ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Το Fly Over και οι λύσεις του ....αέρα για τουρισμό και εφοδιαστική αλυσίδα

Το ΒΕΘ ξαναζεσταίνει την πρόταση για cargo αεροδρόμιο στην Ημαθία - Η εναλλακτική πρόταση των Ξενοδόχων της Πιερίας

 13/03/2024 07:00

Το Fly Over  και οι λύσεις του ....αέρα για τουρισμό και εφοδιαστική αλυσίδα

Άννη Καρολίδου

Οι εργασίες του Fly Over από τη μια πλευρά και, οι προσπάθειες ενίσχυσης της εφοδιαστικής αλυσίδας από την άλλη, έδωσαν τροφή για ιδέες και προτάσεις που κυριολεκτικά εκπλήσσουν, καθώς ξεφεύγουν από τα …επίγεια και πετούν στα… ουράνια.

Ήδη έχουν κατατεθεί και προβληθεί δημόσια, δύο τέτοιες προτάσεις, οι οποίες όμως, όπως φαίνεται, έχουν λίγες έως μηδενικές πιθανότητες υλοποίησης στο άμεσο ή και στο απώτερο μέλλον. Το makthes.gr εξέτασε και τις δύο και συγκέντρωσε πληροφορίες από γνώστες των θεμάτων, οι περισσότεροι των οποίων όμως, θέλησαν να παραμείνουν ανώνυμοι.

Η μία πρόταση κατατέθηκε από τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Αναστάσιο Καπνοπώλη σε πρόσφατη σύσκεψη εκπροσώπων φορέων και η άλλη, από τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλή Τσιτλακίδη, επίσης σε σύσκεψη τοπικών φορέων.

Η κάθε πρόταση είχε τα δικά της, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά , αλλά και οι δύο αφορούν τη χρήση αεροδρομίων προκειμένου, στην πρώτη περίπτωση, να αναπτυχθούν τα logistics στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ στη δεύτερη, στόχος είναι η μείωση του χρόνου που απαιτείται για τη μετάβαση των τουριστών, από το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ (SKG), στην Πιερία.

«Ξαναζεσταίνεται» η πρόταση για cargo αεροδρόμιο

Για την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κ. Καπνοπώλης πρότεινε τη δημιουργία cargo αεροδρομίου, στο στρατιωτικό αεροδρόμιο που βρίσκεται στο Παλαιοχώρι Ημαθίας, κοντά στο Πλατύ, επαναφέροντας ένα θέμα που είχε συζητηθεί πριν είκοσι ή και παραπάνω χρόνια.

Μόνο που όπως πληροφορείται το makthes.gr, η συγκεκριμένη υποδομή που φυσικά ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν είναι καν αεροδρόμιο αλλά πεδίο προσγείωσης ελαφρών αεροσκαφών, το οποίο μάλιστα, δεν χρησιμοποιείται. Εάν η συγκεκριμένη πληροφορία, που δόθηκε από έγκυρη πηγή, ευσταθεί, θα πρέπει να γίνουν έργα για να μετατραπεί το πεδίο προσγειώσεως αεροσκαφών, σε αεροδρόμιο και, στη συνέχεια να αδειοδοτηθεί.

Όλα αυτά προαπαιτούν την εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης του αρμοδίου Υπουργείου και ατελείωτες γραφειοκρατικές διαδικασίες, για να προχωρήσει ένα τέτοιο έργο, το οποίο φυσικά θα πρέπει να αναλάβει και συγκεκριμένος φορέας υλοποίησης (βλέπε επενδυτής) και διαχείρισης.

Θυμίζουμε μόνο, ότι για να καταφέρει ιδιωτική εταιρεία, να μισθώσει το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας, απαιτήθηκαν 12 χρόνια και αυτό, για να λειτουργεί ως αεροδρόμιο γενικής αεροπορίας. Ένα αεροδρόμιο για να δεχθεί αεροπλάνα cargo, δηλαδή πολύ μεγαλυτέρου βάρους, πρέπει να πληροί πολύ απαιτητικότερες προδιαγραφές όσον αφορά στη λειτουργία του.

Καλή τύχη λοιπόν σε όποιον, αφού πάρει τη σύμφωνη γνώμη του αρμοδίου Υπουργείου, αποφασίσει να καταθέσει φάκελο – με πλήρεις μελέτες- στην ΥΠΑ, για να πάρει τη σχετική άδεια.

Σημειώνουμε ότι η δημιουργία cargo αεροδρομίου στο Παλαιοχώρι, έχει πολλές φορές στο παρελθόν ανακινηθεί από τοπικούς φορείς, δίχως ποτέ να πάρει το πράσινο φως για να εξετασθεί σοβαρά. Άλλωστε η μεταφορά εμπορευμάτων με το αεροπλάνο, είναι ακριβότερη απ’ ότι με το φορτηγό ή τον σιδηρόδρομο, άρα επιλέγεται για ιδιαίτερα ευπαθή και υψηλού κόστους προϊόντα.

Πέραν αυτού, υποστηρίζεται από ορισμένες πλευρές, ότι οι γεωστρατηγικές εξελίξεις, καθιστούν μεγαλύτερης σημασίας για τις ένοπλες δυνάμεις, το συγκεκριμένο Πεδίο.

Εναλλακτική πρόταση της Πιερίας για το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου

Η Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας, την περασμένη εβδομάδα, κατέθεσε πρόταση για την εναλλακτική χρησιμοποίηση του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου (VOL), ώστε να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις που προκαλούνται λόγω των έργων του Fly Over, κατά τη μετάβαση τουριστών από το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’, στην Πιερία.

Όπως είπε στο makthes.gr ο πρόεδρος της Ε.Ξ.Π., Ηρακλής Τσιτλακίδης, περίπου το 20%- 30% των ξένων επισκεπτών που δέχεται η Πιερία, είναι αεροπορικοί τουρίστες, που με τα σημερινά δεδομένα θα κάνουν ως και μιάμιση ώρα για τη μεταφορά τους, από το ‘Μακεδονία’. Από την άλλη πλευρά, το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, απέχει 119 χλμ, από τον Πλαταμώνα, δηλαδή μικρότερη απόσταση κατά 10 χλμ. από το ‘Μακεδονία’ της Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η αλλαγή αεροδρομίου δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση και σίγουρα δεν μπορεί να εφαρμοστεί, από αεροπορικές εταιρείες, για το 2024.

Το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, το οποίο είναι κρατικό (ΥΠΑ) , μπορεί να δεχθεί πτήσεις εσωτερικού, εξωτερικού και charter, αλλά όπως επισημάνθηκε από γνώστη της κατάστασης, είναι υποστελεχωμένο.

Πέραν αυτού, η επιλογή αεροδρομίου, μέσω του οποίου θα εξυπηρετείται η ταξιδιωτική κίνηση σε μία ευρύτερη περιοχή, γίνεται από τις αεροπορικές εταιρείες και τους tour operators, επισήμανε ο πρόεδρος των ΕΞΧ και ΤΟΧ, Γρηγόρης Τάσιος, υπογραμμίζοντας ότι όταν οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί, επιλέγουν ένα αεροδρόμιο, λαμβάνουν υπόψη τους διάφορες παραμέτρους, όπως η διαθεσιμότητα της περιοχής σε κλίνες, το τουριστικό προϊόν της ευρύτερης περιοχές, τα πακέτα διακοπών που μπορούν να προσφερθούν.

Υπάρχουν όμως και άλλα ζητήματα, στο τραπέζι, πρόσθεσε ο πρόεδρος Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας- Θράκης, Βύρων Θεολόγης. Οι αεροπορικές εταιρείες, πολλούς μήνες πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, κλείνουν slots (χρονοθυρίδες) με το διαχειριστή του αεροδρομίου, εν προκειμένω τη Fraport για το SKG, συμφωνίες που σε πολλές περιπτώσεις έχουν μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.

Πέραν αυτού και αν εξαιρεθούν οι πτήσεις charter, τα αεροπλάνα που μεταφέρουν τουρίστες εξωτερικού στο ‘Μακεδονία’, εξυπηρετούν και επισκέπτες που κατευθύνονται σε άλλες περιοχές, πέραν της Πιερίας, η μετάβαση στις οποίες δεν παρουσιάζει προβλήματα λόγω των έργων για το Fly Over.

Όπως και να έχει το πράγμα, η ανακατεύθυνση πτήσεων εξωτερικού από το SKG, στο VOL, δύσκολα θα γίνει, έστω εναλλακτικά, μέσα στο χρόνο κατασκευής του Fly Over, ενώ πολλοί φορείς του τουρισμού, θα πρέπει , σε συνεργασία με την ΥΠΑ (όσο το αεροδρόμιο παραμένει υπό κρατικό έλεγχο), να δουλέψουν, για να προσελκύσουν πτήσεις εξωτερικού.

Με μία κουβέντα, όπως το έθεσαν και όλοι οι παράγοντες με τους οποίους επικοινώνησε το makthes.gr, το κρίσιμο είναι να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην κατασκευή του Fly Over, έργο για το οποίο επείγονται και άλλες Περιφερειακές Ενότητες, πέραν της Θεσσαλονίκης.

Οι εργασίες του Fly Over από τη μια πλευρά και, οι προσπάθειες ενίσχυσης της εφοδιαστικής αλυσίδας από την άλλη, έδωσαν τροφή για ιδέες και προτάσεις που κυριολεκτικά εκπλήσσουν, καθώς ξεφεύγουν από τα …επίγεια και πετούν στα… ουράνια.

Ήδη έχουν κατατεθεί και προβληθεί δημόσια, δύο τέτοιες προτάσεις, οι οποίες όμως, όπως φαίνεται, έχουν λίγες έως μηδενικές πιθανότητες υλοποίησης στο άμεσο ή και στο απώτερο μέλλον. Το makthes.gr εξέτασε και τις δύο και συγκέντρωσε πληροφορίες από γνώστες των θεμάτων, οι περισσότεροι των οποίων όμως, θέλησαν να παραμείνουν ανώνυμοι.

Η μία πρόταση κατατέθηκε από τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Αναστάσιο Καπνοπώλη σε πρόσφατη σύσκεψη εκπροσώπων φορέων και η άλλη, από τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλή Τσιτλακίδη, επίσης σε σύσκεψη τοπικών φορέων.

Η κάθε πρόταση είχε τα δικά της, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά , αλλά και οι δύο αφορούν τη χρήση αεροδρομίων προκειμένου, στην πρώτη περίπτωση, να αναπτυχθούν τα logistics στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ στη δεύτερη, στόχος είναι η μείωση του χρόνου που απαιτείται για τη μετάβαση των τουριστών, από το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ (SKG), στην Πιερία.

«Ξαναζεσταίνεται» η πρόταση για cargo αεροδρόμιο

Για την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κ. Καπνοπώλης πρότεινε τη δημιουργία cargo αεροδρομίου, στο στρατιωτικό αεροδρόμιο που βρίσκεται στο Παλαιοχώρι Ημαθίας, κοντά στο Πλατύ, επαναφέροντας ένα θέμα που είχε συζητηθεί πριν είκοσι ή και παραπάνω χρόνια.

Μόνο που όπως πληροφορείται το makthes.gr, η συγκεκριμένη υποδομή που φυσικά ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν είναι καν αεροδρόμιο αλλά πεδίο προσγείωσης ελαφρών αεροσκαφών, το οποίο μάλιστα, δεν χρησιμοποιείται. Εάν η συγκεκριμένη πληροφορία, που δόθηκε από έγκυρη πηγή, ευσταθεί, θα πρέπει να γίνουν έργα για να μετατραπεί το πεδίο προσγειώσεως αεροσκαφών, σε αεροδρόμιο και, στη συνέχεια να αδειοδοτηθεί.

Όλα αυτά προαπαιτούν την εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης του αρμοδίου Υπουργείου και ατελείωτες γραφειοκρατικές διαδικασίες, για να προχωρήσει ένα τέτοιο έργο, το οποίο φυσικά θα πρέπει να αναλάβει και συγκεκριμένος φορέας υλοποίησης (βλέπε επενδυτής) και διαχείρισης.

Θυμίζουμε μόνο, ότι για να καταφέρει ιδιωτική εταιρεία, να μισθώσει το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας, απαιτήθηκαν 12 χρόνια και αυτό, για να λειτουργεί ως αεροδρόμιο γενικής αεροπορίας. Ένα αεροδρόμιο για να δεχθεί αεροπλάνα cargo, δηλαδή πολύ μεγαλυτέρου βάρους, πρέπει να πληροί πολύ απαιτητικότερες προδιαγραφές όσον αφορά στη λειτουργία του.

Καλή τύχη λοιπόν σε όποιον, αφού πάρει τη σύμφωνη γνώμη του αρμοδίου Υπουργείου, αποφασίσει να καταθέσει φάκελο – με πλήρεις μελέτες- στην ΥΠΑ, για να πάρει τη σχετική άδεια.

Σημειώνουμε ότι η δημιουργία cargo αεροδρομίου στο Παλαιοχώρι, έχει πολλές φορές στο παρελθόν ανακινηθεί από τοπικούς φορείς, δίχως ποτέ να πάρει το πράσινο φως για να εξετασθεί σοβαρά. Άλλωστε η μεταφορά εμπορευμάτων με το αεροπλάνο, είναι ακριβότερη απ’ ότι με το φορτηγό ή τον σιδηρόδρομο, άρα επιλέγεται για ιδιαίτερα ευπαθή και υψηλού κόστους προϊόντα.

Πέραν αυτού, υποστηρίζεται από ορισμένες πλευρές, ότι οι γεωστρατηγικές εξελίξεις, καθιστούν μεγαλύτερης σημασίας για τις ένοπλες δυνάμεις, το συγκεκριμένο Πεδίο.

Εναλλακτική πρόταση της Πιερίας για το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου

Η Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας, την περασμένη εβδομάδα, κατέθεσε πρόταση για την εναλλακτική χρησιμοποίηση του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου (VOL), ώστε να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις που προκαλούνται λόγω των έργων του Fly Over, κατά τη μετάβαση τουριστών από το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’, στην Πιερία.

Όπως είπε στο makthes.gr ο πρόεδρος της Ε.Ξ.Π., Ηρακλής Τσιτλακίδης, περίπου το 20%- 30% των ξένων επισκεπτών που δέχεται η Πιερία, είναι αεροπορικοί τουρίστες, που με τα σημερινά δεδομένα θα κάνουν ως και μιάμιση ώρα για τη μεταφορά τους, από το ‘Μακεδονία’. Από την άλλη πλευρά, το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, απέχει 119 χλμ, από τον Πλαταμώνα, δηλαδή μικρότερη απόσταση κατά 10 χλμ. από το ‘Μακεδονία’ της Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η αλλαγή αεροδρομίου δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση και σίγουρα δεν μπορεί να εφαρμοστεί, από αεροπορικές εταιρείες, για το 2024.

Το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, το οποίο είναι κρατικό (ΥΠΑ) , μπορεί να δεχθεί πτήσεις εσωτερικού, εξωτερικού και charter, αλλά όπως επισημάνθηκε από γνώστη της κατάστασης, είναι υποστελεχωμένο.

Πέραν αυτού, η επιλογή αεροδρομίου, μέσω του οποίου θα εξυπηρετείται η ταξιδιωτική κίνηση σε μία ευρύτερη περιοχή, γίνεται από τις αεροπορικές εταιρείες και τους tour operators, επισήμανε ο πρόεδρος των ΕΞΧ και ΤΟΧ, Γρηγόρης Τάσιος, υπογραμμίζοντας ότι όταν οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί, επιλέγουν ένα αεροδρόμιο, λαμβάνουν υπόψη τους διάφορες παραμέτρους, όπως η διαθεσιμότητα της περιοχής σε κλίνες, το τουριστικό προϊόν της ευρύτερης περιοχές, τα πακέτα διακοπών που μπορούν να προσφερθούν.

Υπάρχουν όμως και άλλα ζητήματα, στο τραπέζι, πρόσθεσε ο πρόεδρος Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας- Θράκης, Βύρων Θεολόγης. Οι αεροπορικές εταιρείες, πολλούς μήνες πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, κλείνουν slots (χρονοθυρίδες) με το διαχειριστή του αεροδρομίου, εν προκειμένω τη Fraport για το SKG, συμφωνίες που σε πολλές περιπτώσεις έχουν μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.

Πέραν αυτού και αν εξαιρεθούν οι πτήσεις charter, τα αεροπλάνα που μεταφέρουν τουρίστες εξωτερικού στο ‘Μακεδονία’, εξυπηρετούν και επισκέπτες που κατευθύνονται σε άλλες περιοχές, πέραν της Πιερίας, η μετάβαση στις οποίες δεν παρουσιάζει προβλήματα λόγω των έργων για το Fly Over.

Όπως και να έχει το πράγμα, η ανακατεύθυνση πτήσεων εξωτερικού από το SKG, στο VOL, δύσκολα θα γίνει, έστω εναλλακτικά, μέσα στο χρόνο κατασκευής του Fly Over, ενώ πολλοί φορείς του τουρισμού, θα πρέπει , σε συνεργασία με την ΥΠΑ (όσο το αεροδρόμιο παραμένει υπό κρατικό έλεγχο), να δουλέψουν, για να προσελκύσουν πτήσεις εξωτερικού.

Με μία κουβέντα, όπως το έθεσαν και όλοι οι παράγοντες με τους οποίους επικοινώνησε το makthes.gr, το κρίσιμο είναι να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην κατασκευή του Fly Over, έργο για το οποίο επείγονται και άλλες Περιφερειακές Ενότητες, πέραν της Θεσσαλονίκης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία