Το cloud και τα backup δεδομένων δεν αποτελούν... πανάκεια για τις επιχειρήσεις
05/10/2022 21:50
05/10/2022 21:50
Μέρες ή και ολόκληρες εβδομάδες ενδέχεται να απαιτηθούν μέχρι μια επιχείρηση να επανέλθει σε πλήρη λειτουργία, μετά από απώλεια ψηφιακών αρχείων, εξαιτίας π.χ., μιας μαζικής κατάρρευσης ψηφιακών συστημάτων -ακόμα και αν έχει μεριμνήσει για «backup» (διατήρηση εφεδρικών αντιγράφων των αρχείων), υποστήριξε σήμερα ο Γιώργος Νώλης, ιδρυτής και CEO της Lancom LTD, ελληνικής εταιρείας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που έχει δημιουργήσει τρία Κέντρα Δεδομένων (data centers) και έχει ανακοινώσει τη δημιουργία ενός τέταρτου στην Κρήτη, το 2024.
Μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), με θέμα τον ψηφιακό μετασχηματισμό στις βιομηχανίες, ο κ. Νώλης επισήμανε ακόμα ότι ούτε το backup στο cloud (υπολογιστικό νέφος) μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια και γρήγορη ανάκτηση των χαμένων αρχείων. Το γεγονός αυτό επιτάσσει, όπως είπε, την κατάρτιση ενός Σχεδίου Ανάκαμψης από Καταστροφή (Disaster Recovery Plan- DRP) από τις επιχειρήσεις ως την ενδεικνυόμενη λύση, για την ανάκτηση των αρχείων τους σε μέγιστο χρόνο πέντε λεπτών.
Γιατί όμως τα γνωστά backup δεν αρκούν;
«Το backup των αρχείων μιας επιχείρησης δεν είναι προφανώς το ίδιο με το backup σε ένα έξυπνο κινητό, που θα χρειαστεί λίγες ώρες για να κάνει restore (αποκατάσταση). Σε μια εταιρεία ή μια βιομηχανία θα χρειαστούν μέρες ή και εβδομάδες για να επανέλθει η επιχείρηση σε πλήρη λειτουργία και φανταστείτε μια εταιρεία με 700 εργαζόμενους να μη μπορεί να λειτουργήσει επί εβδομάδες. Ακούω συχνά εταιρείες να λένε ότι έχουν δημιουργήσει ένα data center μέσα στο εργοστάσιο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το backup δεν λειτουργεί, γιατί έχει γίνει ενδοεταιρικά, σε μηχανήματα που είναι συνδεδεμένα σε αυτό το ίδιο data room της επιχείρησης, που βρίσκεται μέσα στο εργοστάσιο και για αυτό επίσης θα έχει αδυναμία λειτουργίας» εξήγησε.
Ούτε το backup στο cloud μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια και γρήγορη ανάκτηση των αρχείων. Πολλές επιχειρήσεις, σημειώνει, δεν γνωρίζουν καν αν ο προμηθευτής των υπηρεσιών cloud έχει ο ίδιος data center ή αγοράζει χώρο από τρίτους.
Τι κοινό πρέπει να έχουν με τις τράπεζες οι πάροχοι υπηρεσιών cloud;
Οι τράπεζες, εξηγεί, κάνουν διασπορά του κινδύνου, δεν έχουν τα χρήματα των πελατών τους σε ένα και μόνο σημείο. Το ίδιο ισχύει και για τα δεδομένα, χρειάζεται να αποθηκεύονται σε διαφορετικά σημεία για να είναι ασφαλή.
«Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες όπως οι Google και Microsoft δημιουργούν από τρία data centers στην Ελλάδα η καθεμία ή ότι εμείς προετοιμάζουμε το τέταρτο. Το ένα date center είναι αυτό που λέμε "single point οf failure" (σ.σ. μέρος του συστήματος, που αν σταματήσει να λειτουργεί, σταματάει όλο το σύστημα), άρα δεν αρκεί» λέει και προσθέτει ότι απαιτούνται τουλάχιστον τρία data centers για κάθε πάροχο υπηρεσιών cloud, για την ασφαλή αποθήκευση των δεδομένων των επιχειρήσεων- πελατών τους και την άμεση επαναφορά των συστημάτων τους, σε περιπτώσεις μαζικής κατάρρευσής τους.
Στην περίπτωση του Data Recover Plan, οι κίνδυνοι ουσιαστικά εξανεμίζονται, μεταξύ άλλων γιατί τα δεδομένα είναι αποθηκευμένα σε χώρους με μεγάλη χιλιομετρική απόσταση μεταξύ τους. Έτσι, ακόμα και ένας μεγάλος σεισμός στη Θεσσαλονίκη ή ένα blackout στην πόλη δεν μπορεί να απειλήσει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, καθότι τα δεδομένα τους φυλάσσονται για παράδειγμα και σε data center στην Aθήνα ή αλλού. Με πρόνοιες όπως η συγκεκριμένη, «ακόμα και στο χειρότερο σενάριο, που όλα θα στραβώσουν, θα χαθεί μέγιστος χρόνος πέντε λεπτών», υποστήριξε ο κ. Νώλης και πρόσθεσε ότι η Lancom είναι έτοιμη να κάνει δωρεάν τη μελέτη για ένα DRP σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις-μέλη του ΣΒΕ.
Απευθύνοντας χαιρετισμό στην εκδήλωση, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣBE, Γιάννης Σταύρου, σημείωσε ότι η ψηφιοποίηση είναι ένα «τάνγκο» για δύο, το κράτος και την κοινωνία, ενώ χαρακτήρισε ανάμεικτα τα νέα για τις επιχειρήσεις, σε ό,τι αφορά την πρόοδό της. Όπως είπε, από τη μία πλευρά, η Πολιτεία έχει για πρώτη φορά μια Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, με 450 δράσεις και έργα, ύψους 7 δισ. ευρώ. Από την άλλη όμως, μόλις οι 20 από αυτές τις δράσεις και έργα αφορούν το δίπτυχο «ψηφιακός μετασχηματισμός και επιχειρήσεις».
Ο πρόεδρος της Τεχνόπολης Θεσσαλονίκης ΑΕ και της ΔΕΘ- Ηelexpo ΑΕ, Τάσος Τζήκας, επισήμανε ότι ο κλάδος της νέας τεχνολογίας μπορεί να γίνει στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα και πρότεινε τη δημιουργία «Technology Club» μέσα στον ΣΒΕ. «Πριν από τη σημερινή εποχή, το πιο σημαντικό έργο πληροφορικής που έγινε, στη δεκαετία του ‘90, ήταν η μηχανογράφηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από εταιρείες πληροφορικής όπως οι Computer Logic, Unisoft και Singular. Είχαν τότε μηχανογραφηθεί 150.000 ελληνικές επιχειρήσεις. Η δε Θεσσαλονίκη, όπως στη δεκαετία του ‘90, έτσι και σήμερα, πρωτοπορεί στην παραγωγή τεχνολογίας» σημείωσε.
15/04/2023 15:20
Μέρες ή και ολόκληρες εβδομάδες ενδέχεται να απαιτηθούν μέχρι μια επιχείρηση να επανέλθει σε πλήρη λειτουργία, μετά από απώλεια ψηφιακών αρχείων, εξαιτίας π.χ., μιας μαζικής κατάρρευσης ψηφιακών συστημάτων -ακόμα και αν έχει μεριμνήσει για «backup» (διατήρηση εφεδρικών αντιγράφων των αρχείων), υποστήριξε σήμερα ο Γιώργος Νώλης, ιδρυτής και CEO της Lancom LTD, ελληνικής εταιρείας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που έχει δημιουργήσει τρία Κέντρα Δεδομένων (data centers) και έχει ανακοινώσει τη δημιουργία ενός τέταρτου στην Κρήτη, το 2024.
Μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), με θέμα τον ψηφιακό μετασχηματισμό στις βιομηχανίες, ο κ. Νώλης επισήμανε ακόμα ότι ούτε το backup στο cloud (υπολογιστικό νέφος) μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια και γρήγορη ανάκτηση των χαμένων αρχείων. Το γεγονός αυτό επιτάσσει, όπως είπε, την κατάρτιση ενός Σχεδίου Ανάκαμψης από Καταστροφή (Disaster Recovery Plan- DRP) από τις επιχειρήσεις ως την ενδεικνυόμενη λύση, για την ανάκτηση των αρχείων τους σε μέγιστο χρόνο πέντε λεπτών.
Γιατί όμως τα γνωστά backup δεν αρκούν;
«Το backup των αρχείων μιας επιχείρησης δεν είναι προφανώς το ίδιο με το backup σε ένα έξυπνο κινητό, που θα χρειαστεί λίγες ώρες για να κάνει restore (αποκατάσταση). Σε μια εταιρεία ή μια βιομηχανία θα χρειαστούν μέρες ή και εβδομάδες για να επανέλθει η επιχείρηση σε πλήρη λειτουργία και φανταστείτε μια εταιρεία με 700 εργαζόμενους να μη μπορεί να λειτουργήσει επί εβδομάδες. Ακούω συχνά εταιρείες να λένε ότι έχουν δημιουργήσει ένα data center μέσα στο εργοστάσιο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το backup δεν λειτουργεί, γιατί έχει γίνει ενδοεταιρικά, σε μηχανήματα που είναι συνδεδεμένα σε αυτό το ίδιο data room της επιχείρησης, που βρίσκεται μέσα στο εργοστάσιο και για αυτό επίσης θα έχει αδυναμία λειτουργίας» εξήγησε.
Ούτε το backup στο cloud μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια και γρήγορη ανάκτηση των αρχείων. Πολλές επιχειρήσεις, σημειώνει, δεν γνωρίζουν καν αν ο προμηθευτής των υπηρεσιών cloud έχει ο ίδιος data center ή αγοράζει χώρο από τρίτους.
Τι κοινό πρέπει να έχουν με τις τράπεζες οι πάροχοι υπηρεσιών cloud;
Οι τράπεζες, εξηγεί, κάνουν διασπορά του κινδύνου, δεν έχουν τα χρήματα των πελατών τους σε ένα και μόνο σημείο. Το ίδιο ισχύει και για τα δεδομένα, χρειάζεται να αποθηκεύονται σε διαφορετικά σημεία για να είναι ασφαλή.
«Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες όπως οι Google και Microsoft δημιουργούν από τρία data centers στην Ελλάδα η καθεμία ή ότι εμείς προετοιμάζουμε το τέταρτο. Το ένα date center είναι αυτό που λέμε "single point οf failure" (σ.σ. μέρος του συστήματος, που αν σταματήσει να λειτουργεί, σταματάει όλο το σύστημα), άρα δεν αρκεί» λέει και προσθέτει ότι απαιτούνται τουλάχιστον τρία data centers για κάθε πάροχο υπηρεσιών cloud, για την ασφαλή αποθήκευση των δεδομένων των επιχειρήσεων- πελατών τους και την άμεση επαναφορά των συστημάτων τους, σε περιπτώσεις μαζικής κατάρρευσής τους.
Στην περίπτωση του Data Recover Plan, οι κίνδυνοι ουσιαστικά εξανεμίζονται, μεταξύ άλλων γιατί τα δεδομένα είναι αποθηκευμένα σε χώρους με μεγάλη χιλιομετρική απόσταση μεταξύ τους. Έτσι, ακόμα και ένας μεγάλος σεισμός στη Θεσσαλονίκη ή ένα blackout στην πόλη δεν μπορεί να απειλήσει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, καθότι τα δεδομένα τους φυλάσσονται για παράδειγμα και σε data center στην Aθήνα ή αλλού. Με πρόνοιες όπως η συγκεκριμένη, «ακόμα και στο χειρότερο σενάριο, που όλα θα στραβώσουν, θα χαθεί μέγιστος χρόνος πέντε λεπτών», υποστήριξε ο κ. Νώλης και πρόσθεσε ότι η Lancom είναι έτοιμη να κάνει δωρεάν τη μελέτη για ένα DRP σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις-μέλη του ΣΒΕ.
Απευθύνοντας χαιρετισμό στην εκδήλωση, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣBE, Γιάννης Σταύρου, σημείωσε ότι η ψηφιοποίηση είναι ένα «τάνγκο» για δύο, το κράτος και την κοινωνία, ενώ χαρακτήρισε ανάμεικτα τα νέα για τις επιχειρήσεις, σε ό,τι αφορά την πρόοδό της. Όπως είπε, από τη μία πλευρά, η Πολιτεία έχει για πρώτη φορά μια Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, με 450 δράσεις και έργα, ύψους 7 δισ. ευρώ. Από την άλλη όμως, μόλις οι 20 από αυτές τις δράσεις και έργα αφορούν το δίπτυχο «ψηφιακός μετασχηματισμός και επιχειρήσεις».
Ο πρόεδρος της Τεχνόπολης Θεσσαλονίκης ΑΕ και της ΔΕΘ- Ηelexpo ΑΕ, Τάσος Τζήκας, επισήμανε ότι ο κλάδος της νέας τεχνολογίας μπορεί να γίνει στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα και πρότεινε τη δημιουργία «Technology Club» μέσα στον ΣΒΕ. «Πριν από τη σημερινή εποχή, το πιο σημαντικό έργο πληροφορικής που έγινε, στη δεκαετία του ‘90, ήταν η μηχανογράφηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από εταιρείες πληροφορικής όπως οι Computer Logic, Unisoft και Singular. Είχαν τότε μηχανογραφηθεί 150.000 ελληνικές επιχειρήσεις. Η δε Θεσσαλονίκη, όπως στη δεκαετία του ‘90, έτσι και σήμερα, πρωτοπορεί στην παραγωγή τεχνολογίας» σημείωσε.
ΣΧΟΛΙΑ