ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Το last mile στις διανομές και οι 30.000 παραδόσεις από couriers, κάθε ημέρα

Τα πολλά και σύνθετα προβλήματα για τα logistics στον αστικό ιστό- Τα επιστημονικά εργαλεία του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ

 23/02/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Το last mile στις διανομές και οι 30.000 παραδόσεις από couriers, κάθε ημέρα

Άννη Καρολίδου

To ηλεκτρονικό εμπόριο καλπάζει αναπτυξιακά γράφοντας +28% σε μία δεκαετία και, μαζί με αυτό κι'  οι παραδόσεις εμπορευμάτων. Με τις ταχυμεταφορές , καθημερινά, γίνονται μόνο στο Δήμο Θεσσαλονίκης 10.000 παραδόσεις δεμάτων, ενώ σε όλη την πόλη της Θεσσαλονίκης, γίνονται 30.000 παραδόσεις.

Μέσα στο Δήμο Θεσσαλονίκη, για αυτό το last mile της μεταφοράς, που έχει ως και το 50% του κόστους παράδοσης, εκπέμπονται περί τους 6,5 τόνους CO2.

Τα ανωτέρω ήταν μόνο ορισμένα από τα στοιχεία που παρατέθηκαν από την δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, διευθύντρια Ερευνών του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και τον επιστημονικό συνεργάτη του Ινστιτούτου, Δήμο Τουλουμίδη, σε εκδήλωση του Supply Chain Institute, με θέμα «Transportation: Κόστος και Ασφάλεια Μεταφορικού Έργου».

Κατά την παρουσίαση έγινε αναφορά σε πολύ σημαντικά στοιχεία που συγκεντρώνει και επεξεργάζεται το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος DISCO για τα logistics στις αστικές περιοχές.

Το ΣΒΑΚ Θεσσαλονίκης , περιμένει να υλοποιηθεί

Να σημειωθεί κατά πρώτον, ότι το ΙΜΕΤ επεξεργάσθηκε το ΣΒΑΚ του Δήμου Θεσσαλονίκης, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ τον Ιούνιο του 2022 και το οποίο προβλέπει τον μερικό αποκλεισμό του κέντρου από τα Ι.Χ. οχήματα, σε τρεις φάσεις και παράλληλα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Και, όπως επισημάνθηκε, η διανομή επιβαρύνει κυκλοφοριακά και επιβαρύνεται από το κυκλοφοριακό.

Μέχρι του παρόντος, δεν έχει καν προωθηθεί η επιβολή έστω της πρώτης φάσης του ΣΒΑΚ, που θα ήταν ο αποκλεισμός από ΙΧ οχήματα, του σκληρού πυρήνα του κέντρου της πόλης, δηλαδή της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς Τσιμισκή, Βενιζέλου, Εγνατία και Αγίας Σοφίας.

Οι εταιρείες logistics όπως και οι παραγωγικές που διανέμουν οι ίδιες τα προϊόντα τους στη Θεσσαλονίκη, έχουν εγκαταστάσεις σε μία μέση απόσταση 65 χλμ. Η κάθε εταιρεία πραγματοποιεί, ημερησίως, ένα μέσο αριθμό 45 δρομολογίων ( από 5 έως 200), με το κάθε δρομολόγιο να έχει διάρκεια 3 ώρες και 5 λεπτά της ώρας.

Πολλά τα προβλήματα στις διανομές

Προκύπτει λοιπόν, ότι οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σειρά προβλημάτων επειδή για τις διανομές και παραδόσεις, έχουν: Μεγάλο μήκος διαδρομής, πολλά οχηματοχιλιόμετρα εντός της πόλης, μεγάλο αριθμό δρομολογίων, μεγάλο αριθμό παραδόσεων ανά κατάστημα και, λόγω αρκετά μεγάλων αποστάσεων τους από την πόλη, μεγάλους χρόνους δρομολογίου.

Ό,τι είναι πρόβλημα για τις επιχειρήσεις, αποτελεί πρόβλημα και για την πόλη, καθώς είναι μεγάλη η επιβάρυνση της κίνησης, αλλά και η περιβαλλοντική επιβάρυνση. Να επισημανθεί ότι στο δίμηνο Δεκεμβρίου 2023-Ιανουαρίου 2024, καταγράφηκε πολύ ανησυχητική αύξηση, υπέρβαση των ορίων, των αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα.

Όπως επισημάνθηκε από τους ερευνητές του ΙΜΕΤ, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη, ως προς τις διανομές στο λεγόμενο last mile, μπορεί αποτελεσματικά να διευθετηθεί , αν αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες καλές πρακτικές και εφαρμόσιμες τεχνολογικές λύσεις.

Parcel Lockers και Micro-fulfilment Centers

Η μεγάλη επιβάρυνση των διανομών στο last mile μπορεί να ελαφρυνθεί με την εγκατάσταση δικτύων από Parcel Lockers, εταιρικών ή κοινόχρηστων, σε ιδιωτικούς ή και δημόσιους χώρους. Στα ερμάρια/ parcel lockers, θα τοποθετούνται τα δέματα και οι παραλήπτες θα τα παραλαμβάνουν από εκεί.

Επίσης, προτείνεται να δημιουργηθούν αποθήκες, τα λεγόμενα Micro-fulfilment Centers, σε κομβικά σημεία της πόλης, ώστε από αυτά να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα η παράδοση των παραγγελιών, ειδικά στα fast forward είδη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Κατά την παρουσίαση τονίσθηκε ότι οι επιχειρήσεις, ακριβώς λόγω των οξυμένων προβλημάτων που μοιραία οδηγούν στον αποκλεισμό του κέντρου για τα Ι.Χ. οχήματα, θα αναγκασθούν να οργανώσουν , κάνοντας χρήση και τεχνολογικών εργαλείων, τις διανομές τους, αλλά και να συνεργαστούν όπου είναι δυνατό και οικονομικά επωφελές.

Διανομές με πράσινα οχήματα

Έτσι, οι εταιρείες θα φύγουν από τις εμπειρικές δρομολογήσεις των παραδόσεων και θα πάνε σε route optimization αλλά και στη δρομολόγηση πράσινων, ηλεκτρικών στόλων οχημάτων, στο last mile. Mε τo route optimazation , μπορούν να μειώσουν ως και 46% τη συνολική απόσταση στη διανομή αλλά να μειώσουν και το κόστος μεταφοράς 10%-30%.

Κατά την παρουσίαση έγινε αναφορά και στο πολύ ενδιαφέρον concept του Φυσικού Διαδικτύου στις αστικές εμπορευματικές μεταφορές, με τη δημιουργία αποδοτικού και βιώσιμου δικτύου διασυνδεδεμένων δικτύων logistics, ενός δικτύου που θα «μιλάει» και με τη γλώσσα των ψηφιακών εργαλείων.

Στην παρούσα φάση και στο πλαίσιο του DISCO, οι ερευνητές του ΙΜΕΤ καταγράφουν χώρους στους οποίους θα μπορούσαν δημιουργηθούν κοινόχρηστα lockers και κοινόχρηστες last mile αποθήκες. Τέτοιοι χώροι αναζητούνται σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, τη ΔΕΘ Helexpo, όπως και πέριξ του λιμανιού, δηλαδή κοντά στα Σφαγεία.

Και επειδή , η οργάνωση των διανομών χρειάζεται στοιχεία, προτείνεται και η δημιουργία ενός City Logistics Data Space για τη Θεσσαλονίκη.

To ηλεκτρονικό εμπόριο καλπάζει αναπτυξιακά γράφοντας +28% σε μία δεκαετία και, μαζί με αυτό κι'  οι παραδόσεις εμπορευμάτων. Με τις ταχυμεταφορές , καθημερινά, γίνονται μόνο στο Δήμο Θεσσαλονίκης 10.000 παραδόσεις δεμάτων, ενώ σε όλη την πόλη της Θεσσαλονίκης, γίνονται 30.000 παραδόσεις.

Μέσα στο Δήμο Θεσσαλονίκη, για αυτό το last mile της μεταφοράς, που έχει ως και το 50% του κόστους παράδοσης, εκπέμπονται περί τους 6,5 τόνους CO2.

Τα ανωτέρω ήταν μόνο ορισμένα από τα στοιχεία που παρατέθηκαν από την δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, διευθύντρια Ερευνών του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και τον επιστημονικό συνεργάτη του Ινστιτούτου, Δήμο Τουλουμίδη, σε εκδήλωση του Supply Chain Institute, με θέμα «Transportation: Κόστος και Ασφάλεια Μεταφορικού Έργου».

Κατά την παρουσίαση έγινε αναφορά σε πολύ σημαντικά στοιχεία που συγκεντρώνει και επεξεργάζεται το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος DISCO για τα logistics στις αστικές περιοχές.

Το ΣΒΑΚ Θεσσαλονίκης , περιμένει να υλοποιηθεί

Να σημειωθεί κατά πρώτον, ότι το ΙΜΕΤ επεξεργάσθηκε το ΣΒΑΚ του Δήμου Θεσσαλονίκης, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ τον Ιούνιο του 2022 και το οποίο προβλέπει τον μερικό αποκλεισμό του κέντρου από τα Ι.Χ. οχήματα, σε τρεις φάσεις και παράλληλα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Και, όπως επισημάνθηκε, η διανομή επιβαρύνει κυκλοφοριακά και επιβαρύνεται από το κυκλοφοριακό.

Μέχρι του παρόντος, δεν έχει καν προωθηθεί η επιβολή έστω της πρώτης φάσης του ΣΒΑΚ, που θα ήταν ο αποκλεισμός από ΙΧ οχήματα, του σκληρού πυρήνα του κέντρου της πόλης, δηλαδή της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς Τσιμισκή, Βενιζέλου, Εγνατία και Αγίας Σοφίας.

Οι εταιρείες logistics όπως και οι παραγωγικές που διανέμουν οι ίδιες τα προϊόντα τους στη Θεσσαλονίκη, έχουν εγκαταστάσεις σε μία μέση απόσταση 65 χλμ. Η κάθε εταιρεία πραγματοποιεί, ημερησίως, ένα μέσο αριθμό 45 δρομολογίων ( από 5 έως 200), με το κάθε δρομολόγιο να έχει διάρκεια 3 ώρες και 5 λεπτά της ώρας.

Πολλά τα προβλήματα στις διανομές

Προκύπτει λοιπόν, ότι οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σειρά προβλημάτων επειδή για τις διανομές και παραδόσεις, έχουν: Μεγάλο μήκος διαδρομής, πολλά οχηματοχιλιόμετρα εντός της πόλης, μεγάλο αριθμό δρομολογίων, μεγάλο αριθμό παραδόσεων ανά κατάστημα και, λόγω αρκετά μεγάλων αποστάσεων τους από την πόλη, μεγάλους χρόνους δρομολογίου.

Ό,τι είναι πρόβλημα για τις επιχειρήσεις, αποτελεί πρόβλημα και για την πόλη, καθώς είναι μεγάλη η επιβάρυνση της κίνησης, αλλά και η περιβαλλοντική επιβάρυνση. Να επισημανθεί ότι στο δίμηνο Δεκεμβρίου 2023-Ιανουαρίου 2024, καταγράφηκε πολύ ανησυχητική αύξηση, υπέρβαση των ορίων, των αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα.

Όπως επισημάνθηκε από τους ερευνητές του ΙΜΕΤ, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη, ως προς τις διανομές στο λεγόμενο last mile, μπορεί αποτελεσματικά να διευθετηθεί , αν αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες καλές πρακτικές και εφαρμόσιμες τεχνολογικές λύσεις.

Parcel Lockers και Micro-fulfilment Centers

Η μεγάλη επιβάρυνση των διανομών στο last mile μπορεί να ελαφρυνθεί με την εγκατάσταση δικτύων από Parcel Lockers, εταιρικών ή κοινόχρηστων, σε ιδιωτικούς ή και δημόσιους χώρους. Στα ερμάρια/ parcel lockers, θα τοποθετούνται τα δέματα και οι παραλήπτες θα τα παραλαμβάνουν από εκεί.

Επίσης, προτείνεται να δημιουργηθούν αποθήκες, τα λεγόμενα Micro-fulfilment Centers, σε κομβικά σημεία της πόλης, ώστε από αυτά να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα η παράδοση των παραγγελιών, ειδικά στα fast forward είδη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Κατά την παρουσίαση τονίσθηκε ότι οι επιχειρήσεις, ακριβώς λόγω των οξυμένων προβλημάτων που μοιραία οδηγούν στον αποκλεισμό του κέντρου για τα Ι.Χ. οχήματα, θα αναγκασθούν να οργανώσουν , κάνοντας χρήση και τεχνολογικών εργαλείων, τις διανομές τους, αλλά και να συνεργαστούν όπου είναι δυνατό και οικονομικά επωφελές.

Διανομές με πράσινα οχήματα

Έτσι, οι εταιρείες θα φύγουν από τις εμπειρικές δρομολογήσεις των παραδόσεων και θα πάνε σε route optimization αλλά και στη δρομολόγηση πράσινων, ηλεκτρικών στόλων οχημάτων, στο last mile. Mε τo route optimazation , μπορούν να μειώσουν ως και 46% τη συνολική απόσταση στη διανομή αλλά να μειώσουν και το κόστος μεταφοράς 10%-30%.

Κατά την παρουσίαση έγινε αναφορά και στο πολύ ενδιαφέρον concept του Φυσικού Διαδικτύου στις αστικές εμπορευματικές μεταφορές, με τη δημιουργία αποδοτικού και βιώσιμου δικτύου διασυνδεδεμένων δικτύων logistics, ενός δικτύου που θα «μιλάει» και με τη γλώσσα των ψηφιακών εργαλείων.

Στην παρούσα φάση και στο πλαίσιο του DISCO, οι ερευνητές του ΙΜΕΤ καταγράφουν χώρους στους οποίους θα μπορούσαν δημιουργηθούν κοινόχρηστα lockers και κοινόχρηστες last mile αποθήκες. Τέτοιοι χώροι αναζητούνται σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, τη ΔΕΘ Helexpo, όπως και πέριξ του λιμανιού, δηλαδή κοντά στα Σφαγεία.

Και επειδή , η οργάνωση των διανομών χρειάζεται στοιχεία, προτείνεται και η δημιουργία ενός City Logistics Data Space για τη Θεσσαλονίκη.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία