Θεσσαλονίκη: Στενάζει η αγορά – Πενιχρά τα οφέλη του click away
05/01/2021 07:00
05/01/2021 07:00
Έκδηλη είναι η ανησυχία στην αγορά από τις παρενέργειες της συνεχιζόμενης κορονοκρίσης στην πραγματική οικονομία. Το πολυδιαφημισμένο click away αν και φαίνεται να δίνει μία μικρή ανάσα, μοιάζει σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στο βουνό προβλημάτων που έχει δημιουργήσει ο κορονοϊός. Καταβαράθρωση εσόδων, ανεξόφλητες υποχρεώσεις και έλλειψη ρευστότητας (αν και η επιστρεπτέα προκαταβολή έχει βοηθήσει σημαντικά), «γονατίζουν» το λιανεμπόριο.
«H κατάσταση στην αγορά είναι τρομακτική, το click away αφορούσε μόνο το 15% των επιχειρήσεων οι οποίες δεν μπόρεσαν να πιάσουν ούτε το 20% του τζίρου του 2019», επισημαίνει o πρόεδρος του ΕΣΘ, Παντελής Φιλιππίδης.
«Η εβδομάδα αυτή με τα μαγαζιά κλειστά πάει χαμένη, συνιστώυπομονή στους καταναλωτές με τις παραγγελίες που είχαν γίνει», προσθέτει ενώ εμφανίζεται επιφυλακτικός και με τη μέθοδο click in shop(ο πελάτης θα έχει τη δυνατότητα να κλείνει ραντεβού τηλεφωνικά με το κατάστημα και θα δοκιμάζει εντός του μαγαζιού τα προϊόντα), η οποία θα αντικαταστήσει το click away. «Από τη στιγμή που ο κόσμος δεν κυκλοφορεί και η νέα μέθοδος δεν περιμένουμε να βοηθήσει ουσιαστικά καθώς προυποθέτει ο πελάτης να γνωρίζει το τηλέφωνο των καταστημάτων, είναι θέμα επικοινωνίας, αν δεν έχεις e-shop δεν μπορεί εύκολα να σε βρει ο καταναλωτής», σημειώνει.
Ο τζίρος των γιορτών διαμορφώνεται περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ, σε μία κανονική περίοδο με την αγορά να λειτουργεί ομαλά. Τον Δεκέμβριο του 2020 και με τις ασφυκτικές περιοριστικές συνθήκες που λειτούργησε το λιανεμπόριο εκτιμάται πως 2 δισ. ευρώ έκαναν... φτερά από την αγορά. Τo πλήγμα για το μικρομεσαίο επιχειρείν είναι τεράστιο και απαιτούνται γενναία μέτρας στήριξης για να μείνουν οι επιχειρήσεις όρθιες και την επόμενη μέρα της πανδημίας.
Oι ωφελημένοι
Υπάρχουν ωστόσο και κλάδοι που το «click away» λειτούργησε ικανοποιητικά, δεδομένης της δυσμενούς κατάστασης.
Ο κλάδος των παιχνιδιών, που πραγματοποιεί πάνω από το 50% του τζίρου του τις γιορτές, εκτιμάται ότι είναι από εκείνους που επωφελήθηκαν από το click away. Ακόμη στους κερδισμένους συγκαταλέγονται οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών όπως και οι αλυσίδες με είδη σπιτιού, οι οποίες με «την παραλβή έξω» αποφορτίστηκαν σιγά από τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών που είχε συσσωρευτεί τις προηγούμενες μέρες.
Την ίδια στιγμή, όπως προβλέπει ο νόμος 4177/2013 οι τακτικές εκπτώσεις κατά την χειμερινή περίοδο είναι από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.
Επομένως, οι χειμερινές εκπτώσεις θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου και θα ολοκληρωθούν το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου. «Οι εκπτώσεις εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά θα είναι μεγάλες με πολλές επιχειρήσεις να θέλουν να διώξουν το στοκ που υπάρχει», τονίζει ο κ.Φιλιππίδης.
Έκδηλη είναι η ανησυχία στην αγορά από τις παρενέργειες της συνεχιζόμενης κορονοκρίσης στην πραγματική οικονομία. Το πολυδιαφημισμένο click away αν και φαίνεται να δίνει μία μικρή ανάσα, μοιάζει σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στο βουνό προβλημάτων που έχει δημιουργήσει ο κορονοϊός. Καταβαράθρωση εσόδων, ανεξόφλητες υποχρεώσεις και έλλειψη ρευστότητας (αν και η επιστρεπτέα προκαταβολή έχει βοηθήσει σημαντικά), «γονατίζουν» το λιανεμπόριο.
«H κατάσταση στην αγορά είναι τρομακτική, το click away αφορούσε μόνο το 15% των επιχειρήσεων οι οποίες δεν μπόρεσαν να πιάσουν ούτε το 20% του τζίρου του 2019», επισημαίνει o πρόεδρος του ΕΣΘ, Παντελής Φιλιππίδης.
«Η εβδομάδα αυτή με τα μαγαζιά κλειστά πάει χαμένη, συνιστώυπομονή στους καταναλωτές με τις παραγγελίες που είχαν γίνει», προσθέτει ενώ εμφανίζεται επιφυλακτικός και με τη μέθοδο click in shop(ο πελάτης θα έχει τη δυνατότητα να κλείνει ραντεβού τηλεφωνικά με το κατάστημα και θα δοκιμάζει εντός του μαγαζιού τα προϊόντα), η οποία θα αντικαταστήσει το click away. «Από τη στιγμή που ο κόσμος δεν κυκλοφορεί και η νέα μέθοδος δεν περιμένουμε να βοηθήσει ουσιαστικά καθώς προυποθέτει ο πελάτης να γνωρίζει το τηλέφωνο των καταστημάτων, είναι θέμα επικοινωνίας, αν δεν έχεις e-shop δεν μπορεί εύκολα να σε βρει ο καταναλωτής», σημειώνει.
Ο τζίρος των γιορτών διαμορφώνεται περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ, σε μία κανονική περίοδο με την αγορά να λειτουργεί ομαλά. Τον Δεκέμβριο του 2020 και με τις ασφυκτικές περιοριστικές συνθήκες που λειτούργησε το λιανεμπόριο εκτιμάται πως 2 δισ. ευρώ έκαναν... φτερά από την αγορά. Τo πλήγμα για το μικρομεσαίο επιχειρείν είναι τεράστιο και απαιτούνται γενναία μέτρας στήριξης για να μείνουν οι επιχειρήσεις όρθιες και την επόμενη μέρα της πανδημίας.
Oι ωφελημένοι
Υπάρχουν ωστόσο και κλάδοι που το «click away» λειτούργησε ικανοποιητικά, δεδομένης της δυσμενούς κατάστασης.
Ο κλάδος των παιχνιδιών, που πραγματοποιεί πάνω από το 50% του τζίρου του τις γιορτές, εκτιμάται ότι είναι από εκείνους που επωφελήθηκαν από το click away. Ακόμη στους κερδισμένους συγκαταλέγονται οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών όπως και οι αλυσίδες με είδη σπιτιού, οι οποίες με «την παραλβή έξω» αποφορτίστηκαν σιγά από τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών που είχε συσσωρευτεί τις προηγούμενες μέρες.
Την ίδια στιγμή, όπως προβλέπει ο νόμος 4177/2013 οι τακτικές εκπτώσεις κατά την χειμερινή περίοδο είναι από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.
Επομένως, οι χειμερινές εκπτώσεις θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου και θα ολοκληρωθούν το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου. «Οι εκπτώσεις εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά θα είναι μεγάλες με πολλές επιχειρήσεις να θέλουν να διώξουν το στοκ που υπάρχει», τονίζει ο κ.Φιλιππίδης.
ΣΧΟΛΙΑ