Θεσσαλονίκη: Υπάρχει λύση για τις αστικές συγκοινωνίες, ας το τολμήσει επιτέλους η κυβέρνηση. Toυ Νίκου Ηλιάδη
14/02/2024 06:40
14/02/2024 06:40
Το περασμένο Σάββατο γράφαμε στο makthes.gr ότι «τις τελευταίες ημέρες έχουν παρουσιαστεί κάποια προβλήματα σε αστικές γραμμές εντός πόλης τις οποίες εκτελεί το ΚΤΕΛ. Αιτία είναι η έλλειψη οδηγών καθώς, μερικές δεκάδες τους οποίους απασχολούσε το ΚΤΕΛ, μεταπήδησαν στον ΟΑΣΘ. Όπως μαθαίνω, αυτό έχει οδηγήσει σε απώλεια περίπου του 10% των προγραμματισμένων δρομολογίων. Μοιραζόμαστε τη μιζέρια μας, εν ολίγοις...».
Χθες το πρωί με ανακοίνωσή του ο ΟΣΕΘ επιβεβαίωσε πλήρως το ρεπορτάζ. Στην ανακοίνωσή του ο Οργανισμός ζητά «την κατανόηση του επιβατικού κοινού σχετικά με μια μικρή αναστάτωση που έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές (κυρίως περιαστικές) της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης εξαιτίας επιχειρησιακών δυσκολιών του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης (αιφνίδια μείωση αριθμού οδηγών χωρίς υπαιτιότητα του)».
Τι ακριβώς έχει συμβεί; Η απάντηση στο ερώτημα είναι πολύ απλή. Ο ΟΑΣΘ έψαχνε εναγωνίως οδηγούς προκειμένου να βγάλει περισσότερα λεωφορεία στις γραμμές εντός πόλης που έχουν απομείνει στη δικαιοδοσία του. Μετά την ψήφιση της τροπολογίας τον περασμένο Δεκέμβριο που του έδωσε τη δυνατότητα να προσλάβει οδηγούς με οκτάμηνες συμβάσεις, ξεκίνησε τη σχετική διαδικασία. Αιτήσεις κατέθεσαν περί του 260 εκ των οποίων περίπου οι 60 ήταν οδηγοί οι οποίοι δούλευαν ήδη στις περιαστικές γραμμές που έχουν αναλάβει τα ΚΤΕΛ.
Μάλιστα, επειδή οι οδηγοί των ΚΤΕΛ είχαν ήδη την απαιτούμενη εμπειρία, ήταν και οι πρώτοι που προσλήφθηκαν στον ΟΑΣΘ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα ΚΤΕΛ να ξεμείνουν από οδηγούς καθώς στην αγορά η ειδικότητα αυτή σπανίζει πλέον. Τα τελευταία χρόνια πολλοί από τους Έλληνες οδηγούς έχουν μεταναστεύσει προς Γερμανία όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση και οι μισθοί είναι αρκετά υψηλότεροι.
Κι έτσι, πάνω που είχε στρώσει η συγκοινωνία στις 43 λεωφορειακές γραμμές που εκτελούν τα ΚΤΕΛ, υλοποιώντας το 99% των προγραμματισμένων δρομολογίων, τώρα άρχισαν τα προβλήματα. Όπως αναφέρει πηγή του ΟΣΕΘ τις τελευταίες ημέρες εκτελείται περίπου το 90% των προγραμματισμένων δρομολογίων, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται σε συγκεκριμένες γραμμές, ενώ από την πλευρά των ΚΤΕΛ σημειώνουν ότι με νύχια και με δόντια προσπαθούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν.
Το πρόβλημα είχε αναγνωρίσει και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στο Forum της «Μακεδονίας» λέγοντας μάλιστα ότι είχε λάβει και επιστολή διαμαρτυρίας από τα ΚΤΕΛ.
Η όλη κατάσταση είναι ολίγον σουρεαλιστική. Μέχρι πριν από δύο, τρία χρόνια, το πρόβλημα στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης ήταν η έλλειψη λεωφορείων. Όταν βρέθηκαν λεωφορεία, έστω μέσω της μίσθωσης μεταχειρισμένων οχημάτων, ξεμείναμε από οδηγούς.
Ένας σημαντικός αριθμός οδηγών έφυγε από τον ΟΑΣΘ με μετάταξη σε άλλους φορείς του Δημοσίου και το ερώτημα είναι, για ποιο λόγο η Πολιτεία επέτρεψε να γίνουν αυτές οι μετατάξεις, ενώ ήταν γνωστό το πρόβλημα που αντιμετώπιζε ο Οργανισμός. Παράλληλα, κάθε χρόνο, μερικές δεκάδες οδηγοί του ΟΑΣΘ, γύρω στους 50 με 60, αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης.
Όλη αυτή η κατάσταση και όλες οι κινήσεις που γίνονται δείχνουν προχειρότητα, αν όχι πανικό. Ενισχύεται ο ΟΑΣΘ ο οποίος παίρνει 150 οδηγούς και βγάζει 300 λεωφορεία, από 250 που κυκλοφορούσε έως πρότινος, αλλά αποδυναμώνονται τα ΚΤΕΛ τα οποία επίσης εκτελούν αστική συγκοινωνία. Μάλιστα, από τον περασμένο Νοέμβριο τους ανατέθηκαν και επιπλέον πέντε νέες γραμμές εντός πόλης, οι λεγόμενες «γραμμές flyover”. Αυτές δεν είναι λύσεις. Είναι μπαλώματα της κακιάς ώρας.
Εκείνο που οφείλει να κάνει η κυβέρνηση, για να λύσει μια και καλή το πρόβλημα είναι να αποφασίσει επιτέλους τι σκοπεύει να κάνει με τις οδικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Εάν θέλει να διατηρήσει υπό δημόσιο έλεγχο τον ΟΑΣΘ, ας ξεκαθαρίσει ποια μπορεί να είναι η επιχειρησιακή του δυνατότητα· δηλαδή, πόσες λεωφορειακές γραμμές μπορεί να εξυπηρετήσει, με δικά του, καινούργια λεωφορεία και με δικούς του, μόνιμους οδηγούς. Και για όλες τις υπόλοιπες λεωφορειακές γραμμές, αφού προηγουμένως θα έχει εκπονηθεί ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης με τη συμπερίληψη και του μετρό, να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για να τις αναθέσει σε ιδιώτες παρόχους. Οτιδήποτε άλλο, το μόνο που επιτυγχάνει είναι να συντηρεί μια εξόχως προβληματική κατάσταση που ταλαιπωρεί σχεδόν δέκα χρόνια τώρα, τους Θεσσαλονικείς.
Το περασμένο Σάββατο γράφαμε στο makthes.gr ότι «τις τελευταίες ημέρες έχουν παρουσιαστεί κάποια προβλήματα σε αστικές γραμμές εντός πόλης τις οποίες εκτελεί το ΚΤΕΛ. Αιτία είναι η έλλειψη οδηγών καθώς, μερικές δεκάδες τους οποίους απασχολούσε το ΚΤΕΛ, μεταπήδησαν στον ΟΑΣΘ. Όπως μαθαίνω, αυτό έχει οδηγήσει σε απώλεια περίπου του 10% των προγραμματισμένων δρομολογίων. Μοιραζόμαστε τη μιζέρια μας, εν ολίγοις...».
Χθες το πρωί με ανακοίνωσή του ο ΟΣΕΘ επιβεβαίωσε πλήρως το ρεπορτάζ. Στην ανακοίνωσή του ο Οργανισμός ζητά «την κατανόηση του επιβατικού κοινού σχετικά με μια μικρή αναστάτωση που έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές (κυρίως περιαστικές) της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης εξαιτίας επιχειρησιακών δυσκολιών του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης (αιφνίδια μείωση αριθμού οδηγών χωρίς υπαιτιότητα του)».
Τι ακριβώς έχει συμβεί; Η απάντηση στο ερώτημα είναι πολύ απλή. Ο ΟΑΣΘ έψαχνε εναγωνίως οδηγούς προκειμένου να βγάλει περισσότερα λεωφορεία στις γραμμές εντός πόλης που έχουν απομείνει στη δικαιοδοσία του. Μετά την ψήφιση της τροπολογίας τον περασμένο Δεκέμβριο που του έδωσε τη δυνατότητα να προσλάβει οδηγούς με οκτάμηνες συμβάσεις, ξεκίνησε τη σχετική διαδικασία. Αιτήσεις κατέθεσαν περί του 260 εκ των οποίων περίπου οι 60 ήταν οδηγοί οι οποίοι δούλευαν ήδη στις περιαστικές γραμμές που έχουν αναλάβει τα ΚΤΕΛ.
Μάλιστα, επειδή οι οδηγοί των ΚΤΕΛ είχαν ήδη την απαιτούμενη εμπειρία, ήταν και οι πρώτοι που προσλήφθηκαν στον ΟΑΣΘ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα ΚΤΕΛ να ξεμείνουν από οδηγούς καθώς στην αγορά η ειδικότητα αυτή σπανίζει πλέον. Τα τελευταία χρόνια πολλοί από τους Έλληνες οδηγούς έχουν μεταναστεύσει προς Γερμανία όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση και οι μισθοί είναι αρκετά υψηλότεροι.
Κι έτσι, πάνω που είχε στρώσει η συγκοινωνία στις 43 λεωφορειακές γραμμές που εκτελούν τα ΚΤΕΛ, υλοποιώντας το 99% των προγραμματισμένων δρομολογίων, τώρα άρχισαν τα προβλήματα. Όπως αναφέρει πηγή του ΟΣΕΘ τις τελευταίες ημέρες εκτελείται περίπου το 90% των προγραμματισμένων δρομολογίων, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται σε συγκεκριμένες γραμμές, ενώ από την πλευρά των ΚΤΕΛ σημειώνουν ότι με νύχια και με δόντια προσπαθούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν.
Το πρόβλημα είχε αναγνωρίσει και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στο Forum της «Μακεδονίας» λέγοντας μάλιστα ότι είχε λάβει και επιστολή διαμαρτυρίας από τα ΚΤΕΛ.
Η όλη κατάσταση είναι ολίγον σουρεαλιστική. Μέχρι πριν από δύο, τρία χρόνια, το πρόβλημα στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης ήταν η έλλειψη λεωφορείων. Όταν βρέθηκαν λεωφορεία, έστω μέσω της μίσθωσης μεταχειρισμένων οχημάτων, ξεμείναμε από οδηγούς.
Ένας σημαντικός αριθμός οδηγών έφυγε από τον ΟΑΣΘ με μετάταξη σε άλλους φορείς του Δημοσίου και το ερώτημα είναι, για ποιο λόγο η Πολιτεία επέτρεψε να γίνουν αυτές οι μετατάξεις, ενώ ήταν γνωστό το πρόβλημα που αντιμετώπιζε ο Οργανισμός. Παράλληλα, κάθε χρόνο, μερικές δεκάδες οδηγοί του ΟΑΣΘ, γύρω στους 50 με 60, αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης.
Όλη αυτή η κατάσταση και όλες οι κινήσεις που γίνονται δείχνουν προχειρότητα, αν όχι πανικό. Ενισχύεται ο ΟΑΣΘ ο οποίος παίρνει 150 οδηγούς και βγάζει 300 λεωφορεία, από 250 που κυκλοφορούσε έως πρότινος, αλλά αποδυναμώνονται τα ΚΤΕΛ τα οποία επίσης εκτελούν αστική συγκοινωνία. Μάλιστα, από τον περασμένο Νοέμβριο τους ανατέθηκαν και επιπλέον πέντε νέες γραμμές εντός πόλης, οι λεγόμενες «γραμμές flyover”. Αυτές δεν είναι λύσεις. Είναι μπαλώματα της κακιάς ώρας.
Εκείνο που οφείλει να κάνει η κυβέρνηση, για να λύσει μια και καλή το πρόβλημα είναι να αποφασίσει επιτέλους τι σκοπεύει να κάνει με τις οδικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Εάν θέλει να διατηρήσει υπό δημόσιο έλεγχο τον ΟΑΣΘ, ας ξεκαθαρίσει ποια μπορεί να είναι η επιχειρησιακή του δυνατότητα· δηλαδή, πόσες λεωφορειακές γραμμές μπορεί να εξυπηρετήσει, με δικά του, καινούργια λεωφορεία και με δικούς του, μόνιμους οδηγούς. Και για όλες τις υπόλοιπες λεωφορειακές γραμμές, αφού προηγουμένως θα έχει εκπονηθεί ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης με τη συμπερίληψη και του μετρό, να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για να τις αναθέσει σε ιδιώτες παρόχους. Οτιδήποτε άλλο, το μόνο που επιτυγχάνει είναι να συντηρεί μια εξόχως προβληματική κατάσταση που ταλαιπωρεί σχεδόν δέκα χρόνια τώρα, τους Θεσσαλονικείς.
ΣΧΟΛΙΑ