Θωρακίζονται αντιπλημμυρικά Ασπροβάλτα και Βρασνά – Διευθετούνται 9 επικίνδυνα ρέματα
09/02/2022 14:35
09/02/2022 14:35
Ισχυρή “ασπίδα” απέναντι στον κίνδυνο πλημμυρών των παράκτιων οικισμών του Στρυμονικού κόλπου της Θεσσαλονίκης, δίνοντας έμφαση στις περιοχές της Ασπροβάλτας και των Βρασνών στήνει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συγκεκριμένη περιοχή κατατάσσεται στις Ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας, καθώς κατά το παρελθόν έχουν σημειωθεί ιστορικές πλημμύρες. Η πιο πρόσφατη ήταν τον Ιούνιο του 2018, οπότε τα πλημμυρικά φαινόμενα προκάλεσαν αρκετά μεγάλες ζημιές στην γύρω περιοχή.
Με αυτά τα δεδομένα η ΠΚΜ προγραμματίζει σειρά αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων, με σημαντικότερη τη διευθέτηση συνολικά εννιά ρεμάτων, από τα δεκάδες που υπάρχουν, με απώτερο σκοπό στην προστασία της ευρύτερης περιοχής έναντι των πλημμυρικών φαινομένων.
Το έργο, ένα από τα μεγαλύτερα που προωθεί η περιφέρεια στην περιοχή του δήμου Βόλβης, αφορά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) αναφορικά με την αντιπλημμυρική προστασία παράκτιων οικισμών Στρυμονικού κόλπου (Ασπροβάλτα και Βρασνα του δήμου Βόλβης), η οποία τέθηκε προς έγκριση στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, την πρώτη της νέας χρονιάς.
Σύμφωνα με την εισήγηση, που αναγνώστηκε κατά τη συνεδρίαση, η Μελέτη αναφέρεται στην εκτίμηση και αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων οι οποίες είναι πιθανόν να προκύψουν από τις παρεμβάσεις πρόληψης και ανακούφισης των πλημμυρών.
Τα ρέματα που θα διευθετηθούν
Τα υπό μελέτη ρέματα που πρόκειται να διευθετηθούν και οι αντίστοιχες λεκάνες απορροής του είναι τα εξής:
Ρέμα Σταυρού, ρέμα Ξερολάκκι, Σχολείου, Κανάλι, ρέμα Κ.Α.Ο.Α, Καλιάδες, Παλαιολόγου, Μοναστήρι και Τ2, όπου το τμήμα των λεκανών είναι μεγάλο και χαρακτηρίζεται από πυκνή δόμηση, ενώ πριν την εκβολή τους στη θάλασσα, οι κατά μήκος κλίσεις των ρεμάτων ουσιαστικά μηδενίζονται.
Το έργο θα αναπτυχθεί κατά μήκος του Στρυμονικού Κόλπου (Κόλπος Ορφανού), ο οποίος αποτελεί εγκόλπωση του Αιγαίου στο ΒΔ του Θρακικού πελάγους κατά διεύθυνση Βορειοδυτική - νοτιοανατολική με συνολικό μήκος άνω των 20km. Κατά μήκος των ακτών του Στρυμονικού υφίστανται οι οικισμοί Σταυρός, Νέα Βρασνά και Ασπροβάλτα.
Επίσης, η μελέτη συνοπτικά αφορά σε σχεδιασμό έργων στις ακόλουθες περιοχές - ρέματα με κατεύθυνση από τα δυτικά προς τα ανατολικά:
Προτείνεται να γίνει ένα ενιαίο έργο που προβλέπει διευθέτηση του ρέματος με τη βοήθεια κλειστών κιβωτίων κατά μήκος της οδού Ελλησπόντου όπου βρίσκεται και το ίχνος της ιστορικής κοίτης. Έτσι παραλαμβάνεται η παροχή των λεκανών ανάντη του οικισμού οδηγείται με ασφάλεια σε υφιστάμενο ανοικτό διευθετημένο τμήμα κατάντη της επαρχιακής οδού Σταυρού-Ολυμπιάδας και στη συνέχεια στη θάλασσα.
Η διευθέτηση του ρέματος Ξερολάκκι έχει αφετηρία εκ των ανάντη την έξοδο του μεγάλου τεχνικού της Εγνατίας και προβλέπονται έργα διαμόρφωσης κοίτης σε μήκος L=3.607m μέχρι την έξοδο του σε υφιστάμενο τεχνικό στην παραλιακή ζώνη. Επίσης προβλέπεται η βελτίωση της Οδού Βρασνών-Σταυρού και η κατασκευή νέου τεχνικού (ΞΕΡ-Τ1), στη θέση ιρλανδικής διάβασης, λόγω ανύψωσης της οδού.
Το σχεδιαζόμενο έργο διευθέτησης έχει αφετηρία το εκκλησάκι της Παναγίας Φανερωμένης, όπου το εν λόγω ρέμα συγκεντρώνει νερά. Το συνολικό μήκος της διευθέτησης - οριοθέτησης ανέρχεται σε μήκος L=1.266m και καταλήγει στην παραλιακή ζώνη τέμνοντας την ιρλανδική διάβαση του παραλιακού δρόμου.
Το ρέμα διέρχεται κάτω από τον παραλιακό δρόμο, ενώ στο έργο εξόδου προς τη θάλασσα τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Το ρέμα Κανάλι προέρχεται από την ένωση δύο ρεμάτων τα οποία διέρχονται κάτω από την Εγνατία Οδό. Ο ανατολικότερος κλάδος ρέματος ονομάζεται Κανάλι 2 και ο δυτικότερος ονομάζεται Κανάλι 1. Το Κανάλι 2 διευθετείται σε μήκος L=344m έως τη συμβολή του με το Κανάλι 1, ενώ για το Κανάλι 1 προβλέπεται έργο διευθέτησης σε μήκος 308 μ. έως τη συμβολή του με το Κανάλι 2.
Κατά μήκος του έργου εξόδου προς τη θάλασσα τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Το ρέμα ΚAOA προέρχεται από την ένωση δύο ρεμάτων τα οποία διέρχονται κάτω από την Εγνατία Οδό. Το ανατολικότερο από τα δύο ρέματα, σχηματίζεται από την ένωση δύο μισγαγγειών, τα νερά των οποίων διέρχονται κάτω από την Εγνατία Οδό. Από τη θέση συμβολής και κατάντη συνεχίζει κοινό ρέμα με όνομα ΚΑΟΑ-1 διευθετείται μέχρι την οριογραμμή του αιγιαλού μήκους 1.428 μ.
Το κύριο ΚΑΟΑ-1 μετά την συμβολή, παρουσιάζει κατά τμήματα μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ενώ για την αποφυγή εμφάνισης μεγάλων ταχυτήτων ροής προβλέπεται η κατασκευή δώδεκα (12) αναβαθμών πτώσης ύψους 1,5 μ.
Η διευθέτηση του ρέματος Καλιάδες έχει εκ των ανάντη την αφετηρία της στο βόρειο άκρο της οικιστικής ζώνης η οποία εκτείνεται μέχρι την Εγνατία Οδό. Στη θέση αυτή συμβάλλει και μια νέα τάφρος η οποία συλλέγει τα νερά από μικρορέματα που κινούνται παράπλευρα του ρέματος Καλιάδες.
Κατά μήκος του έργου εξόδου τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη σε μήκος 26 μ. έως τη θεσμοθετημένη οριογραμμή αιγιαλού και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Η πορεία του εξεταζόμενου ρέματος διέρχεται κάτω από γέφυρα της Εγνατίας οδού και το έργο έχει αφετηρία χαμηλό σημείο στην συμβολή χωματόδρομων όπου συγκεντρώνεται η επιφανειακή απορροή. Από εκεί τα νερά εισέρχονται σε χωμάτινη τάφρο μήκους 222 μ. διαμορφωμένη με συρματοκιβώτια και εκβάλλουν σε υπόγειο φρεάτιο που βρίσκεται στην ανάντη θέση της οδού Παλαιολόγου.
Κατά μήκος του έργου εξόδου πρός τη θάλασσα τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Ο σχεδιασμός αφορά στο ρέμα κινούμενο στο δυτικό όριο της ιδιοκτησίας του Μοναστηρίου το οποίο διέρχεται κάτω από την Εγνατία οδό με κατάληξη μικρής έκταση θαμνώδη κοιλάδα ανάντη από το οδικό δίκτυο. Προβλέπεται η διευθετηση κοίτης μήκους303 μ. σε θαμνώδη περιοχή με συρματοκιβώτια.
Τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη έως τη θεσμοθετημένη γραμμή αιγιαλού και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Το σχεδιαζόμενο έργο διευθέτησης έχει αφετηρία ανάντη της Εθνικής Οδού και παραπλεύρως χωματόδρομου. Η διευθέτηση γίνεται με ανοικτή τραπεζοειδή διατομή από συρματοκιβώτια σε μήκος 96 μ.
Σήμερα στη συμβολή του ρέματος με την Ε.Ο. δημιουργείται μια μικρή λεκάνη όπου συγκεντρώνονται νερά και από την παράπλευρη ζώνη της Ε.Ο. και διοχετεύονται μαζί με τα νερά του ρέματος κάτω από την Ε.Οσιαμέσου οχετού μήκους 19 μ.
Ο σχεδιασμός για το προτεινόμενο έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέου οχετού σε παράλληλη διάταξη με τον υφιστάμενο ο οποίος θα παραλαμβάνει τα νερά μόνο του ρέματος. Προβλέπεται διευρυμένη κοίτη όπου θα συγκεντρώνονται τα νερά από τις αντίστοιχες εξόδους των δύο οχετών και στη συνέχεια μετά από πορεία 30 μ. η συνολική παροχή βρίσκει έξοδο προς στη θάλασσα. Κατά μήκος του έργου εξόδου προς τη θάλασσα τα νερά διαχέονται ελεύθερα στην παραλιακή βραχώδη ζώνη μέχρι την ακτογραμμή.
Οφέλη από την υλοποίηση του έργου
Σύμφωνα με την αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία της ΠΚΜ το υπό μελέτη έργο αποσκοπεί στη διασφάλιση της ομαλής ροής των ρεμάτων μεταξύ των οικισμών Ασπροβάλτας και Βρασνών της Δ.Ε. Αγίου Γεωργίου του Δήμου Βόλβης και στην αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων.
Πρόκειται για ένα καθαρά φιλικό προς το περιβάλλον έργο, που θα ωφελήσει πρώτα απ' όλα τα νερά (διασφάλιση κοίτης ρεμάτων και απρόσκοπτης ροής με έργα διευθέτησης) και το υπόλοιπο φυσικό περιβάλλον (έδαφος με προστασία από διάβρωση, παραρεμάτια βλάστηση κ.α.). Ταυτόχρονα όμως, θα ωφελήσει και το ανθρωπογενές περιβάλλον καθώς θα διασφαλιστούν από τα πλημμυρικά φαινόμενα τόσο οι γειτνιάζουσες ιδιοκτησίες όσο και τα τεχνικά έργα που διασταυρώνονται με αυτά.
Ισχυρή “ασπίδα” απέναντι στον κίνδυνο πλημμυρών των παράκτιων οικισμών του Στρυμονικού κόλπου της Θεσσαλονίκης, δίνοντας έμφαση στις περιοχές της Ασπροβάλτας και των Βρασνών στήνει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συγκεκριμένη περιοχή κατατάσσεται στις Ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας, καθώς κατά το παρελθόν έχουν σημειωθεί ιστορικές πλημμύρες. Η πιο πρόσφατη ήταν τον Ιούνιο του 2018, οπότε τα πλημμυρικά φαινόμενα προκάλεσαν αρκετά μεγάλες ζημιές στην γύρω περιοχή.
Με αυτά τα δεδομένα η ΠΚΜ προγραμματίζει σειρά αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων, με σημαντικότερη τη διευθέτηση συνολικά εννιά ρεμάτων, από τα δεκάδες που υπάρχουν, με απώτερο σκοπό στην προστασία της ευρύτερης περιοχής έναντι των πλημμυρικών φαινομένων.
Το έργο, ένα από τα μεγαλύτερα που προωθεί η περιφέρεια στην περιοχή του δήμου Βόλβης, αφορά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) αναφορικά με την αντιπλημμυρική προστασία παράκτιων οικισμών Στρυμονικού κόλπου (Ασπροβάλτα και Βρασνα του δήμου Βόλβης), η οποία τέθηκε προς έγκριση στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, την πρώτη της νέας χρονιάς.
Σύμφωνα με την εισήγηση, που αναγνώστηκε κατά τη συνεδρίαση, η Μελέτη αναφέρεται στην εκτίμηση και αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων οι οποίες είναι πιθανόν να προκύψουν από τις παρεμβάσεις πρόληψης και ανακούφισης των πλημμυρών.
Τα ρέματα που θα διευθετηθούν
Τα υπό μελέτη ρέματα που πρόκειται να διευθετηθούν και οι αντίστοιχες λεκάνες απορροής του είναι τα εξής:
Ρέμα Σταυρού, ρέμα Ξερολάκκι, Σχολείου, Κανάλι, ρέμα Κ.Α.Ο.Α, Καλιάδες, Παλαιολόγου, Μοναστήρι και Τ2, όπου το τμήμα των λεκανών είναι μεγάλο και χαρακτηρίζεται από πυκνή δόμηση, ενώ πριν την εκβολή τους στη θάλασσα, οι κατά μήκος κλίσεις των ρεμάτων ουσιαστικά μηδενίζονται.
Το έργο θα αναπτυχθεί κατά μήκος του Στρυμονικού Κόλπου (Κόλπος Ορφανού), ο οποίος αποτελεί εγκόλπωση του Αιγαίου στο ΒΔ του Θρακικού πελάγους κατά διεύθυνση Βορειοδυτική - νοτιοανατολική με συνολικό μήκος άνω των 20km. Κατά μήκος των ακτών του Στρυμονικού υφίστανται οι οικισμοί Σταυρός, Νέα Βρασνά και Ασπροβάλτα.
Επίσης, η μελέτη συνοπτικά αφορά σε σχεδιασμό έργων στις ακόλουθες περιοχές - ρέματα με κατεύθυνση από τα δυτικά προς τα ανατολικά:
Προτείνεται να γίνει ένα ενιαίο έργο που προβλέπει διευθέτηση του ρέματος με τη βοήθεια κλειστών κιβωτίων κατά μήκος της οδού Ελλησπόντου όπου βρίσκεται και το ίχνος της ιστορικής κοίτης. Έτσι παραλαμβάνεται η παροχή των λεκανών ανάντη του οικισμού οδηγείται με ασφάλεια σε υφιστάμενο ανοικτό διευθετημένο τμήμα κατάντη της επαρχιακής οδού Σταυρού-Ολυμπιάδας και στη συνέχεια στη θάλασσα.
Η διευθέτηση του ρέματος Ξερολάκκι έχει αφετηρία εκ των ανάντη την έξοδο του μεγάλου τεχνικού της Εγνατίας και προβλέπονται έργα διαμόρφωσης κοίτης σε μήκος L=3.607m μέχρι την έξοδο του σε υφιστάμενο τεχνικό στην παραλιακή ζώνη. Επίσης προβλέπεται η βελτίωση της Οδού Βρασνών-Σταυρού και η κατασκευή νέου τεχνικού (ΞΕΡ-Τ1), στη θέση ιρλανδικής διάβασης, λόγω ανύψωσης της οδού.
Το σχεδιαζόμενο έργο διευθέτησης έχει αφετηρία το εκκλησάκι της Παναγίας Φανερωμένης, όπου το εν λόγω ρέμα συγκεντρώνει νερά. Το συνολικό μήκος της διευθέτησης - οριοθέτησης ανέρχεται σε μήκος L=1.266m και καταλήγει στην παραλιακή ζώνη τέμνοντας την ιρλανδική διάβαση του παραλιακού δρόμου.
Το ρέμα διέρχεται κάτω από τον παραλιακό δρόμο, ενώ στο έργο εξόδου προς τη θάλασσα τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Το ρέμα Κανάλι προέρχεται από την ένωση δύο ρεμάτων τα οποία διέρχονται κάτω από την Εγνατία Οδό. Ο ανατολικότερος κλάδος ρέματος ονομάζεται Κανάλι 2 και ο δυτικότερος ονομάζεται Κανάλι 1. Το Κανάλι 2 διευθετείται σε μήκος L=344m έως τη συμβολή του με το Κανάλι 1, ενώ για το Κανάλι 1 προβλέπεται έργο διευθέτησης σε μήκος 308 μ. έως τη συμβολή του με το Κανάλι 2.
Κατά μήκος του έργου εξόδου προς τη θάλασσα τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Το ρέμα ΚAOA προέρχεται από την ένωση δύο ρεμάτων τα οποία διέρχονται κάτω από την Εγνατία Οδό. Το ανατολικότερο από τα δύο ρέματα, σχηματίζεται από την ένωση δύο μισγαγγειών, τα νερά των οποίων διέρχονται κάτω από την Εγνατία Οδό. Από τη θέση συμβολής και κατάντη συνεχίζει κοινό ρέμα με όνομα ΚΑΟΑ-1 διευθετείται μέχρι την οριογραμμή του αιγιαλού μήκους 1.428 μ.
Το κύριο ΚΑΟΑ-1 μετά την συμβολή, παρουσιάζει κατά τμήματα μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ενώ για την αποφυγή εμφάνισης μεγάλων ταχυτήτων ροής προβλέπεται η κατασκευή δώδεκα (12) αναβαθμών πτώσης ύψους 1,5 μ.
Η διευθέτηση του ρέματος Καλιάδες έχει εκ των ανάντη την αφετηρία της στο βόρειο άκρο της οικιστικής ζώνης η οποία εκτείνεται μέχρι την Εγνατία Οδό. Στη θέση αυτή συμβάλλει και μια νέα τάφρος η οποία συλλέγει τα νερά από μικρορέματα που κινούνται παράπλευρα του ρέματος Καλιάδες.
Κατά μήκος του έργου εξόδου τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη σε μήκος 26 μ. έως τη θεσμοθετημένη οριογραμμή αιγιαλού και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Η πορεία του εξεταζόμενου ρέματος διέρχεται κάτω από γέφυρα της Εγνατίας οδού και το έργο έχει αφετηρία χαμηλό σημείο στην συμβολή χωματόδρομων όπου συγκεντρώνεται η επιφανειακή απορροή. Από εκεί τα νερά εισέρχονται σε χωμάτινη τάφρο μήκους 222 μ. διαμορφωμένη με συρματοκιβώτια και εκβάλλουν σε υπόγειο φρεάτιο που βρίσκεται στην ανάντη θέση της οδού Παλαιολόγου.
Κατά μήκος του έργου εξόδου πρός τη θάλασσα τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Ο σχεδιασμός αφορά στο ρέμα κινούμενο στο δυτικό όριο της ιδιοκτησίας του Μοναστηρίου το οποίο διέρχεται κάτω από την Εγνατία οδό με κατάληξη μικρής έκταση θαμνώδη κοιλάδα ανάντη από το οδικό δίκτυο. Προβλέπεται η διευθετηση κοίτης μήκους303 μ. σε θαμνώδη περιοχή με συρματοκιβώτια.
Τα νερά διαχέονται στην παραλιακή ζώνη έως τη θεσμοθετημένη γραμμή αιγιαλού και οριοθετούνται με εκατέρωθεν κατασκευή από συρματοκιβώτια.
Το σχεδιαζόμενο έργο διευθέτησης έχει αφετηρία ανάντη της Εθνικής Οδού και παραπλεύρως χωματόδρομου. Η διευθέτηση γίνεται με ανοικτή τραπεζοειδή διατομή από συρματοκιβώτια σε μήκος 96 μ.
Σήμερα στη συμβολή του ρέματος με την Ε.Ο. δημιουργείται μια μικρή λεκάνη όπου συγκεντρώνονται νερά και από την παράπλευρη ζώνη της Ε.Ο. και διοχετεύονται μαζί με τα νερά του ρέματος κάτω από την Ε.Οσιαμέσου οχετού μήκους 19 μ.
Ο σχεδιασμός για το προτεινόμενο έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέου οχετού σε παράλληλη διάταξη με τον υφιστάμενο ο οποίος θα παραλαμβάνει τα νερά μόνο του ρέματος. Προβλέπεται διευρυμένη κοίτη όπου θα συγκεντρώνονται τα νερά από τις αντίστοιχες εξόδους των δύο οχετών και στη συνέχεια μετά από πορεία 30 μ. η συνολική παροχή βρίσκει έξοδο προς στη θάλασσα. Κατά μήκος του έργου εξόδου προς τη θάλασσα τα νερά διαχέονται ελεύθερα στην παραλιακή βραχώδη ζώνη μέχρι την ακτογραμμή.
Οφέλη από την υλοποίηση του έργου
Σύμφωνα με την αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία της ΠΚΜ το υπό μελέτη έργο αποσκοπεί στη διασφάλιση της ομαλής ροής των ρεμάτων μεταξύ των οικισμών Ασπροβάλτας και Βρασνών της Δ.Ε. Αγίου Γεωργίου του Δήμου Βόλβης και στην αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων.
Πρόκειται για ένα καθαρά φιλικό προς το περιβάλλον έργο, που θα ωφελήσει πρώτα απ' όλα τα νερά (διασφάλιση κοίτης ρεμάτων και απρόσκοπτης ροής με έργα διευθέτησης) και το υπόλοιπο φυσικό περιβάλλον (έδαφος με προστασία από διάβρωση, παραρεμάτια βλάστηση κ.α.). Ταυτόχρονα όμως, θα ωφελήσει και το ανθρωπογενές περιβάλλον καθώς θα διασφαλιστούν από τα πλημμυρικά φαινόμενα τόσο οι γειτνιάζουσες ιδιοκτησίες όσο και τα τεχνικά έργα που διασταυρώνονται με αυτά.
ΣΧΟΛΙΑ