ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Το παρασκήνιο από τη χθεσινή σύσκεψη υπό τον Σταϊκούρα και η κόντρα Τζιτζικώστα – Ταχιάου. Γράφει ο Σαλονικιός

Ο Σταϊκούρας ήταν ο πρώτος υπουργός Μεταφορών που τόλμησε να ανέβει σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ

 29/07/2023 08:00

Θεσσαλονίκη: Το παρασκήνιο από τη χθεσινή σύσκεψη υπό τον Σταϊκούρα και η κόντρα Τζιτζικώστα – Ταχιάου. Γράφει ο  Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Η πρώτη εντύπωση από τη χθεσινή επίσκεψη του νέου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στη Θεσσαλονίκη, είναι θετική. Κατ’ αρχάς, φάνηκε να γνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη στον τομέα των δημοσίων συγκοινωνιών και επιπλέον, εμφανίστηκε αποφασισμένος να καταπιαστεί με την επίλυσή τους και όχι να πετά τη μπάλα στην εξέδρα ακολουθώντας το καραμανλικό δόγμα του προκατόχου του «άστο γι’ αργότερα».

Πριν να σας ενημερώσω για όσα συνέβησαν χθες στις διάφορες συσκέψεις που έγιναν στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή όλης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, επιτρέψτε μου να ευλογήσω πρώτα τα γένια μας, δηλαδή της «Μακεδονίας» και του makthes.gr. Αναφέρομαι στη χθεσινή ανοιχτή επιστολή που απευθύναμε προς τον υπουργό, καλώντας τον να δώσει λύσεις στα ζητήματα που ταλανίζουν την πόλη και είναι της αρμοδιότητάς του. Όπως είπε ο Σταϊκούρας στους δημοσιογράφους, διάβασε πράγματι την επιστολή στη διαδρομή του από το αεροδρόμιο ως τον τερματικό σταθμό του μετρό, και δεν έλεγε ψέματα καθώς, όπως μου είπαν αρκετοί από τους συμμετέχοντες στις συσκέψεις, πολλά απ’ όσα θίγονταν σε αυτήν την επιστολή, ο υπουργός τα έθεσε επί τάπητος στις συζητήσεις.

Εγώ θα σταθώ μόνον σε ένα. Στην πρωτοβουλία του να επιβιβαστεί σε αστικό λεωφορείο (συγκεκριμένα στη γραμμή Νο3) προκειμένου να διαπιστώσει ποια είναι η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης. Όπως ακριβώς τον προτρέπαμε στην επιστολή μας. Δεν ξέρω ποια είναι τα συμπεράσματά του από αυτήν την εμπειρία, οφείλω όμως να αναγνωρίσω ότι ο Σταϊκούρας ήταν ο πρώτος υπουργός Μεταφορών που τόλμησε να ανέβει σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ.

Προχωρώ τώρα στα υπόλοιπα. Στην ευρεία σύσκεψη που έγινε στο αμαξοστάσιο του μετρό στην Πυλαία συμμετείχαν τα κυβερνητικά στελέχη (Σταϊκούρας, Ταχιάος, Αλεξοπούλου, Κωνσταντινίδης), ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας και οι αντιπεριφερειάρχες Πάρις Μπίλλιας και Σωκράτης Δωρής, δήμαρχοι (Κυρίζογλου, Καϊτεζίδης, Ζέρβας, Δανιηλίδης, Μανδιαλιανός, Δεμουρτζίδης, Δαρδαμανέλης, ο οποίος έμεινε για λίγο, αφήνοντας στη συνέχει τη θέση του στην αντιδήμαρχό του), εκπρόσωποι των αρμοδίων φορέων (ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Ελληνικό Μετρό, Εγνατία Οδός, ΚΤΕΛ), της ΕΛ.ΑΣ. και της Τροχαίας, των αναδόχων κατασκευής του μετρό και του flyoverκ.ο.κ.

Τα θέματα που εθίγησαν είναι τα εξής:
1. ΟΑΣΘ: ο Σταϊκούρας εμφανίστηκε αποφασισμένος να ολοκληρώσει τη διαδικασία της εκκαθάρισης του Οργανισμού, την οποία είχε παραπέμψει στις ελληνικές καλένδες ο Καραμανλής. Επίσης, έθιξε και το θέμα της έλλειψης οδηγών. Ρώτησε τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ Κώστα Ταγγίρη πόσους οδηγούς χρειάζεται. Εκείνος του είπε 400. «Εάν σου δώσω 400 θα έχεις λεωφορεία για να δουλέψουν ή θα κάθονται;», ρώτησε ο υπουργός για να πάρει αρνητική απάντηση. «Ε, τότε, θα φροντίσουμε να πάρουμε 200» είπε ο Σταϊκούρας. Δεδομένου, όμως, ότι ο ΟΑΣΘ τελεί υπό εκκαθάριση και δεν μπορεί να προσλάβει οδηγούς, θα αναζητηθεί λύση αυτοί να προσληφθούν ως «ενοικιαζόμενοι», είτε μέσω των ΚΤΕΛ που έχουν τις περιαστικές γραμμές είτε μέσω του Παπαδάκη, από τον οποίο μισθώνει ο ΟΑΣΘ λεωφορεία.

Ο Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στον ερχομό των ηλεκτρικών λεωφορείων που αναμένονται στη Θεσσαλονίκη γύρω στον Μάρτιο του 2024 και ζήτησε από τον Ταγγίρη να υπάρχει ετοιμότητα στα αμαξοστάσια. Είπε, μάλιστα, ότι το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο θα έρθει στην πόλη τον Σεπτέμβριο, στη διάρκεια της ΔΕΘ, για να κάνει δοκιμαστικά δρομολόγια.

Τη συζήτηση απασχόλησε και το μελλοντικό καθεστώς του ΟΑΣΘ, εάν δηλαδή θα παραμείνει κρατικός ή όχι. Επ’ αυτού ο υπουργός ζήτησε να υπάρξει συγκεκριμένη πρόταση από τους συγκοινωνιακούς αρμόδιους φορείς της πόλης, δηλαδή τον ΟΣΕΘ και τον ΟΑΣΘ. Μάλιστα, ορίστηκε να γίνει και μια πρώτη σύσκεψη για το θέμα αυτό, την επόμενη Τετάρτη στην Αθήνα.

2. ΚΤΕΛ. Ο Σταϊκούρας ρώτησε εάν ο κόσμος είναι ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα ΚΤΕΛ που έχουν αναλάβει τις περιαστικές λεωφορειακές γραμμές, για να πάρει τη θετική απάντηση από τον Καϊτεζίδη. Είπε ότι θα πρέπει να προχωρήσει γρήγορα ο διαγωνισμός για την ανάθεση αυτών των γραμμών καθώς διαφορετικά, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν πρόκειται να εγκρίνει νέα παράταση της τωρινής σύμβασης παραχώρησης.


3. ΟΣΕΘ. Ο υπουργός φάνηκε αποφασισμένος να δώσει γήπεδο στον συντονιστικό συγκοινωνιακό φορέα και ζήτησε από τον πρόεδρο (Καλογερούδη) και τον διευθύνονται σύμβουλο (Τόσκα), να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να καταθέσουν προτάσεις.

Προστριβή Τζιτζικώστα - Ταχιάου

4. Μετρό. Η συζήτηση επ΄ αυτού περιστράφηκε κυρίως στις επεκτάσεις (το θέμα έθεσαν μετ’ επιτάσεως οι δήμαρχοι), καθώς και στις τελευταίες, λειτουργικού χαρακτήρα κυρίως, εκκρεμότητες προκειμένου να ξεκινήσει η λειτουργία του.
Εκεί σημειώθηκε και ένα χαμηλής έντασης επεισόδιο μεταξύ του Τζιτζικώστα και του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου. Ο περιφερειάρχης διερωτήθηκε για ποιο λόγο άλλαξε ο σχεδιασμός που προέβλεπε να ανατεθεί προσωρινά η λειτουργία του μετρό στον ανάδοχο, όπως προέβλεπε διάταξη που είχε ψηφίσει η Βουλή. Στον Τζιτζικώστα απάντησε, εμφανώς ενοχλημένος ο Ταχιάος λέγοντας πως αυτοί που σου τα λένε αυτά εξυπηρετούν συμφέροντα. Ο περιφερειάρχης ανταπάντησε ότι τον προβληματισμό αυτόν του τον μετέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Πάρις Μπίλλιας ο οποίος ήταν στη σύσκεψη και έδειξε κι αυτός να ενοχλείται από τους υπαινιγμούς του υφυπουργού.
Τώρα, σε ό,τι αφορά εκείνο που καίει πραγματικά τον κόσμο, δηλαδή το πότε επιτέλους θα λειτουργήσει το μετρό, μπορώ να σας πω ότι συγκεκριμένη δέσμευση δεν υπήρξε. Σταϊκούρας και Ταχιάος επανέλαβαν ότι αυτό θα γίνει μέσα στο 2024, χωρίς όμως να δίνουν ημερομηνία. Εάν θέλετε την εκτίμησή μου, επιβάτες στο μετρό θα είναι έκπληξη εάν ανέβουν πριν από την ΔΕΘ του 2024.

5. Flyover. Για το θέμα της αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής ειπώθηκε ότι η έναρξη των εργασιών πάει λίγο πιο πίσω, προς τα τέλη Οκτωβρίου επειδή, όπως ανέφεραν, δεν είναι έτοιμες ακόμη οι μελέτες εφαρμογής. Επ’ αυτού υπήρξε κάποια δυσαρέσκεια από την ανάδοχο κοινοπραξία, εκπρόσωποι της οποίας είπαν ότι πιέζονται από τις τράπεζες που χρηματοδοτούν το έργο, να ξεκινήσουν οι εργασίες. Από πολλούς, μεταξύ αυτών και από τον Τζιτζικώστα, ετέθη με έμφαση το θέμα να ληφθούν μέτρα ώστε κατά τη διάρκεια των εργασιών να μην μποτιλιαριστεί όλη η πόλη. Για το θέμα αυτό αποφασίστηκε να συγκροτηθεί ειδική ομάδα η οποία θα συνεδριάζει ανά βδομάδα και θα λαμβάνει αποφάσεις. Σε αυτήν, την οποία θα συντονίζει ο υφυπουργός Κωνσταντινίδης, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι της Περιφέρειας, του ΟΣΕΘ, του ΟΑΣΘ, της ΠΕΔΚ, της ΕΛ.ΑΣ., της Τροχαίας και του αναδόχου.

Η πρώτη εντύπωση από τη χθεσινή επίσκεψη του νέου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στη Θεσσαλονίκη, είναι θετική. Κατ’ αρχάς, φάνηκε να γνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη στον τομέα των δημοσίων συγκοινωνιών και επιπλέον, εμφανίστηκε αποφασισμένος να καταπιαστεί με την επίλυσή τους και όχι να πετά τη μπάλα στην εξέδρα ακολουθώντας το καραμανλικό δόγμα του προκατόχου του «άστο γι’ αργότερα».

Πριν να σας ενημερώσω για όσα συνέβησαν χθες στις διάφορες συσκέψεις που έγιναν στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή όλης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, επιτρέψτε μου να ευλογήσω πρώτα τα γένια μας, δηλαδή της «Μακεδονίας» και του makthes.gr. Αναφέρομαι στη χθεσινή ανοιχτή επιστολή που απευθύναμε προς τον υπουργό, καλώντας τον να δώσει λύσεις στα ζητήματα που ταλανίζουν την πόλη και είναι της αρμοδιότητάς του. Όπως είπε ο Σταϊκούρας στους δημοσιογράφους, διάβασε πράγματι την επιστολή στη διαδρομή του από το αεροδρόμιο ως τον τερματικό σταθμό του μετρό, και δεν έλεγε ψέματα καθώς, όπως μου είπαν αρκετοί από τους συμμετέχοντες στις συσκέψεις, πολλά απ’ όσα θίγονταν σε αυτήν την επιστολή, ο υπουργός τα έθεσε επί τάπητος στις συζητήσεις.

Εγώ θα σταθώ μόνον σε ένα. Στην πρωτοβουλία του να επιβιβαστεί σε αστικό λεωφορείο (συγκεκριμένα στη γραμμή Νο3) προκειμένου να διαπιστώσει ποια είναι η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης. Όπως ακριβώς τον προτρέπαμε στην επιστολή μας. Δεν ξέρω ποια είναι τα συμπεράσματά του από αυτήν την εμπειρία, οφείλω όμως να αναγνωρίσω ότι ο Σταϊκούρας ήταν ο πρώτος υπουργός Μεταφορών που τόλμησε να ανέβει σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ.

Προχωρώ τώρα στα υπόλοιπα. Στην ευρεία σύσκεψη που έγινε στο αμαξοστάσιο του μετρό στην Πυλαία συμμετείχαν τα κυβερνητικά στελέχη (Σταϊκούρας, Ταχιάος, Αλεξοπούλου, Κωνσταντινίδης), ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας και οι αντιπεριφερειάρχες Πάρις Μπίλλιας και Σωκράτης Δωρής, δήμαρχοι (Κυρίζογλου, Καϊτεζίδης, Ζέρβας, Δανιηλίδης, Μανδιαλιανός, Δεμουρτζίδης, Δαρδαμανέλης, ο οποίος έμεινε για λίγο, αφήνοντας στη συνέχει τη θέση του στην αντιδήμαρχό του), εκπρόσωποι των αρμοδίων φορέων (ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Ελληνικό Μετρό, Εγνατία Οδός, ΚΤΕΛ), της ΕΛ.ΑΣ. και της Τροχαίας, των αναδόχων κατασκευής του μετρό και του flyoverκ.ο.κ.

Τα θέματα που εθίγησαν είναι τα εξής:
1. ΟΑΣΘ: ο Σταϊκούρας εμφανίστηκε αποφασισμένος να ολοκληρώσει τη διαδικασία της εκκαθάρισης του Οργανισμού, την οποία είχε παραπέμψει στις ελληνικές καλένδες ο Καραμανλής. Επίσης, έθιξε και το θέμα της έλλειψης οδηγών. Ρώτησε τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ Κώστα Ταγγίρη πόσους οδηγούς χρειάζεται. Εκείνος του είπε 400. «Εάν σου δώσω 400 θα έχεις λεωφορεία για να δουλέψουν ή θα κάθονται;», ρώτησε ο υπουργός για να πάρει αρνητική απάντηση. «Ε, τότε, θα φροντίσουμε να πάρουμε 200» είπε ο Σταϊκούρας. Δεδομένου, όμως, ότι ο ΟΑΣΘ τελεί υπό εκκαθάριση και δεν μπορεί να προσλάβει οδηγούς, θα αναζητηθεί λύση αυτοί να προσληφθούν ως «ενοικιαζόμενοι», είτε μέσω των ΚΤΕΛ που έχουν τις περιαστικές γραμμές είτε μέσω του Παπαδάκη, από τον οποίο μισθώνει ο ΟΑΣΘ λεωφορεία.

Ο Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στον ερχομό των ηλεκτρικών λεωφορείων που αναμένονται στη Θεσσαλονίκη γύρω στον Μάρτιο του 2024 και ζήτησε από τον Ταγγίρη να υπάρχει ετοιμότητα στα αμαξοστάσια. Είπε, μάλιστα, ότι το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο θα έρθει στην πόλη τον Σεπτέμβριο, στη διάρκεια της ΔΕΘ, για να κάνει δοκιμαστικά δρομολόγια.

Τη συζήτηση απασχόλησε και το μελλοντικό καθεστώς του ΟΑΣΘ, εάν δηλαδή θα παραμείνει κρατικός ή όχι. Επ’ αυτού ο υπουργός ζήτησε να υπάρξει συγκεκριμένη πρόταση από τους συγκοινωνιακούς αρμόδιους φορείς της πόλης, δηλαδή τον ΟΣΕΘ και τον ΟΑΣΘ. Μάλιστα, ορίστηκε να γίνει και μια πρώτη σύσκεψη για το θέμα αυτό, την επόμενη Τετάρτη στην Αθήνα.

2. ΚΤΕΛ. Ο Σταϊκούρας ρώτησε εάν ο κόσμος είναι ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα ΚΤΕΛ που έχουν αναλάβει τις περιαστικές λεωφορειακές γραμμές, για να πάρει τη θετική απάντηση από τον Καϊτεζίδη. Είπε ότι θα πρέπει να προχωρήσει γρήγορα ο διαγωνισμός για την ανάθεση αυτών των γραμμών καθώς διαφορετικά, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν πρόκειται να εγκρίνει νέα παράταση της τωρινής σύμβασης παραχώρησης.


3. ΟΣΕΘ. Ο υπουργός φάνηκε αποφασισμένος να δώσει γήπεδο στον συντονιστικό συγκοινωνιακό φορέα και ζήτησε από τον πρόεδρο (Καλογερούδη) και τον διευθύνονται σύμβουλο (Τόσκα), να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να καταθέσουν προτάσεις.

Προστριβή Τζιτζικώστα - Ταχιάου

4. Μετρό. Η συζήτηση επ΄ αυτού περιστράφηκε κυρίως στις επεκτάσεις (το θέμα έθεσαν μετ’ επιτάσεως οι δήμαρχοι), καθώς και στις τελευταίες, λειτουργικού χαρακτήρα κυρίως, εκκρεμότητες προκειμένου να ξεκινήσει η λειτουργία του.
Εκεί σημειώθηκε και ένα χαμηλής έντασης επεισόδιο μεταξύ του Τζιτζικώστα και του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου. Ο περιφερειάρχης διερωτήθηκε για ποιο λόγο άλλαξε ο σχεδιασμός που προέβλεπε να ανατεθεί προσωρινά η λειτουργία του μετρό στον ανάδοχο, όπως προέβλεπε διάταξη που είχε ψηφίσει η Βουλή. Στον Τζιτζικώστα απάντησε, εμφανώς ενοχλημένος ο Ταχιάος λέγοντας πως αυτοί που σου τα λένε αυτά εξυπηρετούν συμφέροντα. Ο περιφερειάρχης ανταπάντησε ότι τον προβληματισμό αυτόν του τον μετέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Πάρις Μπίλλιας ο οποίος ήταν στη σύσκεψη και έδειξε κι αυτός να ενοχλείται από τους υπαινιγμούς του υφυπουργού.
Τώρα, σε ό,τι αφορά εκείνο που καίει πραγματικά τον κόσμο, δηλαδή το πότε επιτέλους θα λειτουργήσει το μετρό, μπορώ να σας πω ότι συγκεκριμένη δέσμευση δεν υπήρξε. Σταϊκούρας και Ταχιάος επανέλαβαν ότι αυτό θα γίνει μέσα στο 2024, χωρίς όμως να δίνουν ημερομηνία. Εάν θέλετε την εκτίμησή μου, επιβάτες στο μετρό θα είναι έκπληξη εάν ανέβουν πριν από την ΔΕΘ του 2024.

5. Flyover. Για το θέμα της αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής ειπώθηκε ότι η έναρξη των εργασιών πάει λίγο πιο πίσω, προς τα τέλη Οκτωβρίου επειδή, όπως ανέφεραν, δεν είναι έτοιμες ακόμη οι μελέτες εφαρμογής. Επ’ αυτού υπήρξε κάποια δυσαρέσκεια από την ανάδοχο κοινοπραξία, εκπρόσωποι της οποίας είπαν ότι πιέζονται από τις τράπεζες που χρηματοδοτούν το έργο, να ξεκινήσουν οι εργασίες. Από πολλούς, μεταξύ αυτών και από τον Τζιτζικώστα, ετέθη με έμφαση το θέμα να ληφθούν μέτρα ώστε κατά τη διάρκεια των εργασιών να μην μποτιλιαριστεί όλη η πόλη. Για το θέμα αυτό αποφασίστηκε να συγκροτηθεί ειδική ομάδα η οποία θα συνεδριάζει ανά βδομάδα και θα λαμβάνει αποφάσεις. Σε αυτήν, την οποία θα συντονίζει ο υφυπουργός Κωνσταντινίδης, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι της Περιφέρειας, του ΟΣΕΘ, του ΟΑΣΘ, της ΠΕΔΚ, της ΕΛ.ΑΣ., της Τροχαίας και του αναδόχου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία