To ΑΠΘ αναπτύσσει καινοτόμες λύσεις για τον έλεγχο στατικότητας γεφυρών
13/09/2023 07:00
13/09/2023 07:00
Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται να αλλάξει τα δεδομένα στον τρόπο με τον οποίο εντοπίζονται οι φθορές και βλάβες σε υφιστάμενες κατασκευές και πιο συγκεκριμένα σε γέφυρες. Ο Βασίλης Παπανικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών στο ΑΠΘ και μέλος του Εργαστηρίου Κατασκευών Οπλισμένου Σκυροδέματος και Φέρουσας Τοιχοποιίας, περιγράφει στη «ΜτΚ» ότι τον τελευταίο χρόνο το Εργαστήριο ασχολείται ερευνητικά με την ταχεία εκτίμηση της δομικής κατάστασης μίας υφιστάμενης γέφυρας έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα αποτυπώνει την τρέχουσα δομική της υγεία, με γρήγορο τρόπο.
Αισθητήρες θα καταγράφουν τις ταλαντώσεις
«Σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε πρωτότυπους αισθητήρες, χαμηλού κόστους, με τους οποίους προσπαθούμε να καταγράψουμε την ταλάντωση των γεφυρών, λόγω της κυκλοφορίας των οχημάτων και του περιβαλλοντικού θορύβου. Με τους ασύρματους αυτούς αισθητήρες καθώς και με υπολογιστικά μέσα θα προσπαθήσουμε από μετρήσεις που έχουμε κάνει και με κατάλληλα αριθμητικά προσομοιώματα να προσδιορίσουμε εάν έχουν αλλάξει τα δυναμικά χαρακτηριστικά της γέφυρας», εξηγεί ο κ. Παπανικολάου. Το συγκεκριμένο ερευνητικό πρόγραμμα είναι απολύτως πρωτότυπο, χρηματοδοτείται από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων δύο ετών. Σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου, το σύστημα γρήγορης αποτύπωσης της δομικής υγείας των γεφυρών, με ελάχιστες μετατροπές είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και σε κτηριακές κατασκευές.
Πλημμελείς συντηρήσεις
Μιλώντας για τις υφιστάμενες γέφυρες στο σύνολο της χώρας, εξηγεί πως «οι περισσότερες είναι παλιές και έχουν ξεπεράσει τον χρόνο ζωής τους, όπως αυτός προβλέπεται από μελέτη και κατασκευή τους. «Λόγω της άμεσης έκθεσης αυτών των φορέων στις περιβαλλοντικές συνθήκες και διότι έχουν μειωμένη υπερστατικότητα σε σχέση με τις κτιριακές κατασκευές (δεν «συγχωρούν» μεγάλο αριθμό συγκεντρωμένων βλαβών) λίγες βλάβες αρκούν για να τις φέρουν σε μία κατάσταση δομικής αστάθειας. Μία τέτοια βλάβη, λόγω κακής συντήρησης και της παρόδου του χρόνου έθεσαν εκτός λειτουργίας την Υψηλή Γέφυρα Σερβίων, στην Κοζάνη. Στις παλαιότερες γέφυρες οι συντηρήσεις είναι πλημμελείς, κάτι που συνήθως δεν συμβαίνει στις σύγχρονες γέφυρες που βρίσκονται υπό καθεστώς παρακολούθησης και συντήρησης». Εξηγεί ότι είναι απαραίτητο να γίνει μία πραγματογνωμοσύνη «ειδικά σε γέφυρες που δέχονται μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο και στη συνέχεια να αναπτυχθούν μέθοδοι ενίσχυσής τους ώστε να είναι πιο ασφαλείς. Οι τεχνολογίες που αναπτύσσουμε στο εργαστήριό μας έχουν στόχο να εφαρμοστούν σε παλιές, μικρότερου μεγέθους γέφυρες που έχουν παρόμοια προβλήματα. Θα έχουμε λοιπόν έναν γρήγορο τρόπο εκτίμησης της δομικής κατάστασης των γεφυρών», περιγράφει ο κ. Παπανικολάου.
11/09/2023 22:20
Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται να αλλάξει τα δεδομένα στον τρόπο με τον οποίο εντοπίζονται οι φθορές και βλάβες σε υφιστάμενες κατασκευές και πιο συγκεκριμένα σε γέφυρες. Ο Βασίλης Παπανικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών στο ΑΠΘ και μέλος του Εργαστηρίου Κατασκευών Οπλισμένου Σκυροδέματος και Φέρουσας Τοιχοποιίας, περιγράφει στη «ΜτΚ» ότι τον τελευταίο χρόνο το Εργαστήριο ασχολείται ερευνητικά με την ταχεία εκτίμηση της δομικής κατάστασης μίας υφιστάμενης γέφυρας έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα αποτυπώνει την τρέχουσα δομική της υγεία, με γρήγορο τρόπο.
Αισθητήρες θα καταγράφουν τις ταλαντώσεις
«Σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε πρωτότυπους αισθητήρες, χαμηλού κόστους, με τους οποίους προσπαθούμε να καταγράψουμε την ταλάντωση των γεφυρών, λόγω της κυκλοφορίας των οχημάτων και του περιβαλλοντικού θορύβου. Με τους ασύρματους αυτούς αισθητήρες καθώς και με υπολογιστικά μέσα θα προσπαθήσουμε από μετρήσεις που έχουμε κάνει και με κατάλληλα αριθμητικά προσομοιώματα να προσδιορίσουμε εάν έχουν αλλάξει τα δυναμικά χαρακτηριστικά της γέφυρας», εξηγεί ο κ. Παπανικολάου. Το συγκεκριμένο ερευνητικό πρόγραμμα είναι απολύτως πρωτότυπο, χρηματοδοτείται από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων δύο ετών. Σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου, το σύστημα γρήγορης αποτύπωσης της δομικής υγείας των γεφυρών, με ελάχιστες μετατροπές είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και σε κτηριακές κατασκευές.
Πλημμελείς συντηρήσεις
Μιλώντας για τις υφιστάμενες γέφυρες στο σύνολο της χώρας, εξηγεί πως «οι περισσότερες είναι παλιές και έχουν ξεπεράσει τον χρόνο ζωής τους, όπως αυτός προβλέπεται από μελέτη και κατασκευή τους. «Λόγω της άμεσης έκθεσης αυτών των φορέων στις περιβαλλοντικές συνθήκες και διότι έχουν μειωμένη υπερστατικότητα σε σχέση με τις κτιριακές κατασκευές (δεν «συγχωρούν» μεγάλο αριθμό συγκεντρωμένων βλαβών) λίγες βλάβες αρκούν για να τις φέρουν σε μία κατάσταση δομικής αστάθειας. Μία τέτοια βλάβη, λόγω κακής συντήρησης και της παρόδου του χρόνου έθεσαν εκτός λειτουργίας την Υψηλή Γέφυρα Σερβίων, στην Κοζάνη. Στις παλαιότερες γέφυρες οι συντηρήσεις είναι πλημμελείς, κάτι που συνήθως δεν συμβαίνει στις σύγχρονες γέφυρες που βρίσκονται υπό καθεστώς παρακολούθησης και συντήρησης». Εξηγεί ότι είναι απαραίτητο να γίνει μία πραγματογνωμοσύνη «ειδικά σε γέφυρες που δέχονται μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο και στη συνέχεια να αναπτυχθούν μέθοδοι ενίσχυσής τους ώστε να είναι πιο ασφαλείς. Οι τεχνολογίες που αναπτύσσουμε στο εργαστήριό μας έχουν στόχο να εφαρμοστούν σε παλιές, μικρότερου μεγέθους γέφυρες που έχουν παρόμοια προβλήματα. Θα έχουμε λοιπόν έναν γρήγορο τρόπο εκτίμησης της δομικής κατάστασης των γεφυρών», περιγράφει ο κ. Παπανικολάου.
ΣΧΟΛΙΑ