Θεσσαλονίκη: Ζητείται μητροπολιτικός σχεδιασμός που θα «χτίσει» την πόλη του μέλλοντος
03/12/2024 20:18
03/12/2024 20:18
Η επείγουσα ανάγκη κατάρτισης ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού master plan που θα εκπονήσει ένας νέος μητροπολιτικός φορέας ο οποίος θα «σκιαγραφήσει» την Θεσσαλονίκη του μέλλοντος, αναδείχτηκε μέσα από εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το περιοδικό «Κτήριο» και το think tank PAREMVASI.
«Όταν μιλάμε για master plan πρέπει να εξειδικεύσουμε την κλίμακα του σχεδιασμού, ανάλογα με το τι θέλουμε να κάνουμε. Χρειάζεται να ακολουθήσουμε την διεθνή επιστημονική τάση σύμφωνα με την οποία οικονομία, υποδομές, μεταφορές συμπληρώνουν το ένα το άλλο. Ο χωρικός σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης έχει πολλές εμπλεκόμενες διοικήσεις (πολλοί δήμοι συμμετέχουν) γεγονός το οποίο πρέπει να να μας οδηγήσει σε συνέργειες μεταξύ των φορέων», ανέφερε ο Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γ.Γ. Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος ΥΠΕΝ.
«Όταν πολλοί φορείς εμπλέκονται σε ένα σχέδιο, αυτό οδηγεί σε προβλήματα. Εφόσον δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας σε όλη την χώρα δεν πρέπει την κρίσιμη στιγμή να ρωτάμε πάλι το ΥΠΕΝ για να λύσει τα δύσκολα, αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα. Πρέπει αυτός ο φορέας να αναλαμβάνει και την ευθύνη. Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να εξετάσει μία πρωτοτυπία, να συμφωνήσουν οι συναρμόδιοι (δήμοι, περιφέρεια, υπουργεία) να συγκροτήσουν έναν νέο φορέα ο οποίος θα αναλάβει τον μητροπολιτικό σχεδιασμό της Θεσσαλονίκης και θα λύνει όσα ζητήματα προκύπτουν (χωρικός σχεδιασμός, περιβαλλοντικές άδειες, κτλ)», επεσήμανε.
«Μέχρι το καλοκαίρι του 2025, αφού δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις και τεθεί σε διαβούλευση, θεωρώ πως θα έχει νομοθετηθεί το Παράρτημα Β’ που θα προσαρτηθεί στο Περιφερειακό Χωροταξικό Σχέδιο της Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο θα ενέχει θέση Ρυθμιστικού Σχεδίου», ανέφερε.
«Όσοι υποστηρίζουν την μητροπολιτική διοίκηση πρέπει να ωριμάσουν οι ίδιοι πρώτα, δεν γίνεται όλα τα προβλήματα να παραπέμπονται στην κεντρική διοίκηση, όμως η αυτοδιοίκηση χρειάζεται προσωπικό που λείπει. Ο Καλλικράτης ήταν μεγάλη αποτυχία, ένωσε δήμους με διαφορετικά χαρακτηριστικά και άλλες ανάγκες, χρειάζεται να υπάρχει ευελιξία στον στρατηγικό σχεδιασμό», σημείωσε ο Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας.
«Είμαστε σε μία αέναη διαδικασία κατάρτισης ρυθμιστικών σχεδίων, αναπαράγεται ένα μοντέλο άναρχης αστικής ανάπτυξης ενώ δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Η γενική κυβέρνηση παίρνει όλες τις αρμοδιότητες από την αυτοδιοίκηση, επείγει η αποκέντρωση, πεζοδρόμιο να θέλεις να κάνεις πρέπει να πάρεις άδεια από τον υπουργό», τόνισε ο Θανάσης Παππάς, Αρχιτέκτων, Ειδικός Συνεργάτης Δήμου Θεσσαλονίκης.
«Ο σχεδιασμός μεμονωμένων έργων και αναπλάσεων δεν βοηθά στην προσέλκυση επενδύσεων, απαιτείται συγκροτημένος σχεδιασμός για το χωροταξικό πλαίσιο για την πόλη, ένα ισορροπημένο πλαίσιο που θα βοηθά και στην προσέλκυση επενδύσεων», τόνισε η Αθηνά Γιαννακού, ομότιμη Καθηγήτρια Χωροταξίας & Ανάπτυξης, Τμήμα Μηχανικών Α.Π.Θ.
«Το μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησε και κατέληξε σαν μία δυαδική σχέση ανάμεσα στον κεντρικό δήμο και της εκάστοτε κυβέρνησης, πού ήταν η υπόλοιπη πόλη», αναρωτήθηκε. «Στο τέλος της μέρας αυτό που θέλουμε είναι η αστική βιωσιμότητα μέσα σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής», πρόσθεσε.
«Επείγει να ξεκαθαρίσουν οι αρμοδιότητες της αυτοδιοίκησης (γίνεται προσπάθεια για να είμαι δίκαιος) να διατεθούν οι απαιτούμενοι πόροι και να μεταβιβαστούν αρμοδιότητες και προσωπικό από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις στις περιφέρειες», σημείωσε ο Κώστας Γιουτίκας, Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
«Η Θεσσαλονίκη πρέπει να γίνει ανταγωνιστική πόλη σε επιχειρηματικό επίπεδο, υπάρχει κακοδαιμονία στην πόλη αναφορικά με τα έργα υποδομών. Η αναβάθμιση του λιμανιού καθυστερεί, Η ΔΕΘ έχει ξεπέσει εκθεσιακά, η ανάπλαση καθυστερεί, όλες οι μεγάλες εταιρείες έχουν έδρα την Αττική, αυτό δείχνει πόσο πίσω πήγε η Θεσσαλονίκη, χωρίς επενδύσεις και χωρίς δημιουργία πλούτου δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Ο τρόπος διοίκησης πρέπει να αλλάξει», ανέφερε ο Στέφανος Τζιρίτης, Πρόεδρος Ομίλου ISOMAT.
Στην ανάγκη κατάρτισης επιτελικού σχεδιασμού που θα οδηγήσει με την σειρά του στην μητροπολιτική διακυβέρνηση αφού όμως ληφθούν υπόψιν και οι πιθανές συνέπειες, εστίασε ο Μανώλης Βλαχογιάννης, Α' Αντιπρόεδρος ΕΒΕΘ. «Η ζωή είναι μία δυναμική διαδικασία, πρέπει να αναθεωρούμε ό,τι δεν δουλεύει», υποστήριξε.
«Για το flyover με την συνεργασία όλων έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα, πρόσφατα παρουσιάσαμε την εφαρμογή drivethess για να ενημερώνονται οι πολίτες για την κίνηση στους δρόμους. Με την σύμπραξη όλων των φορέων έχουμε απτά αποτελέσματα, το μετρό πλέον είναι πραγματικότητα. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να πρωταγωνιστήσει και να δει με ασφάλεια το μέλλον, μία μητροπολιτική σύνθεση απόψεων, θέσεων και προτάσεων μπορεί να μας οδηγήσει σε καλύτερο αποτέλεσμα», σημείωσε ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, Υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας - Θράκης.
Η επείγουσα ανάγκη κατάρτισης ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού master plan που θα εκπονήσει ένας νέος μητροπολιτικός φορέας ο οποίος θα «σκιαγραφήσει» την Θεσσαλονίκη του μέλλοντος, αναδείχτηκε μέσα από εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το περιοδικό «Κτήριο» και το think tank PAREMVASI.
«Όταν μιλάμε για master plan πρέπει να εξειδικεύσουμε την κλίμακα του σχεδιασμού, ανάλογα με το τι θέλουμε να κάνουμε. Χρειάζεται να ακολουθήσουμε την διεθνή επιστημονική τάση σύμφωνα με την οποία οικονομία, υποδομές, μεταφορές συμπληρώνουν το ένα το άλλο. Ο χωρικός σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης έχει πολλές εμπλεκόμενες διοικήσεις (πολλοί δήμοι συμμετέχουν) γεγονός το οποίο πρέπει να να μας οδηγήσει σε συνέργειες μεταξύ των φορέων», ανέφερε ο Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γ.Γ. Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος ΥΠΕΝ.
«Όταν πολλοί φορείς εμπλέκονται σε ένα σχέδιο, αυτό οδηγεί σε προβλήματα. Εφόσον δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας σε όλη την χώρα δεν πρέπει την κρίσιμη στιγμή να ρωτάμε πάλι το ΥΠΕΝ για να λύσει τα δύσκολα, αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα. Πρέπει αυτός ο φορέας να αναλαμβάνει και την ευθύνη. Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να εξετάσει μία πρωτοτυπία, να συμφωνήσουν οι συναρμόδιοι (δήμοι, περιφέρεια, υπουργεία) να συγκροτήσουν έναν νέο φορέα ο οποίος θα αναλάβει τον μητροπολιτικό σχεδιασμό της Θεσσαλονίκης και θα λύνει όσα ζητήματα προκύπτουν (χωρικός σχεδιασμός, περιβαλλοντικές άδειες, κτλ)», επεσήμανε.
«Μέχρι το καλοκαίρι του 2025, αφού δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις και τεθεί σε διαβούλευση, θεωρώ πως θα έχει νομοθετηθεί το Παράρτημα Β’ που θα προσαρτηθεί στο Περιφερειακό Χωροταξικό Σχέδιο της Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο θα ενέχει θέση Ρυθμιστικού Σχεδίου», ανέφερε.
«Όσοι υποστηρίζουν την μητροπολιτική διοίκηση πρέπει να ωριμάσουν οι ίδιοι πρώτα, δεν γίνεται όλα τα προβλήματα να παραπέμπονται στην κεντρική διοίκηση, όμως η αυτοδιοίκηση χρειάζεται προσωπικό που λείπει. Ο Καλλικράτης ήταν μεγάλη αποτυχία, ένωσε δήμους με διαφορετικά χαρακτηριστικά και άλλες ανάγκες, χρειάζεται να υπάρχει ευελιξία στον στρατηγικό σχεδιασμό», σημείωσε ο Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας.
«Είμαστε σε μία αέναη διαδικασία κατάρτισης ρυθμιστικών σχεδίων, αναπαράγεται ένα μοντέλο άναρχης αστικής ανάπτυξης ενώ δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Η γενική κυβέρνηση παίρνει όλες τις αρμοδιότητες από την αυτοδιοίκηση, επείγει η αποκέντρωση, πεζοδρόμιο να θέλεις να κάνεις πρέπει να πάρεις άδεια από τον υπουργό», τόνισε ο Θανάσης Παππάς, Αρχιτέκτων, Ειδικός Συνεργάτης Δήμου Θεσσαλονίκης.
«Ο σχεδιασμός μεμονωμένων έργων και αναπλάσεων δεν βοηθά στην προσέλκυση επενδύσεων, απαιτείται συγκροτημένος σχεδιασμός για το χωροταξικό πλαίσιο για την πόλη, ένα ισορροπημένο πλαίσιο που θα βοηθά και στην προσέλκυση επενδύσεων», τόνισε η Αθηνά Γιαννακού, ομότιμη Καθηγήτρια Χωροταξίας & Ανάπτυξης, Τμήμα Μηχανικών Α.Π.Θ.
«Το μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησε και κατέληξε σαν μία δυαδική σχέση ανάμεσα στον κεντρικό δήμο και της εκάστοτε κυβέρνησης, πού ήταν η υπόλοιπη πόλη», αναρωτήθηκε. «Στο τέλος της μέρας αυτό που θέλουμε είναι η αστική βιωσιμότητα μέσα σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής», πρόσθεσε.
«Επείγει να ξεκαθαρίσουν οι αρμοδιότητες της αυτοδιοίκησης (γίνεται προσπάθεια για να είμαι δίκαιος) να διατεθούν οι απαιτούμενοι πόροι και να μεταβιβαστούν αρμοδιότητες και προσωπικό από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις στις περιφέρειες», σημείωσε ο Κώστας Γιουτίκας, Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
«Η Θεσσαλονίκη πρέπει να γίνει ανταγωνιστική πόλη σε επιχειρηματικό επίπεδο, υπάρχει κακοδαιμονία στην πόλη αναφορικά με τα έργα υποδομών. Η αναβάθμιση του λιμανιού καθυστερεί, Η ΔΕΘ έχει ξεπέσει εκθεσιακά, η ανάπλαση καθυστερεί, όλες οι μεγάλες εταιρείες έχουν έδρα την Αττική, αυτό δείχνει πόσο πίσω πήγε η Θεσσαλονίκη, χωρίς επενδύσεις και χωρίς δημιουργία πλούτου δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Ο τρόπος διοίκησης πρέπει να αλλάξει», ανέφερε ο Στέφανος Τζιρίτης, Πρόεδρος Ομίλου ISOMAT.
Στην ανάγκη κατάρτισης επιτελικού σχεδιασμού που θα οδηγήσει με την σειρά του στην μητροπολιτική διακυβέρνηση αφού όμως ληφθούν υπόψιν και οι πιθανές συνέπειες, εστίασε ο Μανώλης Βλαχογιάννης, Α' Αντιπρόεδρος ΕΒΕΘ. «Η ζωή είναι μία δυναμική διαδικασία, πρέπει να αναθεωρούμε ό,τι δεν δουλεύει», υποστήριξε.
«Για το flyover με την συνεργασία όλων έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα, πρόσφατα παρουσιάσαμε την εφαρμογή drivethess για να ενημερώνονται οι πολίτες για την κίνηση στους δρόμους. Με την σύμπραξη όλων των φορέων έχουμε απτά αποτελέσματα, το μετρό πλέον είναι πραγματικότητα. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να πρωταγωνιστήσει και να δει με ασφάλεια το μέλλον, μία μητροπολιτική σύνθεση απόψεων, θέσεων και προτάσεων μπορεί να μας οδηγήσει σε καλύτερο αποτέλεσμα», σημείωσε ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, Υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας - Θράκης.
ΣΧΟΛΙΑ