωσαν συγκεκριμένα στοιχεία για την προτεινόμενη ΣΣΕ με τον υπουργό να λέει πως “αυτή είναι η απόφαση της κυβέρνησης, να υπάρξει 50% αύξηση στις μη μισθολογικές παροχές, όλων των εργαζομένων στη Θεσσαλονίκη και των συμβασιούχων», προσθέτοντας ότι «κανένας άλλος φορέας σε όλη την Ελλάδα δεν έχει το 2024, 50% αύξηση σε μη μισθολογικές παροχές. Έτσι, τιμούμε, τον αγώνα των εργαζομένων στη Θεσσαλονίκη».
Επιπλέον, ο ΟΑΣΘ έδωσε διευκρινίσεις σχετικά με όσα ανέφερε προχθεσινή ανακοίνωση του σωματείου αναφορικά με περικοπές επιδομάτων που αφορούν παιδιά ΑμεΑ εργαζομένων στον Οργανισμό. Στη δική του ανακοίνωση ο ΟΑΣΘ αναφέρει ότι “σχετικά με τις υποτιθέμενες περικοπές χρημάτων που αφορούν παιδιά των εργαζομένων τα οποία φοιτούν σε ειδικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, καθώς και παιδιά εργαζομένων τα οποία παρακολουθούν προγράμματα θεραπείας ειδικής αγωγής, ο ΟΑΣΘ υπογραμμίζει σε κάθε τόνο ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Συγκεκριμένα, οι ανάγκες αυτές καλύπτονταν και πέρσι μέσω ειδικού λογαριασμού κοινωνικής αλληλεγγύης που περιλαμβάνεται και στη νέα εγκεκριμένη σύμβαση. Μάλιστα, το περσινό, ανάλογο κονδύλι του λογαριασμού ήταν 257.200 ευρώ. Με τη νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας το κονδύλι αυτό αυξάνεται σε 395.400 ευρώ”.
Τώρα, το σωματείο από την πλευρά του αναγνωρίζει ότι το συνολικό ποσό για τις μη μισθολογικές δαπάνες αυξάνεται πράγματι κατά περίπου 50% αλλά, όπως μου ανέφερε ο πρόεδρος Γιάννης Δήμκας “αυτό δημιουργεί την εντύπωση στον κόσμο ότι όλοι οι εργαζόμενοι θα πάρουμε αύξηση στα επιδόματα 50%. Αυτό δεν ισχύει, για δύο λόγους: πρώτον, διότι με τη νέα ΣΣΕ τα επιδόματα θα δίνονται σε όλους τους εργαζόμενους και όχι μόνο στους οδηγούς, όπως ίσχυε πριν. Αυτό για παράδειγμα συνεπάγεται ότι ένας οδηγός θα πάρει αύξηση μόλις ένα ευρώ και όχι 50% σε σχέση με ό,τι έπαιρνε πέρυσι. Και δεύτερον, με τις προσλήψεις οδηγών, που πολύ σωστά έκανε ο ΟΑΣΘ, αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων, άρα τα αυξημένα ποσά, αφορούν περισσότερους εργαζόμενους”.
Τώρα, στο ερώτημα που απασχολεί το επιβατικό κοινό, εάν και πότε υπάρχει περίπτωση να γίνει κάποια απεργία στην αστική συγκοινωνία η απάντηση είναι πως αποφάσεις επ' αυτού θα ληφθούν κατά τις 20 Αυγούστου. Όπερ σημαίνει ότι ενδεχόμενες κινητοποιήσεις θα γίνουν προς το τέλος Αυγούστου, αρχές Σεπτεμβρίου, δηλαδή κοντά στη ΔΕΘ.
ΣΧΟΛΙΑ