ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Το ελληνικό πανηγύρι στην Μπιενάλε της Βενετιας

Η εγκατάσταση στο περίπτερο της ελληνικής συμμετοχής παρουσιάστηκε στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

 09/03/2024 14:19

Θεσσαλονίκη: Το ελληνικό πανηγύρι στην Μπιενάλε της Βενετιας

Ελένη Θεοδωρίδου

Η εθνική συμμετοχή στο ελληνικό περίπτερο στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας παρουσιάστηκε το πρωί του Σαββάτου 9/3 στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η παρουσίαση έγινε στην αίθουσα Παύλος Ζάννας παρουσία των συντελεστών και του επιμελητή της έκθεσης Πάνου Γιαννικόπουλου.

Πρόκειται για ένα συλλογικό εγχείρημα σε σύλληψη των καλλιτεχνών Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου και συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, Γιώργο Κυβερνήτη, Κώστα Χαϊκάλη και Φώτη Σαγώνα.

Το έργο συνομιλεί με την έννοια του πανηγυριού μέσα από μια περιπατητική εμπειρία χώρου, όπως την αποκάλεσαν χαρακτηριστικά οι συντελεστές. Ο τίτλος του έργου είναι "Ξηρόμερο", από το ομώνυμο χωριό της Αιτωλοακαρνανίας. "Πρόκειται για μια πολύ ξηρή περιοχή μεταξύ Αχελώου και Ιονίου πελάγους που περιβάλλεται από τρεις ορεινούς όγκους. Το ενδιαφέρον είναι ότι εκεί γίνονταν πολλά πανηγύρια, ειδικά από το 1970 που ήρθε το ρεύμα μέχρι τα τέλη του 2000. Αυτά τα πανηγύρια ήταν πιο πένθιμα, πιο λαϊκά, πιο αργά λιγότερο ποπ".

Όπως ανέφεραν οι συντελεστές, το έργο έρχεται μέσα από μια συλλογική διαδικασία παραγωγής και φέρνει μέσα από το πρίσμα του πανηγυριού τις γεωργικές εργασίες, τη ζωή στην ύπαιθρο και φέρνει ζητήματα εργασίας που είναι ιδιαίτερα επίκαιρα και καταγράφονται με τρυφερότητα.

Το ελληνικό περίπτερο στη Βενετία μοιάζει με ναός αρχιτεκτονικά και είναι περίπου 200τμ. Η εθνική συμμετοχή ειναι μια διαμεσική εγκατάσταση που φέρνει οπτικοακουστικά αντικείμενα και άλλα υλικά από τον κόσμο του πανηγυριού. Στον χώρο υπάρχουν μεταξύ άλλων ένα αγροτικό μηχάνημα ως κεντρικό θέμα που πλαισιώνεται από κινούμενη εικόνα, αφίσες, αντικείμενα και ήχους.

Όπως τόνισε ο κ. Δεληγιάννης, "αντιμετωπίσαμε το περίπτερο ως μέρος του έργου, όταν κάποιος πλησιάζει το κτίριο το βλέπει σαν μισό ναό. Στο έργο μας συνδυάζονται η εκκλησία, η πλατεία, η αγροτιά και όλα μαζί φτιάχνουν κάτι σαν όνειρο."

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαλόπουλο, "Σίγουρα βλέπουμε το πανηγύρι σαν ένα χώρο πολύ ζωτικό για τη ζώσα παράδοση της μουσικής, που δεν την ενδιαφέρουν οι έννοιες της καθαρότητας της εκτέλεσης το ποσό παραδοσιακό είναι κάτι και όλα αυτά γιατί λειτουργεί όπως ή άλλως. Μας ενδιαφέρει η σύνθεση και η συνύπαρξη των αντικειμένων του εξωτερικού χώρου με του εσωτερικου. Καταγράψαμε ήχους, μαρτυρίες εικόνες με μεθόδους ντοκιμαντέρ και προφορικής ιστορίας, παρατήρηση και συναίσθημα και όλα αυτά έγιναν μαζί μια σύνθεση " .

Η παρουσίαση της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε της Βενετίας θα γίνει στις 18 Απριλίου.

Η εθνική συμμετοχή στο ελληνικό περίπτερο στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας παρουσιάστηκε το πρωί του Σαββάτου 9/3 στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η παρουσίαση έγινε στην αίθουσα Παύλος Ζάννας παρουσία των συντελεστών και του επιμελητή της έκθεσης Πάνου Γιαννικόπουλου.

Πρόκειται για ένα συλλογικό εγχείρημα σε σύλληψη των καλλιτεχνών Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου και συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, Γιώργο Κυβερνήτη, Κώστα Χαϊκάλη και Φώτη Σαγώνα.

Το έργο συνομιλεί με την έννοια του πανηγυριού μέσα από μια περιπατητική εμπειρία χώρου, όπως την αποκάλεσαν χαρακτηριστικά οι συντελεστές. Ο τίτλος του έργου είναι "Ξηρόμερο", από το ομώνυμο χωριό της Αιτωλοακαρνανίας. "Πρόκειται για μια πολύ ξηρή περιοχή μεταξύ Αχελώου και Ιονίου πελάγους που περιβάλλεται από τρεις ορεινούς όγκους. Το ενδιαφέρον είναι ότι εκεί γίνονταν πολλά πανηγύρια, ειδικά από το 1970 που ήρθε το ρεύμα μέχρι τα τέλη του 2000. Αυτά τα πανηγύρια ήταν πιο πένθιμα, πιο λαϊκά, πιο αργά λιγότερο ποπ".

Όπως ανέφεραν οι συντελεστές, το έργο έρχεται μέσα από μια συλλογική διαδικασία παραγωγής και φέρνει μέσα από το πρίσμα του πανηγυριού τις γεωργικές εργασίες, τη ζωή στην ύπαιθρο και φέρνει ζητήματα εργασίας που είναι ιδιαίτερα επίκαιρα και καταγράφονται με τρυφερότητα.

Το ελληνικό περίπτερο στη Βενετία μοιάζει με ναός αρχιτεκτονικά και είναι περίπου 200τμ. Η εθνική συμμετοχή ειναι μια διαμεσική εγκατάσταση που φέρνει οπτικοακουστικά αντικείμενα και άλλα υλικά από τον κόσμο του πανηγυριού. Στον χώρο υπάρχουν μεταξύ άλλων ένα αγροτικό μηχάνημα ως κεντρικό θέμα που πλαισιώνεται από κινούμενη εικόνα, αφίσες, αντικείμενα και ήχους.

Όπως τόνισε ο κ. Δεληγιάννης, "αντιμετωπίσαμε το περίπτερο ως μέρος του έργου, όταν κάποιος πλησιάζει το κτίριο το βλέπει σαν μισό ναό. Στο έργο μας συνδυάζονται η εκκλησία, η πλατεία, η αγροτιά και όλα μαζί φτιάχνουν κάτι σαν όνειρο."

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαλόπουλο, "Σίγουρα βλέπουμε το πανηγύρι σαν ένα χώρο πολύ ζωτικό για τη ζώσα παράδοση της μουσικής, που δεν την ενδιαφέρουν οι έννοιες της καθαρότητας της εκτέλεσης το ποσό παραδοσιακό είναι κάτι και όλα αυτά γιατί λειτουργεί όπως ή άλλως. Μας ενδιαφέρει η σύνθεση και η συνύπαρξη των αντικειμένων του εξωτερικού χώρου με του εσωτερικου. Καταγράψαμε ήχους, μαρτυρίες εικόνες με μεθόδους ντοκιμαντέρ και προφορικής ιστορίας, παρατήρηση και συναίσθημα και όλα αυτά έγιναν μαζί μια σύνθεση " .

Η παρουσίαση της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε της Βενετίας θα γίνει στις 18 Απριλίου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία