ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη - Θερινές εκπτώσεις: Χλιαρές προσδοκίες εν μέσω… καυτής ακρίβειας

Γενναίες μειώσεις τιμών για να περάσουν από το ταμείο οι καταναλωτές - Πιεστικές οι συνθήκες για τους μικρομεσαίους - Πιο διστακτικοί για αγορές οι πολίτες

 05/07/2023 13:00

Θεσσαλονίκη - Θερινές εκπτώσεις: Χλιαρές προσδοκίες εν μέσω… καυτής ακρίβειας

Στέφανος Μαχτσίρας

Συγκρατημένες βλέψεις για τόνωση του τζίρου τους στις θερινές εκπτώσεις, που ξεκινούν την προσεχή Δευτέρα 10 Ιουλίου, έχουν οι έμποροι της Θεσσαλονίκης οι οποίοι με δυνατές προσφορές και γενναίες εκπτώσεις θα προσπαθήσουν να φέρουν μέχρι... το ταμείο τους πολίτες.

Βέβαια, προσφορές και εκπτώσεις διαμορφώνουν εδώ και αρκετό καιρό μία μόνιμη συνθήκη για την αγορά παρά τις αυξήσεις με τις οποίες τίθενται αντιμέτωποι οι επαγγελματίες (αγγίζουν το 11,2%, αν η σύγκριση γίνει με τον Μάιο του 2022, στα είδη ένδυσης και υπόδησης βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ) αλλά τις απορροφούν, σε μία προσπάθεια να μην μειωθεί περαιτέρω η κίνηση.

Με τους μικρομεσαίους της Θεσσαλονίκης να ελπίζουν και στην αύξηση των εσόδων τους από τους τουρίστες που κατακλύζουν την πόλη, πρόσθετο παράγοντα προβληματισμού αποτελεί και η τάση των επισκεπτών, ελέω ακρίβειας να ψωνίζουν με το σταγονόμετρο, ιδιαίτερα μάλιστα αν λάβουμε υπόψιν πως το κατά κεφαλήν εισόδημα των Βαλκάνιων, που αποτελούν την κύρια τουριστική δεξαμενή για τη Θεσσαλονίκη, είναι πολύ χαμηλότερο από το ελληνικό.

Πέρα από τον μόνιμο βραχνά των ανατιμήσεων, ο βροχερός καιρός Μάιο και Ιούνιο σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς επηρέασε αρνητικά τη διάθεση των καταναλωτών να βγουν και να ξοδέψουν.

Η κίνηση, αν εξαιρέσουμε τις αλυσίδες, καταγράφει χαμηλές πτήσεις (ειδικά τις καθημερινές) με την αγορά, «θύμα» της ακρίβειας που κατατρώει το διαθέσιμο εισόδημα και αναγκάζει τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα σφιχτοί στις δαπάνες τους. Τα νοικοκυριά ψάχνουν εναγωνίως τις περιόδους των προσφορών και των εκπτώσεων για να προχωρήσουν τις αγορές που άφηναν στην άκρη τους υπόλοιπους μήνες λόγω οικονομικών δυσχερειών.

Στο πλαίσιο αυτό, οι γενναίες εκπτώσεις μοιραία θα επιστρέψουν στις βιτρίνες σε μια προσπάθεια των εμπόρων να δελεάσουν τους «χτυπημένους» από την... πανάκριβη καθημερινότητα πολίτες.

Η επίμονη διατήρηση του υψηλού πληθωρισμού στα τρόφιμα που ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στα εισοδήματα των νοικοκυριών και η δυσκολία πρόσβασης των ΜμΕ στον τραπεζικό δανεισμό προβληματίζουν έντονα τον εμπορικό κόσμο που ψάχνει λύσεις μέσα σε ένα ευμετάβλητο περιβάλλον.

Πάντως παρά τις εντεινόμενες δυσκολίες, η αγορά έχει σφυγμό καθώς βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση 1,5% κατέγραψε ο γενικός δείκτης κύκλου του εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) του λιανεμπορίου τον Απρίλιο του 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου του 2022. Σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 η αύξηση διαμορφώθηκε στο 9,8%.

Αντίθετα, ο όγκος πωλήσεων τον Απρίλιου του2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι παρουσίασε μείωση 5,2% ενώ σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023, αύξηση πέριξ του 9%.

Τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές εξαιτίας των ανατιμήσεων αποτυπώνει πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ, σύμφωνα με την οποία η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. 

Ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των αυξήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%. Παράλληλα, το 42% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο 2023 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 19% ότι θα είναι αυξημένες.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα υπολογίσιμο κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης στροφής του πληθυσμού προς την εξοικονόμηση χρημάτων.

Το καταναλωτικό κοινό είναι πιεσμένο, σε ένα μεταβατικό στάδιο, με βασική ανησυχία τις πληθωριστικές πιέσεις σε προϊόντα και ένα αρνητικό, αλλά βελτιούμενο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Οι θερινές εκπτώσεις στη Θεσσαλονίκη αρχίζουν τη Δευτέρα 10 Ιουλίου και θα έχουν διάρκεια περίπου δύο μηνών με προβλεπόμενη λήξη την Πέμπτη 31 Αυγούστου. Τα μαγαζιά μπορούν προαιρετικά να λειτουργήσουν την πρώτη Κυριακή της περιόδου, στις 16 Ιουλίου.

Συγκρατημένες βλέψεις για τόνωση του τζίρου τους στις θερινές εκπτώσεις, που ξεκινούν την προσεχή Δευτέρα 10 Ιουλίου, έχουν οι έμποροι της Θεσσαλονίκης οι οποίοι με δυνατές προσφορές και γενναίες εκπτώσεις θα προσπαθήσουν να φέρουν μέχρι... το ταμείο τους πολίτες.

Βέβαια, προσφορές και εκπτώσεις διαμορφώνουν εδώ και αρκετό καιρό μία μόνιμη συνθήκη για την αγορά παρά τις αυξήσεις με τις οποίες τίθενται αντιμέτωποι οι επαγγελματίες (αγγίζουν το 11,2%, αν η σύγκριση γίνει με τον Μάιο του 2022, στα είδη ένδυσης και υπόδησης βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ) αλλά τις απορροφούν, σε μία προσπάθεια να μην μειωθεί περαιτέρω η κίνηση.

Με τους μικρομεσαίους της Θεσσαλονίκης να ελπίζουν και στην αύξηση των εσόδων τους από τους τουρίστες που κατακλύζουν την πόλη, πρόσθετο παράγοντα προβληματισμού αποτελεί και η τάση των επισκεπτών, ελέω ακρίβειας να ψωνίζουν με το σταγονόμετρο, ιδιαίτερα μάλιστα αν λάβουμε υπόψιν πως το κατά κεφαλήν εισόδημα των Βαλκάνιων, που αποτελούν την κύρια τουριστική δεξαμενή για τη Θεσσαλονίκη, είναι πολύ χαμηλότερο από το ελληνικό.

Πέρα από τον μόνιμο βραχνά των ανατιμήσεων, ο βροχερός καιρός Μάιο και Ιούνιο σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς επηρέασε αρνητικά τη διάθεση των καταναλωτών να βγουν και να ξοδέψουν.

Η κίνηση, αν εξαιρέσουμε τις αλυσίδες, καταγράφει χαμηλές πτήσεις (ειδικά τις καθημερινές) με την αγορά, «θύμα» της ακρίβειας που κατατρώει το διαθέσιμο εισόδημα και αναγκάζει τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα σφιχτοί στις δαπάνες τους. Τα νοικοκυριά ψάχνουν εναγωνίως τις περιόδους των προσφορών και των εκπτώσεων για να προχωρήσουν τις αγορές που άφηναν στην άκρη τους υπόλοιπους μήνες λόγω οικονομικών δυσχερειών.

Στο πλαίσιο αυτό, οι γενναίες εκπτώσεις μοιραία θα επιστρέψουν στις βιτρίνες σε μια προσπάθεια των εμπόρων να δελεάσουν τους «χτυπημένους» από την... πανάκριβη καθημερινότητα πολίτες.

Η επίμονη διατήρηση του υψηλού πληθωρισμού στα τρόφιμα που ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στα εισοδήματα των νοικοκυριών και η δυσκολία πρόσβασης των ΜμΕ στον τραπεζικό δανεισμό προβληματίζουν έντονα τον εμπορικό κόσμο που ψάχνει λύσεις μέσα σε ένα ευμετάβλητο περιβάλλον.

Πάντως παρά τις εντεινόμενες δυσκολίες, η αγορά έχει σφυγμό καθώς βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση 1,5% κατέγραψε ο γενικός δείκτης κύκλου του εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) του λιανεμπορίου τον Απρίλιο του 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου του 2022. Σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 η αύξηση διαμορφώθηκε στο 9,8%.

Αντίθετα, ο όγκος πωλήσεων τον Απρίλιου του2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι παρουσίασε μείωση 5,2% ενώ σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023, αύξηση πέριξ του 9%.

Τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές εξαιτίας των ανατιμήσεων αποτυπώνει πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ, σύμφωνα με την οποία η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. 

Ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των αυξήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%. Παράλληλα, το 42% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο 2023 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 19% ότι θα είναι αυξημένες.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα υπολογίσιμο κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης στροφής του πληθυσμού προς την εξοικονόμηση χρημάτων.

Το καταναλωτικό κοινό είναι πιεσμένο, σε ένα μεταβατικό στάδιο, με βασική ανησυχία τις πληθωριστικές πιέσεις σε προϊόντα και ένα αρνητικό, αλλά βελτιούμενο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Οι θερινές εκπτώσεις στη Θεσσαλονίκη αρχίζουν τη Δευτέρα 10 Ιουλίου και θα έχουν διάρκεια περίπου δύο μηνών με προβλεπόμενη λήξη την Πέμπτη 31 Αυγούστου. Τα μαγαζιά μπορούν προαιρετικά να λειτουργήσουν την πρώτη Κυριακή της περιόδου, στις 16 Ιουλίου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία