Τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας για την καλλιέργεια δεξιοτήτων ανέπτυξε η Ν. Κεραμέως

Η υπουργός Παιδείας μίλησε σε ημερίδα με θέμα «Upskilling & Reskilling»

 21/03/2023 20:24

Τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας για την καλλιέργεια δεξιοτήτων ανέπτυξε η Ν. Κεραμέως
Φωτογραφία αρχείου

Στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Παιδείας στο κομμάτι της καλλιέργειας δεξιοτήτων σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και εκπαιδευτικές βαθμίδες αναφέρθηκε η υπουργός Παιδείας κατά τη διάρκεια ημερίδας αφιερωμένης στο Ανθρώπινο Δυναμικό, με θέμα «Upskilling & Reskilling», που διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ), στο Αμφιθέατρο του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών.

«Η μάθηση είναι μια διαρκής διαδικασία, δεν σταματάει ποτέ. Ναι, εστιάζει στα πρώτα χρόνια, αλλά είναι συνεχής, είναι μια πορεία που ξεπερνάει το πτυχίο, μια συνεχής διαδικασία, πόσο μάλλον τα επόμενα χρόνια, που οι απαιτήσεις θα είναι τέτοιες που θα απαιτούν τη συνεχή εγρήγορσή μας. Εκεί το upskilling και το reskilling είναι καθοριστικής σημασίας και εκεί είναι η Πολιτεία για να προσφέρει εκείνες τις δυνατότητες για να έχουμε την υψηλότερη δυνατή ποιότητα ανθρώπινου δυναμικού, αυτή που αξίζει η Ελλάδα».

Ειδικότερα, όπως ανέφερε, οι πρωτοβουλίες αυτές κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες: τα σχολεία, την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθώς επίσης και τα πανεπιστήμια και η δια βίου μάθηση.

Όσον αφορά στα σχολεία, η Ν. Κεραμέως αναφέρθηκε στην καλλιέργεια δεξιοτήτων από το νηπιαγωγείο ως και το γυμνάσιο, καθ' όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. «Δεξιότητες της ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης έχουν εισαχθεί σε όλα τα σχολεία της χώρας και οι μαθητές μας έρχονται σε επαφή από νωρίς με έννοιες όπως κριτική σκέψη, ευελιξία, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα, ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός. Αλλά και με θεματικές όπως η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, ο αλληλοσεβασμός, η σεξουαλική αγωγή, η οδική ασφάλεια, η οικολογική συνείδηση», τόνισε.

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, σε έναν τομέα, τον οποίο χαρακτήρισε «παρεξηγημένο», αλλά και «πολλά υποσχόμενο». «Πιστεύουμε στην εξειδίκευση σε αντικείμενα εργασίας, στη διαρκή επιδίωξη της αυτοβελετίωσης, στις δεύτερες ευκαιρίες, στη γνώση που δεν σταματά ποτέ», τόνισε και συνέχισε: «Γι' αυτό και επενδύουμε στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με πρότυπες δομές, με αναβαθμισμένο εξοπλισμό, με νέες ειδικότητες σε άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας. Παράλληλα, ενισχύσαμε τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης των πανεπιστημίων μας, που αναπτύσσουν προγράμματα επιμόρφωσης και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης. Θεσπίσαμε τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά -ήδη εγκαινιάστηκε το πρώτο στο ΕΜΠ- και τα βιομηχανικά διδακτορικά, για διαρκή εκπαίδευση, μετεκπαίδευση, σύνδεση με την αγορά εργασίας».

Ειδικότερα, σχετικά με τα πανεπιστήμια, η υπουργός ανέφερε την ενίσχυση της σύνδεσής τους με την κοινωνία και τις πραγματικές της ανάγκες, μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου. Σημείωσε ότι πλέον υφίσταται πλήρες πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών-τεχνοβλαστών (spin-off). «Μεταξύ άλλων, παρέχουμε κίνητρα και διευκολύνσεις στους ερευνητές, τις ερευνητικές ομάδες αλλά και τους ίδιους τους οργανισμούς για να συμμετέχουν σε εταιρείες-τεχνοβλαστούς και να δημιουργούν πατέντες, τις οποίες μπορούν να εκμεταλλεύονται εμπορικά», εξήγησε. Ακόμη, ανέφερε ότι υποστηρίζονται τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας μέσω των Μονάδων Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας που διευκολύνουν τις διαδικασίες ίδρυσης start-ups.

Νωρίτερα, ανοίγοντας τις εργασίες της ημερίδας, ο Βασίλης Αποστολόπουλος, επίτιμος πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, αναφέρθηκε στη σημασία τής «υπεύθυνης και δυναμικής ελληνικής επιχειρηματικότητας» στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη «μιας νέας προσέγγισης στο θέμα τής επένδυσης στο ανθρώπινο δυναμικό, στρατηγικού χαρακτήρα, εστιάζοντας στις δεξιότητες, τις γνώσεις και τις ικανότητες που θα είναι κρίσιμες για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και του τόπου τη δεκαετία που διανύουμε».

«Είναι σαφές ότι καίριο μέρος της εξίσωσης αποτελεί το upskilling και reskilling με γνώμονα να ξεκλειδώσουμε παραγωγικότητα και να ενδυναμώσουμε ταυτόχρονα το ανθρώπινο δυναμικό και τα επιχειρηματικό μας οικοσυστήματα», ανέφερε ο κ. Αποστολόπουλος και σημείωσε ότι η σημερινή ημερίδα επιχειρεί να συμβάλει κρίσιμα σε ένα «επίκαιρο διάλογο στον οποίο οφείλουμε όλοι οι υπεύθυνοι επιχειρηματίες να συμμετέχουμε, αν όχι να πρωτοστατούμε».

Στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Παιδείας στο κομμάτι της καλλιέργειας δεξιοτήτων σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και εκπαιδευτικές βαθμίδες αναφέρθηκε η υπουργός Παιδείας κατά τη διάρκεια ημερίδας αφιερωμένης στο Ανθρώπινο Δυναμικό, με θέμα «Upskilling & Reskilling», που διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ), στο Αμφιθέατρο του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών.

«Η μάθηση είναι μια διαρκής διαδικασία, δεν σταματάει ποτέ. Ναι, εστιάζει στα πρώτα χρόνια, αλλά είναι συνεχής, είναι μια πορεία που ξεπερνάει το πτυχίο, μια συνεχής διαδικασία, πόσο μάλλον τα επόμενα χρόνια, που οι απαιτήσεις θα είναι τέτοιες που θα απαιτούν τη συνεχή εγρήγορσή μας. Εκεί το upskilling και το reskilling είναι καθοριστικής σημασίας και εκεί είναι η Πολιτεία για να προσφέρει εκείνες τις δυνατότητες για να έχουμε την υψηλότερη δυνατή ποιότητα ανθρώπινου δυναμικού, αυτή που αξίζει η Ελλάδα».

Ειδικότερα, όπως ανέφερε, οι πρωτοβουλίες αυτές κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες: τα σχολεία, την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθώς επίσης και τα πανεπιστήμια και η δια βίου μάθηση.

Όσον αφορά στα σχολεία, η Ν. Κεραμέως αναφέρθηκε στην καλλιέργεια δεξιοτήτων από το νηπιαγωγείο ως και το γυμνάσιο, καθ' όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. «Δεξιότητες της ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης έχουν εισαχθεί σε όλα τα σχολεία της χώρας και οι μαθητές μας έρχονται σε επαφή από νωρίς με έννοιες όπως κριτική σκέψη, ευελιξία, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα, ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός. Αλλά και με θεματικές όπως η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, ο αλληλοσεβασμός, η σεξουαλική αγωγή, η οδική ασφάλεια, η οικολογική συνείδηση», τόνισε.

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, σε έναν τομέα, τον οποίο χαρακτήρισε «παρεξηγημένο», αλλά και «πολλά υποσχόμενο». «Πιστεύουμε στην εξειδίκευση σε αντικείμενα εργασίας, στη διαρκή επιδίωξη της αυτοβελετίωσης, στις δεύτερες ευκαιρίες, στη γνώση που δεν σταματά ποτέ», τόνισε και συνέχισε: «Γι' αυτό και επενδύουμε στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με πρότυπες δομές, με αναβαθμισμένο εξοπλισμό, με νέες ειδικότητες σε άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας. Παράλληλα, ενισχύσαμε τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης των πανεπιστημίων μας, που αναπτύσσουν προγράμματα επιμόρφωσης και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης. Θεσπίσαμε τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά -ήδη εγκαινιάστηκε το πρώτο στο ΕΜΠ- και τα βιομηχανικά διδακτορικά, για διαρκή εκπαίδευση, μετεκπαίδευση, σύνδεση με την αγορά εργασίας».

Ειδικότερα, σχετικά με τα πανεπιστήμια, η υπουργός ανέφερε την ενίσχυση της σύνδεσής τους με την κοινωνία και τις πραγματικές της ανάγκες, μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου. Σημείωσε ότι πλέον υφίσταται πλήρες πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών-τεχνοβλαστών (spin-off). «Μεταξύ άλλων, παρέχουμε κίνητρα και διευκολύνσεις στους ερευνητές, τις ερευνητικές ομάδες αλλά και τους ίδιους τους οργανισμούς για να συμμετέχουν σε εταιρείες-τεχνοβλαστούς και να δημιουργούν πατέντες, τις οποίες μπορούν να εκμεταλλεύονται εμπορικά», εξήγησε. Ακόμη, ανέφερε ότι υποστηρίζονται τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας μέσω των Μονάδων Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας που διευκολύνουν τις διαδικασίες ίδρυσης start-ups.

Νωρίτερα, ανοίγοντας τις εργασίες της ημερίδας, ο Βασίλης Αποστολόπουλος, επίτιμος πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, αναφέρθηκε στη σημασία τής «υπεύθυνης και δυναμικής ελληνικής επιχειρηματικότητας» στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη «μιας νέας προσέγγισης στο θέμα τής επένδυσης στο ανθρώπινο δυναμικό, στρατηγικού χαρακτήρα, εστιάζοντας στις δεξιότητες, τις γνώσεις και τις ικανότητες που θα είναι κρίσιμες για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και του τόπου τη δεκαετία που διανύουμε».

«Είναι σαφές ότι καίριο μέρος της εξίσωσης αποτελεί το upskilling και reskilling με γνώμονα να ξεκλειδώσουμε παραγωγικότητα και να ενδυναμώσουμε ταυτόχρονα το ανθρώπινο δυναμικό και τα επιχειρηματικό μας οικοσυστήματα», ανέφερε ο κ. Αποστολόπουλος και σημείωσε ότι η σημερινή ημερίδα επιχειρεί να συμβάλει κρίσιμα σε ένα «επίκαιρο διάλογο στον οποίο οφείλουμε όλοι οι υπεύθυνοι επιχειρηματίες να συμμετέχουμε, αν όχι να πρωτοστατούμε».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία