Θεσσαλονίκη: Το στοίχημα των φορτοεκφορτώσεων και οι δυσκολίες
28/02/2024 06:50
28/02/2024 06:50
Στη Θεσσαλονίκη, ακόμα και την περίοδο προ FlyOver, όσες φορές αναζητήθηκαν τα αίτια του κυκλοφοριακού προβλήματος και του σχεδόν καθημερινού μποτιλιαρίσματος στους δρόμους της πόλης οι ειδικοί συμφωνούσαν πως ένας από τους βασικούς λόγους αυτού είναι οι συνεχείς στάσεις δεξιά κι αριστερά του δρόμου μεγάλων οχημάτων που διακινούν τα εμπορεύματα των επιχειρήσεων.
Μάλιστα, μία από τις λύσεις που πρότειναν διαχρονικά οι επιστήμονες ώστε να μετριαστεί το πρόβλημα ήταν μεταξύ άλλων η τήρηση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων εντός του ιστορικού εμπορικού κέντρου. Ενός ωραρίου που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ την 31η Δεκεμβρίου 2018 και ποτέ δεν εφαρμόστηκε, παρά τις προσπάθειες της τότε διοίκησης του δήμου με δήμαρχο τον Γιάννη Μπουτάρη να μπει τάξη στην άναρχη κατάσταση που επικρατούσε και επικρατεί με τα μεγάλα φορτηγά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας να σταματούν σε πολυσύχναστους δρόμους όπως είναι η Β. Όλγας, η Εγνατία και η Τσιμισκή δεξιά κι αριστερά παρεμποδίζοντας την κυκλοφορία των άλλων οχημάτων.
Πεντέμισι χρόνια μετά, με τις εργασίες κατασκευής του FlyOver, ενός έργου που από την αρχή προκάλεσε αντιδράσεις, ο καθορισμός του ωραρίου βάσει του οποίου θα τροφοδοτείται η αγορά της πόλης μοιάζει μονόδρομος.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» πρόθεση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης είναι να ξεκινήσει άμεσα η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι και τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται εξαιτίας FlyOver και να υπάρξει σύντομα μία νέα κανονιστική πράξη που θα βάζει κανόνες, αποδεκτούς από όλες τις πλευρές.
Στις έντεκα προτάσεις για την απομείωση των συνεπειών του FlyOver που παρουσίασε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζήτησε την εφαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων. «Στην πρόσφατη δε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το FlyOver αναφερόμενος στο ζήτημα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης υποστήριξε πως: «Πρέπει να εφαρμοστεί όχι γιατί γίνεται το FlyOver, αλλά γιατί είμαστε η μοναδική πόλη που δεν κάνει τη φορτοεκφόρτωση συγκεκριμένες ώρες». Και συμπλήρωσε: «Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ώστε η φορτοεκφόρτωση να γίνεται στις ώρες που θα μπορούν οι καταστηματάρχες και οι επαγγελματίες να την υποστηρίξουν».
Ξεκινά άμεσα η διαβούλευση
Μία πρώτη συζήτηση για το θέμα της τήρησης του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων έγινε σύμφωνα με πληροφορίες πριν λίγες ημέρες σε συνάντηση που είχαν στελέχη της διοίκησης του δήμου με εκπροσώπους της Τροχαίας. Πρόθεση της διοίκησης του δήμου είναι να αναζητηθούν μέσα από τη διαβούλευση τρόποι, ώστε να είναι ικανοποιημένες όλες οι πλευρές και να μην καταστρατηγηθούν στο μέλλον όσα θα αποφασιστούν. Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο στοίχημα του Στέλιου Αγγελούδη μετά από την προσπάθεια που ξεκίνησε για απόδοση του δημόσιου χώρου στους πολίτες με απομάκρυνση τραπεζοκαθισμάτων που παράνομα καταλαμβάνουν πεζοδρόμια και πλατείες.
10.000 φορτοεκφορτώσεις κάθε μέρα στο κέντρο
Πρόσφατη έρευνα της Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης που παρουσιάστηκε στο 32ο Μoney Show δείχνει πως η κατάσταση είναι τουλάχιστον απογοητευτική.
Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν ο συνολικός αριθμός φορτοεκφορτώσεων στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης εκτιμάται πως φθάνει τις 20.000 ημερησίων με το 85% αυτών να πραγματοποιείται μεταξύ 07.30-15.00. Ο μέσος χρόνος ανά φορτοεκφόρτωση εκτιμάται σε 12 λεπτά της ώρας (κατά μέσο όρο από 7 έως και 16 λεπτά). Μάλιστα το 50% των φορτοεκφορτώσεων, δηλαδή περίπου 10.000 φορτοεκφορτώσεις ημερησίως, πραγματοποιείται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μέση διάρκεια των φορτοεκφορτώσεων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης εκτιμάται σε εννέα λεπτά ανά φορτοεκφόρτωση ανά μέσο όρο.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα το 58% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποιούνται σε καθημερινή βάση φορτοεκφορτώσεις προϊόντων στην επιχείρησή τους. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στα σούπερ μάρκετ (97%), στον κλάδο των τροφίμων-ποτών (εκτός σούπερ μάρκετ) με 84% και στους κλάδους της εστίασης/καφέ/μπαρ (66%).
Το 26% αναφέρουν ότι φορτοεκφορτώσεις πραγματοποιούνται 2-3 φορές την εβδομάδα (72% στα πρατήρια καυσίμων και 51% στο λιανικό εμπόριο επίπλων/φωτιστικών/οικιακού εξοπλισμού), το 7% μία φορά την εβδομάδα (15% στον κλάδο βιβλιοπωλείων/χαρτικών και 14% στον κλάδο λιανικού εμπορίου ενδυμάτων-υποδημάτων), ενώ το 8% αναφέρουν ότι οι φορτοεκφορτώσεις στην επιχείρησή τους πραγματοποιούνται με συχνότητα 2-3 φορές τον μήνα (37% στον κλάδο ενδυμάτων-υποδημάτων και 12% στις υπόλοιπες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου).
Τι θα έπρεπε να ισχύει
Σύμφωνα πάντως, με την απόφαση του 2018 στο δήμο Θεσσαλονίκης για φορτηγά οχήματα ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνους επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση Δευτέρα έως Παρασκευή από 20.30 έως 08.30 της επομένης και τα Σαββατοκύριακα από τις 17.00 του Σαββάτου έως 08.30 της Δευτέρας, ενώ τις αργίες η φορτοεκφόρτωση είναι ελεύθερη.
Η φορτοεκφόρτωση επιτρέπεται για τα οχήματα ωφέλιμου φορτίου έως 1,5 τόνο, ανεξαρτήτως ωραρίου και μόνο στις ειδικά διαμορφωμένες θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Τα ίδια ισχύουν και για το ιστορικό εμπορικό κέντρου με τη διαφορά πως για οχήματα άνω του 1,5 τόνου απαγορεύεται η διέλευση εκτός ωραρίου, ενώ για τους περισσότερους πεζόδρομους του ιστορικού κέντρου το ωράριο φορτοεκφόρτωσης είναι από τις 06.30 το πρωί έως τις 08.30 το πρωί.
Τι λένε οι επαγγελματίες
Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης αναφέρει πως δεν είναι δυνατή η εφαρμογή ενός ενιαίου ωραρίου φορτοεκφόρτωσης για όλες τις επιχειρήσεις. «Θα πρέπει να τροφοδοτούνται τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα take away μέχρι τις 07.30 το πρωί και για τα άλλα καταστήματα να ισχύσει η τροφοδοσία σε ‘νεκρό’ χρόνο όπως για παράδειγμα 13.00-16.00 σε συνεννόηση με την Τροχαία» εξηγεί ο κ. Φιλιππίδης.
Ο πρόεδρος του ΕΣΘ εστιάζει στο γεγονός ότι θα πρέπει να αλλάξει το τονάζ της φορτοεκφόρτωσης και από 1,5 τόνο που ισχύει σήμερα να συμφωνηθούν οι 3,5 τόνοι ώστε τα οχήματα που κάνουν την τροφοδοσία των 2000 περίπου επιχειρήσεων του κέντρου της πόλης να μην κάνουν περισσότερα δρομολόγια.
Σύμφωνα με τον κ. Φιλιππίδη θα πρέπει να βρεθεί η «χρυσή τομή» ώστε να διευκολυνθούν και οι καταστηματάρχες που απασχολούν ένα, δυο ή τρία άτομα και δεν μπορούν να προσλάβουν επιπλέον προσωπικό για να μπορούν να τροφοδοτούνται εντός του ωραρίου που ισχύει. Εξηγεί μάλιστα, ότι η κίνηση στα καταστήματα του κέντρου της πόλης είναι -30%, καθώς οι πολίτες δεν επιλέγουν το κέντρο για τις αγορές τους φοβούμενοι ότι θα βρουν μποτιλιαρισμένους δρόμους.
Υπέρ της εφαρμογής του ωραρίου που συμφωνήθηκε μετά από πολλές συσκέψεις είναι ο Χρήστος Νικολόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγγελματιών Ιστορικού Εμπορικού Κέντρου. «Το πρόβλημα εντείνεται με τα μεγάλα οχήματα. Θα πρέπει να τηρηθεί το ωράριο και να βάλουμε πλάτη όλοι οι φορείς, γιατί η κατάσταση πλέον με το μποτιλιάρισμα έχει φτάσει στο απροχώρητο» εξηγεί στη «ΜτΚ».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.02.2024
Στη Θεσσαλονίκη, ακόμα και την περίοδο προ FlyOver, όσες φορές αναζητήθηκαν τα αίτια του κυκλοφοριακού προβλήματος και του σχεδόν καθημερινού μποτιλιαρίσματος στους δρόμους της πόλης οι ειδικοί συμφωνούσαν πως ένας από τους βασικούς λόγους αυτού είναι οι συνεχείς στάσεις δεξιά κι αριστερά του δρόμου μεγάλων οχημάτων που διακινούν τα εμπορεύματα των επιχειρήσεων.
Μάλιστα, μία από τις λύσεις που πρότειναν διαχρονικά οι επιστήμονες ώστε να μετριαστεί το πρόβλημα ήταν μεταξύ άλλων η τήρηση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων εντός του ιστορικού εμπορικού κέντρου. Ενός ωραρίου που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ την 31η Δεκεμβρίου 2018 και ποτέ δεν εφαρμόστηκε, παρά τις προσπάθειες της τότε διοίκησης του δήμου με δήμαρχο τον Γιάννη Μπουτάρη να μπει τάξη στην άναρχη κατάσταση που επικρατούσε και επικρατεί με τα μεγάλα φορτηγά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας να σταματούν σε πολυσύχναστους δρόμους όπως είναι η Β. Όλγας, η Εγνατία και η Τσιμισκή δεξιά κι αριστερά παρεμποδίζοντας την κυκλοφορία των άλλων οχημάτων.
Πεντέμισι χρόνια μετά, με τις εργασίες κατασκευής του FlyOver, ενός έργου που από την αρχή προκάλεσε αντιδράσεις, ο καθορισμός του ωραρίου βάσει του οποίου θα τροφοδοτείται η αγορά της πόλης μοιάζει μονόδρομος.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» πρόθεση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης είναι να ξεκινήσει άμεσα η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι και τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται εξαιτίας FlyOver και να υπάρξει σύντομα μία νέα κανονιστική πράξη που θα βάζει κανόνες, αποδεκτούς από όλες τις πλευρές.
Στις έντεκα προτάσεις για την απομείωση των συνεπειών του FlyOver που παρουσίασε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζήτησε την εφαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων. «Στην πρόσφατη δε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το FlyOver αναφερόμενος στο ζήτημα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης υποστήριξε πως: «Πρέπει να εφαρμοστεί όχι γιατί γίνεται το FlyOver, αλλά γιατί είμαστε η μοναδική πόλη που δεν κάνει τη φορτοεκφόρτωση συγκεκριμένες ώρες». Και συμπλήρωσε: «Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ώστε η φορτοεκφόρτωση να γίνεται στις ώρες που θα μπορούν οι καταστηματάρχες και οι επαγγελματίες να την υποστηρίξουν».
Ξεκινά άμεσα η διαβούλευση
Μία πρώτη συζήτηση για το θέμα της τήρησης του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων έγινε σύμφωνα με πληροφορίες πριν λίγες ημέρες σε συνάντηση που είχαν στελέχη της διοίκησης του δήμου με εκπροσώπους της Τροχαίας. Πρόθεση της διοίκησης του δήμου είναι να αναζητηθούν μέσα από τη διαβούλευση τρόποι, ώστε να είναι ικανοποιημένες όλες οι πλευρές και να μην καταστρατηγηθούν στο μέλλον όσα θα αποφασιστούν. Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο στοίχημα του Στέλιου Αγγελούδη μετά από την προσπάθεια που ξεκίνησε για απόδοση του δημόσιου χώρου στους πολίτες με απομάκρυνση τραπεζοκαθισμάτων που παράνομα καταλαμβάνουν πεζοδρόμια και πλατείες.
10.000 φορτοεκφορτώσεις κάθε μέρα στο κέντρο
Πρόσφατη έρευνα της Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης που παρουσιάστηκε στο 32ο Μoney Show δείχνει πως η κατάσταση είναι τουλάχιστον απογοητευτική.
Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν ο συνολικός αριθμός φορτοεκφορτώσεων στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης εκτιμάται πως φθάνει τις 20.000 ημερησίων με το 85% αυτών να πραγματοποιείται μεταξύ 07.30-15.00. Ο μέσος χρόνος ανά φορτοεκφόρτωση εκτιμάται σε 12 λεπτά της ώρας (κατά μέσο όρο από 7 έως και 16 λεπτά). Μάλιστα το 50% των φορτοεκφορτώσεων, δηλαδή περίπου 10.000 φορτοεκφορτώσεις ημερησίως, πραγματοποιείται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μέση διάρκεια των φορτοεκφορτώσεων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης εκτιμάται σε εννέα λεπτά ανά φορτοεκφόρτωση ανά μέσο όρο.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα το 58% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποιούνται σε καθημερινή βάση φορτοεκφορτώσεις προϊόντων στην επιχείρησή τους. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στα σούπερ μάρκετ (97%), στον κλάδο των τροφίμων-ποτών (εκτός σούπερ μάρκετ) με 84% και στους κλάδους της εστίασης/καφέ/μπαρ (66%).
Το 26% αναφέρουν ότι φορτοεκφορτώσεις πραγματοποιούνται 2-3 φορές την εβδομάδα (72% στα πρατήρια καυσίμων και 51% στο λιανικό εμπόριο επίπλων/φωτιστικών/οικιακού εξοπλισμού), το 7% μία φορά την εβδομάδα (15% στον κλάδο βιβλιοπωλείων/χαρτικών και 14% στον κλάδο λιανικού εμπορίου ενδυμάτων-υποδημάτων), ενώ το 8% αναφέρουν ότι οι φορτοεκφορτώσεις στην επιχείρησή τους πραγματοποιούνται με συχνότητα 2-3 φορές τον μήνα (37% στον κλάδο ενδυμάτων-υποδημάτων και 12% στις υπόλοιπες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου).
Τι θα έπρεπε να ισχύει
Σύμφωνα πάντως, με την απόφαση του 2018 στο δήμο Θεσσαλονίκης για φορτηγά οχήματα ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνους επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση Δευτέρα έως Παρασκευή από 20.30 έως 08.30 της επομένης και τα Σαββατοκύριακα από τις 17.00 του Σαββάτου έως 08.30 της Δευτέρας, ενώ τις αργίες η φορτοεκφόρτωση είναι ελεύθερη.
Η φορτοεκφόρτωση επιτρέπεται για τα οχήματα ωφέλιμου φορτίου έως 1,5 τόνο, ανεξαρτήτως ωραρίου και μόνο στις ειδικά διαμορφωμένες θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Τα ίδια ισχύουν και για το ιστορικό εμπορικό κέντρου με τη διαφορά πως για οχήματα άνω του 1,5 τόνου απαγορεύεται η διέλευση εκτός ωραρίου, ενώ για τους περισσότερους πεζόδρομους του ιστορικού κέντρου το ωράριο φορτοεκφόρτωσης είναι από τις 06.30 το πρωί έως τις 08.30 το πρωί.
Τι λένε οι επαγγελματίες
Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης αναφέρει πως δεν είναι δυνατή η εφαρμογή ενός ενιαίου ωραρίου φορτοεκφόρτωσης για όλες τις επιχειρήσεις. «Θα πρέπει να τροφοδοτούνται τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα take away μέχρι τις 07.30 το πρωί και για τα άλλα καταστήματα να ισχύσει η τροφοδοσία σε ‘νεκρό’ χρόνο όπως για παράδειγμα 13.00-16.00 σε συνεννόηση με την Τροχαία» εξηγεί ο κ. Φιλιππίδης.
Ο πρόεδρος του ΕΣΘ εστιάζει στο γεγονός ότι θα πρέπει να αλλάξει το τονάζ της φορτοεκφόρτωσης και από 1,5 τόνο που ισχύει σήμερα να συμφωνηθούν οι 3,5 τόνοι ώστε τα οχήματα που κάνουν την τροφοδοσία των 2000 περίπου επιχειρήσεων του κέντρου της πόλης να μην κάνουν περισσότερα δρομολόγια.
Σύμφωνα με τον κ. Φιλιππίδη θα πρέπει να βρεθεί η «χρυσή τομή» ώστε να διευκολυνθούν και οι καταστηματάρχες που απασχολούν ένα, δυο ή τρία άτομα και δεν μπορούν να προσλάβουν επιπλέον προσωπικό για να μπορούν να τροφοδοτούνται εντός του ωραρίου που ισχύει. Εξηγεί μάλιστα, ότι η κίνηση στα καταστήματα του κέντρου της πόλης είναι -30%, καθώς οι πολίτες δεν επιλέγουν το κέντρο για τις αγορές τους φοβούμενοι ότι θα βρουν μποτιλιαρισμένους δρόμους.
Υπέρ της εφαρμογής του ωραρίου που συμφωνήθηκε μετά από πολλές συσκέψεις είναι ο Χρήστος Νικολόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγγελματιών Ιστορικού Εμπορικού Κέντρου. «Το πρόβλημα εντείνεται με τα μεγάλα οχήματα. Θα πρέπει να τηρηθεί το ωράριο και να βάλουμε πλάτη όλοι οι φορείς, γιατί η κατάσταση πλέον με το μποτιλιάρισμα έχει φτάσει στο απροχώρητο» εξηγεί στη «ΜτΚ».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.02.2024
ΣΧΟΛΙΑ