ΑΠΟΨΕΙΣ

Θεσσαλονίκη: Ταλαιπωρία χιλιάδων μαθητών και γονέων από ένα υπουργικό λάθος. Του Νίκου Ηλιάδη

Αιτία ήταν μία εγκύκλιος η οποία εκδόθηκε από την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής

 13/09/2023 07:00

Θεσσαλονίκη: Ταλαιπωρία χιλιάδων μαθητών και γονέων από ένα υπουργικό λάθος. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Μεγάλη αναστάτωση προκάλεσε σε γονείς και μαθητές η αποχή που κήρυξε ο Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων και Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων από το έργο της μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους. Το πρόβλημα προέκυψε αιφνιδίως στο παρά πέντε της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Αιτία ήταν μία εγκύκλιος η οποία εκδόθηκε από την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής. Με αυτήν ζητούνταν από τους μεταφορείς να προσαρμόσουν τα οχήματά τους, έτσι ώστε να γίνεται με ασφάλεια η μεταφορά των μαθητών. Το πρόβλημα εν προκειμένω, δεν ήταν οι ζώνες ασφαλείας, τις οποίες έτσι κι αλλιώς διαθέτουν όλα τα λεωφορεία. Εκείνο που προκάλεσε την αναστάτωση ήταν η απαίτηση να υπάρχουν ειδικά καθίσματα για μαθητές ύψους έως 1,5 μέτρου, οι οποίοι θεωρείται ότι δεν θα είναι ασφαλείς εάν καθίσουν στα συνήθη καθίσματα των λεωφορείων, έστω και με ζώνη ασφαλείας.

Η κατάσταση αυτή προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και στον οικογενειακό προγραμματισμό αφού αναγκάστηκαν οι ίδιοι οι γονείς να μεταφέρουν τα παιδιά τους στο σχολείο με δικά τους μέσα. Η εγκύκλιος, εκτός από τους γονείς και τους μαθητές, αιφνιδίασε και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει το έργο της μεταφοράς των μαθητών, αλλά και τους δημάρχους οι οποίοι εισέπρατταν, αδίκως, τη δυσαρέσκεια των γονέων.

Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η επίμαχη εγκύκλιος, την Παρασκευή, καταβλήθηκε προσπάθεια από την Περιφέρεια να πειστεί η υφυπουργός ότι είχε υποπέσει σε σφάλμα και πως θα έπρεπε να το διορθώσει, αποσύροντας την εγκύκλιο. Τα ερωτήματα γι' αυτήν την αψυχολόγητη πρωτοβουλία της ήταν πολλά. Το πρώτο ήταν για ποιο λόγο το υπουργείο άφησε την τελευταία ημέρα για να στείλει τη σχετική εγκύκλιο και δεν προνόησε να τη στείλει τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα. Διότι, ακόμη και εάν οι μεταφορείς θεωρούσαν λογική την απαίτηση για τα ειδικά καρεκλάκια, δεν είχαν το χρόνο στη διάθεσή τους ώστε να τα προμηθευτούν και να τα τοποθετήσουν μέσα στο σαββατοκύριακο.

Πέραν αυτού όμως, η εγκύκλιος προκαλούσε και άλλα προβλήματα. Κατ' αρχάς δημιουργούσε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς, μαθητές μεταφέρονται και με τα ΚΤΕΛ, ακόμη και με τον ΟΑΣΘ, τους οποίους η εγκύκλιος δεν τους περιελάμβανε. Μάλιστα, ειδικά στην περίπτωση του ΟΑΣΘ πολλά παιδιά μετακινούνται όρθια όταν δεν βρίσκουν θέση, ενώ δεν υπάρχουν ούτε ζώνες ασφαλείας.

Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμη· αλήθεια, είχε σκεφτεί η υφυπουργός τι θα σημαίνει για ένα παιδί που δεν κατάφερε (ακόμη) να ψηλώσει όσο τα υπόλοιπα, να το οδηγήσει να καθίσει σε ειδικό... παιδικό καρεκλάκι; Μπορεί να φανταστεί την ψυχολογική του κατάσταση, το κόμπλεξ που θα νιώθει, το μπούλινγκ που θα υφίσταται από τους συμμαθητές του;

Η απαίτηση για ειδικά καρεκλάκια, για την ασφαλή μεταφορά μικρόσωμων παιδιών είναι εύλογη όταν πρόκειται για λεωφορεία τα οποία μεταφέρουν παιδιά στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Είναι όμως λανθασμένη όταν πρόκειται για οχήματα τα οποία μεταφέρουν μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου.

Όλα αυτά τα αυτονόητα, η κυρία Αλεξοπούλου χρειάστηκε σχεδόν τέσσερις ημέρες για να τα αντιληφθεί. Και χθες το απόγευμα, υπό το βάρος των πιέσεων που της ασκήθηκαν από την Περιφέρεια, τους δημάρχους, ακόμη και από βουλευτές, και υπό την απειλή κινητοποιήσεων, εξέδωσε διορθωτική εγκύκλιο, αποκαθιστώντας την τάξη. Επειδή η εξέλιξη αυτή συνέβη χθες βράδυ, οι μεταφορείς δεν θα προλάβουν να πραγματοποιήσουν σήμερα τα μαθητικά δρομολόγια. Θα ξεκινήσουν από αύριο. Η εξέλιξη αυτή είναι ασφαλώς θετική, όμως, η συμπεριφορά της υφυπουργού είναι εξόχως ανησυχητική, αν μάλιστα συνυπολογίσει κανείς ότι έχει στο χαρτοφυλάκιό της και το ακανθώδες ζήτημα της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη.

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Μεγάλη αναστάτωση προκάλεσε σε γονείς και μαθητές η αποχή που κήρυξε ο Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων και Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων από το έργο της μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους. Το πρόβλημα προέκυψε αιφνιδίως στο παρά πέντε της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Αιτία ήταν μία εγκύκλιος η οποία εκδόθηκε από την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής. Με αυτήν ζητούνταν από τους μεταφορείς να προσαρμόσουν τα οχήματά τους, έτσι ώστε να γίνεται με ασφάλεια η μεταφορά των μαθητών. Το πρόβλημα εν προκειμένω, δεν ήταν οι ζώνες ασφαλείας, τις οποίες έτσι κι αλλιώς διαθέτουν όλα τα λεωφορεία. Εκείνο που προκάλεσε την αναστάτωση ήταν η απαίτηση να υπάρχουν ειδικά καθίσματα για μαθητές ύψους έως 1,5 μέτρου, οι οποίοι θεωρείται ότι δεν θα είναι ασφαλείς εάν καθίσουν στα συνήθη καθίσματα των λεωφορείων, έστω και με ζώνη ασφαλείας.

Η κατάσταση αυτή προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και στον οικογενειακό προγραμματισμό αφού αναγκάστηκαν οι ίδιοι οι γονείς να μεταφέρουν τα παιδιά τους στο σχολείο με δικά τους μέσα. Η εγκύκλιος, εκτός από τους γονείς και τους μαθητές, αιφνιδίασε και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει το έργο της μεταφοράς των μαθητών, αλλά και τους δημάρχους οι οποίοι εισέπρατταν, αδίκως, τη δυσαρέσκεια των γονέων.

Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η επίμαχη εγκύκλιος, την Παρασκευή, καταβλήθηκε προσπάθεια από την Περιφέρεια να πειστεί η υφυπουργός ότι είχε υποπέσει σε σφάλμα και πως θα έπρεπε να το διορθώσει, αποσύροντας την εγκύκλιο. Τα ερωτήματα γι' αυτήν την αψυχολόγητη πρωτοβουλία της ήταν πολλά. Το πρώτο ήταν για ποιο λόγο το υπουργείο άφησε την τελευταία ημέρα για να στείλει τη σχετική εγκύκλιο και δεν προνόησε να τη στείλει τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα. Διότι, ακόμη και εάν οι μεταφορείς θεωρούσαν λογική την απαίτηση για τα ειδικά καρεκλάκια, δεν είχαν το χρόνο στη διάθεσή τους ώστε να τα προμηθευτούν και να τα τοποθετήσουν μέσα στο σαββατοκύριακο.

Πέραν αυτού όμως, η εγκύκλιος προκαλούσε και άλλα προβλήματα. Κατ' αρχάς δημιουργούσε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς, μαθητές μεταφέρονται και με τα ΚΤΕΛ, ακόμη και με τον ΟΑΣΘ, τους οποίους η εγκύκλιος δεν τους περιελάμβανε. Μάλιστα, ειδικά στην περίπτωση του ΟΑΣΘ πολλά παιδιά μετακινούνται όρθια όταν δεν βρίσκουν θέση, ενώ δεν υπάρχουν ούτε ζώνες ασφαλείας.

Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμη· αλήθεια, είχε σκεφτεί η υφυπουργός τι θα σημαίνει για ένα παιδί που δεν κατάφερε (ακόμη) να ψηλώσει όσο τα υπόλοιπα, να το οδηγήσει να καθίσει σε ειδικό... παιδικό καρεκλάκι; Μπορεί να φανταστεί την ψυχολογική του κατάσταση, το κόμπλεξ που θα νιώθει, το μπούλινγκ που θα υφίσταται από τους συμμαθητές του;

Η απαίτηση για ειδικά καρεκλάκια, για την ασφαλή μεταφορά μικρόσωμων παιδιών είναι εύλογη όταν πρόκειται για λεωφορεία τα οποία μεταφέρουν παιδιά στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Είναι όμως λανθασμένη όταν πρόκειται για οχήματα τα οποία μεταφέρουν μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου.

Όλα αυτά τα αυτονόητα, η κυρία Αλεξοπούλου χρειάστηκε σχεδόν τέσσερις ημέρες για να τα αντιληφθεί. Και χθες το απόγευμα, υπό το βάρος των πιέσεων που της ασκήθηκαν από την Περιφέρεια, τους δημάρχους, ακόμη και από βουλευτές, και υπό την απειλή κινητοποιήσεων, εξέδωσε διορθωτική εγκύκλιο, αποκαθιστώντας την τάξη. Επειδή η εξέλιξη αυτή συνέβη χθες βράδυ, οι μεταφορείς δεν θα προλάβουν να πραγματοποιήσουν σήμερα τα μαθητικά δρομολόγια. Θα ξεκινήσουν από αύριο. Η εξέλιξη αυτή είναι ασφαλώς θετική, όμως, η συμπεριφορά της υφυπουργού είναι εξόχως ανησυχητική, αν μάλιστα συνυπολογίσει κανείς ότι έχει στο χαρτοφυλάκιό της και το ακανθώδες ζήτημα της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία