Θεσσαλονίκη: Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον για το Logistic Center στον Γκόνο - Ο ΟΛΘ και οι ινδικές σειρήνες
14/12/2024 08:00
14/12/2024 08:00
Την προσεχή Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου αναμένεται να κατατεθούν οι εκδηλώσεις αρχικού ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στην Θεσσαλονίκη και την μετατροπή της έκτασης σε Logistic Center. H επενδυτική κινητικότητα διαφαίνεται ήδη ζωηρή καθώς σύμφωνα με πληροφορίες 4 – 5 ισχυροί όμιλοι θα δείξουν έμπρακτο ενδιαφέρον με τον ΟΛΘ και την Goldair να περιλαμβάνονται μεταξύ αυτών.
Σενάρια που έκαναν λόγο για απτό επενδυτικό ενδιαφέρον από την πλευρά της Ινδίας για την ώρα δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται (δεν κρίνονται ώριμες οι συνθήκες), χωρίς βέβαια να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο για μελλοντικές συνεργασίες με τον ανάδοχο που θα προκύψει και ανάλογα και με την πρόοδο του εγχειρήματος.
Διακηρυγμένος στόχος της Ινδίας είναι να αυξήσει την εμπορική της παρουσία στην Ευρώπη, η οποία όμως απαιτεί και την ύπαρξη ενός μεγάλου διαμετακομιστικού κέντρου, κέντρο logistics και λιμάνι δηλαδή, το οποίο να αποτελέσει γέφυρα διασύνδεσης της ινδικής αγοράς με την Ευρώπη.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται πως όποιος κι αν ανακηρυχτεί ανάδοχος θα αναζητήσει συμπράξεις και συμμαχίες με τον ΟΛΘ για να ισχυροποιήσει την παρουσία του στις εμπορευματικές μεταφορές και να ανοίξει δίαυλο με μεγάλες αγορές στις οποίες έχει ήδη ρίξει… άγκυρα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Αξίζει να σημειωθεί πως η διαγωνιστική διαδικασία διεξάγεται σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά στην προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηματοοικονομικής ικανότητας και η δεύτερη φάση στην ολοκλήρωση ανταγωνιστικού διαλόγου με τους προεπιλεγέντες υποψηφίους και την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 30 έτη.
Η θέση του ακινήτου είναι κομβική, κοντά στον λιμένα Θεσσαλονίκης (στον δήμο Δέλτα), με «βλέμμα» στραμμένο στην Εγνατία Οδό και στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ θα μπορούσε να διαδραματίσει ευρύτερο στρατηγικό ρόλο με αιχμή και τις Βαλκανικές χώρες και αγορές.
Η σιδηροδρομική σύνδεση της έκτασης με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ αν και υπαρκτή, έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πολλά χρόνια με την άμεση αναβάθμισή της να κρίνεται αναγκαία για να αποτελέσει το Logistic Center τον ρόλο του, αν και εφόσον προχωρήσει η επένδυση.
Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 200 ως και 260 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει, σε θεωρητικό βέβαια επίπεδο, ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα. Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση).
Η δημιουργία logistics center στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εφόσον προχωρήσει το μεγαλεπήβολο πλάνο, θα ανοίξει νέους αναπτυξιακούς δρόμους για την Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα.
Αν το project πάρει σάρκα και οστά, πόσω μάλλον αν συνδυαστεί με τα κέντρα logistics που βρίσκονται στα σκαριά από ΟΛΘ και Dimand η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα θα μπουν για τα καλά στο παιχνίδι, με τους επενδυτικούς τους ορίζοντες να διευρύνονται και την περιοχή να «αποθηκεύει» επενδύσεις από διεθνούς εμβέλειας παίκτες.
Την προσεχή Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου αναμένεται να κατατεθούν οι εκδηλώσεις αρχικού ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στην Θεσσαλονίκη και την μετατροπή της έκτασης σε Logistic Center. H επενδυτική κινητικότητα διαφαίνεται ήδη ζωηρή καθώς σύμφωνα με πληροφορίες 4 – 5 ισχυροί όμιλοι θα δείξουν έμπρακτο ενδιαφέρον με τον ΟΛΘ και την Goldair να περιλαμβάνονται μεταξύ αυτών.
Σενάρια που έκαναν λόγο για απτό επενδυτικό ενδιαφέρον από την πλευρά της Ινδίας για την ώρα δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται (δεν κρίνονται ώριμες οι συνθήκες), χωρίς βέβαια να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο για μελλοντικές συνεργασίες με τον ανάδοχο που θα προκύψει και ανάλογα και με την πρόοδο του εγχειρήματος.
Διακηρυγμένος στόχος της Ινδίας είναι να αυξήσει την εμπορική της παρουσία στην Ευρώπη, η οποία όμως απαιτεί και την ύπαρξη ενός μεγάλου διαμετακομιστικού κέντρου, κέντρο logistics και λιμάνι δηλαδή, το οποίο να αποτελέσει γέφυρα διασύνδεσης της ινδικής αγοράς με την Ευρώπη.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται πως όποιος κι αν ανακηρυχτεί ανάδοχος θα αναζητήσει συμπράξεις και συμμαχίες με τον ΟΛΘ για να ισχυροποιήσει την παρουσία του στις εμπορευματικές μεταφορές και να ανοίξει δίαυλο με μεγάλες αγορές στις οποίες έχει ήδη ρίξει… άγκυρα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Αξίζει να σημειωθεί πως η διαγωνιστική διαδικασία διεξάγεται σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά στην προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηματοοικονομικής ικανότητας και η δεύτερη φάση στην ολοκλήρωση ανταγωνιστικού διαλόγου με τους προεπιλεγέντες υποψηφίους και την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 30 έτη.
Η θέση του ακινήτου είναι κομβική, κοντά στον λιμένα Θεσσαλονίκης (στον δήμο Δέλτα), με «βλέμμα» στραμμένο στην Εγνατία Οδό και στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ θα μπορούσε να διαδραματίσει ευρύτερο στρατηγικό ρόλο με αιχμή και τις Βαλκανικές χώρες και αγορές.
Η σιδηροδρομική σύνδεση της έκτασης με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ αν και υπαρκτή, έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πολλά χρόνια με την άμεση αναβάθμισή της να κρίνεται αναγκαία για να αποτελέσει το Logistic Center τον ρόλο του, αν και εφόσον προχωρήσει η επένδυση.
Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 200 ως και 260 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει, σε θεωρητικό βέβαια επίπεδο, ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα. Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση).
Η δημιουργία logistics center στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εφόσον προχωρήσει το μεγαλεπήβολο πλάνο, θα ανοίξει νέους αναπτυξιακούς δρόμους για την Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα.
Αν το project πάρει σάρκα και οστά, πόσω μάλλον αν συνδυαστεί με τα κέντρα logistics που βρίσκονται στα σκαριά από ΟΛΘ και Dimand η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα θα μπουν για τα καλά στο παιχνίδι, με τους επενδυτικούς τους ορίζοντες να διευρύνονται και την περιοχή να «αποθηκεύει» επενδύσεις από διεθνούς εμβέλειας παίκτες.
ΣΧΟΛΙΑ