Θεσσαλονίκη: Τι είχε το 2019, που δεν έχει το 2023;
21/04/2023 07:00
21/04/2023 07:00
Χαμηλές πτήσεις διέγραψε στο πρώτο τρίμηνο του 2023 το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, δηλαδή της τελευταίας σούπερ προ covid χρονιάς για τον ελληνικό τουρισμό. Kι ενώ η πόλη ανεβαίνει επενδυτικά και τουριστικά, ξενοδοχεία εγκαινιάζονται, η κρουαζιέρα φορτσάρει, η βιομηχανία των διοργανώσεων/MICE ανακάμπτει, η κίνηση στο Α’ τρίμηνο 2023, στο «Μακεδονία», ήταν χαμηλότερη κατά -4,1% σε σχέση με εκείνη του Α’ τριμήνου 2019.
Τι είχε η Θεσσαλονίκη το 2019 που δεν έχει το 2023; Γιατί τότε η επιβατική κίνηση, τόσο στις πτήσεις εσωτερικού, όσο κι στις πτήσεις εξωτερικού ήταν σε υψηλότερα επίπεδα απ’ ότι φέτος, σε αυτό το εξεταζόμενο τρίμηνο; Ορισμένοι τουριστικοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι ο τουρισμός της βόρειας Ελλάδας και κατ’ επέκταση το «Μακεδονία», υφίσταται τα απόνερα του πολέμου στην Ουκρανία, που ψαλίδισε τον εισερχόμενο τουρισμό από Ρωσία και Ουκρανία. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το 2019 υπήρχαν περισσότερες συνδέσεις με το εξωτερικό και πιο πυκνές πτήσεις, κρίσιμος παράγοντας για την προσέλκυση τουριστών, «επειδή η Θεσσαλονίκη δεν είναι Αθήνα».
Όμως μία διαφορετική, πιο δύσπεπτη αλλά αντικειμενική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα, έχουν δώσει πολλοί επιχειρηματίες του τουρισμού. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι ακόμη τουριστικός προορισμός στο διεθνή χάρτη, έχει αρχίσει λίγο-λίγο να γίνεται κάπως γνωστή, αλλά προορισμός δεν έχει γίνει ακόμη. Κι ώσπου να γίνει προορισμός, η τουριστική κίνηση θα εκδηλώνει κάποια θετικά ξεσπάσματα ανόδου, αλλά δύσκολα θα κρατηθεί σε υψηλά επίπεδα στη διάρκεια όλου του χρόνου.
Βεβαίως, υπάρχουν επιχειρήσεις που επιλέγουν να επενδύσουν στην πόλη. Αεροπορικές εταιρείες που βάζουν παραπάνω συνδέσεις, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που κάνουν σύγχρονα και αξιοπρόσεκτα ξενοδοχεία, εταιρείες κρουαζιέρας που συμπεριλαμβάνουν τη Θεσσαλονίκη στις ταξιδιωτικές προτάσεις τους. Γίνονται ενέργειες, αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες ακόμη και από επιχειρήσεις που το κύριο αντικείμενό τους δεν είναι ο τουρισμός, όπως π.χ. η ΟΛΘ ΑΕ, που κοντεύει να γίνει πρεσβευτής της Θεσσαλονίκης στην κρουαζιέρα. Αυτό όμως που δεν υπάρχει, που λείπει από την πόλη, για την πόλη, είναι ένα συνεκτικό σχέδιο προβολής, με συγκεκριμένες δράσεις πάνω σε ορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Το makthes.gr γνωρίζει ότι πριν αρκετούς μήνες είχε αναληφθεί πρωτοβουλία, η οποία μάλιστα έφτασε ως την κεντρική κυβέρνηση, προκειμένου να υποστηριχθεί η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, ενός σχεδίου που για να εφαρμοστεί θα στηρίζονταν στη συνεργασία του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.
Το πλαίσιο αυτού του σχεδίου καταστρώθηκε και παρουσιάσθηκε από την AQ Strategy, εταιρεία που είχε υλοποιήσει την διαφημιστική καμπάνια του ΕΟΤ. Και μετά ακολούθησε ένα πινγκ πονγκ διαφωνιών για ρόλους, δράσεις και οικονομικές συνεισφορές. Περιττό να πούμε ότι το σχέδιο δεν προχώρησε παρότι η πόλη το χρειάζεται. Το σχέδιο δεν προχώρησε παρότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που πιστεύει στην τουριστική ανάπτυξη με ολιστική προσέγγιση, θέλει τη μετεξέλιξη του ΟΤΘ σε οργανισμό μάνατζμεντ και μάρκετινγκ για τη Θεσσαλονίκη.
Αφού λοιπόν δεν έγινε η ανάθεση του σχεδίου στις αρχές της χρονιάς και πριν ξεκινήσει έστω και άτυπα η προεκλογική περίοδος -πρώτα εθνικές εκλογές, μετά αυτοδιοικητικές- επόμενο είναι κάθε δράση που είχε αναληφθεί, να ατονίσει. Τώρα όλοι οι πολιτευόμενοι έχουν την αγωνία της κάλπης και βλέπουν μπροστά τους μόνο τις δημοσκοπικές μετρήσεις.
Αναμφίβολα η κίνηση στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα αυξηθεί κατά τη θερινή περίοδο, αφού ήδη έχουν προστεθεί δέκα νέες συνδέσεις με προορισμούς του εξωτερικού (συνολικά 73), ο τουρισμός έχει αφήσει πίσω του τους περιορισμούς του covid και οι προκρατήσεις στα ξενοδοχεία της πόλης, όπως άλλωστε και της Χαλκιδικής, διαμορφώνονται για το καλοκαίρι στα επίπεδα του 2019.
Το ζητούμενο, όμως, είναι το αεροδρόμιο να κρατήσει μετά το Σεπτέμβριο και τη λήξη της θερινής σεζόν σε υψηλά επίπεδα την επιβατική κίνηση. Κάποιες τουλάχιστον από τις εταιρείες που βάζουν πτήσεις για την περίοδο του καλοκαιριού, να τις διατηρήσουν και στη διάρκεια της χειμερινής σεζόν.
Η Θεσσαλονίκη, με πολύ συγκεκριμένους τρόπους που προϋποθέτουν μάλιστα δέσμευση κεφαλαίων και ανθρώπινου δυναμικού, υποστηρίζεται από ιδιωτικές επιχειρήσεις. Η πόλη πρέπει τώρα να αποκτήσει και ένα σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, που δεν θα περιορίζεται σε γενικότητες, αφηρημένες διαπιστώσεις και ευχολόγια. Την ευθύνη υλοποίησης του σχεδίου, θα πρέπει να αναλάβει ένας DMMO, ένας οργανισμός διαχείρισης και μάρκετινγκ του προορισμού, πιθανότατα ο ΟΤΘ, ο οποίος και θα έχει στενή συνεργασία με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς, είτε είναι μέλη του, είτε όχι.
Δίχως σχέδιο με σαφείς στόχους, δράσεις και παρακολούθηση-αξιολόγηση, δίχως την υποστήριξη από εξειδικευμένους επαγγελματίες, δίχως ξεκάθαρους ρόλους για τους εμπλεκόμενους φορείς και δίχως πνεύμα συνεργασίας, η Θεσσαλονίκη θα παλεύει επίπονα για να κερδίσει τη θέση που της αξίζει στο τουριστικό στερέωμα.
16/04/2023 18:38
Χαμηλές πτήσεις διέγραψε στο πρώτο τρίμηνο του 2023 το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, δηλαδή της τελευταίας σούπερ προ covid χρονιάς για τον ελληνικό τουρισμό. Kι ενώ η πόλη ανεβαίνει επενδυτικά και τουριστικά, ξενοδοχεία εγκαινιάζονται, η κρουαζιέρα φορτσάρει, η βιομηχανία των διοργανώσεων/MICE ανακάμπτει, η κίνηση στο Α’ τρίμηνο 2023, στο «Μακεδονία», ήταν χαμηλότερη κατά -4,1% σε σχέση με εκείνη του Α’ τριμήνου 2019.
Τι είχε η Θεσσαλονίκη το 2019 που δεν έχει το 2023; Γιατί τότε η επιβατική κίνηση, τόσο στις πτήσεις εσωτερικού, όσο κι στις πτήσεις εξωτερικού ήταν σε υψηλότερα επίπεδα απ’ ότι φέτος, σε αυτό το εξεταζόμενο τρίμηνο; Ορισμένοι τουριστικοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι ο τουρισμός της βόρειας Ελλάδας και κατ’ επέκταση το «Μακεδονία», υφίσταται τα απόνερα του πολέμου στην Ουκρανία, που ψαλίδισε τον εισερχόμενο τουρισμό από Ρωσία και Ουκρανία. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το 2019 υπήρχαν περισσότερες συνδέσεις με το εξωτερικό και πιο πυκνές πτήσεις, κρίσιμος παράγοντας για την προσέλκυση τουριστών, «επειδή η Θεσσαλονίκη δεν είναι Αθήνα».
Όμως μία διαφορετική, πιο δύσπεπτη αλλά αντικειμενική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα, έχουν δώσει πολλοί επιχειρηματίες του τουρισμού. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι ακόμη τουριστικός προορισμός στο διεθνή χάρτη, έχει αρχίσει λίγο-λίγο να γίνεται κάπως γνωστή, αλλά προορισμός δεν έχει γίνει ακόμη. Κι ώσπου να γίνει προορισμός, η τουριστική κίνηση θα εκδηλώνει κάποια θετικά ξεσπάσματα ανόδου, αλλά δύσκολα θα κρατηθεί σε υψηλά επίπεδα στη διάρκεια όλου του χρόνου.
Βεβαίως, υπάρχουν επιχειρήσεις που επιλέγουν να επενδύσουν στην πόλη. Αεροπορικές εταιρείες που βάζουν παραπάνω συνδέσεις, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που κάνουν σύγχρονα και αξιοπρόσεκτα ξενοδοχεία, εταιρείες κρουαζιέρας που συμπεριλαμβάνουν τη Θεσσαλονίκη στις ταξιδιωτικές προτάσεις τους. Γίνονται ενέργειες, αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες ακόμη και από επιχειρήσεις που το κύριο αντικείμενό τους δεν είναι ο τουρισμός, όπως π.χ. η ΟΛΘ ΑΕ, που κοντεύει να γίνει πρεσβευτής της Θεσσαλονίκης στην κρουαζιέρα. Αυτό όμως που δεν υπάρχει, που λείπει από την πόλη, για την πόλη, είναι ένα συνεκτικό σχέδιο προβολής, με συγκεκριμένες δράσεις πάνω σε ορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Το makthes.gr γνωρίζει ότι πριν αρκετούς μήνες είχε αναληφθεί πρωτοβουλία, η οποία μάλιστα έφτασε ως την κεντρική κυβέρνηση, προκειμένου να υποστηριχθεί η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, ενός σχεδίου που για να εφαρμοστεί θα στηρίζονταν στη συνεργασία του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.
Το πλαίσιο αυτού του σχεδίου καταστρώθηκε και παρουσιάσθηκε από την AQ Strategy, εταιρεία που είχε υλοποιήσει την διαφημιστική καμπάνια του ΕΟΤ. Και μετά ακολούθησε ένα πινγκ πονγκ διαφωνιών για ρόλους, δράσεις και οικονομικές συνεισφορές. Περιττό να πούμε ότι το σχέδιο δεν προχώρησε παρότι η πόλη το χρειάζεται. Το σχέδιο δεν προχώρησε παρότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που πιστεύει στην τουριστική ανάπτυξη με ολιστική προσέγγιση, θέλει τη μετεξέλιξη του ΟΤΘ σε οργανισμό μάνατζμεντ και μάρκετινγκ για τη Θεσσαλονίκη.
Αφού λοιπόν δεν έγινε η ανάθεση του σχεδίου στις αρχές της χρονιάς και πριν ξεκινήσει έστω και άτυπα η προεκλογική περίοδος -πρώτα εθνικές εκλογές, μετά αυτοδιοικητικές- επόμενο είναι κάθε δράση που είχε αναληφθεί, να ατονίσει. Τώρα όλοι οι πολιτευόμενοι έχουν την αγωνία της κάλπης και βλέπουν μπροστά τους μόνο τις δημοσκοπικές μετρήσεις.
Αναμφίβολα η κίνηση στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα αυξηθεί κατά τη θερινή περίοδο, αφού ήδη έχουν προστεθεί δέκα νέες συνδέσεις με προορισμούς του εξωτερικού (συνολικά 73), ο τουρισμός έχει αφήσει πίσω του τους περιορισμούς του covid και οι προκρατήσεις στα ξενοδοχεία της πόλης, όπως άλλωστε και της Χαλκιδικής, διαμορφώνονται για το καλοκαίρι στα επίπεδα του 2019.
Το ζητούμενο, όμως, είναι το αεροδρόμιο να κρατήσει μετά το Σεπτέμβριο και τη λήξη της θερινής σεζόν σε υψηλά επίπεδα την επιβατική κίνηση. Κάποιες τουλάχιστον από τις εταιρείες που βάζουν πτήσεις για την περίοδο του καλοκαιριού, να τις διατηρήσουν και στη διάρκεια της χειμερινής σεζόν.
Η Θεσσαλονίκη, με πολύ συγκεκριμένους τρόπους που προϋποθέτουν μάλιστα δέσμευση κεφαλαίων και ανθρώπινου δυναμικού, υποστηρίζεται από ιδιωτικές επιχειρήσεις. Η πόλη πρέπει τώρα να αποκτήσει και ένα σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, που δεν θα περιορίζεται σε γενικότητες, αφηρημένες διαπιστώσεις και ευχολόγια. Την ευθύνη υλοποίησης του σχεδίου, θα πρέπει να αναλάβει ένας DMMO, ένας οργανισμός διαχείρισης και μάρκετινγκ του προορισμού, πιθανότατα ο ΟΤΘ, ο οποίος και θα έχει στενή συνεργασία με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς, είτε είναι μέλη του, είτε όχι.
Δίχως σχέδιο με σαφείς στόχους, δράσεις και παρακολούθηση-αξιολόγηση, δίχως την υποστήριξη από εξειδικευμένους επαγγελματίες, δίχως ξεκάθαρους ρόλους για τους εμπλεκόμενους φορείς και δίχως πνεύμα συνεργασίας, η Θεσσαλονίκη θα παλεύει επίπονα για να κερδίσει τη θέση που της αξίζει στο τουριστικό στερέωμα.
ΣΧΟΛΙΑ