ΑΠΟΨΕΙΣ

Τι προέκυψε από τη χθεσινή επτάωρη παρουσία πρωθυπουργού και υπουργών στη Θεσσαλονίκη. Του Νίκου Ηλιάδη

Yπάρχουν και μια σειρά άλλα σημαντικά θέματα που είναι στην ατζέντα της πόλης, για τα οποία δεν υπήρξε καμία χρονική δέσμευση ως προς την υλοποίηση ή την ολοκλήρωσή τους

 28/08/2024 10:00

Τι προέκυψε από τη χθεσινή επτάωρη παρουσία πρωθυπουργού και υπουργών στη Θεσσαλονίκη. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg


Με τη χθεσινή επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου στη Θεσσαλονίκη, με επικεφαλής τον πρωθυπουργό, και τις συναντήσεις με τους φορείς της πόλης, άνοιξε και επισήμως ο πολιτικός κύκλος της φετινής Διεθνούς Εκθέσεως. Η συνέχεια θα δοθεί κατά την περίοδο της 88ης διοργάνωσης, από τις 7 έως τις 15 Σεπτεμβρίου, με το πρώτο σαββατοκύριακο να ανήκει ως γνωστόν στην κυβέρνηση, το δεύτερο στην αξιωματική αντιπολίτευση και ενδιαμέσως το “παρών” θα δώσουν οι αρχηγοί των υπολοίπων κομμάτων.

Η συνάντηση του εκάστοτε πρωθυπουργού με τους εκπροσώπους των φορέων της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της ΔΕΘ, πέρασε από πολλά στάδια. Την είχε ξεκινήσει ο Κώστας Σημίτης, με εκείνες τις μαραθώνιες και χωρίς ουσία, συναντήσεις με εκπροσώπους κάθε λογής φορέων, ο Κώστας Καραμανλής, αφού δοκίμασε μια χρονιά, εν συνεχεία ουσιαστικά την ακύρωσε, αργότερα οι συναντήσεις γίνονταν στην Αθήνα, με περιορισμένο αριθμό εκπροσώπων, ενώ επί Αλέξη Τσίπρα το όλο σκηνικό είχε μεταφερθεί στο Διοικητήριο.

Η όλη χθεσινή διαδικασία κράτησε περί τις επτά ώρες. Ξεκίνησε στις 10 το πρωί από το Διοικητήριο όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση με τους τοπικούς κυβερνητικούς βουλευτές. Στη συνέχεια το σκηνικό μεταφέρθηκε στο Μέγαρο Μουσικής όπου έγινε η εκδήλωση με θέμα «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη/Παρουσίαση Ψηφιακής Πλατφόρμας erga.gov.gr». Aκολούθησαν οι συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους φορείς οι οποίες έγιναν σε τρεις κύκλους: με τους εκπροσώπους των λεγόμενων παραγωγικών τάξεων (Συνδέσμους, Επιμελητήρια), των πανεπιστημίων και των επιστημονικών φορέων (ΑΠΘ, ΠΑΜΑΚ, ΔΙΠΑΕ ΕΚΕΤΑ, ΤΕΕ/ΤΚΜ, Δικηγορικός Σύλλογος, Ιατρικός Σύλλογος κ.λπ.) και τέλος με τους δημάρχους.

Ο κύκλος έκλεισε εκεί απ' όπου ξεκίνησε, στο Διοικητήριο, με σύσκεψη που έγινε για το FlyOver με τη συμμετοχή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα. Τώρα, αν αυτό το μοντέλο θα αποδειχθεί περισσότερο παραγωγικό σε σχέση με τα προηγούμενα, θα φανεί εκ του αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση, ο Μητσοτάκης, ο οποίος συνοδευόταν και από επτά, οκτώ υπουργούς, τους είδε σχεδόν όλους, έχει στα χέρια του τα υπομνήματα με τα αιτήματά τους και μένει να δούμε ποια από αυτά θα αξιολογήσει ως σοβαρά και ποια θα ικανοποιήσει.

Πάντως, βλέπουμε, έστω και στον πέμπτο χρόνο της θητείας της, η κυβέρνηση να δεσμεύεται σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά ορισμένα σημαντικά έργα. Για παράδειγμα, χθες ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την 30η Νοεμβρίου ως τελική ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του μετρό, προς το τέλος του 2025 η επέκταση προς την Καλαμαριά, με μια ολιγόμηνη διολίσθηση του αρχικού χρονοδιαγράμματος, την παράδοση του παιδιατρικού και του ογκολογικού νοσοκομείου εντός της επόμενης τετραετίας. Για το παιδιατρικό είναι βέβαιο ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί καθώς το έργο κατασκευάζεται ήδη, με φορέα υλοποίησης και χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Για το ογκολογικό ωστόσο, η τετραετία φαντάζει εξαιρετικά φιλόδοξος στόχος μιας και δεν έχει γίνει τίποτε το ουσιαστικό έως τώρα. Άλλωστε, και το ίδιο το υπουργείο Υγείας μιλά για ολοκλήρωση του έργου το 2031.

Όσον αφορά στο «Flyover», τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο αρμόδιος υπουργός Σταϊκούρας διαβεβαιώνουν ότι το έργο προχωράει με μεγάλη ταχύτητα και πως θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027, όπως προβλέπεται στο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα. Επ' αυτού, όπως έχει γράψει η “Μακεδονία”, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να δοθεί νέα, εξάμηνη παράταση, για το τέλος του 2027. Άλλωστε και ο πρωθυπουργός δεν ήταν χθες κατηγορηματικός καθώς είπε ότι «πρόθεσή μας είναι το Flyover να είναι έτοιμο πριν από τις εκλογές της άνοιξης του 2027”, προσθέτοντας πως “η συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης είναι ο Μάιος του 2027”.

Βεβαίως, πέραν αυτών, υπάρχουν και μια σειρά άλλα σημαντικά θέματα που είναι στην ατζέντα της πόλης, για τα οποία δεν υπήρξε καμία χρονική δέσμευση ως προς την υλοποίηση ή την ολοκλήρωσή τους. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα είναι η ανάπλαση της ΔΕΘ, το χρονοδιάγραμμα της οποίας διαρκώς διολισθαίνει, από το 2026 αρχικά, φτάσαμε τώρα στο 2031 και βλέπουμε, είναι η κατασκευή του έκτου προβλήτα στο λιμάνι και η σύνδεσή του, οδική και σιδηροδρομική με τα εθνικά δίκτυα, είναι οι επεκτάσεις του μετρό για τις οποίες δεν υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα κ.ο.κ.


nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg


Με τη χθεσινή επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου στη Θεσσαλονίκη, με επικεφαλής τον πρωθυπουργό, και τις συναντήσεις με τους φορείς της πόλης, άνοιξε και επισήμως ο πολιτικός κύκλος της φετινής Διεθνούς Εκθέσεως. Η συνέχεια θα δοθεί κατά την περίοδο της 88ης διοργάνωσης, από τις 7 έως τις 15 Σεπτεμβρίου, με το πρώτο σαββατοκύριακο να ανήκει ως γνωστόν στην κυβέρνηση, το δεύτερο στην αξιωματική αντιπολίτευση και ενδιαμέσως το “παρών” θα δώσουν οι αρχηγοί των υπολοίπων κομμάτων.

Η συνάντηση του εκάστοτε πρωθυπουργού με τους εκπροσώπους των φορέων της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της ΔΕΘ, πέρασε από πολλά στάδια. Την είχε ξεκινήσει ο Κώστας Σημίτης, με εκείνες τις μαραθώνιες και χωρίς ουσία, συναντήσεις με εκπροσώπους κάθε λογής φορέων, ο Κώστας Καραμανλής, αφού δοκίμασε μια χρονιά, εν συνεχεία ουσιαστικά την ακύρωσε, αργότερα οι συναντήσεις γίνονταν στην Αθήνα, με περιορισμένο αριθμό εκπροσώπων, ενώ επί Αλέξη Τσίπρα το όλο σκηνικό είχε μεταφερθεί στο Διοικητήριο.

Η όλη χθεσινή διαδικασία κράτησε περί τις επτά ώρες. Ξεκίνησε στις 10 το πρωί από το Διοικητήριο όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση με τους τοπικούς κυβερνητικούς βουλευτές. Στη συνέχεια το σκηνικό μεταφέρθηκε στο Μέγαρο Μουσικής όπου έγινε η εκδήλωση με θέμα «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη/Παρουσίαση Ψηφιακής Πλατφόρμας erga.gov.gr». Aκολούθησαν οι συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους φορείς οι οποίες έγιναν σε τρεις κύκλους: με τους εκπροσώπους των λεγόμενων παραγωγικών τάξεων (Συνδέσμους, Επιμελητήρια), των πανεπιστημίων και των επιστημονικών φορέων (ΑΠΘ, ΠΑΜΑΚ, ΔΙΠΑΕ ΕΚΕΤΑ, ΤΕΕ/ΤΚΜ, Δικηγορικός Σύλλογος, Ιατρικός Σύλλογος κ.λπ.) και τέλος με τους δημάρχους.

Ο κύκλος έκλεισε εκεί απ' όπου ξεκίνησε, στο Διοικητήριο, με σύσκεψη που έγινε για το FlyOver με τη συμμετοχή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα. Τώρα, αν αυτό το μοντέλο θα αποδειχθεί περισσότερο παραγωγικό σε σχέση με τα προηγούμενα, θα φανεί εκ του αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση, ο Μητσοτάκης, ο οποίος συνοδευόταν και από επτά, οκτώ υπουργούς, τους είδε σχεδόν όλους, έχει στα χέρια του τα υπομνήματα με τα αιτήματά τους και μένει να δούμε ποια από αυτά θα αξιολογήσει ως σοβαρά και ποια θα ικανοποιήσει.

Πάντως, βλέπουμε, έστω και στον πέμπτο χρόνο της θητείας της, η κυβέρνηση να δεσμεύεται σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά ορισμένα σημαντικά έργα. Για παράδειγμα, χθες ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την 30η Νοεμβρίου ως τελική ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του μετρό, προς το τέλος του 2025 η επέκταση προς την Καλαμαριά, με μια ολιγόμηνη διολίσθηση του αρχικού χρονοδιαγράμματος, την παράδοση του παιδιατρικού και του ογκολογικού νοσοκομείου εντός της επόμενης τετραετίας. Για το παιδιατρικό είναι βέβαιο ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί καθώς το έργο κατασκευάζεται ήδη, με φορέα υλοποίησης και χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Για το ογκολογικό ωστόσο, η τετραετία φαντάζει εξαιρετικά φιλόδοξος στόχος μιας και δεν έχει γίνει τίποτε το ουσιαστικό έως τώρα. Άλλωστε, και το ίδιο το υπουργείο Υγείας μιλά για ολοκλήρωση του έργου το 2031.

Όσον αφορά στο «Flyover», τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο αρμόδιος υπουργός Σταϊκούρας διαβεβαιώνουν ότι το έργο προχωράει με μεγάλη ταχύτητα και πως θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027, όπως προβλέπεται στο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα. Επ' αυτού, όπως έχει γράψει η “Μακεδονία”, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να δοθεί νέα, εξάμηνη παράταση, για το τέλος του 2027. Άλλωστε και ο πρωθυπουργός δεν ήταν χθες κατηγορηματικός καθώς είπε ότι «πρόθεσή μας είναι το Flyover να είναι έτοιμο πριν από τις εκλογές της άνοιξης του 2027”, προσθέτοντας πως “η συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης είναι ο Μάιος του 2027”.

Βεβαίως, πέραν αυτών, υπάρχουν και μια σειρά άλλα σημαντικά θέματα που είναι στην ατζέντα της πόλης, για τα οποία δεν υπήρξε καμία χρονική δέσμευση ως προς την υλοποίηση ή την ολοκλήρωσή τους. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα είναι η ανάπλαση της ΔΕΘ, το χρονοδιάγραμμα της οποίας διαρκώς διολισθαίνει, από το 2026 αρχικά, φτάσαμε τώρα στο 2031 και βλέπουμε, είναι η κατασκευή του έκτου προβλήτα στο λιμάνι και η σύνδεσή του, οδική και σιδηροδρομική με τα εθνικά δίκτυα, είναι οι επεκτάσεις του μετρό για τις οποίες δεν υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα κ.ο.κ.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία