Το makthes.gr στη Β' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
17/09/2018 13:46
17/09/2018 13:46
Για την κατάσταση στο χώρο της παιδείας, τις άμεσες κινήσεις που πρέπει να γίνουν, τις αλλαγές στο νέο λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μιλάει στο "makthes.gr" ο Γιώργος Τόδας, πρόεδρος της Β' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Ο κ. Τόδας επισημαίνει την ανάγκη για νέα σύγχρονα σχολεία με υλικοτεχνική υποδομή, ενώ δεν παραλείπει να τονίσει την απουσία ουσιαστικού διαλόγου στο χώρο της παιδείας.
Ποια είναι τα προβλήματα στο χώρο της παιδείας στην περιοχή της Β' ΕΛΜΕ;
Α. Η έλλειψη κτιρίων αποτελεί ένα πολύ βασικό πρόβλημα στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν σχολεία όπως το 1ο ΓΕΛ Θερμαϊκού, το 2ο ΓΕΛ Θέρμης κ.ά., που φιλοξενούνται σε νοικιασμένα κτίρια, ενώ υπάρχουν δεκάδες χαρακτηρισμένα οικόπεδα για σχολικά κτίρια και η πολιτεία δεν έχει αξιοποιήσει ως σήμερα. Η περιοχή χρειάζεται άμεσα νέα σύγχρονα σχολεία με υλικοτεχνική υποδομή. Πρέπει άμεσα να ολοκληρωθεί το 2ο Γυμνάσιο Θέρμης, που βρίσκεται σε στασιμότητα εδώ και 10 χρόνια περίπου. Να ανασκευαστούν τα παλιά σχολικά κτίρια, με πυρασφάλεια και έλεγχο αντισεισμικής επάρκειας καθώς και ασφαλούς λειτουργίας.
Τέλος, θα πρέπει να βρεθούν λύσεις για τα σχολεία Ειδικής Αγωγής που όλα (πλην ενός στο δήμο Θεσσαλονίκης) στεγάζονται σε νοικιασμένα παλιά κτίρια. Η πολιτεία πρέπει να δείξει την κοινωνική ευαισθησία προς τους μαθητές με αναπηρία και να δώσει άμεσα λύση στο πρόβλημα στέγης των ΣΜΕΑΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και όχι μόνο. Μια προσωρινή λύση που προτάθηκε από τη Β' ΕΛΜΕ είναι η αξιοποίηση του κτιρίου ΚΑΠΠΑ 2000 (Κέντρο Ανάπτυξης Πολιτισμού Προσαρμοσμένου Αθλητισμού που χτίστηκε από το “Ελλάδα 2004”, με στόχο να λειτουργήσει για υποστήριξη ΑμΕΑ) στην παραλία της Περαίας, που είναι κλειστή τα τελευταία χρόνια και καταστρέφεται, μέρα με τη μέρα, από τη φθορά του χρόνου και κάποιων «αγνώστων», καθώς επίσης το κτίριο του πρώην δημοτικού σχολείου Τριανδρίας (αφού πρώτα ανακαινισθεί κατάλληλα).
Β. Ένα παράλληλο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη μεταφοράς μαθητών στα σχολεία που βρίσκονται σε απόσταση από τους οικισμούς που έχουν αυξηθεί πληθυσμιακά τα τελευταία χρόνια, όπως: το 2ο Γυμνάσιο Μίκρας, το 2ο ΓΕΛ Μίκρας. Θα πρέπει παράλληλα να αναπτυχθούν οι γραμμές του ΟΑΣΘ και να πυκνώσουν τα δρομολόγια σε ώρες αιχμής κατά την προσέλευση και την αποχώρηση των μαθητών από τα σχολεία. Η μετακίνηση των μαθητών θα έπρεπε να γίνεται με λεωφορεία, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής μετακίνηση των μαθητών (με ζώνες στα καθίσματα) προς και από τα σχολεία. Είναι καθημερινό το φαινόμενο σε πολλά σχολεία της περιοχής που στεγάζονται εκτός οικισμών είναι να συνωστίζονται τα ΙΧ των γονέων που τα μεταφέρουν, λόγω έλλειψης αναγκαίου μέσου μεταφοράς. Θα πρέπει σε αυτές τις περιοχές όπου τα σχολεία είναι εκτός οικισμού προέλευσης των μαθητών, να υπάρξει μέριμνα της πολιτείας για το σύνολο των μαθητών.
Γ. Θα πρέπει η πολιτεία να προχωρήσει άμεσα σε γενναία επιχορήγηση των σχολικών μονάδων ώστε να αναπληρωθεί η υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων και να καλυφθούν όλες οι ανάγκες λειτουργίας των σχολείων καθώς και της διεύθυνσης εκπαίδευσης που υποστηρίζει όλες τις σχολικές μονάδες και τις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Δ. Θα πρέπει άμεσα να γίνουν μαζικές προσλήψεις με μόνιμους εκπαιδευτικούς και να σταματήσουν οι μαζικές ελαστικές μορφές απασχόλησης. Οι αναπληρώσεις εκπαιδευτικών, όπως προβλέπεται από το νόμο, πρέπει να γίνονται για την κάλυψη προσωρινών κενών και όχι για την κάλυψη μόνιμων κενών.
Γι’ αυτό ζητάμε να καλυφθούν όλα τα κενά στα σχολεία, αλλά και την Διεύθυνση Εκπαίδευσης, με πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, την απόσπαση όλου του αναγκαίου προσωπικού και την υλοποίηση των αναγκαίων μετατάξεων. Τέλος, οι αναπληρώσεις να γίνονται μόνο για πρόσκαιρα κενά που θα προκύψουν μετά από τις παραπάνω καλύψεις των μόνιμων κενών με μόνιμους διορισμούς. Σήμερα υπάρχουν ακόμη, δεκάδες κενά εκπαιδευτικών στην περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης και μάλιστα στη ειδική αγωγή.
Παράλληλα θα πρέπει να ενισχυθούν όλα τα σχολεία με προσωπικό υποστήριξης (διοικητικό, γενικών καθηκόντων, φύλαξης κ.ά.), ώστε να καλύπτονται ουσιαστικά οι ανάγκες λειτουργίας των σχολείων για καλύτερη ποιότητα στο παρεχόμενο έργο των εκπαιδευτικών, που θα λειτουργούν απερίσπαστοι στο έργο τους.
Ποιες πιστεύετε ότι πρέπει να είναι οι άμεσες κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν στο χώρο της παιδείας;
Μαζικοί διορισμοί για κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό καθώς και όλων αυτών που θα υποστηρίξουν την αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων.
Τη μείωση της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί όλους τους εμπλεκόμενους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Καθημερινά έχουμε νέες οδηγίες που αυξάνουν την γραφειοκρατική λειτουργία και αποσπούν το λίγο υπάρχον δυναμικό της εκπαίδευσης, από το παιδαγωγικό έργο.
Να σταματήσουν οι συνεχείς αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης που οδηγούν σε σύγχυση όλους τους εμπλεκόμενους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατανομή μαθητών στα σχολεία. Θα πρέπει η πολιτεία να ενημερώνει τουλάχιστον ένα έτος πριν από την αλλαγή βαθμίδας για το σχολείο που θα φοιτήσει ο μαθητής, ώστε να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για την ολοκλήρωση της μετάβασης του μαθητή από το δημοτικό στο γυμνάσιο, αλλά και από το γυμνάσιο στο λύκειο ή ΕΠΑΛ. Προκαλείται τεράστια αναστάτωση με τις συνεχείς αλλαγές στην κατανομή των μαθητών και μάλιστα όταν αυτές οι αλλαγές ολοκληρώνονται έναν μήνα περίπου μετά την έναρξη των μαθημάτων. Χαρακτηριστικό ήταν ότι πέρυσι η διαδικασία αλλαγών τμημάτων ολοκληρώθηκε το Οκτώβριο (μέσα Οκτωβρίου) και φέτος παρατηρείται η ίδια καθυστέρηση με συνέπεια την αναστάτωση σε μαθητές, γονείς αλλά και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Θέλουμε ένα σταθερό πλαίσιο στην εκπαίδευση, ώστε όλοι να γνωρίζουμε ότι όποια αλλαγή αποφασίζεται να γίνει μετά από πραγματικό διάλογο, θα περάσει από πειραματική εφαρμογή και μετά θα περάσει στην τελική υλοποίηση. Όταν όλοι οι εμπλεκόμενοι θα γνωρίζουν τα στοιχεία που θα αλλάξουν και θα είναι επιμορφωμένοι επαρκώς, ώστε να τα υλοποιήσουν. Δεν είναι αποτελεσματικό σε ένα απόγευμα να ανακοινώνονται αλλαγές που θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα. Κάτι τέτοιο προκαλεί μόνο αναστάτωση και θα πρέπει να μπει ένα τέλος. Σήμερα πραγματικά δεν γνωρίζουμε πώς θα ολοκληρώσουν την φοίτησή τους οι μαθητές που ξεκίνησαν την α' τάξη στα λύκεια.
Πώς σας φαίνονται οι αλλαγές στο λύκειο και οι εξαγγελίες για το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Οι εξαγγελίες που έχουν γίνει δεν αποτελούν ένα πλήρες πλαίσιο. Δεν αποτελούν αποτέλεσμα διαλόγου με τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Κατά συνέπεια, για μας, είναι μια ακόμη ιδέα που μέχρι την τελική εφαρμογή της θα υποστεί πολλές αλλαγές όπως έγινε ήδη με το μάθημα των Λατινικών, από την πρώτη εβδομάδα. Γι’ αυτό εμείς περιμένουμε την τελική διαμόρφωση της πρότασης και ελπίζουμε να μην υπάρξει αιφνιδιασμός στην υλοποίησή του σχεδίου αυτού.
Προτιμούμε, ως άμεσα εμπλεκόμενοι, να γινόμαστε γνώστες των αλλαγών όχι από τον Τύπο, αλλά μετά από συζήτηση επί των προτάσεων με τα όργανα που μας εκπροσωπούν, την ΟΛΜΕ και τις ΕΛΜΕ, καθώς και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στην αλλαγή του σχολικού ωραρίου με το κουδούνι να χτυπάει στις 9 το πρωί. Τι σημαίνει η αλλαγή αυτή;
Αποτελεί και αυτό μια συνέχεια των αλλαγών που προανέφερα και που δεν αποτελούν αποτέλεσμα ουσιαστικού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους. Αποτελεί ένα σχεδιασμό που όλοι προσπαθούμε να αναρωτηθούμε πού στοχεύει. Πραγματικά θα θέλαμε ως εκπαιδευτικοί, που σεβόμαστε την κοινωνία, να γνωρίζουμε εκ των προτέρων πού αποσκοπεί η κάθε εξαγγελία, ώστε να μπορούμε να την υποστηρίξουμε, εφόσον γίνει ο προβλεπόμενος γόνιμος διάλογος. Εμείς δεν αρνηθήκαμε ποτέ το γόνιμο διάλογο. Άλλοι, μπορεί…
Για την κατάσταση στο χώρο της παιδείας, τις άμεσες κινήσεις που πρέπει να γίνουν, τις αλλαγές στο νέο λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μιλάει στο "makthes.gr" ο Γιώργος Τόδας, πρόεδρος της Β' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Ο κ. Τόδας επισημαίνει την ανάγκη για νέα σύγχρονα σχολεία με υλικοτεχνική υποδομή, ενώ δεν παραλείπει να τονίσει την απουσία ουσιαστικού διαλόγου στο χώρο της παιδείας.
Ποια είναι τα προβλήματα στο χώρο της παιδείας στην περιοχή της Β' ΕΛΜΕ;
Α. Η έλλειψη κτιρίων αποτελεί ένα πολύ βασικό πρόβλημα στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν σχολεία όπως το 1ο ΓΕΛ Θερμαϊκού, το 2ο ΓΕΛ Θέρμης κ.ά., που φιλοξενούνται σε νοικιασμένα κτίρια, ενώ υπάρχουν δεκάδες χαρακτηρισμένα οικόπεδα για σχολικά κτίρια και η πολιτεία δεν έχει αξιοποιήσει ως σήμερα. Η περιοχή χρειάζεται άμεσα νέα σύγχρονα σχολεία με υλικοτεχνική υποδομή. Πρέπει άμεσα να ολοκληρωθεί το 2ο Γυμνάσιο Θέρμης, που βρίσκεται σε στασιμότητα εδώ και 10 χρόνια περίπου. Να ανασκευαστούν τα παλιά σχολικά κτίρια, με πυρασφάλεια και έλεγχο αντισεισμικής επάρκειας καθώς και ασφαλούς λειτουργίας.
Τέλος, θα πρέπει να βρεθούν λύσεις για τα σχολεία Ειδικής Αγωγής που όλα (πλην ενός στο δήμο Θεσσαλονίκης) στεγάζονται σε νοικιασμένα παλιά κτίρια. Η πολιτεία πρέπει να δείξει την κοινωνική ευαισθησία προς τους μαθητές με αναπηρία και να δώσει άμεσα λύση στο πρόβλημα στέγης των ΣΜΕΑΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και όχι μόνο. Μια προσωρινή λύση που προτάθηκε από τη Β' ΕΛΜΕ είναι η αξιοποίηση του κτιρίου ΚΑΠΠΑ 2000 (Κέντρο Ανάπτυξης Πολιτισμού Προσαρμοσμένου Αθλητισμού που χτίστηκε από το “Ελλάδα 2004”, με στόχο να λειτουργήσει για υποστήριξη ΑμΕΑ) στην παραλία της Περαίας, που είναι κλειστή τα τελευταία χρόνια και καταστρέφεται, μέρα με τη μέρα, από τη φθορά του χρόνου και κάποιων «αγνώστων», καθώς επίσης το κτίριο του πρώην δημοτικού σχολείου Τριανδρίας (αφού πρώτα ανακαινισθεί κατάλληλα).
Β. Ένα παράλληλο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη μεταφοράς μαθητών στα σχολεία που βρίσκονται σε απόσταση από τους οικισμούς που έχουν αυξηθεί πληθυσμιακά τα τελευταία χρόνια, όπως: το 2ο Γυμνάσιο Μίκρας, το 2ο ΓΕΛ Μίκρας. Θα πρέπει παράλληλα να αναπτυχθούν οι γραμμές του ΟΑΣΘ και να πυκνώσουν τα δρομολόγια σε ώρες αιχμής κατά την προσέλευση και την αποχώρηση των μαθητών από τα σχολεία. Η μετακίνηση των μαθητών θα έπρεπε να γίνεται με λεωφορεία, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής μετακίνηση των μαθητών (με ζώνες στα καθίσματα) προς και από τα σχολεία. Είναι καθημερινό το φαινόμενο σε πολλά σχολεία της περιοχής που στεγάζονται εκτός οικισμών είναι να συνωστίζονται τα ΙΧ των γονέων που τα μεταφέρουν, λόγω έλλειψης αναγκαίου μέσου μεταφοράς. Θα πρέπει σε αυτές τις περιοχές όπου τα σχολεία είναι εκτός οικισμού προέλευσης των μαθητών, να υπάρξει μέριμνα της πολιτείας για το σύνολο των μαθητών.
Γ. Θα πρέπει η πολιτεία να προχωρήσει άμεσα σε γενναία επιχορήγηση των σχολικών μονάδων ώστε να αναπληρωθεί η υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων και να καλυφθούν όλες οι ανάγκες λειτουργίας των σχολείων καθώς και της διεύθυνσης εκπαίδευσης που υποστηρίζει όλες τις σχολικές μονάδες και τις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Δ. Θα πρέπει άμεσα να γίνουν μαζικές προσλήψεις με μόνιμους εκπαιδευτικούς και να σταματήσουν οι μαζικές ελαστικές μορφές απασχόλησης. Οι αναπληρώσεις εκπαιδευτικών, όπως προβλέπεται από το νόμο, πρέπει να γίνονται για την κάλυψη προσωρινών κενών και όχι για την κάλυψη μόνιμων κενών.
Γι’ αυτό ζητάμε να καλυφθούν όλα τα κενά στα σχολεία, αλλά και την Διεύθυνση Εκπαίδευσης, με πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, την απόσπαση όλου του αναγκαίου προσωπικού και την υλοποίηση των αναγκαίων μετατάξεων. Τέλος, οι αναπληρώσεις να γίνονται μόνο για πρόσκαιρα κενά που θα προκύψουν μετά από τις παραπάνω καλύψεις των μόνιμων κενών με μόνιμους διορισμούς. Σήμερα υπάρχουν ακόμη, δεκάδες κενά εκπαιδευτικών στην περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης και μάλιστα στη ειδική αγωγή.
Παράλληλα θα πρέπει να ενισχυθούν όλα τα σχολεία με προσωπικό υποστήριξης (διοικητικό, γενικών καθηκόντων, φύλαξης κ.ά.), ώστε να καλύπτονται ουσιαστικά οι ανάγκες λειτουργίας των σχολείων για καλύτερη ποιότητα στο παρεχόμενο έργο των εκπαιδευτικών, που θα λειτουργούν απερίσπαστοι στο έργο τους.
Ποιες πιστεύετε ότι πρέπει να είναι οι άμεσες κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν στο χώρο της παιδείας;
Μαζικοί διορισμοί για κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό καθώς και όλων αυτών που θα υποστηρίξουν την αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων.
Τη μείωση της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί όλους τους εμπλεκόμενους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Καθημερινά έχουμε νέες οδηγίες που αυξάνουν την γραφειοκρατική λειτουργία και αποσπούν το λίγο υπάρχον δυναμικό της εκπαίδευσης, από το παιδαγωγικό έργο.
Να σταματήσουν οι συνεχείς αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης που οδηγούν σε σύγχυση όλους τους εμπλεκόμενους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατανομή μαθητών στα σχολεία. Θα πρέπει η πολιτεία να ενημερώνει τουλάχιστον ένα έτος πριν από την αλλαγή βαθμίδας για το σχολείο που θα φοιτήσει ο μαθητής, ώστε να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για την ολοκλήρωση της μετάβασης του μαθητή από το δημοτικό στο γυμνάσιο, αλλά και από το γυμνάσιο στο λύκειο ή ΕΠΑΛ. Προκαλείται τεράστια αναστάτωση με τις συνεχείς αλλαγές στην κατανομή των μαθητών και μάλιστα όταν αυτές οι αλλαγές ολοκληρώνονται έναν μήνα περίπου μετά την έναρξη των μαθημάτων. Χαρακτηριστικό ήταν ότι πέρυσι η διαδικασία αλλαγών τμημάτων ολοκληρώθηκε το Οκτώβριο (μέσα Οκτωβρίου) και φέτος παρατηρείται η ίδια καθυστέρηση με συνέπεια την αναστάτωση σε μαθητές, γονείς αλλά και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Θέλουμε ένα σταθερό πλαίσιο στην εκπαίδευση, ώστε όλοι να γνωρίζουμε ότι όποια αλλαγή αποφασίζεται να γίνει μετά από πραγματικό διάλογο, θα περάσει από πειραματική εφαρμογή και μετά θα περάσει στην τελική υλοποίηση. Όταν όλοι οι εμπλεκόμενοι θα γνωρίζουν τα στοιχεία που θα αλλάξουν και θα είναι επιμορφωμένοι επαρκώς, ώστε να τα υλοποιήσουν. Δεν είναι αποτελεσματικό σε ένα απόγευμα να ανακοινώνονται αλλαγές που θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα. Κάτι τέτοιο προκαλεί μόνο αναστάτωση και θα πρέπει να μπει ένα τέλος. Σήμερα πραγματικά δεν γνωρίζουμε πώς θα ολοκληρώσουν την φοίτησή τους οι μαθητές που ξεκίνησαν την α' τάξη στα λύκεια.
Πώς σας φαίνονται οι αλλαγές στο λύκειο και οι εξαγγελίες για το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Οι εξαγγελίες που έχουν γίνει δεν αποτελούν ένα πλήρες πλαίσιο. Δεν αποτελούν αποτέλεσμα διαλόγου με τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Κατά συνέπεια, για μας, είναι μια ακόμη ιδέα που μέχρι την τελική εφαρμογή της θα υποστεί πολλές αλλαγές όπως έγινε ήδη με το μάθημα των Λατινικών, από την πρώτη εβδομάδα. Γι’ αυτό εμείς περιμένουμε την τελική διαμόρφωση της πρότασης και ελπίζουμε να μην υπάρξει αιφνιδιασμός στην υλοποίησή του σχεδίου αυτού.
Προτιμούμε, ως άμεσα εμπλεκόμενοι, να γινόμαστε γνώστες των αλλαγών όχι από τον Τύπο, αλλά μετά από συζήτηση επί των προτάσεων με τα όργανα που μας εκπροσωπούν, την ΟΛΜΕ και τις ΕΛΜΕ, καθώς και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στην αλλαγή του σχολικού ωραρίου με το κουδούνι να χτυπάει στις 9 το πρωί. Τι σημαίνει η αλλαγή αυτή;
Αποτελεί και αυτό μια συνέχεια των αλλαγών που προανέφερα και που δεν αποτελούν αποτέλεσμα ουσιαστικού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους. Αποτελεί ένα σχεδιασμό που όλοι προσπαθούμε να αναρωτηθούμε πού στοχεύει. Πραγματικά θα θέλαμε ως εκπαιδευτικοί, που σεβόμαστε την κοινωνία, να γνωρίζουμε εκ των προτέρων πού αποσκοπεί η κάθε εξαγγελία, ώστε να μπορούμε να την υποστηρίξουμε, εφόσον γίνει ο προβλεπόμενος γόνιμος διάλογος. Εμείς δεν αρνηθήκαμε ποτέ το γόνιμο διάλογο. Άλλοι, μπορεί…
ΣΧΟΛΙΑ