Θεσσαλονίκη: Ερχονται τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία - Πόσα θα είναι, πώς θα κατανεμηθούν
11/11/2022 07:00
11/11/2022 07:00
Δύο εταιρείες, από Κίνα και Ισπανία φαίνεται πως μπαίνουν στην τελική ευθεία του διαγωνισμού για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων τα οποία θα διατεθούν για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα τμήματα του μεγάλου διαγωνισμού προμήθειας συνολικά 650 οχημάτων τα οποία προορίζονται για την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.
Η διαδικασία της προμήθειας των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων προϋπολογισμού 124,62 εκατ. ευρώ φαίνεται να προχωρά ταχύτερα από τις υπόλοιπες τρεις καθώς η κάθε μία αποτελεί κατ' ουσία ξεχωριστή διακήρυξη, με διαφορετικές προδιαγραφές και διαφορετικούς υποψήφιους αναδόχους στις περισσότερες των περιπτώσεων.
Πριν από μερικές ημέρες, σύμφωνα με το ypodomes.gr, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς ενέκρινε το πρακτικό του διαγωνισμού το οποίο αφορά την προμήθεια των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, δώδεκα μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180χλμ.
Σύμφωνα με το πρακτικό του διαγωνισμού στην τρίτη φάση της διαδικασίας πέρασαν δύο από τις τρεις εταιρείες. Πρόκειται για την ισπανική IRIZAR και την κινεζική YUTONG BUS ενώ απορρίφθηκε ως ανεπαρκής ο φάκελος της επίσης κινεζικής BYD.
Σύμφωνα, μάλιστα, με το πρακτικό η κινεζική εταιρεία YUTONG BUS CO LTD (εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου σε συνεργασία με ευρωπαϊκή θυγατρικής του κινεζικού ομίλου) φέρεται να έχει ένα ελαφρό προβάδισμα στην βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς με 146,181 μονάδες έναντι της IRIZAR E-MOBILITY S.L. (εκπροσωπείται από τον όμιλο Σαρακάκη) που έλαβε 128,65 μονάδες.
Βεβαίως η τελική επιλογή θα κριθεί εν πολλοίς από την οικονομική προσφορά που έχουν καταθέσει οι δύο εταιρείες και οι οποίες θα ανοιχτούν τις επόμενες εβδομάδες.
Εάν όλα κυλήσουν ομαλά και δεν υπάρξουν ενστάσεις από την τρίτη εταιρεία η οποία αποκλείστηκε τότε η επιλογή του αναδόχου πρόκειται να γίνει τους πρώτους μήνες του 2023.
Τα υπόλοιπα λεωφορεία
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός έχει και άλλα τρία επιμέρους τμήματα.
Το πρώτο αφορά την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ, προϋπολογισμού 53,32 εκατ. ευρώ. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα γίνει γνωστό ποιες εταιρείες θα διεκδικήσουν την προμήθεια αυτών των οχημάτων, με την IVECO να είναι μία απ' αυτές.
Επίσης, μέσα στον Νοέμβριο πρόκειται να ακολουθήσουν και οι αποφάσεις για τις εταιρείες που περνούν στην τελική φάση για την προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI ύψους 73,16 εκατ. ευρώ. Εδώ συμμετέχουν οι IVECO και η ITA.
Μέσα στις προσεχείς εβδομάδες θα ληφθούν αποφάσεις για τις εταιρείες που περνούν στην τελική φάση και για τα επιπλέον 100 απλά ηλεκτρικά αστικά οχήματα 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. ύψους 56,26 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το τμήμα του διαγωνισμού συμμετέχουν οι εταιρείες IVECO, BYD, IRIZAR, VAN HOOL. Η χρηματοδότηση για την προμήθεια αυτών των λεωφορείων θα γίνει από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό υπήρχε και πέμπτο τμήμα που αφορούσε την προμήθεια 100 λεωφορείων 12 μέτρων, υβριδικής τεχνολογίας, προϋπολογισμού 46,12 εκατ. ευρώ, ο οποίος όμως ακυρώθηκε τον περασμένο Μάιο καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά.
Τι θα πάρει η Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Γιάννη Τόσκα, από την προμήθεια αυτών των λεωφορείων η Θεσσαλονίκη πρόκειται να πάρει 130 ηλεκτρικά οχήματα. Λεωφορεία τα οποία κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) EURO VΙ δεν προβλέπονται σε αυτή τη φάση για τη Θεσσαλονίκη καθώς υπάρχει πρόβλημα με την αποθήκευση αυτού του είδους του καυσίμου.
Σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕ ο χρόνος παράδοσης και κυκλοφορίας των 130 οχημάτων EV για τη Θεσσαλονίκη (του μεγάλου διαγωνισμού καθαρών οχημάτων/α’ φάση) θα είναι εντός του α’ εξαμήνου του 2023.
Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, ο σχεδιασμός προβλέπει τα 130 ηλεκτρικά οχήματα να κατανεμηθούν στα δύο αμαξοστάσια, σε Σταυρούπολη (90) και Φοίνικα (40). Εκεί θα λειτουργούν σταθμοί φόρτισης, ενώ άλλοι δύο σταθμοί ταχείας φόρτισης θα λειτουργούν στους τερματικούς σταθμούς της Νέας Ελβετίας και του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Περαιτέρω ενίσχυση του στόλου των αστικών λεωφορείων θα αναμένει η Θεσσαλονίκη από τον επόμενο διαγωνισμό για την προμήθεια 1.300 οχημάτων, πιθανότατα όλα ηλεκτρικά, από τα οποία η πόλη θα πάρει τα 300.
Δύο εταιρείες, από Κίνα και Ισπανία φαίνεται πως μπαίνουν στην τελική ευθεία του διαγωνισμού για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων τα οποία θα διατεθούν για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα τμήματα του μεγάλου διαγωνισμού προμήθειας συνολικά 650 οχημάτων τα οποία προορίζονται για την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.
Η διαδικασία της προμήθειας των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων προϋπολογισμού 124,62 εκατ. ευρώ φαίνεται να προχωρά ταχύτερα από τις υπόλοιπες τρεις καθώς η κάθε μία αποτελεί κατ' ουσία ξεχωριστή διακήρυξη, με διαφορετικές προδιαγραφές και διαφορετικούς υποψήφιους αναδόχους στις περισσότερες των περιπτώσεων.
Πριν από μερικές ημέρες, σύμφωνα με το ypodomes.gr, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς ενέκρινε το πρακτικό του διαγωνισμού το οποίο αφορά την προμήθεια των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, δώδεκα μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180χλμ.
Σύμφωνα με το πρακτικό του διαγωνισμού στην τρίτη φάση της διαδικασίας πέρασαν δύο από τις τρεις εταιρείες. Πρόκειται για την ισπανική IRIZAR και την κινεζική YUTONG BUS ενώ απορρίφθηκε ως ανεπαρκής ο φάκελος της επίσης κινεζικής BYD.
Σύμφωνα, μάλιστα, με το πρακτικό η κινεζική εταιρεία YUTONG BUS CO LTD (εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου σε συνεργασία με ευρωπαϊκή θυγατρικής του κινεζικού ομίλου) φέρεται να έχει ένα ελαφρό προβάδισμα στην βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς με 146,181 μονάδες έναντι της IRIZAR E-MOBILITY S.L. (εκπροσωπείται από τον όμιλο Σαρακάκη) που έλαβε 128,65 μονάδες.
Βεβαίως η τελική επιλογή θα κριθεί εν πολλοίς από την οικονομική προσφορά που έχουν καταθέσει οι δύο εταιρείες και οι οποίες θα ανοιχτούν τις επόμενες εβδομάδες.
Εάν όλα κυλήσουν ομαλά και δεν υπάρξουν ενστάσεις από την τρίτη εταιρεία η οποία αποκλείστηκε τότε η επιλογή του αναδόχου πρόκειται να γίνει τους πρώτους μήνες του 2023.
Τα υπόλοιπα λεωφορεία
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός έχει και άλλα τρία επιμέρους τμήματα.
Το πρώτο αφορά την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ, προϋπολογισμού 53,32 εκατ. ευρώ. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα γίνει γνωστό ποιες εταιρείες θα διεκδικήσουν την προμήθεια αυτών των οχημάτων, με την IVECO να είναι μία απ' αυτές.
Επίσης, μέσα στον Νοέμβριο πρόκειται να ακολουθήσουν και οι αποφάσεις για τις εταιρείες που περνούν στην τελική φάση για την προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI ύψους 73,16 εκατ. ευρώ. Εδώ συμμετέχουν οι IVECO και η ITA.
Μέσα στις προσεχείς εβδομάδες θα ληφθούν αποφάσεις για τις εταιρείες που περνούν στην τελική φάση και για τα επιπλέον 100 απλά ηλεκτρικά αστικά οχήματα 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. ύψους 56,26 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το τμήμα του διαγωνισμού συμμετέχουν οι εταιρείες IVECO, BYD, IRIZAR, VAN HOOL. Η χρηματοδότηση για την προμήθεια αυτών των λεωφορείων θα γίνει από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό υπήρχε και πέμπτο τμήμα που αφορούσε την προμήθεια 100 λεωφορείων 12 μέτρων, υβριδικής τεχνολογίας, προϋπολογισμού 46,12 εκατ. ευρώ, ο οποίος όμως ακυρώθηκε τον περασμένο Μάιο καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά.
Τι θα πάρει η Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Γιάννη Τόσκα, από την προμήθεια αυτών των λεωφορείων η Θεσσαλονίκη πρόκειται να πάρει 130 ηλεκτρικά οχήματα. Λεωφορεία τα οποία κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) EURO VΙ δεν προβλέπονται σε αυτή τη φάση για τη Θεσσαλονίκη καθώς υπάρχει πρόβλημα με την αποθήκευση αυτού του είδους του καυσίμου.
Σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕ ο χρόνος παράδοσης και κυκλοφορίας των 130 οχημάτων EV για τη Θεσσαλονίκη (του μεγάλου διαγωνισμού καθαρών οχημάτων/α’ φάση) θα είναι εντός του α’ εξαμήνου του 2023.
Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, ο σχεδιασμός προβλέπει τα 130 ηλεκτρικά οχήματα να κατανεμηθούν στα δύο αμαξοστάσια, σε Σταυρούπολη (90) και Φοίνικα (40). Εκεί θα λειτουργούν σταθμοί φόρτισης, ενώ άλλοι δύο σταθμοί ταχείας φόρτισης θα λειτουργούν στους τερματικούς σταθμούς της Νέας Ελβετίας και του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Περαιτέρω ενίσχυση του στόλου των αστικών λεωφορείων θα αναμένει η Θεσσαλονίκη από τον επόμενο διαγωνισμό για την προμήθεια 1.300 οχημάτων, πιθανότατα όλα ηλεκτρικά, από τα οποία η πόλη θα πάρει τα 300.
ΣΧΟΛΙΑ